PDA

View Full Version : Fridykking i tanken på Håkonsvern

ElisabethK
20-03-2008, 12:09
Enhver fridykkers drøm er å ha et dypt svømmebasseng i hagen, slik at man kan trene selv når havet er for kaldt. Dykker og froskemannsskolen ved Håkonsvern, Bergen, har et slikt basseng, nærmere bestemt en 18m dype tank. Den brukes hovedsakelig til å trene ubåtmannskap til såkalt ”fri oppstigning”, men forrige helg slapp de inn en gruppe fridykkere…

http://bp3.blogger.com/_aXs0HIo2s10/R-JG464MTxI/AAAAAAAAARQ/aWGeJ_Ma-Wo/s1600/tankenElisabeth2.jpg

Tronk Klimek, ansatt ved Håkonsvern, samt en av Bergens få fridykkere, hadde klart å ordnet slik at jeg og fem andre fridykkere fra OFK fikk innpass til å trene en hel helg i tanken. Det var dog ikke første gang jeg fridykket i tanken. To år tilbake hadde jeg min første opplevelse med en monofinne nettopp her, også på en tur med fridykkerklubben.

Etter en brifing rundt tanken og prosedyrer i tilknytning til dette, skiftet vi til badetøy og var klare til å hoppe uti det 33 grader varme vannet. Stillheten senket seg, bare avbrutt av finner som brøt vannet og lyden av dyp pusting.
Jeg benyttet sjansen til å trene både utligning, teknikk uten monofinne og noe som kalles ”frc-dives”. Da puster man halvveis ut før man dykker ned, og det er en fin måte å venne seg til at trykket i dypet komprimerer lungevolumet. Man skal ta det rolig i begynnelsen og venne seg til det ekstra stresset og hvordan mellomgulvet stretches, og selvfølgelig ha noen som passer på!

http://bp2.blogger.com/_aXs0HIo2s10/R-JHWq4MTzI/AAAAAAAAARg/-kck_ATsM4Q/s1600/elisabeth2.jpg

Jeg fikk også testet ut litt spesialutstyr som ”fluid googles”, svømmebriller fylt med vann, men med spesialproduserte linser som korrigerer for synet. Disse trenger man nemlig ikke å utligne, og man kan bruke dem sammen med en neseklype og dermed slippe å holde en hånd på nesen ved neddykkning. Det var gode erfaringer frem mot dybdedykking i april. Da drar jeg nemlig til Dahab i Egypt for å trene, samt delta på tre dybdekonkorranser :)

http://bp2.blogger.com/_aXs0HIo2s10/R-JHCq4MTyI/AAAAAAAAARY/O6erfvaPWpI/s1600/monofin2.jpg

Til tross for litt problemer med tette bihuler, fikk jeg både trent en del og hatt det veldig gøy. På en klubb tur som dette, går praten nesten bare i fridykking, om utstyr, trening, teknikker og sladder. Veldig sosialt og artig. Tusen takk til de som var med: Georgios, Gordon, Steinar, Bjarte og Eric. Og ikke minst en takk til Trond!

Les mer om fridykking i tanken: http://elisabethfreediver.blogspot.com/search/label/Navy%20Tank

Se video: http://elisabethfreediver.blogspot.com/2008/03/video-from-diving-tank_19.html

Gwaihir
21-03-2008, 17:51
hadde vært utrolig gøy å hadd en slik "fasilitet" i nærheten, Det ser utrolig gøy og avslappende ut.
Ser ut som du har den samme monofinna som jeg.. waterway model 2 ?

ElisabethK
22-03-2008, 22:00
Det var veldig gøy ja! På bildet har jeg på en lånt waterway model 1 eller 2 (litt usikker). Til vanlig svømmer jeg med en russisk finne, noen ganger kalt hyperfin. Du kan se den her http://elisabethfreediver.blogspot.com/2007/08/1-place-nordic-deep-07.html

Mvh Elisabeth

articfree
22-03-2008, 23:09
Hvor får jeg tak i sånn ordentli neseklype som du bruker i konkurranser?

Sånne fluid googles, ser man helt normalt med dem da? behagelige?
Har sett Liquivision har en type, dem var jo ganske dyre da, er vell ingen som selger dem heller i Norge

ElisabethK
23-03-2008, 12:19
Det er to typer neseklyper som man kan få tak i. Den jeg bruker er produsert i Tyskland, men er ikke å få tak i i øyeblikket pga. problemer med noe produksjonsutstyr. Den andre, kalt Paradisia Noseclip, selges fra en svensk side (onebreath.nu) og en fransk side (?), men det har ofte vært vanskelig å få tak i.

Fluid googles er en merkelig opplevelse første gang. Man ser etter forholdene svært bra under vann synes jeg, men over vann er jo synet dårlig. Det er mulig å kjøpe kun linsene fra hjemmesiden til Martin Stepanek, og så bygge brillene selv. Det er ganske dyrt og ikke enkelt, så jeg har ikke fått meg et par ennå...

Lykke til!

articfree
23-03-2008, 14:36
Okei men da kan man jo bestille fra sverige:-) Hvis den er bra da, den paradisa typen neseklypen

Den typen monofinne du anvender nå, Hyperfin, er det stor forskjell på den og en sånn vanlig Model 1/2, var det ikke en slik en du hadde før?

ElisabethK
24-03-2008, 16:53
Det er en helt annen type monofinne. De to viktigste forskjellene er nok vinkelen i fotlommene og forsterkningen langs kanten, såkalt wing. Dette betyr bl.a. mer stabilitet og at man kan gli istedet for å svømme konstant. Waterway Glide er en lignende model.

ElisabethK
25-03-2008, 22:07
Forresten! Nye bilder og video oppe på www.elisabethfreediver.blogspot.com (http://www.elisabethfreediver.blogspot.com). Har ikke helt fått styr på å legge til bilder her på en god måte, så surf i iveg!

articfree
25-03-2008, 23:30
Bildene virker bare godt, nå går det å klikke på dem for å få dem større.
Meget stilige bilder og videoer, frister å hive seg med på en sånn tur i tank en gang!

KOMPRESSOR
26-03-2008, 23:55
Elisabeth, det burde vært obligatorisk for de macho marinegutta som går gjennom oppstigningsøvelser her, å se på deg boltre deg den andre veien NEDOVER i tanken, og dessuten bli der en stund! Jeg tipper det hadde vært god medisin mot for høyt testosteronnivå på enkelte av "tøffingene" jeg, he he!

Hilsen Reidar

(Som koser seg ned til maks 30 meter uten flaske, men da KUN i godt og varmt vann og god sikt...)

ElisabethK
02-04-2008, 12:17
Hehe, ja jeg må si jeg synes det er gøy å være av det "svake kjønn", kun ha 4 liter luft i lungene og allikevell dykke dypt... Men det skal sies at det er et par av guttene i Oslo Fridykkerklubb som virkelig begynner å bli flinke! Spørsmålet er bare om vi kan få med flere til å bli aktive.

30m er riktig deilig. Kos deg videre, Reidar :)

parknudsen
02-04-2008, 12:51
Hehe, ja jeg må si jeg synes det er gøy å være av det "svake kjønn", kun ha 4 liter luft i lungene og allikevell dykke dypt... Men det skal sies at det er et par av guttene i Oslo Fridykkerklubb som virkelig begynner å bli flinke! Spørsmålet er bare om vi kan få med flere til å bli aktive.

30m er riktig deilig. Kos deg videre, Reidar :)

Har du ikke større lungevolum enn 4 liter? Trodde det var under snitt, eller er det bare for menn det er vanlig med 5,5 eller.no, og gjerne mye mer i noen av dem som utøver på topp nivå? Utrolig prestasjoner er det uansett :)

ElisabethK
02-04-2008, 16:07
Jeg har vel 4,3-4,4 eller noe. For jenter er det helt normalt, men det er nok rom for forbedring. Menn har selvsagt plass til mer. Fridykkere som Herbert Nitch og Stig Severinsen har et lungevolum på over 8 liter... Det skyldes både trening, stretching og litt medfødt fysiologi tenker jeg.

parknudsen
02-04-2008, 16:26
Ja googlet det etterpå å så at snitt var noe sånt som 5,8 liter for menn, og at damer typisk kunne ha 20-25% lavere volum. Men damer har vel også noe lavere forbruk/metabolisme? Kan og husker for lite om det til egentlig å utale meg :)

Litt off topic men er Helge (husker ikke etternavn, seilte et år med kona på Saft Suse, begge opprinnelig nordlendinger syntes jeg å huske) fortsatt aktiv i OFK? Siden jeg ikke husker etternavn osv så har jeg aldri hatt noe kontakt med dem etter vi seilte.

Han fortalte gode historier fra hans dykking i tanken, og ikke minst turen til og fra Bergen hvor det gikk i Deep Blue hele veien om att og om att ;D

Mvh
PA

gard
17-04-2008, 10:14
Hei. Helge (Jensen) er ikke så veldig aktiv i OFK om dagen, men du finner ham på facebook.
Prøv Pappa Jones...

Og ja det stemmer at vi hadde flott tur i tanken ja, og mye deep blue..

Hilsen Gard
4.05 @ 18 meter i tanken....

parknudsen
17-04-2008, 10:30
Flotte greier, hadde aldri gjetta Jensen..
Bruker ikke Facebook men kan sikkert snoke litt via damas konto ;)

4:05 på 18meter faktisk.. :thumbup:

gard
17-04-2008, 10:57
Du finner ham ihvertfall via OFK sine facebook sider pappa jones eller dr jones eller noe..
gard

kmb18b
26-08-2008, 13:26
Elisabeth, det burde vært obligatorisk for de macho marinegutta som går gjennom oppstigningsøvelser her, å se på deg boltre deg den andre veien NEDOVER i tanken, og dessuten bli der en stund! Jeg tipper det hadde vært god medisin mot for høyt testosteronnivå på enkelte av "tøffingene" jeg, he he!

Hilsen Reidar

(Som koser seg ned til maks 30 meter uten flaske, men da KUN i godt og varmt vann og god sikt...)

Jeg var slangedykker og fast mannskap ved DFS i 87-88. Det var helt vanlig at vi løp opp og lekte oss i tanken når vakthavende offiser hadde gått og lagt seg om kvelden. Vi hadde seff ikke lov, men befalet visste jo hva vi holdt på med. Det var vel ingen av oss som ikke klarte å komme seg helt ned. Og nei, vi brukte ikke svømmeøtter, heller. Kun vanlig maske med stort volum. Sikkerhetsgrensen ved fridykking i tanken var forøvrig maks 3 minutter under vann.

johnpd
26-08-2008, 14:42
ser på bildene dine at du blåser ringer, kan du fortelle hvordan du gjør dette? har prøvd men ikke vært i nærheten av å få det til...

Kvalø
26-08-2008, 17:27
Angående ringer... du må ha hodet/munnen så vannret som du kan hvis du skjønner... å "slippe/ bløse" ut mye luft i korte "støt" med åpen munn. Slik gjør nå jeg det ihverfall, kronglete forklart men... Er alikevel vanskelig så det krever litt øvelse ja, men sinsykt tøft når man klarer det.

Lykke til!

gullet
01-09-2008, 14:51
hei.

Bra prestasjon der Elisabeth! :thumbup:

Jeg tilhører den gruppen som trener i denne tanken på Haakonsvern 1 gang i året. (ubåt) Vi har jo drakter på oss, men det er ganske gøy å stige fra 18-0m på 3-4 sekunder!

Du hadde nok klart å imponere en del av gutta der, men trond tror jeg slår de fleste i den tanken! :lol:

-Christian-