PDA

View Full Version : Hodepine under dykket

rinlei
20-08-2003, 10:27
Var å dykket her en lørdag ... Var ikke dypt maks dybden var 19,5 m men oppholdt meg mest mellom 15 og 7 meter (vrakdykk).

Når jeg var på tur ned fikk jeg skikkelig hodepine, jeg prøvde å stoppe litt og gå litt grunnere. Det gikk litt over, så lenge jeg holdt meg grunnere enn 15 meter var ikke hodepinen så ille. Så jeg fullførte dykket med litt hodepine. Da jeg kom opp var hodepinen helt borte.
og jeg merket at jeg hadde blod i spyttet og snørret.

Jeg lurte en liten stund på hva det kunne komme av og kom frem til at det måtte komme av at jeg var tett i nesen...

Noe som har vært borti noe liknende? Syntes det var litt skummelt med det blodet bør jeg snakke med lege? Har ikke noen symptomer ellers ::)

EM
20-08-2003, 10:33
En kamerat av meg var ut for noe lignende,da var det en bihule som var tett.
EM

puslingper
20-08-2003, 10:38
Tett nese skal i teorien være problematisk for utligning av bihuler og ører, ikke for hodepine. Hjernen har (som det meste av kroppen) en konsistens som ikke skal la seg påvirke nevneverdig av trykkforskjeller. (i hvert fall før du får kugalskap ;D) Her tenker jeg på smerte forårsaket av volumendringer grunnet trykkforskjeller.

Men kanskje den tette nesa er et symptom på at noe annet er galt? Blødninger (om enn små) hadde fått meg til lege ganske fort i hvert fall ...

PP

Janh
20-08-2003, 10:38
Kan høres slik ut, men jeg ville tatt kontakt med lege for å få undersøkt saken.

Janh
20-08-2003, 10:42
Dykkeleger

Haukeland Sykehus: 55 32 30 03
Ullevål Sykehus: 22 11 73 00

EM
20-08-2003, 10:47
Utlign. probl. i bihule kan også oppfattes som hodepine(trykk i pannen)men jeg ville nok også oppsøke lege for sikk. skyld
EM

Triton
20-08-2003, 11:30
Dykkeleger

Haukeland Sykehus: 55 32 30 03
Ullevål Sykehus: 22 11 73 00

Vær oppmerksom på at nummeret til Haukeland er et akuttnummer, og skal kun benyttes om det er akutt.
Ring heller sentralbordet på Haukeland og spør etter en dykkerlege.

Ars
20-08-2003, 20:50
Tett nese skal i teorien være problematisk for utligning av bihuler og ører, ikke for hodepine. Hjernen har (som det meste av kroppen) en konsistens som ikke skal la seg påvirke nevneverdig av trykkforskjeller. (i hvert fall før du får kugalskap ;D) Her tenker jeg på smerte forårsaket av volumendringer grunnet trykkforskjeller.

Hodet består av mer enn hjernen, bl.a. bihulene. Jeg ville bli uhyre overerasket om symptomene dine skyldes noe annet enn tette bihuler og hvis det skjedde med meg ville jeg ikke kontaktet lege.

Kristian

picasso
20-08-2003, 22:41

Hodet består av mer enn hjernen, bl.a. bihulene. Jeg ville bli uhyre overerasket om symptomene dine skyldes noe annet enn tette bihuler og hvis det skjedde med meg ville jeg ikke kontaktet lege.

Kristian

Hodepine ved dykking er en heller vanlig affere for mange dykkere.En del dykkere jeg kjenner har faktisk med seg hodepinetabletter i dykkerbagen.Ellers så kjøper jeg Kristians konklusjon. :)

BenZ Jøran
21-08-2003, 00:12
Mange får åsså hodepine av å puste for lite(sparepuste) som følge av CO2 opphopning, du kan til å med få holdepine av å puste for mye åsså... men disse er nok ikke dybdespesifikke...

tror nok at det var bihuler som plagde deg, ta kontakt med dykkerlege og du fremdeles er usikker...

Jan E.
21-08-2003, 00:52
Under alle dykkene på kurset hadde jeg samme problemet. Spytte alltid ut en del blod, og fikk hodepine(Pulsslag ved tinningene). Plus problemer med å utligne.

Etter å fått et tips om å dra saltvann inn nesa før dykket, for å rense opp, har jeg skjeldent hatt problemer :D

De få gangene det har skjedd i ettertid. Tror jeg mitt tilfelle kan spores tilbake til skrantent kosthold dagen før, og på dykkerdagen. Pluss et litt stressende dykk, med mye luftforbruk.

JET
21-08-2003, 07:34
Jeg har i mange år slitt med hodepine og/eller neseblod.
Som endel andre har vært inne på så er neseblodet vanligvis
ikke noe problem, ta det bare med ro til luftveisproblemene
bedrer seg. Hodepinen er etter min oppfatning noe verre.
Kan være pga. tette bihuler og er da uproblematisk. Kan være som jøran var inne på "sparepusting", prøv å følge med på din egen pusteteknikk. Kan også skyldes stress under dykket, eller for tett halstetning/hette.

Ps. en dykker som lurer på om man skal kontakte lege, burde gjøre dette. Bedre med en gang for mye enn en for lite..

lurre
21-08-2003, 07:44
Ja dette med hodepine har vært diskutert flere ganger tidligere. Sjekk hva som står her:
http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=10;action=display;threadid=3393
Ingen endelige svar fordi det kan være så mange grunner til hodepine, sjøl om det høres ut som bihulene i ditt tilfelle, som andre har kommentert.
Personlig har jeg funnet ut at mine dykke-hodepiner har vært forbundet med dehydrering. Drikker jeg mye vann hele dagen før jeg skal i sjøen unngår jeg stort sett dette.
Vann hjelper jo mot så mangt...

Kyrre

rinlei
21-08-2003, 10:19
Tusen takk for svarene! Jeg tror også at det kan være bihulene, halstettingen min er også ganske stram, men det har ikke vært noe problem tidligere.

Jeg får vel høre med en doktor bare for å være HELT sikker.

jokke2k
21-08-2003, 11:42
:-X Om en er plaget med tette bihuler/mellomøreganger på grunn av snørr/gørr/hovne slimhinner, kan du spørre din lege om å få Rinexin. Dette er en tablett som er mye mer "snill" mot slimhinner enn f.eks. nesespray (Otrivin, Rhinox) og den virker der spray aldri kommer til.
Taes 1 time før dykking og varer i 12 timer. Kan redde dykketurer og enkelt dykk. Men som med all annen medisin på resept, vis varsomhet. :headache:

Les mer om Rinexin: http://www.felleskatalogen.no/ecom/StaticPages/NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/HighlightHelper.asp?target=NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/BB95A973-7F0F-4BEC-A57D-563C51FDE0DD.asp&frameset=1&words=rinexin

rinlei
22-08-2003, 09:21
:-X Om en er plaget med tette bihuler/mellomøreganger på grunn av snørr/gørr/hovne slimhinner, kan du spørre din lege om å få Rinexin. Dette er en tablett som er mye mer "snill" mot slimhinner enn f.eks. nesespray (Otrivin, Rhinox) og den virker der spray aldri kommer til.
Taes 1 time før dykking og varer i 12 timer. Kan redde dykketurer og enkelt dykk. Men som med all annen medisin på resept, vis varsomhet. :headache:

Les mer om Rinexin: http://www.felleskatalogen.no/ecom/StaticPages/NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/HighlightHelper.asp?target=NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/BB95A973-7F0F-4BEC-A57D-563C51FDE0DD.asp&frameset=1&words=rinexin

Hehe det var litt av noen bivirkninger:

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Luftveier: Tørrhet i nese og munn. Sentralnervesystemet: Nervøsitet, søvnvansker, døsighet. Urogenitale: Miksjonsproblemer, urinretensjon. Mindre hyppige: Øvrige: Overfølsomhetsreaksjoner. Sjeldne (<1/1000): Sentralnervesystemet: Aggressivitet, hallusinasjoner, forvirring. Sirkulatoriske: Forbigående blodtrykksstigning. Intrakranielle blødninger er sett i svært sjeldne tilfeller.

oletrud
22-08-2003, 11:25

Hehe det var litt av noen bivirkninger:

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Luftveier: Tørrhet i nese og munn. Sentralnervesystemet: Nervøsitet, søvnvansker, døsighet. Urogenitale: Miksjonsproblemer, urinretensjon. Mindre hyppige: Øvrige: Overfølsomhetsreaksjoner. Sjeldne (<1/1000): Sentralnervesystemet: Aggressivitet, hallusinasjoner, forvirring. Sirkulatoriske: Forbigående blodtrykksstigning. Intrakranielle blødninger er sett i svært sjeldne tilfeller.

Hehe, det er vel de samme bivirkningene som en pose lakrisbåter eller noen paracet gir deg ;D Det er bare ikke så mange som leser om alle bivirkningene man kan dra på seg av de forskjellige preparatene :) :headache: :jekyll-hyde: :indifferent: :hot: :crossbonesgif: :faint: :sleeping: etc ;)

-ØL

JET
22-08-2003, 12:35
preparatene :) :headache: :jekyll-hyde: :indifferent: :hot: :crossbonesgif: :faint: :sleeping: etc ;)

-ØL

Flotte bivirkninger :)

scooterboy
22-08-2003, 20:50
Heisann.

No må eg først presisere at eg berre har CMAS*.
Men er det ingen som har lest kursboka eller!?

Hodepine under nedstiging og blod i snørret
etterpå = bihule-squeeze, og er heilt vanleg når
duhar litt tette bihuler. Ingenting
å bekymre seg for lærte vi.
Forklaringa er enkel, du får naturlig nok undertrykk
i tette bihulekammer under nedstiging, og dermed
suger det ut litt blod gjennom dei tynne slimhinnene der.

Det kan sjå litt dramatisk ut for buddyen eit stykke under vatn
når han plutselig ser at maska di er full av grå-grønnt
slim (til forveksling lik hjernemasse), men på overflata
er blodet raudt og fint igjen.

Hodepina kjem av det same undertrykket.

Ta det med ro. Ingenting å oppsøke lege for, berre sørg for at
du har nokolunde passasje i snyteskaftet neste gong du skal
ut og bade på djupt vatn.

Grunde

Kjos
23-08-2003, 23:45
Hei!
Ser at noen anbefaler bruk av depotabletten Rinexin ifbm dykking.

Generelt skal man være forsiktig med å dykke dersom man bruker medisin, og bruk av medikamenter bør man diskutere med en dykkekyndig lege som kjenner din helse.

Det kan godt være at Rinexin vil være aktuelt, men det avgjøres best av noen som kan se medikamentene og helsen din i sammenheng. Desverre er ikke alle leger like godt orientert om de spesielle tingene som gjelder dykkere. Det er ikke så lurt å anbefale medisiner til folk på en nettside uten å kjenne hele bildet.

Med hilsen

Eirik Kjos

LarsB
24-08-2003, 12:16
En ting man bør være obs på med Rinexin i forbindelse med dykking er at den kan løsne opp bra nok i bihulene til at du kan utligne uten problemer, samtidig som det fremdeles er nok guffe i bihulene til at det føles ut som hodet ditt kommer til å eksplodere når du går dypere enn 2-3 meter.

Det er ihvertfall min erfaring. :D

Lars

jokke2k
25-08-2003, 11:43
Hehe, det er vel de samme bivirkningene som en pose lakrisbåter eller noen paracet gir deg ;D Det er bare ikke så mange som leser om alle bivirkningene man kan dra på seg av de forskjellige preparatene :) :headache: :jekyll-hyde: :indifferent: :hot: :crossbonesgif: :faint: :sleeping: etc ;)

Jeg har ikke merket noe til de "skumle" bi-virkningene de få gangene jeg har tatt en Rinexin for å redde et dykk. Mulig jeg har blitt litt lett pissatrengt, men det er det eneste :D

Men som sagt, det er kun et tips, og ta kontakt med legen din ang dette.

Calman
25-08-2003, 18:25
Jeg løste dette problemet ganske enkelt. Tilfør kroppen veske før dykket, ikke kaffe, brus, te eller lign
Jeg drikker 2-4l vann før jeg dykker, og jeg har ikke problemer med at jeg må tisse. Men så drikker jeg 4-6l vann vær dag. Men jeg hadde dette problemet før, men fikk dette tipset av en minedykker som jeg kjenner.
Ellers kan det være bihulene...som jeg har problemer med nå for tiden....