PDA

View Full Version : TRENGER ELLER BØR OSLO FÅ EN NY DYKKEKLUBB?

komodo dragon
09-10-2002, 19:57
Jeg har svært lyst til å ta opp dette som ett eget tema. Alle de som mener at det er bedre å melde seg inn i en dykkeklubb, enn å søke etter en buddy støtter Jeg fullt ut i de fleste tilfellene, med noe forbehold.

¤ Hvor bør man da melde seg inn dersom man bor i hovedstaden?
¤ Hva må man forvente å betale i klubbavgift?
¤ Hva kan man forvente av en seriøs dykkeklubb?
¤ Er det dykkeklubbene som eksisterer i dag som har ansvaret alene for at det går så dårlig med enkelte klubber, eller er det late dykkere som også bør ta skylda?
¤ Stikker butikkene av med 90% av de som vil søke klubb medlemskap, forde de er gode selgere, eller forde butikk- klubbene er faktisk bedre organiserte?

Håper for dykker Oslo's skyld at dette blir et hot tema! :-X

Ars
09-10-2002, 23:24
[quote=komodo dragon
¤ Er det dykkeklubbene som eksisterer i dag som har ansvaret alene for at det går så dårlig med enkelte klubber, eller er det late dykkere som også bør ta skylda?
¤ Stikker butikkene av med 90% av de som vil søke klubb medlemskap, forde de er gode selgere, eller forde butikk- klubbene er faktisk bedre organiserte?

Pkt.1: Pass

Pkt2: I Stavanger Dykkereklubb, (SDK) koster medlemskap + luftkort kr.700,-/år.

Pkt.3: Man kan forvente det man gjør det til! En seriøs klubb drives av medlemmene og blir slik medlemmene ønsker. SDK kan f.eks. tilby følgende til medlemmene: Vi har klubbhus med kompressoranlegg og mulighet for nitroxfylling, transportabel kompressor, gummibåt på henger, 24fot skjærgårdsjeep m/100hk dieselmotor, O2 utstyr. Utstyret kan lånes/leies av medlemmene. Klubben arrangerer 2 faste dykk i uken året rundt, 6 helgeturer i året, en ekspedisjon med Stavanger Sjøfartsmuseum i året, medlemsmøte en gang i måneden, klubbavis hver måned, 2 fester i året, fiskefanging til akvariet i Lundsvågen og en del arrangementer som ikke arrangeres fast, f.eks. arrangement i forbindelse Stavanger 2000 feiringen og BigSwim (lange dykk hvor vi skal svømme flere km, varighet 2 - 3 timer). Allt dette skjer i en åpen og trivelig atmosfære hvor det er lett å engasjere seg og hvor engasjement blir satt pris på.

Pkt.4: For å kunne drive en klubb med stor aktivitet er man avhengig av engasjerte medlemmer som føler at de får noe igjen for insatsen de yter. Det er veldig viktig å rekrutere "ildsjeler" og at slike blir tatt godt vare på. "Gubbevelde" som stenger for nye medlemmers engasjement er farlig for klubbene!

Pkt.5: I SDK er vi ihvertfall bedre organisert enn butikk-klubbene i området. Vi har et jevnt tilsig av nye medlemmer samtidig som vi har en stabil stamme av eldre medlemmer.

Kristian

Tarantino
09-10-2002, 23:30
**Jeg er medlem i DUK, Drøbak undervannsklubb. God klubb med dykking 2 dager i uken uansett. Alltid mange med.

**Selv betaler jeg 1700.- i året. Men dette inkluderer alt. Dvs, fri luftfylling av alle egne flasker (har 2 stk), gratis å være med på alle båtturer m.m.. Kanskje noe høyt, men jeg syntes likevel det er verdt det!

**Av en seriøs dykkeklubb forventer jeg at man får god info om når det er dykking, at den har fremtidsplaner, at den har ett gådt styre som vet hva de holder på med, at det ikke er pengene man jobber for hvis man er i styret altså at dykkeklubben skal gå "break even" og at evt overskudd skal gå til innkjøp av nytt utstyr, at det er lett å kommunisere med klubben dvs at man får svar hvis man sender dem en mail/ringer dem.

Til slutt og ikke minst; at sikkerheten er ivaretatt. Alltid har med minst en erfaren dykkeleder og O2-koffert.

**Klubbene består av dykkerene, så det er dykkerene som har skylda. Men ikke en og en. Kan godt være at det er en og en som er veldig entusiastiske, men ingen andre gidder å bidra. Da vil klubben ikke "overleve". Man må altså passe på å ha faste klubbkvelder, altså gi dykkerene anledning til å dykke, noe som også (nesten av seg selv) sørge for ny-rekrutering.

¤ Stikker butikkene av med 90% av de som vil søke klubb medlemskap, forde de er gode selgere, eller fordi butikk- klubbene er faktisk bedre organiserte?
**Butikkene er ikke bedre organisert slik jeg ser det. Har selv medlemskap i Dykkersport AS i Oslo, men syntes det er bedre å dykke med DUK. Grunne til det er fellesskapet og at det er mer faste tider å dykke på. Alltid mange med og alltid noe "attåt". Feks grilling.

**Klubbene må bare bli bedre til å profilere seg. Selv var det etter en anbefaling på ett av Dykkersport AS' kurs at jeg meldte meg inn i DUK. Men likevel før jeg faktisk betalte medlemskap prøvde jeg å sjekke ut klubber via Internett. Ingen lett oppgave. En god og oppdatert hjemmeside er en utrolig billig reklame-plakat for klubben. Var selv innom noen (nesten de fleste) Oslo-klubbene sine hjemmesider. De fleste hadde ligget brakk over ett år. Det sier mye om klubben og det ble med ett uaktuelt for meg å melde meg inn i noen av disse.

Om noen skal starte en ny klubb i Oslo så hadde det vært fint å få beskjed. Men den klubben må bli god, for jeg melder meg ikke ut av DUK med det første!

Sverre
http://www.dykkeklubb.no/
(siden er under utvikling, hvis det er noen som kan MySQL så er det bare å sende meg en mail slik at jeg fortere får opp siden... Siten har intet ønske om å bli en konkurent til www.dykkesiden.no, bare et supplement)

Thorvald
10-10-2002, 22:36
Jeg er en av de mange som ikke er medlem av en klubb. Jeg har lett mye på nettet og funnet flere som er svært interessante og jeg kommer sannsynligvis til å melde meg inn i en, om ikke alt for lenge

Svaret på overskriften vil jeg tru er nei, vi trenger ikke flere klubber.

"Problemet" er det at f.eks. dykkesport gir noe av det samme, men gratis. Det koster ingen ting å være med på turer med dykkersport og du får den samme servicen om du er medlem av forumet eller ikke.

Andre forumer, for eksempel Afrodite http://www.afrodites.org/ kjører på sommeren turer tirsdag, Lørdag og Søndag og med et kjempe miljø. Det koster ikke noe å være medlem, du betaler bare for turen.

Dette ble mye reklame for forumer, jeg trur at miljøet er enda bedre i mange av klubbene og derfor jeg ønsker å melde meg inn i en.

Vet ikke om jeg kan trekke noen konklusjon, men jeg prøver:

¤ Hvor bør man da melde seg inn dersom man bor i hovedstaden? Vet ikke
->500+ luft
Kanskje ikke late, men mulig litt usikre (gjerrige?)
¤ Stikker butikkene av med 90% av de som vil søke klubb medlemskap, forde de er gode selgere, eller forde butikk- klubbene er faktisk bedre organiserte? Trur det har med vanen å gjøre, jeg synes butikk-klubbene er godt organiserte, men trur faktisk at de uavhengige klubbene er minst like gode!

Ars
10-10-2002, 23:35
"Problemet" er det at f.eks. dykkesport gir noe av det samme, men gratis. Det koster ingen ting å være med på turer med dykkersport og du får den samme servicen om du er medlem av forumet eller ikke.

Andre forumer, for eksempel Afrodite http://www.afrodites.org/ kjører på sommeren turer tirsdag, Lørdag og Søndag og med et kjempe miljø. Det koster ikke noe å være medlem, du betaler bare for turen.

Dykkesentrene er ikke veldedige organisasjoner! Når et dykkesenter tilbyr gratis eller billig dykking betyr det at de regner med økt fortjeneste på andre deler av driften. Dykkere som er utdannet ved et senter og som er aktive dykkere i miljøet rundt senteret vil i større grad føle lojalitet til senteret og vil være mer tilbøyelige til å handle utstyr der enn andre dykkere.
I en uavhengig klubb er det medlemmene som bestemmer hva aktivitetene skal koste og et eventuellt overskudd på klubbdriften brukes til å bedre klubbens tilbud til medlemmene.

Kristian

Thorvald
11-10-2002, 09:14
Dykkesentrene er ikke veldedige organisasjoner!
Ingen tvil om dette, men de drives også dykkere med lidenskaplig interesse for dykking, og jeg trur at disse forumene også er et pluss for de miljøene de finnes i.

Det sagt så trur jeg det er en god idee for meg og de fleste andre som kun benytter seg av forumene, å melde seg inn i en klubb.

a
12-10-2002, 11:13
Nå må det jo sies at de "gratisturene" skjer fra land. Er som Sverre også medlem i DUK, og for klargjøre den prisen han nevner så består den av 3 deler:
Medlemskap: 450,-
Luftfylling 1 år: 350,-
Årsabn. båtturer: 1000,-

Det er de færreste i klubben som har et sånt båttur abn. De fleste betaler kun kr. 50,- pr. tur. Til sammenligning tar Hydra 300,- kr. for båttur og Afrodite 150,- kr.

Og med turer 2 ganger i uka, lengre turer til vestlandet o.l. 2 kompressorer osv. er dette en meget bra og aktiv klubb.

vaa
12-10-2002, 18:01
Hvis valget står mellom senterklubb eller dykkeklubb så husk at dykkeklubbene krever et visst dugnadsarbeid av deg.Dette kan være flyttejobber etc. for å få penger i kassa.

Thorvald
12-10-2002, 22:21
Det kan virke som om jeg synes at det er bedre å bruke dykkeforumene enn å melde meg inn i en klubb. Det synes jeg ikke. Men jeg har intrykk av at det er endel negative holdinger til disse forumene. Min mening er at vi trenger både klubber og forumer.

Er som Sverre også medlem i DUK, og for klargjøre den prisen han nevner så består den av 3 deler:
Medlemskap: 450,-
Luftfylling 1 år: 350,-
Årsabn. båtturer: 1000,-

Det er de færreste i klubben som har et sånt båttur abn. De fleste betaler kun kr. 50,- pr. tur.
...
Og med turer 2 ganger i uka, lengre turer til vestlandet o.l. 2 kompressorer osv. er dette en meget bra og aktiv klubb.

Ja jeg har sett dette. Jeg synes prisene og ikke minst tilbudet hos DUK er svært bra. Det skal ikke forundre meg om jeg stiller opp der en dag.