PDA

View Full Version : Spørreundersøkelse

Thomas Torjusen
13-10-2002, 21:15
Hva synes du?

/Thomas

CatMan
13-10-2002, 23:51
Dyr ingangs billiet
Men .........

Pompel
14-10-2002, 01:05
Verd vær ei krone. ;D og mere til...

Arne K

Orca
14-10-2002, 08:17
Når man først har kjøpt inn utstyret er det ikke så dyrt.

khg54
14-10-2002, 11:03

Å det er da stadig noen kostnader. Faske test 2 annet hvert år, og de fleste har vel 2 flasker + gjerne en ponny, da er dette ca kr. 1500,- annet hvert år, så skal ventilene vedlikeholdes, har du ponny så har du to sett, fikk nettop vedlikeholdt mine kr. 1200,- og dette skal utføres hvert år. Videre så ryker gjerne en halstetting, nettop skiftet mun, det var kr. 500,-. Hanskene varer jo stort sett bare et år, kr. 350,- Medlemskap i en klubb med luftfylling, dette er billig hos oss, kr. 750,- pr. år. Så har du kr. 20,- pr. dykk, dette er peanuts. Så litt kostnader er det jo, men allt som er koster penger. Tar av gjør det først når men hele tiden ønsker å oppgradere utstyret. En ny vest, ny computer, osv. ;D 8)

DeeCore
14-10-2002, 11:25
Det koster å leve...
Så hvorfor ikke koste på seg litt ekstra, og leve litt bedre?
:) :D :) ;D :)

the-spirit
14-10-2002, 11:58
Som sagt, dyr ingangsbilett, men man må se på det som en investering. Den er verdt alle penga og mer til ;D ;D ;D.

The-Spirit

Scubagirl
14-10-2002, 16:07
Dyr... men verdt det ja :D
men er man hekta så er man hekta, ikke noe å gjøre med det ;D

komodo dragon
14-10-2002, 16:41
Å svare kort å greit ja eller nei på dette spørsmålet er meget vanskelig. Alt kommer jo ann på hva du gjør det til selv.

Bor man i Norge så har man jo flere fordeler. Bor man ved kysten, så har man jo enda større fordele.

Dykkerutstyr kan man like gjerne kjøpe brukt som nytt. Da sparer mann fort rundt 65%. Vedlikehold og luftfylling er ikke de store utgiftene. Dessuten kan du ha glede av ditt dykkeutstyr i mange år fremover. Driver dykkeren(e) med fangst under dykkene eller med jobb som fortjeneste, gå vedkommende fort i pluss økonomisk. Det som får Sporten til å bli kostbar er når utstyr skal fornyes til enhver tid og lange kostbare turer inn- og utenlands.

Scubagirl
14-10-2002, 17:19
Det koster vel egentlig litt å stå på snowboard og sånt og.. heiskort og sånt... blir vel til at dykking føles dyrere siden utstyret koster så mye,men det er jo et engangsbeløp.
dykkerutstyr holder jo en stund,så om man tar det totale beløpet over tid,så vil det vel kanskje ikke være så forferdelig mye dyrere enn alle andre sprø hobbyer? :)

Diver_DAD
14-10-2002, 18:15
Penger er papir
Papir er trær
Og trær har vi jo masser av !!!!
;D

Thorvald
15-10-2002, 13:50
Det er jævli dyrt. Man skal ha masse utstyr.
For å få fraktet utstyret må man ha bil.
Man skal ha luft, service turer, medlemskap, forsikringer.

Men det er vært det!

DKD
15-10-2002, 16:20
Er dykking en dyr hobby? Da må vi vel definere hva som er dyrt. Dyrt er det når det koster mer enn du har å bruke på det. Skal du da drive med det, må du gjøre noen prioriteringer. Derfor svarer jo de fleste innleggene med at det er verdt det. Som Diver_DADs sitat om penger og trær -> penger er kredittkort som er plastikk som endel har alt for mye av...

Jeg konkluderer med at dykking koster endel penger i forhold til andre ting, men ikke mer enn hva jeg er villig til å bruke på det.

/DKD

minno
15-10-2002, 21:00
Ja, altfor dyr. Først er det grunn-kurs og ABC-utstyr til 4000-5000 kr. Så vil man kanskje kjøpe et komplett utstyr til 25 000 kr. Kanskje man vil utdanne seg videre og plutselig forsvant 2000 kr. Og selvfølgelig trykk-testing o.l. som kommer i tillegg.

SamWise
19-02-2003, 13:44
Dykking er dyrt?

Nei.

Det koster mye penger, men det er ikke dyrt. Hvor dyrt ting og tang er defineres vel av hva man får for pengene. Jeg har enddel utstyr etter hvert, og oppgraderer stadig. Koster som sagt mye penger, men ikke dyrt med tanke på den opplevelsen jeg har når jeg dykker.

Gandi
19-02-2003, 22:05

Det spørs hvor mange dykkerturer til varmere strøk man har i året....... ;D

Gandi

Scubagirl
19-02-2003, 22:40
turene i norge gjør nå også kraftige innhugg i en ellers sulteforet studentlommebok.... ::)

Per4år
24-02-2003, 09:43
Ja, det er dyrt!
Men som tidligere nevnt så er det mye å spare på å kjøpe brukt utstyr. Så jeg syntes ikke det er den verste kostnaden. Man kan fint skaffe seg komplett utstyr for 8000-9000 kr, og dette er en engangsinvestering hvis man ikke nødvendigvis skal ha det siste nye på markedet hele tiden.
Men brukskostnadene som medlemskap, luftfylling, skifte av hals/erm tetninger, klassing av flasker, vedlikehold etc. koster mer enn beregnet. Men selvfølgelig, man kan tjene mye inn på noen kamskjell og 5-6 kg breiflabb ved jevne mellomrom.

De helt store kostnadene kommer ikke før man investerer i egen båt. Da forsvinner 100000 lappene fort.
Dessverre så koster det mye i Norge hvis morrofaktoren er høy .................

Silver Arrow
24-02-2003, 12:28
Enig i at inngangsbilletten er noe dyr(kommer jo an på om man er utstyrsfrik eller ei??) , men er man flink til å behandle utstyret pent og vedlikeholde det så er det ikke en "dyr" hobby. Prøv båtlivet eller mc-hobbyen, det er dyrt det..... 8)

Silver.....

picasso
24-02-2003, 13:29
Når jeg kjøpte dykkerutstyr i 1977 kostet dette meg ca 12000 kr(med våtdrakt).Så jeg synes ikke det er så dyrt jeg.For å gi et eksempel så kostet en mellomstor familiebil den gang ca 60000 kr.

tarjeiv
24-02-2003, 13:33
Når jeg kjøpte dykkerutstyr i 1977 kostet dette meg ca 12000 kr(med våtdrakt).Så jeg synes ikke det er så dyrt jeg.

Tolv tusen ??? for 25 år siden ??
Synes det hørtes veldig dyrt ut jeg.

Du får jo NYTT topp utstyr for 25.000 i dag.
En familiebil koster i dag 250.000 ++

Synes ikke dykking er noen veldig dyr hobby i forhold til hvor mye utstyr hobbyen krever. Det er jo klart at det finnes mange hobbyer som er billigere, men da er det jo gjerne mindre krav til utstyr.

- Tarjeiv

Silver Arrow
24-02-2003, 13:58
Hmm, 25 år siden.Det er lenge siden det.... 12000,- var mye penger i -77. Salget av dykkerutstyr er nok ganske så mye høyere nå, vi får nok mere utstyr for pengene i dag. Det var vel færre sportsdykkere og mindre volum for 25 år siden, antageligvis.
En Volvo 240 Herregårdsvogn får du for et langt mindre beløp...... ;D

Thomas Torjusen
25-02-2003, 09:24
Hei

Som et lite unntak skal jeg komme med litt reklame i forumet.
Dykkesiden gikk i går inn i et samarbeide med Finansa.
Finansa tilby forbrukslån i størrelsesordnen 10.000 - 150.000 kroner, og det burde jo holde til utstyr for enhver smak... :) Forbrukslån i seg selv er jo ikke noe nytt, men rentekostnaden hos Finansa er mye lavere enn hos de fleste kjøpekortene man får tilbud om å benytte i butikkene. I tillegg får du svar på din søknad i løpet av 30 minutter.

Link til Finansa finner du bl.a. i den Gule Spalte på denne siden eller du kan klikke her (http://www.finansa.no/kampanje.html?fo=68729).

/Thomas

picasso
25-02-2003, 13:00
Tolv tusen ??? for 25 år siden ??
Synes det hørtes veldig dyrt ut jeg.

Du får jo NYTT topp utstyr for 25.000 i dag.
En familiebil koster i dag 250.000 ++

Synes ikke dykking er noen veldig dyr hobby i forhold til hvor mye utstyr hobbyen krever. Det er jo klart at det finnes mange hobbyer som er billigere, men da er det jo gjerne mindre krav til utstyr.

- Tarjeiv

Hei Hei Tarjeiv.Kan det tenkes at du misforstod meg litt,Sammenlignet med 12tusen(dyrt) kroner den gang for et nytt utstyr med våtdrakt er det jo i dag 20000+ (billig) for et med tørrdrakt.Samtidig vasset en jo ikke i gode brukte utstyr heller.

picasso
25-02-2003, 13:05
Hmm, 25 år siden.Det er lenge siden det.... 12000,- var mye penger i -77. Salget av dykkerutstyr er nok ganske så mye høyere nå, vi får nok mere utstyr for pengene i dag. Det var vel færre sportsdykkere og mindre volum for 25 år siden, antageligvis.
En Volvo 240 Herregårdsvogn får du for et langt mindre beløp...... ;D

Jeg har dessverre bare takgrinda til herregårdsvogna.På den annen side er den nok minst 25 år,and have served me well all these years. ;D

matsbe
08-12-2006, 21:17
Etter du har köpt din utrustning kan du ha den i åratal om du servar varje år. då är det inte dyrt

tomviktor
08-12-2006, 22:09
Alt er relativt, og man kan gjøre det "billig" eller billigere....
I tillegg kommer det om man er utstyrsfreak eller ikke...

georg fors
08-12-2006, 23:39
Dykking kan spare en for mange kroner, mye færre halvlitere på byen dagen før en skal ut på dykking. :)

Diveaslongasyoulive
14-12-2006, 13:19
Dyrt å komme i gang(kurs,utstyr) men etter dette er det ikke så dyrt,så lenge man ikke MÅ ha det beste av det beste utstyret hele tiden..da kan det fort gå med mye penger!

Eksilbergenseren
14-12-2006, 14:23
Det er ikke så sinnsykt dyrt før man blir hektet på spektakulær dykking i tropisk hav. Da går feriepenger, oppsparte midler, bonuser, flaskepant og alt man kan skrape sammen.

Dykking i Egypt - OK (Ca dobbelt så dyrt som en vanlig sydentur om man dykker mye)
Filippinene - Dyrt (Men litt billigere dykking, så er man der lenge nok...)
Liveaboard i rødehavet - Dyrere
Kommende liveaboard på Galapagos - You don't want to know (mer enn komplett dykkeutstyr, grunnkurs og afterdivepils til sammen) Men det er jo tross alt bryllupsreise :D

Epilog
15-12-2006, 00:16
det er så utrolig mye humbug-svar på slike tråder.: 'definere dyrt' - ' sammenligna med kjøp og salg av aksjer i stor skala' - 'billigere enn å samle på biler' etc.

Dykking koster, og det er ikke slik at du har et større inngangs-beløp for så å kunne dykke hvor mye du vil.
som nevnt så har en årlige servicer, en har transport til og fra dykkesteder, luftfylling etc. videre blir dykkerutstyr slitt og må byttes ut. dersom du bruker et høyere førstegangsbeløp, så er det muligens mindre sjangse for at du må begynne å bytte ut og/eller oppgradere før om noen år, mens i andre tilfeller kan en nesten oppleve at utstyret bokstavelig talt går opp i liminga. Og så har det seg jo slik at de færreste føler seg trygge på vanlig fritidsdykking etter endt padi-owd. - Dette er noe dykkersentrene er fullstendig klare over og derfor pusher aowd i stor skala.
Andre drar inn mye penger og tenker ikke at andre har et ukentlig budsjett på 500kr og derfor finner det for godt å påstå at dykking er billig som bare juling. - det er ikke det. dykking er for de få priviligerte. eksempelvis: Jeg er med i BAUS (UiO-klubb) hvor majoriteten av de aktive medlemmer er ferdigstuderte. - Mange studenter i student-klubben også, men med utbetalt lån på 6000 i måneden, så er det klart at selv super-tilbud på 19000kr for komplett sett eer så godt som uoppnåelig. En kan selvsagt argumentere mot et slikt eksempel med at 'dersom en har dårlig råd, så får en vente med å dykke' el. - Noe som simpelthen insinuerer at, ja, dykking er dyrt, og du må ha en del penger til overs når leie og mat er betalt dersom en ønsker å dykke. men dykke må man. koste hva det koste vil.

Lasse M
18-12-2006, 12:05
Vil ikke engang prøve å tenke på hvor mye penger jeg har dyttet inn i denne hobbyen :\'(

Men jeg har det veldig fint i vannet og trives med dette.
Satser på mange år til med variert dykking :)