PDA

View Full Version : Rescue Diver

Arerj
15-10-2002, 22:50
Hei :)

Vurderer å ta Padi's Rescue Diver kurs, men lurer på hva kravene for å få ta kurset er.
Må man ha Advanced-kurs, eller holder det med at man har erfaringsnivå lik det du får på Advanced-kurs?

Har kommet opp i 40 dykk nå etter å ha tatt Open Water i april, og har dykk lik de du får på et Advanced-kurs. Fikk både dypdykk, strømdykk, nattdykk og vrakdykk under Saltstraumen-tur med erfarne dykkere her i høst, og føler ikke akkurat for å svi av penger på det plastkortet lenger... ;D

Kan hver enkelt instruktør avgjøre om en er kvalifisert til å ta kurset, eller ser de kun etter plastkort?

mvh.
Are

DKD
15-10-2002, 23:37
PAOW er et kurs mange vil si du ikke trenger, og nok er bortkastede penger. Men uansett hva de sier, så må du ha det før du skal ta Rescue'n. Jeg har akkurat meldt meg på Rescuen selv, og har så vidt åpnet boka. Kravene står der sort på hvitt, og i tillegg kreves det 20 loggførte dykk. Boken sier dog, at det vil være tilstrekkelig med tilsvarende PAOW kurset, men det må kunne dokumenteres med kurs på minimum to sertifiseringer. Da er nok PAOW enkleste og billigste alternativ.

For å fullføre rescuen, må du i tillegg gjennomføre (eller ha gjennomført i løpet av de 2 siste årene PADIs Emergency First Response kurs (eller et annet førstehjelpskurs) Dette kan gjøres under eller etter kurset.

Dette er de hrde facts i følge læreboken jeg sitter med. Kurset mitt starter forøvrig 12.11 i Trondheim hvor min kone og jeg skal delta. Kanskje vi kan starte et Rescue diver forum under og etter kurset ;)

/DKD

gkjoesen
16-10-2002, 17:49
Kan dessverre kun bekrefte det DKD sier :-\ :

Du må ha PADI AOW sertifisering eller tilsvarende videreutdannelse gjennom en annen dykkerorganisasjon (og da må du i så fall også dokumentere erfaring i dypere dykking og UV-navigasjon).

I tillegg må du ha bevis for minst 20 gjennomførte dykk, men det kravet innfrir du jo glatt så sant du har loggført dem (hvis ikke må du få dykkebuddyen din til å skrive en bekreftelse til instruktøren).

De ovennevnte er krav før du kan starte på kurset.

Det siste kravet om gjennomføring av førstehjelpskurs i løpet av siste 24 måneder, kan om nødvendig integreres som en naturlig del av kurset, eller faktisk taes etter at selve Rescue-kurset har vært gjennomført (men du blir ikke sertifisert som Rescue Diver før dette også er gjennomført).

Ellers er det bare å gi Rescue-kurset en svært varm anbefaling. De aller fleste som gjennomfører det gir uttrykk for at de opplever en betydelig modning som dykkere gjennom kurset.

Arerj
16-10-2002, 19:52
Dette var jo heller kjipt :-\
Så det går ikke ann å f.x. ta et dykk med en instruktør så han/hun får vurdere om du er kvalifisert til Rescue-kurset?
Det hadde vært no det ;D

mvh.
Are

Tassax
16-10-2002, 20:15
Hva er da vits med grader av sertifisering, dersom noen kan hoppe over gradene?

DKD
16-10-2002, 23:49
Jeg vil også legge til (ref tidligere innlegg) at jeg ikke synes Advanced kurset var bortkastet, selv om jeg hadde rundt 50 dykk bak meg da jeg tok det. Jeg synes det er morsomt og interesant å treffe andre dykkere og utveksle erfaringer. Man lærer mer enn man tror bare ved å snakke sammen og sammenligne erfaringer. For min del ble det noen dykk på nye steder, og på toppen av det hele, hadde instruktøren masser av dykkemål rundt hytta jeg låner endel. Fikk bl.a. en brukbar kamskjell plass å dykke på :D :D

/DKD

leifent
17-10-2002, 12:59
Man lærer mer enn man tror bare ved å snakke sammen og sammenligne erfaringer.

Har samme erfaringer ndg. AOW-kurs
I tillegg får du deg som regel noen aha opplevelser da.
Og du vil helt sikkert plukke opp ting som kan gjøres på en annen måte o.l
Lykke til på Advance kurs ;)

Arerj
17-10-2002, 22:38
Man lærer mer enn man tror bare ved å snakke sammen og sammenligne erfaringer.

Ja, jeg er veldig enig i det du sier :)
Men ettersom det er passe god aktivitet i dykkeklubben og en fin blanding av erfarne og ferske dykkere, får vi jo snakket en del om dykkingen :)

Jeg har jo veldig lyst til å utvikle meg som dykker, er vel derfor jeg har lyst på Rescue-kurset... ;D
For meg hadde det bare vært så greit om instruktøren kunne bladd i loggboka mi og sett at jeg har dykk som er ekvivalente med et Advanced kurs.. :)

Menmen, får vel bite i det sure eplet og ta kurset da! :)

Johonas
18-10-2002, 09:28
Må få en filleting på det rene:
Har man PADI AOW trenger man ikke 20 dykk.
Har man videregående opplæring/kurs fra annen organisasjon, trenger man i tillegg 20 dykk for å starte på PADI Rescue Diver kurs.

Sånn. :)

ViLar
18-10-2002, 11:49
[quote=Johonas
Har man PADI AOW trenger man ikke 20 dykk.

Selv om man ikke trenger 20 dykk kan det ikke være særlig smart å melde seg på et så krevende kurs uten en minimumserfaring... Man bør ha en rimielig kontroll på seg selv (oppdrift etc.) før man begynner å redde andre!

Johonas
24-10-2002, 08:34
Kan variere ja.
Har hatt Rescue kurs hvor den som hadde hatt lappen kortest og dykket minst, klarte seg best.
Alle er forskjellige, men de aller fleste klarer å komme seg gjennom Rescue og ha godt utbytte av det. Det blir jo opp til oss instruktører å tilpasse (uten å slakke på kravene) kurset slik at det passer for alle. Trenger man mer tid på enkelte ting så får man heller ta seg litt ekstra tid. :):)