PDA

View Full Version : reparasjon av gummibåt

o_s_p_87
13-04-2008, 18:23
hei

lurte på om noen har noen erfaringer med lapping av veldig hullete båter.
vi forsøker å få i stand klubbens gamle båt, en zodiac, som har ligget tørt et par år. alder på båten aner jeg ikke.

jeg var å lokaliserte hull i dag. pumpa den opp og hadde på zalovann. det er nå merket av 193hull!!!!!!!!!!! ::)
ingen av hullene var spesielt store. noen steder satt de i klynger, ellers var de spredd over så og si hele båten!

noen forslag til hva bør jeg gjøre med dette? :\'(

går det an å lime på større stykker over de verste stedene?
bør det lappes 193 ganger?
eller er dette modent for dynga?

mvh øyunn, veldig fersk nestleder, men heldigvis ikke båtansvarlig, i studentenes undervannsklubb tromsø

takker for svar

dykkeren
13-04-2008, 19:54
Legg ut bilde når dere er ferdig og lappe >:D

o_s_p_87
13-04-2008, 20:53
Hørtes ut som noen har gått amok med gaffel på båten ;)

ja, så omtrent slik ut...

litt skeptisk til dette prosjektet, men det er ikke opp til meg å avgjøre hva vi skal gjøre. jeg har bare meldt meg frivillig til en jobb. at jeg aldri lærer å undersøke nærmere før jeg påtar meg noe :-[ :censored:

McGyver
13-04-2008, 22:13
Sikaflex finnes i mange farger.... 8)
Jeg har selv lappet en zodiak med sikaflex og resultatet ble bra det.
man kan faktisk legge på ett lag med sika som ny ytterhud på båten der den er mest slitt.
husk å vaske og rubbe godt først.
McGyver

o_s_p_87
13-04-2008, 22:34
Sikaflex finnes i mange farger....

flotters! da må jeg ta litt av alle. så blir det lett å kjenne igjen båten nedenfra! det er jo i den vinkelen jeg helst vil se den!

skal undersøke det nærmere. takk for tipset. har ikke peiling på lapping, nå har jeg i hvert fall noe å gå etter

øyunn

Vidar
13-04-2008, 23:18
Hvis det bare er småhull kan du skaffe flytende latex, fylle det i ventilene, riste båten og den er fikset.

Hvis du vil lappe, kan du ta stoore områder av gangen.

paulsrud
14-04-2008, 11:50
Ny tube er vel kanskje det enkleste her... Dersom du legger sammen alle timene dere kommer til å jobbe med å lappe disse hullene, kostnaden av materialer og ikke minst at denne type reperasjon ikke vil holde så altfor lenge tror jeg dere kommer bedre ut av det med å kjøpe en ny tube fra Zodiac.

Ny tube er ofte ikke så veldig dyrt. Montering klarer dere selv med litt tålmodighet.

Lykke til!

AP

Busdiver
14-04-2008, 12:20
hei

lurte på om noen har noen erfaringer med lapping av veldig hullete båter.
vi forsøker å få i stand klubbens gamle båt, en zodiac, som har ligget tørt et par år. alder på båten aner jeg ikke.

jeg var å lokaliserte hull i dag. pumpa den opp og hadde på zalovann. det er nå merket av 193hull!!!!!!!!!!! ::)
ingen av hullene var spesielt store. noen steder satt de i klynger, ellers var de spredd over så og si hele båten!

noen forslag til hva bør jeg gjøre med dette? :\'(

går det an å lime på større stykker over de verste stedene?
bør det lappes 193 ganger?
eller er dette modent for dynga?

mvh øyunn, veldig fersk nestleder, men heldigvis ikke båtansvarlig, i studentenes undervannsklubb tromsø

takker for svar

Legg ut eller mail meg noen bilder av skaden(e) så skal dere få gratis råd og dåd av meg!
Hvis båten deres ikke er en RIB er det helt uaktuelt å bytte tube!

mvh
Dinghy-Dag i Stavern

o_s_p_87
14-04-2008, 16:24
takker!

skal ta med kamera til tirsdagsdykket, pumpe opp og se om jeg får noen skikkelige bilder. :D

øyunn

Sid*
14-04-2008, 16:33
Hva slags type hull er det snakk om?

Mener, er det hull under båten forårsaket av mekanisk påvirkning (steiner og andre skarpe gjenstander), eller er det hull jevnt over hele båten slik at en kan ha grunn til å tro at hele tuben er morken og at nye hull derved løpende vil dukke opp?

o_s_p_87
14-04-2008, 16:42
hei

vil si jeg er litt på gyngende grunn her. mye av det ser ut som slitasje etter skarpe steiner, rur ol. det er få sømmer som lekker, men det er noen hull på rare steder. blant annet midt oppå og på innsiden. det er tett med hull på pontongene (?) og der hvor båten akkurat er blitt på det bredeste. de fleste hullene er under. selve bunnen virker ok. den ene ventilen lekker og, men holder någenlunde tett med beskyttelsen skrudd på. synes ikke den virker råtten, min båt er atskillig nyere og det er ikke så stor forskjell i hvordan de kjennes ut. vil anta dette bare skyldes kraftig bruk og uforsiktighet heller enn dårlig lagring.

øyunn

Busdiver
14-04-2008, 19:30
takker!

skal ta med kamera til tirsdagsdykket, pumpe opp og se om jeg får noen skikkelige bilder. :D

øyunn

Sprayer du den opp-blåste båten med Zalo-vann når du tar bilder vil de se hvor mye lekkasjer det er. Det greieste er å legge på Zodiac-reparasjonsduk og lime på med 2-komponent Zodiac-lim. Det greier dere å fixe sjøl med litt gode råd på veien. Årstallet for båten står på skiltet på motorplata. Ta gjerne bilde av det også. Lekke ventiler fixes med å bytte membranpakninger og den tjukke firkantede O-ringen som ligger mellom den innerste ventilbasen og "skruen" med membranen. Det vil ALLTID lekke LITT om en ikke passer på å skru til de ytre ventillokkene, - samt passer på at pakningen i ventillokket er brukbar.

Dag