PDA

View Full Version : Dybderus

Kaffox
14-10-2002, 13:22
Her kjem den noko nedkorta historien om den gong eg opplevde (merkbar) dybderus.

Var på veg nedover mot maksdybda for dykket, 3-4m fra botn merker eg at mitt ellers så gode sidesyn har smalna kraftig inn.

Jaja, tenker eg... det kunne jo vore verre, har da hørt skrekkhistoriene om folk som får panikk og river både maske og regulator ut.

Når bunn. Sjekker dybde og trykk. Plutseleg (!) ser eg at vi har nådd den avtalte bunntida, og prøver rimeleg entusiastisk å gjøre buddy'en oppmerksom på dette.

Han ser ut som eit stort spørsmålstegn der eg vifter konsollet foran maska på han.

Eg sjekker konsollet mitt for å sjekke at eg ikkje såg feil; og voila! I N2-rusens grep hadde eg blanda botntid og gjennværande tid før påkrevd deko... det gjekk eit lite lys opp for meg då det eg trudde var botntid gjekk nedover :)

Resten av dykket forløp uten dei heilt store spenningsmomenta, men som så ofte før var det på grunna det var mest moro å sjå på.

Evil Diver
14-10-2002, 15:36
Hvor dypt var du?

Kaffox
15-10-2002, 07:13
Hvor dypt var du?

40m.

Tunnelsynet blei merkbart på rundt 35m, og tiltok i styrke fra 36 til 39m. Når det var som verst hadde eg 100-110 graders synsvinkel, men synsfeltet blei litt betre då vi stoppa nedstigninga.

Pompel
16-10-2002, 17:20
Tunnelsyn har jeg aldri hatt under dybderus, men noen kraftige latterkramper derimot. Det er utrolig hvor komisk buddyen blir bare man er rusa nok. Fy for katta, leve nitroxen!! ;) ;)

For å være helt seriøs, tunnelsyn er også symptom på oksygenforgiftning... så ta det på alvor.

Arne K

johnen
16-10-2002, 18:16
8) har hatt merkbar bybderus to gonger når eg har vert på 39 meter, kor tid dybderusen kjem varier frå dag til dag alt etter dagsforma.
følte de akkurat som om eg hadde drukket en fire-fem halvliterar, vart veldig god form og synest dette var artig.
men en skal dermed ikkje leike seg me de, har lest om folk som har sett rosa elefanter der nede og >:(
en av desse gongane sa synest eg at dybderusen ikkje forsvant før etter ei stund når eg va komt opp i båten ???
noken andre som har vert bort i dette?

Arnt_Marius
16-10-2002, 19:21
;D Har vel hatt dybderus selv, og det var på en dårlig dag...
Og det føltes som om jeg ikke beveget meg når jeg svømte, og at jeg skled vekk fra "trappen" vi dykket i, det føltes som en kasse øl på en lørdagskveld! men etter jeg gikk opp 3-4 meter, ble formen straks bedre! Og sansene kunne igjen begynne med og innta intrykk og opplevelser!

Men jeg tror det har mye med psyken og dagsformen og gjøre, om hvor for den kommer snikende!

Noe jeg da ikke kjenner noe spessielt til!

Ars
16-10-2002, 19:53
Dybderus er målbar på mye grunnere dykk enn hvor vi selv oppfatter den som et problem. Effekten er lett målbar på 3bar (20m) og jeg har hørt om et forsøk (jeg har desverre ikke link eller referanser) med sjakkspillere hvor den ene var i trykkammer hvor effekten var målbar på enda mindre dybde.

Selv merker jeg ofte (hva jeg selv opplever som) svak dybderus etter 15 - 20min på END (ekvivalent narkosedyp) 30meter. For en del år siden gjorde jeg en del dykk til 40 - 50m på luft / svak nitrox. Jeg regner med at jeg hadde betydelig byderus på noen av disse dykkene. Dette merkte jeg bl.a. ved at jeg ikke husket noe særlig fra dykkene. Jeg tok dette som et hint om at dykingen ikke var særlig smart og unngikk dype dykk i flere år til jeg fikk trimiksutdannelse.

Kristian

Tassax
16-10-2002, 20:25
Martini-loven:
The "Martini Law," which states that for every 50 feet down it's as if the diver has had one martini on an empty stomach.

Andre
16-10-2002, 23:04
Dybderus er målbar på mye grunnere dykk enn hvor vi selv oppfatter den som et problem. Effekten er lett målbar på 3bar (20m)

Dette er faktisk ikke helt sant. Det ligger veldig mye psykisk i dybderus. Et forsøk gjennomført i 1965 av Tom Mount og et par andre gjorde med tre grupper elever på dykkerkurs viste at informasjonen elevene ble gitt om hvordan dybderus artet seg hadde stor innvirkning på hvor "ruset" elevene ble på de forskjellige dybdene. (og her ble det dykket dypt :-)
Gruppe 1 ble informert om at _alle_ får dybderus ved 40 meter og dette er en absolutt grense, gruppe 2 fikk litt mer info hvor det ble sagt at man sannsynligvis kunne merke det på 30 meter, men at det hele var veldig individuellt, og gruppe 3 fikk skikkelig opplæring i hvordan den arter seg og hvordan man kan minimere effekten osv.

For å gjøre en lang historie kort, begynte dykkere fra gruppe 1 å bli ruset og ikke klare oppgaver allerede på 30 meter, gruppe 2 holdt seg bedre helt til de begynte å nærme seg 60, mens gruppe 3 hadde ingen som avbrøt dykket før de nærmet seg 75 meter. Og på denne dybden var det en av dykkerne fra gruppe 3 som gjorde det best på de testene de hadde uansett dybde.

Det er veldig individuellt hvor mye en person blir påvirket av nitrogen og hvor godt de takler det. Jeg har dykket til 50 meter på luft sammen med buddyer som har dykket trimix hvor jeg har husket dykket og og ting vi har sett mer detaljert enn de har, og jeg har dykket til 50 sammen med buddyer som ikke har husket 5-6 minutter av bunntiden i det hele tatt, selv om de virket rimelig tilstedeværende under dykket.

Jeg tror at hvordan man mentalt instiller seg har veldig mye å si på hvordan man blir "ruset". Og jeg mener man helt klart kan trene seg opp til å takle nitrogenrus ved å jevnlig trene på slike dykk.

MEN: jeg anbefaler ingen å begynne å strekke grenser på en slik måte. Det _er_ sikrere å dykke til 60+ på trimix enn det er på luft.... Dykking til 40+ er faktisk en risikosport hvor man må ta stilling til om man er villig til å ta den ekstra risikoen og om man er forberedt godt nok på dette både mentalt, kunnskapsmessig og utstyrsmessig.

ViLar
17-10-2002, 00:30
Jeg har aldri merket noe til dybderusen. Nå har jeg ikke veldig mange dykk under 35 meter (mellom 5 - 8dykk - det dypeste på 40m), men under disse dykkene har jeg tenkt ganske mye på den berømte dybderusen - er jeg "rar" nå?? Det sies jo at dybderusen er lik alkoholrus (og den "kan" jeg.. ;D). Men Jeg har ikke merket noe som helst - og synes selv at hodet har vært med.

Men så er det jo det skumle med dybderusen at man kan ha den uten å merke det (iflg. "seniordykkerne") - og da er det jo at jeg lurer. Har jeg hatt dybderus allikevel?? Hvordan kan man egentlig finne ut av det?

eystein
17-10-2002, 11:04
Men hva med annen rus? Jeg har sett dykkere som har dykket med god promille og hasjrus. Det er ikke bra.... Vestlige dykkere, som flytter til Afrika for å dykke macho/gærning.....

Når jeg tok dykkerlappen min i sydlige farvann, bedrev en av dykkerinstruktørene på senteret jeg var på tvilsom røyking. Heldigvis var det ikke min instruktør...

Eystein

essanos
22-10-2002, 14:39
Faktum er at alle som dykker dypt nok har/får en eller annen form for dybderus. Det er bare det at effekten av rusen og hva slags reaksjoner den gir den enkelte dykker avhenger av dagsform både fysisk og psykisk. Ingen kan si at de ikke har noen form for dybderus. Den er der enten man merker klare utslag eller ikke.

komodo dragon
22-10-2002, 17:28
Dybde rus er vel noe som sier bare "pang".
Dette er synes Jeg er rart hvis noen skulle mere på mellom 20-30meter.

Desverre aldri merket det, sikkert derfor der sa pang da :D

Dykke Kongen
22-10-2002, 17:53
dybderus er noe du får på en bestemt dybde som varierer fra folk til folk har selv aldri merka noe til dybderus selv om jeg var på en dybde av 55 meter med vanlig trykkluft!!!
ble opplært på dykkerkurset att dybderus kommer brått når du overstiger grensa din kropp har, og stiger du litt opp igjen slik att du er over grensa så blir du like brått edru igjen uten bivirkninger..... 8) 8) 8) 8)

Andre
22-10-2002, 18:49
dybderus er noe du får på en bestemt dybde som varierer fra folk til folk har selv aldri merka noe til dybderus selv om jeg var på en dybde av 55 meter med vanlig trykkluft!!!
ble opplært på dykkerkurset att dybderus kommer brått når du overstiger grensa din kropp har, og stiger du litt opp igjen slik att du er over grensa så blir du like brått edru igjen uten bivirkninger.....

Ja, så mye var det dykkerkurset verdt!

essanos
22-10-2002, 21:54
Poenget mitt er at man ved dypere dykking blir sløvere, handler saktere og blir litt tregere i oppfattelsen. Dette er ikke den akutte rusopplevelsen som andre under dette temaet nevner, hvor man får hallusinasjoner eller flipper helt ut. Det er en rus som ved moderat alkoholforbruk. Du føler deg helt fin og har kontroll, men ting går tregere, både oppfattelse og utførelse. Dette er også en form for rus man ikke skal undervurdere.

Pompel
23-10-2002, 01:07
Sorry Dykke Kongen jeg ble brått republikaner og kan ikke helt fatte hvordan du kan påstå at dybderus kommer pang på. Min egen erfaring er at den kommer snikende fra ca 20 meter og nedover og det er ofte ikke før etter dykket at man ser effekten av den.

Den er for meg som for alle andre avhengig av bla. dagsformen. Delvis kan man venne seg til den, men som fenomen blir du aldri helt kvitt den. Selv ikke med nitrox.

"aldri merka noe til dybderus selv om jeg var på en dybde av 55 meter med vanlig trykkluft!!!" sitat slutt
Hmm har jeg gjort noe slikt ville jeg i det minste holdt kjeft om det for å ikke dumme meg helt ut.

Arne K

lurre
23-10-2002, 06:27
Jeg er ingen dypdykker, 33 meter er foreløpig max i min logg, så min erfaring er begrenset. Men jeg kunne tydelig merke at stemningen ble lettere rundt 30-meteren på Håkon Jarl for noen helger siden.
Vi diskuterte dette etterpå og kunne konstatere at om det ikke var en Martini så var det ihvertfall som en liten Jägermeister.

55 meter.. pffff... :D

Kyrre
Harstad

DKD
23-10-2002, 19:12
Jeg har etter min mening selv ikke hatt oppfatning av å ha dybderus, men noen mener jeg har hatt det i denne situasjonen:

Vi skulle ned til 38m for å se på noe på en vegg. Max dybde var satt til 40m. På 39m skulle jeg justere noe på utstyret, og vips, så var jeg et stykke under max grensen. Jeg husker hele tiden hva jeg gjorde, og da jeg oppdaget hvor dypt jeg var, foretok jeg en langsom oppstigning til 38m hvor resten av dykket gikk som planlagt. Ikke helt da bunntiden min var noe redusert i forhold til buddyen sin computer. For ordens skyld, det ble gjennomført sikkerhets stopp på 4meter i 6 minutter. Computeren var aldri i deco.

Noen mener dette er en klasisk dybderus situasjon, men selv følte jeg i allefall ikke noen rus.

/DKD

komodo dragon
23-10-2002, 20:29
Etter min oppfattning hvis Jeg forsto deg riktig da DKD, så tror Jeg bare at du drev med strømmen litt, karnsje din oppdrift heller ikke var helt nøytral, og du sank litt. Du fokuserte altfor mye på utstyret, ikke på dybden og buddyen. Dette tror Jeg neppe skyldes rus. Jeg vil også tippe at det du opplevde, kan lett å skje når du er litt ivrig med å knipsebilder. En strøm kan ta deg langt vekk. Skummelt spør du meg. :)

lurre
24-10-2002, 09:10
>:(
Innlegget fra DykkeKongen er enten en ren provokasjon for å fyre oppunder en diskusjon (der har vært noen tidligere i forumet ) alternativt ville jeg vurdert å ta lappen på ny , og gjerne fulgt med litt i timene !

Noe sier meg at noen er ute og troller litt, Vidar... Utsagn og skrivemåte minner mistenkelig om en annen som var innom her en stund...

Kyrre

Geir
24-10-2002, 23:45
Hmm,
må nok innrømme at jeg har en del erfaring med dybderus på de fleste dybder fra 27m og nedover.
Det grunneste var faktisk på ikke mer enn 27m, klubben vår var på pinsevennsutflukt med vennskapsklubben vår, siden det ikke er så bra å dykke i Drammen, var dette arrangementet lagt til Portør. Dykkeforholdene der var vel ikke helt optimale de heller, men kveldene var helt topp! Iallefall skulle jeg dykke med søstera til en som nylig har begynt å legge inn saker her, kvelden i forveien hadde vært lang og sosial. Vi svømte nedover en slak skråning med en slags mudderbunn, ikke så veldig interressant :( , så på ca 27m begynte vi likegodt å danse tango. Etter å ha lagt partneren dyyypt ned noen ganger, sto vi midt inne i en sky med 50cm sikt, og jeg er sikker på at begge sto helt rolig, men hun forsvant ut av synsfeltet mitt til høyre og kom inn igjen til venstre, og ingen klarte å slutte å le ;D .
Med broren, derimot, har jeg delt mye "ekte" dybderus, vi pleide å dykke mye på vraket av Anna Sofie, de som har vært inne på nettstedet mitt, vet kanskje at det ligger på mellom 35 og 50m dybde, litt mer enn 100m fra land. Vi pleide å svømme ned dit fra land på ca 2min, for å få maksimalt med bunntid på vraket, og det gjorde vi selv om vi måtte holde oss fast i rekka ett minutt for å stoppe vraket fra å rotere. Etterhvert så vet vi jo at når man svømmer hardt nedover skjer det en opphopning av CO2, og det øker dybderusen noe helt fantastisk.
Man kan til en viss grad "kontrollere" dybderusen med å roe helt ned, prøve å gjøre en ting om gangen, tenke gjennom det man vil gjøre flere ganger og evt. ta med seg en del av vraket opp på grunnere vann ???

solcat
25-10-2002, 14:51
Opp til som ca. et 1/2 år siden var jeg ganske spent på hva dette med dypde rus egentlig var for noe. Fra før av hadde jeg hatt en rekke dype dykk hvor kroppen reagerte normalt og alt var i orden. Kanskje var det fordi jeg var så obs på dybderusen at dette bidro til å sjerpe sjansene mine, ikke vet jeg?...

Så hadde jeg et dyp dykk med noen venner på et vrak. Vraket skrånet ganske brått nedover og vi koste oss på turen. Jeg la merke til at reaksjonsevnene mine ble utrolig trege. Da jeg skulle fylle luft i drakten min gikk jeg hen og fant inflator knappen på vesten, etter å ha trykket på denne og det ingenting hjalp (like mye sviis i drakten :-\), ble jeg obs på dybde rusen. Ved å prøve å tenke samlet og rasjonelt, samt gå opp et par meter, klarte jeg og hente meg inn igjen.

Så blir det her jeg fortsatt lurer på ett par ting. På skroget av vraket var det plutselig tusenvis av disko lys :o :o :o!!!
Så jeg snudde meg vekk, alt var mørkt utenom lysstrålen, og så tilbake igjen, joda rene stjernehimmelen :o ;D :o...
Selvfølgelig begynner mann vel da å lure!?! Da jeg hadde sett en god del morill tidligere i dykke lurte jeg kanskje på om det var disse som lyste så fint på skroget? Og nei jeg spiser ikke syre! Det var ingen av mine med dykkere som så de fantastiske discolysene på vraket.... kanskje hadde jeg en hallusinasjon likevel? :-\

Er det noen andre der ute som har sett syner på dype dykk?

sol

JET
26-10-2002, 00:21
:) Jeg har stadig syner under vann.... :)

Mener jeg har sett verdens største breiflabb og kommer opp
med en knapp middag...

jet