PDA

View Full Version : Hjelp trengs: 1.norgesrekord forsøk i Norge

ElisabethK
14-05-2008, 23:06
Etter å drevet med fridykking på konkurransenivå i 2 år, har jeg ennå ikke gjort et eneste riktig "dyp dykk" i norsk farvann. Alle norske rekorder er også satt i utlandet. Det har jeg lyst til å endre på!

Jeg er nå i startfasen med å planlegge/arrangere et offisielt norgesrekordforsøk i dybdedykking (konstant vekt). Med meg så langt har jeg min kjæreste/sikkerhetsfridykker/konkurransearrangør og samt min far/medieansvarlig. Men jeg trenger litt mer hjelp...

Planen er ennå fastlagt med henhold til dykkested eller dato, men vi har tenkt på Bergensområdet og uke 33-34 i august.

Er det noen som har noen gode idéer til dykkested som møter følgende:
- dybde dypere enn ca. 75m
- god sikt
- ingen strøm / lite bølger

Jeg er også på jakt etter:
- en båt som kan fungere som dykkeplattform
- fotografer / videografer som har lyst til å dokumentere rekordforsøket
- en dykkeinteressert lege
- sponsorer som kan hjelpe til med overnatting / mat / transport/ generelle utgifter
- alle andre interesserte som har lyst til å hjelpe til med smått eller stort

I etterkant av 1.plassen i konkurransen i Dahab, fikk jeg svært god mediedekning, både i aviser, på nett og på tv. Det viser at selv en liten sport som fridykking kan komme frem i lyset i ny og ne, og det er svært gledelig.

Flere media er også interessert i å følge meg videre, og et arrangement i hjemlandet kan bli svært spennende slik sett. Skriv gjerne her eller ta kontakt hvis det høres interessant ut...

articfree
15-05-2008, 01:43
Hei hei, så innslaget med deg på God Morgen Norge :) Kjempebra at dem gir deg tid til å presentere den fantastiske sporten! Go girl!

Har du forrestn tidligere vært på God Morgen Norge og holdt pusten kjempelenge på direkten/når var det?

(Så jo du gjorde det på Skavland på NRK, skjønnte ikke helt hva dem snakket om)

ElisabethK
15-05-2008, 06:57
Jo, jeg har vært på God Morgen Norge et par ganger før, men tror nok de refererte til Først og Sist programmet. Det er den eneste gangen jeg har holdt pusten i studio... :-)

Lumin
15-05-2008, 07:16
Ang båt og folk som vet om et og annet sted med god sikt og bra dybde rundt bergen så kan du ta kontakt med Octopus Dykkerklubb (http://www.octopus-dykkerklubb.no/)

ElisabethK
16-05-2008, 09:29
Det skal jeg gjøre, takk for tipset :)

lalo
16-05-2008, 10:51
Vi har vel en kjent fridykker fra Bergensområdet (Tommas Grindevold )?.... Har du tatt kontakt med han?
Og så er vel folka bak frivannsliv.no kjent i området vil jeg tro...

ElisabethK
19-05-2008, 22:05
Første sponsor er i boks!

http://www.2000sub.org/aziende/uploads/Elios%20Sub.gif

Elios sub, italiensk produsent av dykkedrakter til fridykking og undervannsjakt. Jeg har brukt deres drakter til både trening og konkurranse tidligere. Det blir svært bra å kunne få en god og varm drakt til å dykke i Norge, som også er fleksibel og effektiv i vannet.

www.eliossub.com (http://www.eliossub.com)

Jeg har hatt kontakt både med Thomas og Trond Klimek (fridykker i Bergen). Trond og Erlend Breidal er de to fridykkerne som trener i Bergen for tiden, ettersom Thomas studerer utenlands, så jeg håper de kan bli til litt hjelp. Frivannsliv var en god ide!

articfree
19-05-2008, 22:46
Frivannsliv er vell Elios importør!

gard
19-05-2008, 23:52
Regner med at due r klar over det Elisabeth, men om jeg ikke tar feil så skal Thomas prøve et NL 130m dykk i august, ville det ikke være et trix å samordne litt..

Gard

ElisabethK
20-05-2008, 08:57
Jo, det er sant Gard. Problemet er at han er nødt til å gjøre det i uke 31 pga. jobb, mens jeg først har mulighet til å komme til Norge i uke 33-34..

lalo
20-05-2008, 10:38
Ang Frivannsliv så har lederen der hatt en del imot konkurranseidrett.. Men det er lurt å spørre. De kjenner jo mange ...

Thomas Grindevoll
21-05-2008, 09:17
Om du trenger hjelp i sommer Vestpå så kan jeg hjelpe til.

Har en del utsyr som kan brukes.

Firvannsliv fyren var tidliger den mest ihugga motstanderen til dybde. Blir spennende å se hva som har skjedd der.

Thomas

ElisabethK
21-05-2008, 11:33
Takk for det Thomas. Ettersom jeg ikke er så kjent i området der, er jeg glad for alle tips og gode ideer.

Det er nettopp den sedvanlige skepsisen mot konkurransefridykkking og oppfatningen om at det er en ekstrem, hodeløs og risikofylt sport jeg vil ha til livs. Jeg føler meg slett ikke som noen ekstremsport utøver, og kommer aldri til å dykke om jeg ikke føler meg trygg.

Rekordforsøket i sommer håper jeg kan vise folk at fridykking kan utøves på en profesjonel, sikker og god måte.

Jeg vil komme tilbake med en beskrivelse av sikkerhetsopplegget vi kommer til å bruke.

Og så kan de motstanderne som det er, gjerne komme med litt konstruktiv kritikk... :)

ElisabethK
27-06-2008, 00:26
Det ser ikke så bra ut med planene så langt. Jeg mangler fortsatt endel nøkkelpunkter med tanke på gjennomføring, og det ser ikke ut til at dette vil forandres med det første.

Det heller mot å legge planene på hylla til neste år, og ha noe mer tid og krefter til å skaffe både medie og sponsor interesse.