PDA

View Full Version : Kalde Lanker

Yamarin
13-10-2002, 04:23
For noen går dykkesesongen mot slutten, men for oss som virkelig liker å dykke er det vel et faktum at det er nå den virkelig starter (Det er mindre grums i vannet, og bedre sikt.) Men det blir og en del kaldere og visse tiltak kan være nødvendig å iverksette for å holde varmen.

Jeg har et lite problem i at jeg har litt dårlig blodsirkulasjon i hender og føtter. Føttene er ikke noe problem i og med at de er varme og gode i "lestan" sine i tørrdrakta, men hendene er det verre med. De blir jo utsatt for "kaldt vann". For å rette på dette har jeg modifisert drakten med tykkere neopren mansjetter og noen lange tykke hansker, men når det blir kaldt på land og jeg er kald på hendene når jeg tar på hanskene virker det ikke som om blodsirkulasjonen er god nok til å holde varmen og dykkene blir ubehagelige mot slutten når jeg begynner å fryse på hendene.

Har prøvd diverse løsninger som bla å skolde hendene i vann fra termos (ble varmt nok ja :) ), hoppe og sprette eller stresse rund for å øke blodsirk (litt "bad" under vann da stress ikke akkurat har sin plass under vann) varmeposer litt oppe på håndleddet, større/mindre hansker/votter ++

Ellers vil jeg si at jeg er godt trent osv. har kanskje noe lav hvilepuls (45 - 50) som kan ta noe av skylden?
noen som har noen erfaringer på området?

DKD
13-10-2002, 10:56
Hva med tørr hansker. Hvis ikke, går det jo an å kjøpe et par store hansker å ha disse utnepå de første. Da skal du ikke drive med uv-foto.

Scubagirl
13-10-2002, 11:26
Hei :)
er det hansker eller 3fingers votter du har? for vottene er jo varmere iallfall.
Pleier å helle varmt vann i hanskene før jeg hopper uti når det er kaldt,men den varmen holder jo ikke så lenge

Pompel
13-10-2002, 12:00
Yamarin får tilgi meg om jeg tar feil, men om du røyker så har du løsningen der. En av røykingens efekter er dårlig sirkulasjon i ekstrimitetene. Forhåpentligvis så er det ikke der problemet sitter.

Mener å huske at en venn av meg brukte silkehansker og ullvotter i kombinasjon med tørrvotter når det var på det kaldeste. Verd et et forsøk? På land så finnes det votter med varmeelementer som visstnok skal gjøre susen. Spør på sportsforetning.

Arne K

Yamarin
13-10-2002, 12:01
Har lange hansker med fingre for bruk om sommeren, noen normalt tykke hansker (votter) som jeg vanligvis bruker om sommeren/våren/høsten, og noen store tykke som jeg har begynnt å bruke nå, men jeg vet de kommer til kort på "lengre" vinterdykk.

Har som sagt prøvd det meste, men ikke tørrhansker. En dykkerkompis prøvde det, men de lakk så det fungerte dårlig.
Noen som har prøvd det med suksess?

Alternativet er jo å få limt på hansker, men da går de jo ikke av igjen. Problemet med ekstr hansker utenpå er jo at man ikke akkurat kan betjene et kamera, og de tykke jeg allerede har er klumsete nok.

Yamarin
13-10-2002, 12:19
Yamarin får tilgi meg om jeg tar feil, men om du røyker så har du løsningen der. En av røykingens efekter er dårlig sirkulasjon i ekstrimitetene. Forhåpentligvis så er det ikke der problemet sitter.

Arne K

Du er tilgitt, røker ei. silkehansker? det vil si hansker laget av silke, isåfall hvordan hjelper de? blir de ikke i tynneste laget?
Har for så vidt tenkt på å bruke noe på utsiden for å dempe vanngjennomstrømningen, men det er jo en fordel at de slipper inn noe vann da. Varmehansker på land er kjekt å ha, og der er jeg godt forsynt, tror jeg har så det holder. Har prøvd sånne poser du rister for så å ha de som varmeputer i hanskene, det er saker ;D

Det jeg virkelig ønsker meg er noe sånnt som hansker med varmekabler som fungerer under vann, kan ikke akkurat si jeg har hørt om noe lignende før. Kanskje noen burde finne de opp?

Geir
13-10-2002, 17:07
På min drakt (7mm neoprene) er det en patent med doble tynne mansjetter, dvs. de består av to lag 3mm neopren, der de glatte sidene er lagt mot hverandre. Når man har (neoprene)hansker med gummimansjett kan denne legges mellom de to lagene på draktmansjetten. (Hvis beskrivelsen her ble for dårlig, kan jeg få tatt et bilde og poste det.:P)
Forutsatt at hansken er noenlunde hel blir det helt tett, og hvis det kommer inn litt vann, så er ikke det heller noe problem. Nå har ikke jeg spesielt dårlig sirkulasjon, men det har løst problemet med at når jeg bruker hendene "pumpes" det vann inn gjennom mansjetten.
Jeg vet ikke om dette er noe som er funnet på av SEA TEX i Stavanger eller om det er andre som kan levere noe tilsvarende.
Eneste ulempen jeg vet om er at det er litt mere plunder&heft å få bretta mansjettene inn i hverandre.

Actinia
13-10-2002, 20:24
På min drakt (7mm neoprene) er det en patent med doble tynne mansjetter, dvs. de består av to lag 3mm neopren, der de glatte sidene er lagt mot hverandre. Når man har (neoprene)hansker med gummimansjett kan denne legges mellom de to lagene på draktmansjetten.

Jeg har samme typen, men jeg har hansker med samme "patentet" men jeg bretter da et lag fra drakten underst, så et lag fra hansken, et nytt fra drakten og til slutt det siste fra hansken.. Har tørrvotter og de lekker kun hvis jeg ikke har litt luft i den, men ellers er jeg helt tørr. den tykke brettinga rundt handleddet gjør også at det blir god isolasjon der (det er her man ofte har et veeeldig stort varmetap).

Det skal dog sies at jeg er alltid kald på både fingre og føtter, så har ikke noen stor forventning om å være helt varm under dykk heller.. (Røyker ikke, men er forsåvidt ganske tynn og har ikke det tykke isolerende fettlaget som så mange begynner å få ;)

Pompel
14-10-2002, 01:03
Silkehanskene var det innerste laget og varmet vistnok bra så lenge de var tørre. (Som et ekstra tynt lag i tillegg til ulvotten og tørrhanskene.) Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd det selv. Jeg er av de heldig som sjeldent fryser.

Lykke til
Arne K.

Heidi
14-10-2002, 10:58
http://www.nordic-blue.com/sv/index.html

Nordic Blue snakket min instruktør veldig varmt om da jeg tok lappen i januar og det var kaldt som fy både på land og i vannet.

Det er vondt å fryse!

Hilsen Heidi

Hero
14-10-2002, 13:23
Dårlig blodsikulasjon skyldes ofte lav forbrenning.
Forbrenningen kan man bla. forbedre ved å ha et regelmessig mat-inntak, (gjerne hver 2/2,5 time) trene jevnlig (noe som stimulerer musklene til å arbeide, blod tilføres pga. arbeidingen. ...og blod blir man varm av..) i tillegg til at man spiser fornuftig mat. (loff, fint brød, knekkebrød og store mengder poteter er ikke under kategorien fornuftig mat!)
Sterke kryddere er også noe som øker forbrenningen, så da kan du jo prøve å slenge litt ekstra chilli i gryta neste gang.

De nevnte tingene tror jeg vil gi et bedre langsiktig resultat enn varmtvann i hanskene.

Lykke til!

-I

gkjoesen
14-10-2002, 16:15
Jeg har brukt Nodic Blue tørrhansker m/quick glove ett års tid med stort hell.

Hadde tidligere de samme hanskene med latexmansjetter, med disse var håpløse å få på selv og svært vanskelig å få til å ligge riktig selv med hjelp fra buddy.

Jeg har dog hørt om en del som også har problemer med å få quick glove-koblingen tett, og har min egen teori om dette: Innerhanskene som kommer med Nordic Blue har svært lange mansjetter, og det kan være vanskelig å få dyttet disse godt nok inn under hansken før den klipses fast. Faren er følgelig at et par tråder e.l. fra disse kommer mellom hansken og koblingen som dermed ikke blir ordentlig tett.

Jeg har løst dette ved å investere i et par fleece-hansker (Alpine Lowe til 199,-) som har kortere mansjetter, og det hele går som en drøm. Og skulle det være spesielt kalt i vannet, eller jeg skal være lenge ute, så tar jeg bare på meg to par slike hansker utenpå hverandre.