PDA

View Full Version : Hvorfor svart?

johnpd
24-07-2008, 14:00
Når jeg ligger i overflaten og plasker mot kaien 150m unna mens småbåtene freser forbi. (var helt tomt her for en time siden...)
Så skulle jeg ønske at hetten og øverste del av drakten min ikke var svart. eneste jeg kan gjøre er å legge meg på rygg og vise fram de gule forcefinsene mine. hvorfor er alt dykkerutstyr i utgangspunktet svart? er det ingen steder man kan få kjøpt seg en neongul hette?
håper noen har en logisk forklaring som jeg har oversett!

Dette virker som et supert forum og nå håper jeg standarden ikke synker for mye med mitt første dumme spm. (Det kommer sikkert flere ::) )

2rB
24-07-2008, 14:05
Dette har eg lurt på mange ganger...

Det har jo og versert historier i media om folk som jakter på sel(?), og plutselig blir klar over at dei sikter på ein dykker med svart hette...

Eineste gule eg har er flaska :-\\
Veit ikkje kor lurt det er egentlig...

Tenker meg eg må finne på noe lurt etterhvert...

EDIT:
Det som vel er viktig er at det er "nøytrale farger" som ikkje skremmer fisker o.l., om eg ikkje tar feil...

mczee
24-07-2008, 14:32
Håper noen kan komme med bra forklaring på dette ja! Selv så har jeg løst problemet med at jeg alltid har med en dSMB (http://www.fue.no/fue_mambo/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66&cPath=51_23&products_id=753) når jeg dykker. Denne er veldig grei å bruke overflaten etter dykket (som often er den allerede oppblåst fra sikkerhetsstoppet). Da ser de aller fleste at her er en (eller flere) dykker(e).

/Arve

Dan T
24-07-2008, 14:36
Så vidt jeg vet finnes det eks drakter i alle mulige farger,men ingen dum tanke med gul hette.
En smart tanke til er å skyte bøye ved oppstigning i åpent vann,spesielt der det går båter.
Hvis du ikke har bøye,og ikke vet hvordan man bruker en slik,får du kjøpe en og lære deg å bruke den. ;)

smg
24-07-2008, 14:40
Selv så har jeg løst problemet med at jeg alltid har med en dSMB (http://www.fue.no/fue_mambo/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66&cPath=51_23&products_id=753) når jeg dykker. Denne er veldig grei å bruke overflaten etter dykket (som often er den allerede oppblåst fra sikkerhetsstoppet). Da ser de aller fleste at her er en (eller flere) dykker(e).

En sånn er en billig forsikring - og så slipper man å møte båten som ikke var der når man er på vei opp...

Uansett hadde ikke en knall hette vært dumt i tillegg. Når jeg dykker med buddyen (han har gul flaske) er det utrolig mye lettere å finne flaska enn resten av fyren under vann. ;)

old_diver
24-07-2008, 15:02
Noen har da tenkt på det......

http://www.seaskin.co.uk/acatalog/Hoods_and_Gloves.html

Roll Tønnessen
24-07-2008, 15:10
Når jeg ligger i overflaten og plasker mot kaien 150m unna mens småbåtene freser forbi. (var helt tomt her for en time siden...)
Så skulle jeg ønske at hetten og øverste del av drakten min ikke var svart. eneste jeg kan gjøre er å legge meg på rygg og vise fram de gule forcefinsene mine. hvorfor er alt dykkerutstyr i utgangspunktet svart? er det ingen steder man kan få kjøpt seg en neongul hette?
håper noen har en logisk forklaring som jeg har oversett!

Dette virker som et supert forum og nå håper jeg standarden ikke synker for mye med mitt første dumme spm. (Det kommer sikkert flere ::) )

Den logiske forklaringen er sikkert: du kjøpte det i fargen svart....
Hvis du vil ha en gul hette kan jo denne være brillefin:
http://www.beaversports.co.uk/catalogue/boots.gloves.hoods.kneepads/hoods/hoods.htm

bjornhi
24-07-2008, 15:56
Alle vet vel at svart er mer strømlinjeformet.
Eller?
Om man nå først skal ha en "avvikende" hette kan man vel gjøre det ordentlig: http://www.scapascuba.co.uk/hoods.htm

elindse
24-07-2008, 16:06
Alle vet at svart er tøft, men fancy overlayfarger er tøffest. :-D

2rB
24-07-2008, 16:30
Eller?
Om man nå først skal ha en "avvikende" hette kan man vel gjøre det ordentlig: http://www.scapascuba.co.uk/hoods.htm

He, he...

Pass på å ikkje ha med ein kamerat med harpun - som kanskje ser litt dårlig... :o

Walle
24-07-2008, 16:44
Sist jeg var med på lofotfisket, så konkluderte vi alle tre som var ombord med at det var mye lettere å se de svarte flaggene på "markeringsstengene". Vi kjøpte en del rød/ørange og gule flagg som vi trodde skulle være best synlig. Men det var faktisk de slite svarte flaggene som var best synlige på litt avstand.

Er jo gjerne litt mørkt/skumring om morgenen oppe i nord på vinterstid, så om det var på grunn av det at de svarte flaggene vistes bedre kan jo hende. Og for å komme i forkjøpet, flere ganger så lå stengene skinnflatt på langs havoverflata, så det var ikke bare mens de sto oppreist at de vistes bedre.

Kan jo hende at båtførerne ser deg, men ikke viser hensyn... Mye av båtfolkene kunne gjerne vært sendt på et kurs der de både lærer å kjøre båt, samtidig som de lærer å vise hensyn til sjøs!

Ellers kan jo man jo teipe på litt reflekstap rundt haue ;D Burde funke fint i finværet ihvertfall....

Walle

Busdiver
24-07-2008, 17:00
Enig at det er mange båtførere som kjører med "hue under armen og armen i bind"!

Men du som plasker omkring 150 meter fra kaia:

Satt opp dykkeflagg? Følgebåt?
(Ikke ETT ORD om dette før i denne tråden!)

Ikke så dumt å sikre seg litt når man dykker i næheten av trafikkerte områder som kaier og sånt. Mange steder må/skal man også søke/melde fra til nærmeste havnemyndighet om man skal dykke i nærheten av kaier.

Det jeg har sett av pissgule/orange/røde/fluoriserende dekopølser gjør at man da synes bedre enn hvis man bare stikker opp et sort neoprenkledt hue over aquaoverflata!

Man kan ikke BARE sette skylda på båtførere når man føler at disse båtene begynner å bli litt nærgående!

Roll Tønnessen
24-07-2008, 17:03
Sist jeg var med på lofotfisket, så konkluderte vi alle tre som var ombord med at det var mye lettere å se de svarte flaggene på "markeringsstengene". Vi kjøpte en del rød/ørange og gule flagg som vi trodde skulle være best synlig. Men det var faktisk de slite svarte flaggene som var best synlige på litt avstand.

(...snipp...)

Walle

Det vet vell alle som har vært på sjøen eller har drevet med fiske;)
Egentlig burde SMBene vært med en "signalfarge" nederst og svarte øverst.....

rune5
24-07-2008, 20:32
Enig at det er mange båtførere som kjører med "hue under armen og armen i bind"!

Ikke så dumt å sikre seg litt når man dykker i næheten av trafikkerte områder som kaier og sånt. Mange steder må/skal man også søke/melde fra til nærmeste havnemyndighet om man skal dykke i nærheten av kaier.

Det jeg har sett av pissgule/fluoriserende orange dekopølser gjør at man da synes bedre enn hvis man bare stikker opp et sort neoprenkledt hue over aquaoverflata!

Man kan ikke BARE sette skylda på båtførere når man føler at disse båtene begynner å bli litt nærgående!

Enig med deg Dag.
Men vi har problematikken at de færreste vet hva dette flagget betyr!!!!
Så jeg er mer fan av at folk har med seg bøye.
Eller rett og slett ikke komme opp midtfjords uten noen form for sikkerhet.
Rune

Busdiver
24-07-2008, 21:03
snip...
Enig med deg Dag.
Men vi har problematikken at de færreste vet hva dette flagget betyr!!!!
Så jeg er mer fan av at folk har med seg bøye.
Eller rett og slett ikke komme opp midtfjords uten noen form for sikkerhet.
Rune

Ja da Rune. - signalflagg A kaller vi jo av og til "magnet-flagget" ;), - men om man blir skadet eller verre så stiller man (evt. de pårørende) i alle fall høyst sannsynlig en god del sterkere forsikringsmessig OM man bruker dette flagget riktig, - og som faktisk ALLE som ferdes som "skipper" på sjøen med motorisert farkost plikter å kjenne til betydningen av!

Sid*
25-07-2008, 01:33
Hva med en slik da? Ingen tar Tigergutt eller Elvis forèå være en sel. ;)

froskegutten
25-07-2008, 01:40
Hva med en slik da? Ingen tar Tigergutt eller Elvis for¨å være en sel. ;)

Nå ja.. Elvis var jo feit som en hvalross på slutten da, så den hadde jeg ikke følt meg helt trygg i...

EirikN
25-07-2008, 09:23
:lol: :lol: :lol:
Jææævlig bra sid.

Har du en sånn tigergutt til meg??

EirikN

2rB
25-07-2008, 10:00
Jææævlig bra sid.

EirikN

Her:

Eller?

Går ut fra at dette ikkje er lagervare på norske dykkebutikker? Foreløpig... ;D

Martinbh
25-07-2008, 13:32
Etter å ha lest hva som er skrevet her, kom jeg på at jeg ikke har så mange reflekser på utstyret lenger.
Har nå kjøpt noen for å feste på vingen som så klart er svart.

God dykkesommer videre.

JP
25-07-2008, 15:11
Jææævlig bra sid.

EirikN

du finner dem her,
http://www.scapascuba.co.uk/hoods.htm

edit/ så at linken var allerede postet,

mange morsomme hetter

JP

Arnt
25-07-2008, 17:17
hvorfor er alt dykkerutstyr i utgangspunktet svart?

Hmm.. har jeg oversett noe.. Synes da stadig jeg ser utstyr i alle andre farger enn sort?

johnpd
27-07-2008, 14:10

nå var dette bare en konstruert hendelse. men jeg hadde generelt følt meg tryggere med en pølse eller hette som lyste litt mer opp. klarer ikke helt å forstå at svart kan være mer synlig i sjøen... ???

EirikN
27-07-2008, 16:50
Ikke alle som er interessert i å svømme rundt og se ut som en refleksbrikke da.

Jeg personlig synes svart er greit. Og det kan da heller ikke være noe problemer med å sikre seg
selv når man dykker. Med flagg, SMB og folk som er i båten, eller på land som følger litt med.

Hadde jo vært litt gøy og dukket opp med en tigergutt hette, men jeg tror nok ikke jeg ville brukt den
Så mange ganger da. Er gøy å vekke litt oppmerksomhet, og ha det litt moro.
Men den moroa går fort over. Så da er det tilbake til det utstyret man liker, og har.

Nei, tenk heller litt mere på å sikre dere selv, istedenfor å klage på svarte hetter...... :)

Mvh
EirikN