PDA

View Full Version : Hummer

Pages : [1] 2

HøvdingLarsen
07-10-2007, 19:13
Hvis om atte dersom en hummer forviller seg oppi fangstnettet på eget initiativ.......

Nassse
07-10-2007, 19:18
For meg spiller det ingen rolle om den jeg dykker med tar med seg hummer eller ikke (jeg liker krabber bedre) Men snuten vill bli mindre glad for det.

Caro
07-10-2007, 19:53
"Hvor ulovlig"?

Det er ulovlig, enkelt og greit. Burde ikke være så vanskelig å forholde seg til, spør du meg...

Hvis hummeren forviller seg opp i nettet på eget initiativ så er det jo bare å plukke den ut og sette den pent fra seg igjen. :P

SNDIVER
07-10-2007, 20:46
hehehe.... jasså du er her også?

Busdiver
08-10-2007, 21:18
"Hvor ulovlig"?

Det er ulovlig, enkelt og greit. Burde ikke være så vanskelig å forholde seg til, spør du meg...

Hvis hummeren forviller seg opp i nettet på eget initiativ så er det jo bare å plukke den ut og sette den pent fra seg igjen. :P

Fullstendig enig med unge Caro her!

I vår klubb har vi i alle år innført selvjustis:
Om noen på en klubbtur taes med hummer i nettet over vannflata, er det full eksklusjon i 3 år. Vi er IKKE interessert i denslags reklame i lokalavisa, om øvrigheta skulle ta noen av oss med slik kontrabande! Det har rett og slett ikke klubben RD TIL!

Hva det enkelte medlem måtte finne på på egenhånd av hummerfangst uten å være på klubbtur eller når han evt. leier båt eller utstyr av klubben må være den enkeltes ansvar, men i vårt område FOREKOMMER det (særlig for noen år siden) at dykkere kontrolleres når de kommer til land. Og DA blir det dyrt. Lensmannsetaten har hjemmel til evt. å inndra både utstyr og båt (fangstmidler) samt til å gi klekkelige bøter.

Dette mener jeg selv om jeg ikke er enig i at det finnes så mye mindre hummer nå enn det jeg så over et gitt antall dykk i 1982 når jeg starta opp.

Bilder under: tilfeldig valgt dykk fra Tjømetreffen 2006. Så 5 hummer, gadd bare å fotografere 2 av dem. Foto: undertegnede

Froskemannen
08-10-2007, 22:40
Skal vi ekskludere de som har stemt at det er OK eller supert i 3 år fra Dykkesiden? >:D

spetznaz
08-10-2007, 22:47
Froskemannen god ide!

sigstens
08-10-2007, 22:55
;D

Må ellers bare si at det kan ikke stå så aller værst til med hummerbestanden der nede, med tanke på denne uttalelsen til Dag:
Bilder under: tilfeldig valgt dykk fra Tjømetreffen 2006. Så 5 hummer, gadd bare å fotografere 2 av dem. Foto: undertegnede (http://Bilder under: tilfeldig valgt dykk fra Tjømetreffen 2006. Så 5 hummer, gadd bare å fotografere 2 av dem. Foto: undertegnede)

Var på et kvelds/nattdykk i forrige uke, og så 10-12 teiner på sandsletta, og høyt oppe i en bratt skrent satt EN liten forskremt hummer og gjemte seg...

Klarer ikke å si at kriminaliteten ved å ta en hummer er verdt utestengelse i 3 år fra dykkeklubben vår, når fritidsfiskere klarer å "minelegge" store områder med teiner uten at det er ulovlig... Det er noe med å skjære seg i fingen, og å kutte av seg armen ;). Tror det er et fett for hummeren hvem den blir kokt av...

For min egen del er hummerfangst ulovlig ved dykking. Hva andre gjør, står de for selv. (Som ved det meste her i livet...)

Vennlig hilsen

Siggen

mattis
09-10-2007, 00:14
Einig med tanken bak froskamannens uttalelse, MEN :

Skal me la alle som køyrer for fort bli utestengt frå dykkesiden og ?

Ser på det som alvorligare å utsetja folk for fare.

Folk er kanskje ikkje utryddingstrua, men alikevel... (går me i oss sjølve, så truar me vel kloden/faunaen på eit eller anna vis alle her inne..) :police:

å ta hummer under dykking er ulovlig. enkelt og greit.
Vil nokon gjera noko ulovlig, så får det stå for deira rekning

Meina hugsa at me lærte noko i barneskulen om å "kaste den første steinen.."

Dei som lurer på kor dei orda kjem frå, så leit i bibelsogeboka.

Christoffer75
09-10-2007, 00:54
I løpet av 2 år med fridykking kan jeg telle på en hånd de gangene jeg har sett hummer, og det er i et område med mye hummer. Så at det er et forbud mot å ta hummer under dykking er for meg latterlig og helt ubegrunnet. Skulle liksom vi som dykker være en fare for bestanden, eller er vi liksom i stand til å ta så mye hummer liksom ? Svaret er nei, men dette er en av de gamle lovene som blir stående p.g.a uvitenhet.

Snakket med en av de mange hummerfiskerene her jeg bor. Sesongen begynnte 1. Oktober. Han har yrkesfiskerløyve ( 1500 kr koster det pr. år ), og setter 50 teiner. I løpet av 4 dager har han fått 118 hummer. I fjor tok han 98 på en måned. Halvparten av de han hadde fått var rognhummer.

Fritidsfiskerene har begrensing på 20 teiner, og mange av de har fått over 50 på kun noen dager.

Yrkesfiskeren hadde fisket hummer i over 40 år, og sa at de siste årene hadde fisket tatt seg opp betraktelig.

Han sa at hummerfiske er svært utbredt langs hele kysten, og at oppsyn var helt fraværende. Derfor var det mange som fisket hummer hele året med all slags redskap kunne ha fortelle.

DETTE SIER VEL SITT OM AT DET IKKE ER DYKKERENE SOM UTGØR DEN STORE TRUSSELEN MOT HUMMERBESTANDEN OM NOEN GJØR DET.

Flaskedykkere ( som kan være nede lengre og har større rekkevidde) jeg har snakket med sier at de og sjelden ser hummer, og at det ikke er så lett å finne de.

Jeg ser ikke noe galt i at en dykker tar noen hummer i løpet av sesongen når de som fisker fra båt kan ta hundrevis i sesongen. Hvorfor skal de som fisker fra båt favoriseres ? Sjøen er for alle !

spetznaz
09-10-2007, 01:09
1) Dykkere utgjør ikke noen stor trussel mot hummeren alene.
2) Det er ulovlig å fange hummer når man dykker.

Punkt 1 gjør ikke punkt 2 mindre gyldig.

Det blir faktisk også en hummer mindre for hver hummer en dykker tar, UANSETT. Det er et uomtvistelig faktum.

Hvorfor man blander inn punkt en her er for meg ubegripelig. Vi burde heller jobbe for mindre fiske etter hummer. Ikke komme med unnskyldninger som at andre gjør mer skade.

Jeg synes et par av dere har totalt feil fokus. Man kan ikke ta mer om man vil at det skal bli mer. Da må man ta mindre.

Begrensninger i fangstmetode er ganske vanlig. f.eks kan jo noen forklare dere hvordan man har delt opp vestfjorden i forsjellige "hav". Hvert hav har sin fangstmetode. Riktig krever ingen av disse fangst metodene dykkeutstyr, men prinsippet er det samme.

Diskusjonen rundt at dykking er en inneffektiv fangstmetode er totalt irrelevant. Først må vi få opp hummer bestanden. Så kan vi snakke om at dykkere burde prioriteres forran fritidsfiskeflåten. Altså etter at bestanden har gått opp. Om det involverer totaltfredning i 10år la det bli totalfredning i 10 år.

Christoffer75
09-10-2007, 11:00
Den virkelige STORE trusselen mot hummer er på vei nedover fra Nord, og det er kongekrabben.

Helt utrolig at regjeringen ikke har fått opp øynene for hvordan den sterke spredningen av kongekrabbe nedover kysten vil få etterhvert.

Et 10 år forbud mot hummerfangst hadde og hjulpet . Endel vil bli tatt uansett.

For dykkere gjelder det tydeligvis bare å tenke "lavt" for å si det sånn. Vi dykkere utgjør ikke noen trussel mot hummer eller andre ting i sjøen OVERHODET.

Froskemannen
09-10-2007, 11:25
Kongekrabben kommer neppe til å bli noen særlig trussel for hummeren. Enn så lenge er det hundrevis av kilometer før de eventuelt møtes... og hva er det forresten som tilsier at kongekrabben vil være en trussel?

Du skrev tidligere at "DETTE SIER VEL SITT OM AT DET IKKE ER DYKKERENE SOM UTGØR DEN STORE TRUSSELEN MOT HUMMERBESTANDEN OM NOEN GJØR DET."

Avstemningen her viser med all tydelighet at dykkere har sin del av ansvaret. Ikke minst er det dette inntrykket som skapes når oppmot 1/3 av "dykkerne" sier at hummerfangst er helt OK. Alle som ikke dykker vet jo at det er "lett" å fange hummer når man har flasker på ryggen. Her gjelder det å tenke seg om hva man sier offentlig - og ikke minst hva man faktisk driver på med. Ligg unna hummeren!

Mvh Christian

Christoffer75
09-10-2007, 11:53
Det finnes vel ikke noen enklere måte å fange hummer på enn å slenge uti 20- 50 teiner, og så trekke disse.

Det er ANTALL som er det sentrale i denne diskusjonen, og i så måte utgjør dykkere overhodet ikke noen trussel som sagt. Mye over hundre tusen yrkes/fritids fiskere, som setter 20- 50 ( noen hundrevis ) teiner som trekkes hver/ annehver dag VS noen hundre dykkere som tar en eller to hummer samlet sett i uka langs kysten.

Det er et uomtvistelig faktum som det ikke er mulig å kverulere seg bort i fra.

Froskemannen
09-10-2007, 12:04
Selvsagt. Og da skjønner jeg ikke hvorfor du blander inn kongekrabben...

Mvh Christian

Christoffer75
09-10-2007, 12:07
I forhold til kongekrabben (Paralithodes camtschaticus) så er det en introdusert art som utgjør en stor trussel for det norske økosystem. WWF har i flere år krevd at det igangsettes tiltak for å forhindre videre spredning og for å redusere kongekrabbebestanden. Den spiser alt den kommer over, og har lagt store områder tomme i Finammrk/ Nord Troms. Tenk hvordan den vil fortrenge hummer, og spise rogn/ yngel..Det sier seg selv. Kongekrabben er alteter. Undersøkelser viser at kongekrabben spiser alt fra bløtdyr, alger, børstemark, ANDRE KREPSDYR I STORE ANTALL til garnfanget fisk.

En forskningsrapport fra Universitetet i Tromsø har fastslått at kongekrabben er bærer av en igle som er vert for en blodparasitt som tar livet av torskeyngel. En undersøkelse utenfor Bugøynes i Finnmark har vist at 10 % av torsken er smittet av parasitten. Utenfor vestkysten av Canada, hvor kongekrabben har sitt naturlige levested, er det ifølge Jan Sundet ved Fiskeriforskning i Tromsø stor dødelighet blant torskeyngel. Dødeligheten skal være direkte relatert til parasitten hos kongekrabben. Dette er meget foruroligende.
I hvor stor grad er torskeyngel langs Finnmarkskysten smittet av blodparasitten ?
Er blodparasitten en trussel mot den norsk-arktiske torskebestanden ?

Kongekrabben er på lik linje med amerikansk hummer en fremmed art i norsk fauna. Amerikansk hummer er en trussel mot norsk hummer. Selv om kongekrabben har vært et problem i Finnmark i mange år, er det ingen som egentlig vet hvilke økologiske konsekvenser dens tilstedeværelse kan ha for norsk marin fauna. Kanskje FiD ikke ønsker forskning på kongekrabben som kan skade dens betydning som fremtidig ressurs?

NMF kan ikke akseptere det som virker å være en nord-sør konflikt mellom kongekrabbe og amerikansk hummer. Hadde kongekrabben vært i Oslofjorden eller på Sørlandet, hadde det vært åpnet for fritt fiske for lenge siden. Det hadde sannsynligvis også vært igangsatt en omfattende forskning på kongekrabben. NMF krever at FiD snarest bevilger midler til forskning på økologiske konsekvenser av kongekrabbens invasjon i norske farvann.

Kongekrabben er et skadedyr i norsk fauna. Det er det ingen tvil om.
Norges Miljøvernforbund krever at det snarest settes i gang forskning på økologiske konsekvenser av kongekrabbens invasjon i norske farvann.

Endelig ser det ut som om regjeringen har innsett problemet :

Kongekrabbebestanden vokste med ca 900 000 individer fra 2006 til 2007 og er fortsatt ikke under kontroll. Men nå skal det settes igang nye tiltak for å redusere utbredelsen. - Det er gledelig at departementet nå har snudd. Hittil har det vært om å gjøre å sikre kongekrabben som en økonomisk ressurs. Nå har departementet endelig innsett at kongekrabben er en alvorlig trussel, sier generalsekretær Rasmus Hansson i WWF.

WWF ser det som positivt at Fiskeriministeren idag oppfyller flere av organisasjonens krav:

Fangst av hunnkrabber: WWF er glad for at det nå åpnes for fiske på hunnkrabber. Det gamle forbudet mot å fiske hunnkrabber bidro til å bygge opp bestanden. Kjønndsmodne hunnkrabber kan legge 200 000 - 500.000 egg, og fangst av hunnkrabber vil kunne bidra til å begrense bestandsveksten.
Nedfiskningsstrategi: Ideelt sett skulle det vært satt i gang en nedfiskingsstrategi også øst for Nordkapp – men WWF synes det er gledelig at meldinga hvertfall ser på mulige tiltak for nedfisking vest for Nordkapp.
Utkastforbud: Dagens utkastforbud vest for 26 grader øst gjøres nå også gjeldende utenfor den nordlige grensen og i sørlige del av Porsangerfjorden. Dette er positivt, men det burde også vurderes utkastforbud øst for 26 grader.

Skuddpremie: - Det er nå viktig at ordningen med betaling for fiske gjennomføres. WWF ønsker en ”skuddpremie” på krabbe vest for 26° (Nordkapp), sier Hansson. Vi forventer at myndighetene nå bevilger de nødvendige midler for å holde bestanden nede på et lavt nivå. Et fangsttilskudd vil stimulere til økt fangst av kongekrabbe med liten eller ingen kommersiell verdi, og er et effektivt tiltak for å regulere bestandsstørrelsen og redusere faren for videre spredning.

Christoffer75
09-10-2007, 12:11
I Norge er det gjort observasjoner av hummer helt til Troms, men Tysfjord kommune Nordland er nordligste område med bestand.

Kongekrabben er allerede tatt på Tromsøflaket så de har nok møttes alt ;( Desverre.

Nå som vanntempraturen stiger her oppe i nord hadde forholdene ligget veldig bra til rette for at hummeren vil etablere seg skikkelig oppover kysten Nordover, men det tror jeg kongekrabbe problemet vil sette en effektiv stopper for i årene som kommer.

Froskemannen
09-10-2007, 12:19
Vel... det er fortsatt et godt stykke fra Tromsøflaket til Tysfjord... Jeg ser du er ganske ny her, men om du hadde lest mine tidligere innlegg i hummersaken hadde du sett at vi ikke er så uenige der. Jeg ser bare ikke nødvendigheten av å bringe kongekrabben inn i diskusjonen - det er HELT ANDRE årsaker til at hummerbestanden er truet i Norge.

Mvh Christian

Christoffer75
09-10-2007, 12:21
Jada, jeg liker bare å belyse ting skikkelig. Ikke mistforstå meg jeg diskuterer for saken sin skyld, ikke for å være uenig i alt :)

Froskemannen
09-10-2007, 12:29
:D

SkamKjell
09-10-2007, 12:37
Så var tilbake til den gamle definisjonen, hva menes med å ta hummer under dykking? Er det f.eks lov å ta med seg ei teine med agn inni og legge rett foran hummeren, passe på at den går inn, sende opp et tau med ei blåse og heise opp fra båten etterpå?

Froskemannen
09-10-2007, 12:51
Nei.

catfish
09-10-2007, 13:07
OK. Da har jeg et spørsmål.
Er det forbudt å sette ut en teine, forbundet til ei navnsatt blåse når man har dykkeutstyr liggende oppi båten? Har man dykkeforbud etter å ha satt ut teinen?
Med hvilken grunn kan en dykker mistenkes for å ha plukket en hummer under dykk, når et komplett hummerteine bruk ligger oppi båten med en hummer oppi på tur hjem fra en kombinert hummerteine og dykketur????
Jeg bare lurer jeg.............. ???

TAH

jorn
09-10-2007, 21:03
I Norge er det gjort observasjoner av hummer helt til Troms, men Tysfjord kommune Nordland er nordligste område med bestand.

snublet over en svær hann nær harstad nå i sommer. den spasserte bortover sanbunn, så var synlig på en mils avstand. moro å møte en slik krabat her oppe 8)

Christoffer75
09-10-2007, 21:53
Godt å høre. Vi får krysse fingrene, og håpe på at vi får bærekraftig bestand oppe i Nord. Hummer er en flott skapning, og smaker himmelsk. Miljøet rundt det ekslusive hummerfisket er også flott med fritids fiskere som samler fangsten i samleteiner, og inviterer sine venner på hummerlag utpå vinteren, eller gir til venner og slekt ved jul f.eks. Her hvor jeg bor er det samlig nede på brygga med fritidsfiskere og noen yrkesfiskere hver morgen med samtale rundt hvor mange de har fått, hvor store etc. Flott tradisjon og veldig hyggelig å ta del i selv om man er dykker. De bryr seg heller ikke om dykkere tar noen hummer. Tvert i mot, men det får være hver enkelt dykker sin sak om man gjør eller ikke.

Christoffer75
10-10-2007, 13:17
Hummerfisket langs kysten er det beste på 50 år.

http://www.stavanger-aftenblad.no/webtv/?id=526172

Froskemannen
10-10-2007, 15:57
Ikke "langs kysten" - på Kvitsøy ;)

Frank Felgen
10-10-2007, 16:00
Ikke bra på Sørlandet heller.
Nei til at dykkere tar hummer! Det er klart vi ikke er den største trusselen, men tenk på hvor negativt folk tenker om at vi kan plukke hummeren fra bunnen. Mange fiskere her nede i Sør er fly forbanna på dykkere som åpner teinene deres og tar ut hummeren.
Og jeg tror på tallenes tale. Kanskje det ikke er mindre hummer enn for 30-40 år siden, men hummerenbestanden er på et eksistensminimum nå!

http://www.agderposten.no/article/20071002/LOKAL8/710020019

Synd det ikke ble totalfredning.
Men EN viktig seier fikk ihvertfall forskerne:

http://www.agderposten.no/article/20070806/LOKAL8/708070007

nikkern
04-12-2007, 12:06
"Hvor ulovlig"?

Enig der... Er det ulovelig så er det ulovelig.... Ikke noe grader her....

monzilla
05-12-2007, 13:16
Så lenge det fiskes hummer kommersielt tar jeg hummer. Den saken er for meg klinkende klar. Så får jeg heller ta konsekvensene dersom jeg blir tatt.

froskegutten
05-12-2007, 13:55
Så lenge det fiskes hummer kommersielt tar jeg hummer. Den saken er for meg klinkende klar. Så får jeg heller ta konsekvensene dersom jeg blir tatt.

Ikke rart vi dykkere er uglesett, når det kommer slike uttalelser.

straffen er ikke verd det. Etter det jeg vet er straffen; først slippe ut hummeren, så blir dykkerutstyret til alle i båten beslaglagt, videre en bot på 5-6000 kr. Hvis en tidligere har tatt noen hummere og så blir en tatt, blir kilosprisen MYE høyere enn det det koster å kjøpe den fersk på butikken.

Er det virkelig verd det? Det er jo heller ingen bragd å fange hummer. Det er langt vanskeligere å fange en rødspette eller en taretorsk... Det er lovlig og mye vanskeligere. Torsken har jeg til gode og ta, og dessverre er det endel rødspetter med kløyvd spole i området etter endel mislykkede forsøk.... Kjappe disse flatfiskene.... ;D ;D

monzilla
05-12-2007, 14:41
Det er det prinsipielle. Det fiskes hummer kommersielt i og rundt øygarden der jeg har mine fleste dykk. Er det riktig at de kan ta hummer fra havet (som er like mye mitt som deres) og selge den til meg for gud vet hvor mange hundre kiloen? Eller er det riktig at det er lov så lenge jeg setter en hummertegne? Loven er klinkende klar. Like klar som et 60-sone skilt.

Har ingenting med bragd å gjøre. Er ikke som om jeg tar hundre hummeret i året.

Det er prinsippet.

Caro
05-12-2007, 14:53
Et merkelig prinsipp å ha.

Er det riktig å plukke hummer bare fordi andre gjør det?

Hvis havet er like mye mitt som ditt også så bestemmer jeg at alle hummere fra Øygarden til Sund er mine og ingen får lov å ta de opp...* :P

av prinspipp, altså...

monzilla
05-12-2007, 15:05
Er det rett at du skal få lov til å ta hummer og selge den, men jeg får ikke ta hummer i det heletatt, jeg må kjøpe den av deg?

Det siste du kommer med der faller på sin egen urimelighet.

froskegutten
05-12-2007, 15:28
Det er det prinsipielle. Det fiskes hummer kommersielt i og rundt øygarden der jeg har mine fleste dykk. Er det riktig at de kan ta hummer fra havet (som er like mye mitt som deres) og selge den til meg for gud vet hvor mange hundre kiloen? Eller er det riktig at det er lov så lenge jeg setter en hummertegne? Loven er klinkende klar. Like klar som et 60-sone skilt.

Har ingenting med bragd å gjøre. Er ikke som om jeg tar hundre hummeret i året.

Det er prinsippet.

egentlig er dette en helt idiotisk diskusjon.

Det er kun lov å fangste hummer med teine innen for bestemte tider og under minimumsdybder. Du kan være så uenig du bare vil. Det er fortsatt ikke lov å dykke etter hummer.

Du bør heller jobbe for å endre loven hvis du er så uhyrlig uening i dette. Måten du kan forandre dette på er å bli fiskeriminister og endre loven...... Sikt på det du, og så kan du komme tilbake med en endret lov. Da kanhende jeg gidder å fange hummer også.... Ikke smaker de spes godt heller...

Caro
05-12-2007, 15:57
Er det rett at du skal få lov til å ta hummer og selge den, men jeg får ikke ta hummer i det heletatt, jeg må kjøpe den av deg?

Det siste du kommer med der faller på sin egen urimelighet.

Ja, jeg syns det er rett at det finnes en lov som regulerer dette, så lenge det er en utrydningstruet art. (Men helst burde den jo vært totalfredet)

Hva er det du ønsker å oppnå med prinsippet ditt?

OleC
05-12-2007, 16:35
Hvis havet er like mye mitt som ditt også så bestemmer jeg at alle hummere fra Øygarden til Sund er mine og ingen får lov å ta de opp...

Ja, hvorfor ikke. Noen har bikkjer...noen har katt.. og du har hummer :)

monzilla
05-12-2007, 16:38
Enig med at det er en teit diskusjon, men siden vi er på et diskusjonsforum så må vi vel bare bite det i oss.

Loven er klinkende klar den. Jeg har bedre ting å gjøre på enn å jobbe for å endre lover. De som velger politiker som yrke får ta på seg den oppgaven. Men du drar frem en interessant problemstilling. Hadde det vært OK å fange hummer dersom loven hadde sagt at det var greit. selv om bestanden hadde vært lav?

Caro: Hele poenget mitt er at så lenge bestanden er høy nok til at det kan drives kommersielt fiske på den, så bør også allmenheten få kunne ta del i goden.

Nå er forøvrig hummerbestanden lav, og jeg respekterer dette. Antall hummere jeg har plukket med meg er latterlig lavt (om noen, det får dere aldriv vite). Første posten min var satt litt på spissen.

Men ser dere ikke prinsippet?

Magto
05-12-2007, 16:42
Er dette et prinsipp hele BI Bergen Dykkeklubb lever etter?

monzilla
05-12-2007, 16:44
Ser du noe sted sted at jeg gir inntrykk for at jeg uttaler meg på vegne av andre enn meg? Må gjerne få lov til å presisere at jeg uttaler meg på vegne av meg selv og ingen andre, siden det tydelig vis var noen som ikke skjønte det....

toffy
05-12-2007, 17:12
Caro: Hele poenget mitt er at så lenge bestanden er høy nok til at det kan drives kommersielt fiske på den, så bør også allmenheten få kunne ta del i goden.
Allmenheten, altså du, får ta del i godene. Du kan eta sjølfanga hommar så møkje du orka. Forutsatt at du fanga den lovlig i teiner.

Nei, eg slite med prinsippet ditt. Loven e klar, fang hommar kun ved hjelp av teina, i lovlig fangstperiode og over minstemål.

I tillegg burde alle sette ut igjen rognkjerringer, om di sku få ei.

toffy

Symbiose
05-12-2007, 17:19
HALLO NORWAY!

Bare lurer. Hva om jeg tar en hummer ut av en teine? Sett at teinen ikke er på minimumsdypet. (stjæler jo ikke av ærlige folk)

Hummern blir jo tatt alikevell. Heller meg enn noen andre?

Bare lurer.... Har aldri selv tatt hummer.

Teoretikeren
05-12-2007, 23:50
Kjære vene alle sammen..........

Er det lite hummer så lar man dem være uavhengig om loven følger med eller ei.
I Norge er det lite hummer og staten gjør så godt de kan for å regulere.

Poenget er: det er lite - så lite hummer at bestanden er truet - hva gjør man da?
1. Tar flere fordi andre tar så mange - på lovlig vis.
2. Lar være fordi det er så få?

IQ spørsmål

Vanskelig å velge?

mk
02-02-2008, 20:04
Syns det er rart at det tillates kommersielt fiske på en art som er truet, i det hele tatt!
Måtte vel vært bedre å totalfredet noen år for å bygge opp bestanden skikkelig?!
Det er vel penger det koker ned til.

Teoretikeren
03-02-2008, 13:28

Jeg ser prinsippet og er enig med deg. :)

Jeg dykker et sted som er en del hummer. Etter 1. oktober var det tomt. Tett i tett med teiner. Men jeg hadde ikke lov å ta noen på grunn av at jeg er dykker..........

Jeg tror ikke hummeren ville merket stor forskjell på min panne enn en annens panne da den uansett ville vært kokt.

Det er forøvrig kommet en del hummer tilbake der nå.

myhre
03-02-2008, 19:18
Hva tenker folk med egentlig???

For det første er det lovfestet at hummer er totalfredet mot dykkere!!!

Den europeiske hummeren er en meget stedbundet art, og har gjerne territorier med radius på rundt 500 meter. Når man fisker etter hummer ved hjelp av teiner, vil man ha mye større vanskeligheter med å fiske områder rene, enn hva tilfelle ville vært hvis dykkere skulle gjøre den samme "jobben". Dette skyldes mye at en hummer ofte bruker ca 2 døgn på å undersøke området rundt den spesifikke teinen før den etterhvert går etter maten. I tillegg vil en teine som allerede inneholder en hummer ha en liten sannsynlighet for å fange en hummer nr 2, dette henger igjen sammen med territorieforhold og aggressivitet mellom hummere. Mens en dykker, for å ikke snakke om en hel klubb, vil kunne renske de samme områder for lang, lang tid fremover på en kort tid. Dykkere vil også ha muligheten til å oppsøke hummeren i deres respektive boliger, for innsamling.

Hvis IDIOTISKE dykkere (og dette innlegget viser at de finnes) skulle begynne å plukke hummer, ville det resultere i et meget alvorlig inngrept i en allerede utsatt hummerbestand.

Hører du prøver deg med argumenter som "det er lov å fiske kommersielt, defor kan jeg også plukke"! Hvilket nivå ligger du på egentlig??? "Hvis alle vennene mine hadde valgt å hoppe fra prekestolen uten fallskjerm, ville jeg gjort det samme...."?! MAKAN! Virker som du har hodet innstilt på et "øye for øye, tann for tann" samfunn?!

Når det i tillegg pågår en seriøs diskusjon i samfunnet om å totalfrede hummeren pga situasjonen slik den er, bør det begynne å lyse en liten rød lampe!! Selv kommersielle fiskere har flere steder i landet begynt å slippe ut igjen rognhummer når disse fanges.

Håper du og dine medsammensvorne kommer på bedre tanker RASKT, eller at dere blir tatt hver eneste gang dere prøver dere på slike "stunt", så kanskje det berømte lyset går opp for dere også en dag!

Forøvrig mener jeg som mange, at det burde bli totalforbud en periode!

Sint hilsen

errem
03-02-2008, 20:18
Dette har du lite greie på...

Hummer er kansje sjelden der du bor, her er den vanlig.
Har et lite område jeg dykker endel på (lett tilgjengelig)
På det området er det fisket ca 100 kg hummer siste året og det er helt vanlig å se tre fire hummere eller mer hvert dykk.
Størrelsen på området... ca 1000 kvm maks.

Av hummer fangstet i distriktet tar sansynligvis dykkere under 1% (naboen leverte ca 1 tonn siste sesong) (min fangst..0)

myhre
03-02-2008, 20:38
Er ikke det jeg sier at det kun er 1 hummer pr. 500 meter. Det jeg har skrevet er at hummeren har et territorie på ca 500 meter. Selvfølgelig er det overlappende territorier, og man finner mye hummer (enkelte steder) innenfor denne avstanden. I tillegg er det en del "løsgjengere" som er ute på vandring, og prøver å stjele huler av andre hummere.

At det finnes mer hummer enkelte steder i landet er selvsagt. Ingenting er A4 i naturen, men hummer slik du beskriver det er ganske sjeldent her til lands.

Uavhengig tetthetsgraden av hummer, er det til syvende og sist argumentet "siden det fiskes etter hummer kommersielt, tar jeg hummer" jeg skulle belyse! Hvis noe er ulovlig, er det nettopp det ULOVLIG!!

errem
03-02-2008, 20:47
Det er ulovlig å kjøre over fartsgrensen også...... skal vi stemple dem også som idioter?

Ingen bestrider at det er ulovlig, det folk flest ikke helt forstår er hvorfor enkelte, på død og liv vil legge skylden på dykkere...

Dine argument er like gangbare overfor fiskere som for dykkere, men du anklager bare dykkere for å vise manglende fornuft.

myhre
03-02-2008, 21:13
Stempler ingen som idioter, sier bare de begår idiotiske handlinger!

Hvis du leser teksten, legger ikke jeg skylden på dykkere at hummerbestanden er lav.

Det jeg SKRIVER er at muligheten for betydelig fangst ved dykking etter hummer er vesentlig større enn ved tilsvarende teine bruk.

Mine argumenter, er som du korrekt sier, like gangbare ovenfor fiskere som dykkere, men siden dette er et diskusjonsforum for DYKKERE er det her mitt fokus ligger denne gangen.

OG hvis du, igjen, leser teksten: "Forøvrig mener jeg som mange, at det burde bli totalforbud en periode!" Dette inkluderer da i særlig grad fiskere, både kommersielle som private.

errem
03-02-2008, 21:58
Det jeg SKRIVER er at muligheten for betydelig fangst ved dykking etter hummer er vesentlig større enn ved tilsvarende teine bruk.

Tror jeg vil vedde på at du aldri har tatt en hummer. ;)

Hummerbestanden er lav enkelte steder, der det har vært et enormt ulovlig, såvel som lovlig, fiske Dykkere har liten eller ingen innvirkning på dette.

For vår del av landet har hummerfiske blitt betydelig bedre de siste tyve årene. Selvsagt ikke så godt som det var for 50-100 år siden, men likevel bedre.

myhre
03-02-2008, 22:18
Hehe.. Du har nok rett når du sier at jeg ikke har tatt hummer. De jeg har fått i teiner har gått tilbake i sjøen, gitt! Og alle hummere jeg har sett ved dykking har fått være i fred etter et lite besøk! :)

Dykkere har generelt liten innvirkning på dagens hummersituasjon (burde vært ingen, grunnet et totalforbud), men selvsagt er det visse små prosent også vi står for.

Ja, hummerbestanden begynner sakte men sikkert å ta seg opp igjen i visse deler av landet (i forhold til de siste 20 år eller så), men betyr det da at man igjen skal begynne utvidet fangst av denne ressursen for å drive den atter en gang ned til et minimum og kanskje ikke være like heldige neste gang?

Uansett: Poengterer igjen at innlegget mitt her først & fremst omhandler fangst av hummer VED DYKKING! Her er (iallefall burde være) saken krystallklar for alle som driver dykking: TOTAL FORBUDT!!!

Gillen
05-01-2009, 22:09
lest gjennom mange hummer diskusjoner her på forumet. er mange idiotiske folk der ute virker det som. det jeg frykter at de som er ekstra idiotiske ikke engang gidder å lese eller delta på slike tråder som dette.

men en annen ting så har jeg faktisk tatt en hummer, var en hann.. og den var stor.. jeg så 5 stk på det dykket og jeg klarte ikke dy meg, var så utrolig lenge siden jeg hadde smakt hummer.. og gud så dårlig samvittighet jeg fikk etterpå, om jeg hadde visst hvordan d føltes å ha vært utro så var d nok noe lignende :)

men for å pynte litt på saken så har jeg plukka ut en stor fin hummer fra en tegne som forøvrig var full i rogn ut i det fri ;)

Thomasfromnam
20-01-2009, 19:53
Hva med å sette hummerteiner før dykket og fylle dem med hummer før du trekker dem opp ved en senere anledning uten dykkeutstyr?

Et slikt forbud hvor fiskere skal få ta massevis av hummer og tjene masse penger på dette, og den enkelte mann som dykker ikke kan ta seg en eneste en, gjør ihvertfall meg en smule irritert. Ikke at jeg liker hummer (har smakt det en gang i mitt liv), men bare å høre slik urettferd er irriterende.

På samme måte blir jeg irritert, når staten melker oss bilister for bompenger, som brukes til andre ting enn vei.

Skal hummeren være fredet, så burde det gjelde alle. Ikke unntak for de som driver store pengemaskiner på det. Samme gjelder tråling og spesielt den jæ... bunntrålingen. Det er jo en miljøkatastrofe! Storkarer tjener seg søkkrike på å tråle gjennom rubbel og bit + ødelegge bunnlivet. På denne måten knuser de, både naturen og de små, som gjerne vil drive vanlig fiskebåt og tjene penger til livets opphold og litt til.

Politikerne burde våkne opp spør dere meg!

Froskemannen
24-01-2009, 11:28
Fordi det ikke er lov.

Thomasfromnam
24-01-2009, 17:53
Når politikerne ville sette ned fra 50-sone til 30-sone i Trondheim sentrum, ristet politiet på hodet. De satte opp all skiltingen på før godkjenning, så fikk de avslag. Ergo politikerne finner på mye rart, og noen ganger går det så langt, at det er rett og slett idiotisk. De får ikke respekt på denne måten. Og når politiet reagerer har det kanskje gått litt langt.

Totalforbud er tingen! Eller kun til privat forbruk. Hva slags respekt får de når vi må sitte på sidelinja og se på at hver båt setter hundrevis av teiner?!

myhre
24-01-2009, 18:49
Totalforbud i en lengre periode er tingen ja, også kan man se hvordan resultatene blir og evt. begynne en mer moderat fangst.

Ser iallefall at en del av yrkesfiskerene har tatt til fornuften, og kaster uti igjen rognhummer som blir tatt opp. Så da er vel oppfordringen gitt til alle: Kast uti igjen rognhummer! :)

Når det gjelder tema for plukking av hummer ved dykking er vel reglene ganske klare. Er det forbudt, så er det nettopp det, forbudt... :police:

Fossdal
24-01-2009, 21:54
Slike åndsvake diskusjoner er et resultat av at ledelsen i Dykkesiden.com graver hodet ned i sanden.
De vil ikke ha noe prinsipper eller policy angående hva folk bør mene. Resultatet er at slike diskusjoner får gå side opp og side ned. Det eneste utenforstående får med seg om hva dykkere mener om ulovlig hummerfangst, er at vi fremstår som idioter med lav moral. Det nok et sant bilde av den norske dykkerstanden, bevares, men på denne måten blir det i alle fall ikke bedre.

På andre tilsvarende forum blir f.eks folk som tilstår eller oppfordrer til lovbrudd både tilsnakket og utestengt, samt at innlegg evt. slettes og tråder i verste fall stenges.

Når ledelsen ikke tar ansvar og er med på å skape holdninger, er det tråder som dette som representerer norske dykkere.

Tragisk.

myhre
24-01-2009, 22:29
Tja, jeg vet ikke det. Folk er da ansvarlige for sine egne meninger og eventuelle lovbrudd. Men ja, en offisiell ledelse bør kanskje ved slike tilfeller oppfordre til opprettholdelse av loven?!

Dykkere, som folk flest, har da rett til å mene og synse alt de vil om ulike forhold, også hummerfangst, men (igjen som alle andre) har å følge lovverket.

Er mye et tankesett som: "siden andre tar hummer, tar jeg også. Hvorfor skal ikke jeg også få dele godene? En hummer eller 2 fra eller til spiller da ingen rolle...?! Hvis ikke jeg plukker den, tar naboen den…".

Ja, jeg skjønner også at det er de kommersielle fiskerne som tar utgjør det største og mest alvorlige innhogget i hummerbestanden, men det blir da jammen ikke bedre av at privatpersoner bedriver lovbrudd og plukker en og annen hummer!! Ja, jeg syns også at hummer smaker fortreffelig, men det rettferdiggjør da ikke at jeg skal plukke de under dykking for det!!

Hva dykkeren gjør er opp hver enkelt, men til dere som ikke klarer å se problemet med ”å plukke bare noen aller få”, vit at dere bærer deres del av ansvaret for å ødelegge økosystemet dere så gjerne svømmer rundt i.

Dessverre vet jeg av erfaring at dere ikke bryr dere…

aleksanderedv
24-01-2009, 23:15
alle dykkera bør før det første hold seg unna hummeren
før det andre kansje belys kor lite det e av den, sånn at det komersielle fesket
forhåpentlivis bi totalforbudt.

aldri smakt hummer.
aldri sedd hummer.

men trur den visuelle opplevelsen e større en den gastronomsike;-)

Thomasfromnam
25-01-2009, 00:46
Slike åndsvake diskusjoner er et resultat av at ledelsen i Dykkesiden.com graver hodet ned i sanden.
De vil ikke ha noe prinsipper eller policy angående hva folk bør mene. Resultatet er at slike diskusjoner får gå side opp og side ned. Det eneste utenforstående får med seg om hva dykkere mener om ulovlig hummerfangst, er at vi fremstår som idioter med lav moral. Det nok et sant bilde av den norske dykkerstanden, bevares, men på denne måten blir det i alle fall ikke bedre.

På andre tilsvarende forum blir f.eks folk som tilstår eller oppfordrer til lovbrudd både tilsnakket og utestengt, samt at innlegg evt. slettes og tråder i verste fall stenges.

Når ledelsen ikke tar ansvar og er med på å skape holdninger, er det tråder som dette som representerer norske dykkere.

Tragisk.

Som sagt er jeg ingen hummerspiser. Poenget mitt er at et totalforbud ville gitt større respekt for hummeren. Ikke drive å la noen få lov og andre ikke. Da blir det dessverre slik at mange mister respekten, da det kan føles urettferdig. Ang. hva staten lar bunntrålerne gjøre med havbunnen vår er mye verre enn hummerproblemet. Jeg synes det er utrolig lite fokus på dette i forhold til hvor ille det faktisk er. At de får til å feie dette under teppet....

Ikke ta hummer! Ta bilde av den!

Thomasfromnam
25-01-2009, 00:55
Et par andre spørsmål:

Selv om det er lov, er det moralsk riktig å dra til fiskehandleren og kjøpe hummer til middagsmat?

Og hvilken bedre miljøeffekt vil dette ha for hummerbestanden? :lol:

haakons
25-01-2009, 01:00
Undrer meg at dette i det hele tatt diskuteres. La hummeren være i fred. Å klage på teinefiskere og bruke det som en oppbakking når man har tatt hummer under dykk henger ikke på greip. Har dykket her lokalt hvor jeg har sett fem hummere på et dykk. Har fisket der med hummerteiner opp igjennom årene og det er ikke blitt store fangsten. Om man setter ti teiner daglig gjennom en måned og får to hummere og man ser 5 hummere på et dykk på samme plassen så skal man ikke være statsviter for å se hvordan dykking og hummerplukking påvirker lokale biotoper kontra det å fiske med teiner.

Fossdal
25-01-2009, 09:52
Ikke drive å la noen få lov og andre ikke. Da blir det dessverre slik at mange mister respekten, da det kan føles urettferdig.

So mange har påpekt her allerede, ALLE HAR LOV. Og så lenge du ikke klarer å takle det, vil du slite med å bli tatt seriøst.

Alle kan fiske med teiner.
Du må jo begripe at det er faktisk mye enklere å plukke hummer som dykker enn det er å ta dem i teine. Hvordan skulle det gå med hummeren, om det plutselig var lov å plukke hummer ved dykking? Tror du kansje det hadde blitt mer utbredt?

Men jeg er enig i at det er det komersielle fisket som er det største problemet. 5 teiner pr mann uansett, og forbud mot kjøp og salg, så hadde mye vært gjort. Etter 5 år med totalfredning.

AsleG
25-01-2009, 12:08
En tosjen diskusjon dette her. Folk har så mange ulike synspunkter, så da blir det vanskelig å komme til enighet. Mange gode poenger som kommer fram, men også noen helt idiotiske.
Egentlig en tåpelig avstemning, ettersom det ER ulovlig å ta med seg hummer hjem når en dykker. Dette gjelder alle, uansett om de synes det er urettferdig eller ikke. De som føler seg urettferdig behandlet kan jo starte opp med hummerfiske, hvor de bruker teiner. Heldigvis finnes det mange som har forstått hva det dreier seg om. De lar være å plukke opp hummer, dersom de skulle se en. Slik er det også i min vennekrets. Det er jeg glad for. På de siste 30 dykk har jeg sett en eller flere hummere minst 20 ganger. Ingen av dem har blitt med hjem, bare blitt fotografert.

Så lenge folk har så ulike synspunkt på hva som er rett/galt, rettferdig/urettferdig eller om hummeren i det hele tatt er truet eller ikke, er det vanskelig å få en fornuftig diskusjon på hva som bør gjøres.
Jeg er i alle fall glad for at noen passer på seg selv og ikke tenker "en hummer fra eller til"/"det er sikkert det samme for hummeren hvem sin panne den havner i" og lignende.
Noen vil alltid ha egne meninger utenom loven, enten det gjelder fangst av hummer ved dykking/legalisering av hasj/kjøp av sex/fartsgrenser eller promillegrenser. Hvis alle hadde fulgt sine meninger, ville ikke det vært anarki?

Det er en grunn til at hummerbestanden er truet, men jeg kommer til å gjøre mitt for at bestanden skal ta seg opp. Det jeg kan gjøre er å la den være i fred. Mer enn dette kommer jeg ikke til å gjøre. Håper de fleste andre også vil følge dette, enten det er dykkere som tar med seg hummer eller fiskere som ikke bryr seg om minstemål/rognhummer eller sesong.

Froskemannen
25-01-2009, 15:18
Seriøst tjuvfiske - kan få 5 år i fengsel og $250.000 i bot:

http://www.cdnn.info/news/eco/e090122a.html

Mud
06-04-2009, 14:37
Kva med den større amerikanske hummeren som truer den norske/europeiske..? Burde vel kanskje berre vore fordel å ta dei ???

Torjus H
06-04-2009, 18:30
Forutsatt at man greier å se forskjell.. Noe som er lettere sagt enn gjort..

Erlend93
14-04-2009, 16:55
Helt enig med Christoffer75.
Jeg ser ikke noe problem i å ta med seg enn hummer opp av vannet en skjelden gang, sier ikke at jeg har gjort det.
Det er min meing! :o

Volenc
14-04-2009, 19:45
Hvor vanskelig trenger det her egentlig å være??

Den norske hummer standen er utryddnings truet!
ALL Fangst, både med teiner og for hånd av dykkere, burde være forbudt!

aleksanderedv
14-04-2009, 20:57
enig med volenc

det e plenty a mat i sjøen, la det som e lite av vær i fred.

Frank Felgen
14-04-2009, 22:09
Jeg blir oppgitt.
Havet kryr av deilig mat, ta det som er lovlig, og la den stakkars, forsvarsløse hummeren være i fred.

Kan ikke akkurat kalles undervannsjakt å plukke hummer, er mer å sammenligne med en veldig ulovlig sopptur.

Men så synes jo jeg de som tar hummer under vann er noen sopper da..

nyxflora
24-04-2010, 16:18
;D ;D ;D

soinn
29-04-2010, 15:09
Tror de fleste som har prøvd å studere en hummer under vann er enige i at hummelplukking er vanskeligere enn sopplukking.
Dette betyr ikke at jeg tar med meg hummeren opp av vannet

Peter_pan
29-04-2010, 15:17
Hummer er godt! ;D ;D
Og stedvis er det plenty av den.
Vil tro det er adskillig verre for hummeren at minstemålet er mindre på sørlandet og i oslofjordsområdet enn at enkelte dykkere i Trøndelag tar en hummer nå og da ;D

ll
29-04-2010, 15:38
Hummer er godt! ;D ;D
Vil tro det er adskillig verre for hummeren at minstemålet er mindre på sørlandet og i oslofjordsområdet enn at enkelte dykkere i Trøndelag tar en hummer nå og da ;D

Absolutt alle som tar hummer insisterer på at det er "de andre" som er problemet. Dere er en gjeng med klovner hele hurven.

myhre
29-04-2010, 18:12
... "de andre" som er problemet.

Er vel en kjenningsmelodi når det gjelder det meste her i samfunnet?!

Peter_pan
29-04-2010, 19:10
Hummer er godt! ;D ;D

Absolutt alle som tar hummer insisterer på at det er "de andre" som er problemet. Dere er en gjeng med klovner hele hurven.

mulig det, men i hvert fall klovner som spiser god mat ;D

myhre
29-04-2010, 20:10

...og klovner man håper setter "god mat" på vrange i halsen - som forøvrig burde lese seg opp på økologi og lovverk!

Peter_pan
30-04-2010, 08:45

...og klovner man håper setter "god mat" på vrange i halsen - som forøvrig burde lese seg opp på økologi og lovverk!

Burde sikkert lest meg opp på både økologi og lovverk Fredrik, men regner med at du som er en såpass velutdannet og moralsk høyverdig mann kan hjelpe meg med et par detaljer i norsk hummerforvaltning som jeg synes rimer dårlig med det, etter min mening, strenge forbudet mot å ta hummer når man dykker.

1. Det forste jeg kunne tenke meg å vite er om det finnes noen som helst dokumentajon på at dykkere er en trussel mot den norske hummerbestanden.
Har det for eksempel vært registrert et tydelig oppsving i antall hummere etter at dette forbudet trådte i kraft?

2.Dersom det er slik at bestanden er så sterkt truet, hvorfor er det da fortsat slik at enhver hytteeier og hobbyfisker kan sette intil 10 hummerteiener og fiske hummer hele sesongen?
Er det mer feir å sette ut feller enn å gå på jakt?
Og finnes det tall som viser at dette fisket er en mindre trussel mot hummerbestanden enn dykking?

3. Dersom det er slik at bestanden er så sterkt truet, hvordan kan man da forsvare at yrkesfiskere tar opp mellom 40 og 60 tonn hummer hvert år?
Dersom vi regner en snittvekt på 2 kilo er dette snakk om mellom 20000 og 30000 hummer!!
Det kreves så vidt jeg kan skjønne temmelig mange dykk for å plukke bare en prosent av dette, og igjen lurer jeg på hvor er logikken med å tillate teinefiske, men forby fangstdykking etter hummer.

At å fange hummer under dykking er forbudt er jeg klar over, men så lenge det er en lovlig vare sliter jeg litt med å skjønne logikken, og setter pris på det dersom noen kan hjelpe meg med dette.
Gjerne ute å komme med en masse usakligheter, fordømming og skinnhellige moralprekner... ;)

nyxflora
30-04-2010, 10:47
Pan, ;) enig med deg her men det er jo bestandig noen som maser om det minste, thats life :censored:

kaitern
30-04-2010, 13:50
Det er nok noen som må lese seg opp:
Her er en link:
http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljokrim/magasinet/2002-2-3/page13.html

RSV
30-04-2010, 14:48
Hummerbestanden har blitt gradvis redusert gjennom mange år, så det ble nok ikke noen oppsving da det ble forbudt for dykkere å fange hummer.
Spørsmålet vil vel heller bli hvor mye mer ville bestanden blitt redusert hvis det fremdeles var lovlig for dykkere å ta hummer?

Det finnes selvfølgelig utallige gode grunner for at hver enkelt dykker skal kunne ta en hummer til akkurat seg fordi yrkesfiskerne jo får lov etc. etc.

Har to unger selv, og det er jo en kjent måte å argumentere på når en mangler gode argumenter og er uenig i noe.

Å prøve å latterliggjøre forskere å hevde å ha bedre greie på dette selv fordi en har sett 4-5 hummere i en molo en gang, er også argumentasjon som faller på sin egen urimelighet.

Hvis utviklingen fortsetter som nå, blir det garantert slutt på hummerfisket og da vil hobby- og yrkesfiskere følge etter dykkerne.
Sånn sett er vel kanskje de lovlydige dykkerne her litt forut for sin tid?

kaitern
30-04-2010, 15:38
Det er en lang tradisjon i Norge å utnytte naturen økonomisk. Mange gjør jo det med godt resultat. Men blir det innskrenkinger blir det fort syting. Om ressursene minker faretruende fort er ofte underordent.

Skulle det være lov for dykkere å ta hummer har det nok vokst opp en industri rundt det tilsvarende kammskjell, og bestanden har gått ytterligere ned. Noen dykkere kan nok renske godt opp i ett område hvis de går inn for det og med 222 kr / kg vil det nok alltid være noen som gjør det.
Tror ikke det er så enkelt å bare åpne opp i hvertfall ikke når bestanden er så lav.

kaitern
30-04-2010, 15:40
tulla litt

Peter_pan
30-04-2010, 17:38
Synes http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljokrim/magasinet/2002-2-3/page13.html
var en interessant link, Kaitern, men ser ikke at det besvarer noen som helst av spørsmålene jeg stiller.
Mulig det ikke var meningen heller.
Men hadde stor glede av å lese det. :)

Og til Rudolf: Dersom det er meg du sikter til med "Å prøve å latterliggjøre forskere å hevde å ha bedre greie på dette selv fordi en har sett 4-5 hummere i en molo en gang, er også argumentasjon som faller på sin egen urimelighet." må jeg beklage om jeg har blitt forstått dithen at jeg prøver å latterliggjøre forskerne.
Men jeg ser ikke at du besvarer noen av de spørsmålene jeg stiller i tidliger post...

kaitern
30-04-2010, 18:28
Peter_pan:

Hvis du leser siste avsnitt om igjen ser du at den kommer inn på det du tar opp. Forvaltningen har ikke vært veldig ryddig, og da kan en lett få utslag i at "en kan gjøre som en vil" når de også er "dumme". Mange hytteeiere tenker jo slik og har teiner ute store deler av året.

Enig at du har noen poenger, lovbestemmelsen er ikke bare for å beskytte hummeren, men også den tradisjonelle næringen. Men forvaltningen se også at det går nedover med bestanden, og da vil de jo ikke slippe til enda mer fangst som blir resultatet hvis en slipper til dykkerne.
Jeg tror nok det vil være en fordel å la være å beskatte hummeren noen år så den kan komme seg opp skikkelig. Da kan en også ta ut endel, men ikke mer enn at det er bærekraftig.

Her er link til fiskeriene:
http://www.fiskeridir.no/statistikk/fiskeri/fangst-og-kvoter/norges-fiskerier
Hummeren er en av de det taes minst av så det er relativt enkelt å stoppe. Men de lager heller noen nye bestemmelser og håper det blir tatt litt mindre, ganske defangsiv holdning.

RSV
30-04-2010, 18:32
Og til Rudolf: Dersom det er meg du sikter til med "Å prøve å latterliggjøre forskere å hevde å ha bedre greie på dette selv fordi en har sett 4-5 hummere i en molo en gang, er også argumentasjon som faller på sin egen urimelighet." må jeg beklage om jeg har blitt forstått dithen at jeg prøver å latterliggjøre forskerne.
Men jeg ser ikke at du besvarer noen av de spørsmålene jeg stiller i tidliger post...

Joda, jeg har svart. Det går selvfølgelig ikke an å dokumentere at hummerbestanden har tatt seg opp etter forbudet, siden den fortsetter å minke på tross av at dykkere ikke skal ta hummer. Spørsmålet må da være hvor mye mindre den har minket. Det finnes ingen logikk i at dykkere ikke skal ta hummer, mens teinefiskere kan. Dette skyldes kun lobbyvirksomhet og påstand om tradisjon. OG, jeg siktet ikke spesielt til deg, men til mange andre i denne tråden. Og så synes jeg god dykkere kan holde seg for gode til å gjøre noe ulovlig mens de utøver sporten sin. Det vil alle tjene på.

errem
30-04-2010, 19:05
Selv om vi ikke ser "de andre" betyr det ikke at de driver med ulovligheter hele tiden.... og i enormt omfang.

martonair
30-04-2010, 20:12
Regelen for hummerbestanden er nok så enkel :

Mye folk i et område = lite hummer
Lite folk i et område = mye hummer + div andre sjømat

Går ut i fra at 90 % av alle på dykkesiden er fra Østlandet eller en eller annen storby.

Skal vi som bur på plasser med lite folk og mye hummer og mye annen god sjømat bare
la humeren dø av høy alder, fordi det tilsier at vi har dårlig moral og burde følge reglene
som er satt der det ikke finnes en eneste hummer eller noe annen god sjømat?

errem
30-04-2010, 20:41
Skal vi som bur på plasser med lite folk og mye hummer ...........

Bor det folk utenom Oslo? :o :o

martonair
30-04-2010, 21:10
Skal vi som bur på plasser med lite folk og mye hummer ...........

Bor det folk utenom Oslo? :o :o

Nei, det gjøre ikke det , men det bor svært mange hummer ut i ødemarken ;)

martonair
30-04-2010, 22:41
[quote=Peter_pan;295319]

.

Dersom det er slik at bestanden er så sterkt truet, hvordan kan man da forsvare at yrkesfiskere tar opp mellom 40 og 60 tonn hummer hvert år?

Ja, vi burde absolutt hate disse yrkesfiskerene som prøver å fiske seg noen hummer, for og så selge dem til folk som er villig å betale 400 til 500 kr kiloen for hummer.

-Skal tro hvor disse folkene befinner seg som er villig til å betale en sånn pris?

Ja, vi må også huske at disse forferdlige yrkesfiskerene som setter tusenvis av breiflabbgarn, som igjen nesten dreper alle fiendene til hummeren, ironisk nok så hjelper de faktisk hummerbestanden med å fiske opp all breiflabben og en god del steinbit i samme slengen.

Bare så det er klart, så er jeg ikke enig at all breiflabben skal fiskes opp, det er bare det at det finnes en balansegang som ikke alltid er så enkel å forstå.
:)

Bjørn Arve
03-05-2010, 19:44
Synes http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljokrim/magasinet/2002-2-3/page13.html
var en interessant link, Kaitern, men ser ikke at det besvarer noen som helst av spørsmålene jeg stiller.
Mulig det ikke var meningen heller.
Men hadde stor glede av å lese det. :)

Spørsmålene dine er ledende og irrelevante, det er nok derfor du ikke har fått så mange svar på dem. At du synes andre bør få forbud gjør det ikke riktig for deg å ta deg tilrette på tross av loven.

Peter_pan
03-05-2010, 20:17
[/quote]Spørsmålene dine er ledende og irrelevante, det er nok derfor du ikke har fått så mange svar på dem. At du synes andre bør få forbud gjør det ikke riktig for deg å ta deg tilrette på tross av loven.
[/quote]

Please utdyp hva som er så irrelevant Bjørn Arve isteden for å komme med ubegrunnet moralvrøvl, og ikke kom med noe skinnhellig tull om at så lenge loven sier det er forbudt så må man følge dette, men gi meg noe skikkelig på hvorfor det er ledende og irrelevant å sette spørsmålstegn ved fangstforbudet ved dykking på hummer.

Bjørn Arve
03-05-2010, 21:11
"Ubegrunnet moralvrøvl" :D

Det du fikk var min tanke om hvorfor du ikke har fått svar på spørsmålene dine.

Her kan du få litt moral på kjøpet. Prøv å argumentere for dine egne saker istedet for å stille spørsmål ved stråmennene dine.

Hvem her har egentlig argumentert for at hytteeiere og hobbyfiskere skal få ta så mye hummer?

Peter_pan
03-05-2010, 21:25
"Ubegrunnet moralvrøvl" :D

Det du fikk var min tanke om hvorfor du ikke har fått svar på spørsmålene dine.

Her kan du få litt moral på kjøpet. Prøv å argumentere for dine egne saker istedet for å stille spørsmål ved stråmennene dine.

Hvem her har egentlig argumentert for at hytteeiere og hobbyfiskere skal få ta så mye hummer?

Stråmennene mine?
Hvem sikter du egentlig til nå da Bjørn Arve?
Tulpratet ditt blir stadig mindre konkret synes jeg, og du klarer fortsatt ikke å si noe om hva som er så ledende og irrelevant med spørsmålene mine.

Ikke kan jeg se at jeg har påstått at noen på dykkersiden har "argumentert for at hytteeiere og hobbyfiskere skal få ta så mye hummer?"

Alt jeg har gjort er å spørre etter hvilken logikk som ligger bak at teinefangst etter hummer skal være ok, mens dykking etter hummer skal være forbudt, og det hadde jeg faktisk håpet på et godt svar på fra noen med peiling på denslags.

Unyansert tøvprat fra tullinger som deg er vel noe jeg må ta med på kjøpet går jeg ut ifra...

froskegutten
03-05-2010, 21:26
Hva med å forby hummerfiske, og tillate at dykkere får fange hummer? Da kan vi ha den for oss selv, og samtidig slippe sånne diskusjoner i forumene....

Noe for NDF kanskje??

Bjørn Arve
03-05-2010, 21:41
Stråmennene mine?
Ja.

Jeg sikter ikke til noen, men til dine manglende argumenter.

Tulpratet ditt blir stadig mindre konkret synes jeg, og du klarer fortsatt ikke å si noe om hva som er så ledende og irrelevant med spørsmålene mine.
Jo, det har jeg. Jeg har påpekt at du bedriver stråmannsargumentasjon, noe du selv bekrefter nedenfor. Ingen har argumentert for at hytteeiere......

Da er hele dette argumentet irrelevant.

Ikke kan jeg se at jeg har påstått at noen på dykkersiden har "argumentert for at hytteeiere og hobbyfiskere skal få ta så mye hummer?"
Men du argumenterer mot denne stråmannen din.

Alt jeg har gjort er å spørre etter hvilken logikk som ligger bak at teinefangst etter hummer skal være ok, mens dykking etter hummer skal være forbudt, og det hadde jeg faktisk håpet på et godt svar på fra noen med peiling på denslags.
Dette er ledende og irrelvant.

Unyansert tøvprat fra tullinger som deg er vel noe jeg må ta med på kjøpet går jeg ut ifra...
Her har vi virkelig saklige argumenter, så jeg får bare bøye meg i støvet og se meg slått i denne diskusjonen. ::)

errem
03-05-2010, 21:46
Logikken bak teinefangst er nok begrunnet med problemstillingen aktive kontra passive redskap.
Noen har funnet ut at det er enkelt å ta hummer under dykking, noe vi hører ofte fra ikkedykkere når vi dykker i et område. "Hvor mange hummere tok dere nå?" er kjente spørsmål.... selv om vi ikke har med hverken hummer eller fangstnett, er det vanskelig å overbevise enkelte... Hvor tror de vi gjemmer fangsten?
Lokalt her tar mange fritidsfiskere alene mer enn alle dykkere tilsammen.... Logikk.... :-\\

Peter_pan
04-05-2010, 08:33
Stråmennene mine?
Ja.

Jeg sikter ikke til noen, men til dine manglende argumenter.

Jo, det har jeg. Jeg har påpekt at du bedriver stråmannsargumentasjon, noe du selv bekrefter nedenfor. Ingen har argumentert for at hytteeiere......

Da er hele dette argumentet irrelevant.

Men du argumenterer mot denne stråmannen din.

Dette er ledende og irrelvant.

Her har vi virkelig saklige argumenter, så jeg får bare bøye meg i støvet og se meg slått i denne diskusjonen. ::)

Skal gi deg poeng for at du på en elegant måte viser at jeg er ufin når jeg kaller deg tulling og kaller innleggene dine tøvprat Bjørn Arve.
Beklager dette.
Forøvrig var det ikke min hensikt å angripe uskyldige fiskere og hytteeiere og jeg er lei for det dersom du eller none nadre føler seg krenket på deres vegne.

Men ser fortsatt ikke hvorfor det skal være ledende og irrelevant å prøve å få et svar på hvorfor teinefangangst skal være lov, mens dykking etter hummer skal være forbudt?
Dersom du kunne utdype hva du mener med dette, hadde det vært fint. :)

Bjørn Arve
04-05-2010, 12:58
Et ledende spørsmål er et spørsmål som fører til det svaret man vil ha, og andre svar blir feil. F.eks. Sønnen min har tegnet dette, er det ikke fint?

"Dersom det er slik at bestanden er så sterkt truet, hvorfor er det da fortsatt slik at enhver hytteeier og hobbyfisker kan sette inntil 10 hummerteiner og fiske hummer hele sesongen?"

Spørsmålet leder mot at enten er ikke bestanden truet, eller så er det feil at hytteeierne og hobbyfiskerne.....

Hva hytteeiere kan gjøre er irrelevant for hva dykkere kan gjøre med loven ihånd.

Så lenge ingen har argumentert for hytteeiernes rettigheter her, så diskuterer du mot din egen stråmann (http://"http://no.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5mann#Retorisk_.28og_uformell.29_logikk").

Peter_pan
04-05-2010, 13:49
Er ikke enig med deg i at dette er irrelevant, men ser at jeg kunne formulert meg annerledes for å ikke være ledende. :)

Men så lenge teinefangst er tillatt vil jeg nok komme til plukke en hummer i ny og ne med relativt god samvittighet, uansett om jeg gjør det uten loven i hånd: :D

morpheus
04-05-2010, 19:42
Hvis du skal være konsekvent, får du i det minste begrense plukkingen av hummer til perioden 1. okober - 30. november , samt følge bestemmelser om minstemål og rognhummer ;D

Peter_pan
04-05-2010, 21:19
Hvis du skal være konsekvent, får du i det minste begrense plukkingen av hummer til perioden 1. okober - 30. november , samt følge bestemmelser om minstemål og rognhummer ;D

i hvert fall dette med rognhummer og minstemål bør jo være en selvfølge:-)

Frank Felgen
05-05-2010, 18:55
Det er vel egentlig bevist utenom all rimelig tvil at hummerbestanden er nede på et historisk lavmål.

Forsøk med verneområder her på Sørlandet har bevist at bestanden tar seg opp med en gang det er fredning.

Det kan ikke være vanskelig å se at det er lettere å ta hummer for dykkere i kraftig beskattede områder enn for teinefiskere. Vi kan finne de livredde hummerne som gjemmer seg bort under steiner og i huler.

Men, det største problemet her nede er vel turistene fra østlandet som kommer ned, setter teinene sine i sommerferien, og tar opp mer hummer enn alle fritidsfiskerne til sammen.

errem
05-05-2010, 19:11
Det kan ikke være vanskelig å se at det er lettere å ta hummer for dykkere i kraftig beskattede områder enn for teinefiskere. Vi kan finne de livredde hummerne som gjemmer seg bort under steiner og i huler.

Pretensiøst..... Legger du flere følelser til enkle dyr?
Jeg har en sterk mistanke om at du aldri har forsøkt å ta en hummer.
Teinene står døgnet rundt i månedsvis over store områder.... Dykkere er nede i noen minutter på et begrenset område... Du "synser" på tynt grunnlag.

Men, det største problemet her nede er vel turistene fra østlandet som kommer ned, setter teinene sine i sommerferien, og tar opp mer hummer enn alle fritidsfiskerne til sammen.

Det største problemet er nok lokale folk.... turistene drar når ferien er over, det gjør ikke lokale helter....

Erlend

spetznaz
05-05-2010, 22:23
Altså Erlend, hvorfor tror du det er forskjell på forvaltningen av aktive og passive fiskeredskap? Tror du ikke kanskje det har noe med effektiviteten av redskapen å gjøre?

En dykker er mer effektiv en en "passiv" teine.

Til den siste kommentaren er jeg enig med dere begge. Jeg er selv fra sørlandet og opplever i allefall at en god del av hyttefolket (som det er adskillig mer av på sørlandet en på vestlandet) gjerne har en litt "merklig" holdning til krabbeteiner.

Her vest opplever jeg situasjonen ganske anderledes, kanskje pga det er så mange færre hyttefolk. Om man kommer fornøyd opp fra et dykk og forteller om de fire kjempestore hummerene man så til nysjerrige. Og det også "glipper" ut av en hvor en faktisk så dem har det hent flere ganger at området er "teppebombet" med "krabbetegner" (uten rømningsmulighet) når en kommer tilbake etter noen dager... Jeg har i allefall sluttet å snakke om hummer til nysjerrige etter flere slike episoder.

errem
06-05-2010, 06:51
Altså Erlend, hvorfor tror du det er forskjell på forvaltningen av aktive og passive fiskeredskap? Tror du ikke kanskje det har noe med effektiviteten av redskapen å gjøre?

I all norsk fiskeriforvaltning trekkes det klare grenser mellom aktive og passive redskap. Mange fiskeredskap er forbudte på grunn av effektivitet, selv i kvoteregulert fiskeri, der man skulle tro det spilte liten rolle hvilken fangstmetode man brukte.

Når det gjelder dykkeres effektivitet stiller jeg meg svært kritisk til enkeltes synsing. Jeg har ikke engang hørt rykter om dykkere som tar 20-30 hummer i året, men jeg kjenner flere hobbyfiskere som tar dette daglig i sesongen.

Å basere forvaltning på rykter og selvskryt fra enkeltindivid blir tåpelig.
De aller fleste dykkere tar ikke hummer, De få som gjør det tar 2-3 i året.
Å legge skylden på den lave hummerbestanden på dykkere, er som å legge skylden på råkjøring på politiet, fordi du har hørt om en politimann som brøt fartsgrensen.

Erlend

morpheus
11-05-2010, 09:27
Totalt registrerte fangster i Norge utgjør i dag mellom 50 og 60 tonn. I 1960 var fangstene det tidobbelte (600 tonn). Vi snakker her om en rødlistet art som burde vært totalfredet.

Det er i følge NDF ca 8300 registrerte dykkere i Norge. Dersom alle dykkere ga faen, slik som en del gir uttrykk for i denne tråden, vil det bety at om hver registrerte dykker tok 10 hummer hver i året, så ville dette tilsvare dagens kommersielle fangst.

Hvis man da i tillegg anslår antall dykkere i Norge til rundt 15000, så ser man fort hvilken skade dykkere kan påføre bestanden om de rette holdningene får grobunn.

Satt rundt lunsjbordet og refererte til at en av 4 dykkere synes det er helt greit å ta hummer. Var skikkelig stolt av dykkerstanden da, ja. Omtrent like lav moral som i et gjenomsnittlig norsk krettsfengsel.

Peter_pan
11-05-2010, 09:47
Totalt registrerte fangster i Norge utgjør i dag mellom 50 og 60 tonn. I 1960 var fangstene det tidobbelte (600 tonn). Vi snakker her om en rødlistet art som burde vært totalfredet.

Det er i følge NDF ca 8300 registrerte dykkere i Norge. Dersom alle dykkere ga f**n, slik som en del gir uttrykk for i denne tråden, vil det bety at om hver registrerte dykker tok 10 hummer hver i året, så ville dette tilsvare dagens kommersielle fangst.

Hvis man da i tillegg anslår antall dykkere i Norge til rundt 15000, så ser man fort hvilken skade dykkere kan påføre bestanden om de rette holdningene får grobunn.

Satt rundt lunsjbordet og refererte til at en av 4 dykkere synes det er helt greit å ta hummer. Var skikkelig stolt av dykkerstanden da, ja. Omtrent like lav moral som i et gjenomsnittlig norsk krettsfengsel.

Er vel neppe sånn at alle dykkerne (både registerte og uregisterte) kan betraktes som særlig aktive.

Og når det gjelder de som er aktive ligger gjennomsnittlig anall dykk pr år på under 10 ifølge undersøkelser gjort noen år tilbake.

Når i tillegg veldig mange av disse aldri vil oppsøke områder med hummerbestand an noen størrelse verd å nevne, sier det seg vel egentlig selv at regnestykket ditt ikke er veldig godt.

Det blir som å argumentere mot teinefangst ved å si at alle som bor i Oslo har lov til å sette ut 10 hummerteiner hver i sessongen og dermed kan teppebombe hummerbestanden i Oslofjorden med over 5 millioner teiner!

Det er selvsagt sant, men allikevel et lite sannsynlig scenario, og slik er det også med dykkereksemplet ditt.

Skal gjerne være med på at enkelte dykkere har en frynsete moral når det gjelder hummer, men personlig mener jeg at lovverket på dette området er så lite gjennomtenkt at det nærmest oppforderer til det...

morpheus
11-05-2010, 13:58
Hva slags retorikk er det: Jeg synes ikke regelverket er godt nok så derfor driter jeg i å forholde meg til det?

Og ja; Hvis alle hadde delt den type holdninger du gir uttrykk for, så hadde vi hatt et stort problem, og da ikke bare i forhold til hummer.

Peter_pan
11-05-2010, 14:31
Hva slags retorikk er det: Jeg synes ikke regelverket er godt nok så derfor driter jeg i å forholde meg til det?

Og ja; Hvis alle hadde delt den type holdninger du gir uttrykk for, så hadde vi hatt et stort problem, og da ikke bare i forhold til hummer.

Hvis regelverket har åpenbare mangler i forhold til moral, etikk og logikk er det en selvfølge at våkne mennesker reagerer på det.
Eller mener du at lovlydige, samfunnsnyttige borger skal følge myndighetene uansett hvilke lover og regler de vedtar?
Nazi-Tyskland, Sovjet under Stalin, Burma og Apartheidregimet i Sør-Afrika er noen få av utallige gode eksmpler på slike samfunn.

Er forøvrig fullstendig klar over at det er overtramp å trekke inn Jødeforfølgelse og raseskille i en diskusjon om hummerfangst, men synes ærlig talt at retorikken din er minst like svak som min, Morpheus ;D

morpheus
11-05-2010, 15:57
Og hva er så de åpenbare moralske og etiske mangler ved regelverket rundt hummerfiske som du da mener er sammenlignbare med totalitære regimers grove overtredelser mot menneskeheten?

errem
11-05-2010, 16:57

Jeg refererer ikke til en tilfeldig sammensatt lunchgruppe, men et estimat av de 30-40 aktive dykkere jeg kjenner. en av ti tar hummer om de får muligheten og det skjer en eller to ganger i året.
Basert på dette kan jeg med temmelig stor sikkerhet si at jeg kjenner flere fiskere som alene tar flere hummer ann samtlige dykkere på Sunnmøre.
Jeg har tatt høyde for skryt og misunnelse

froskegutten
11-05-2010, 20:50
Litt OT.

Nå er det ca tre år siden denne tråden startet, men sånne diskusjoner går aldri av moten. skal vi prøve å opprettholde useriøsiteten på et passe nivå med det mål i å holde liv i tråden noen år til?

errem
11-05-2010, 21:49
Litt OT.

Nå er det ca tre år siden denne tråden startet, men sånne diskusjoner går aldri av moten. skal vi prøve å opprettholde useriøsiteten på et passe nivå med det mål i å holde liv i tråden noen år til?

OT?

Når ble nettforum seriøst?

Om bare seriøse ting skulle bli tatt opp og bare seriøse svar komme, vill dette og alle andre nettsted, ha sluttet å eksistere

froskegutten
14-05-2010, 09:13
Litt OT.

OT?

Når ble nettforum seriøst?

Om bare seriøse ting skulle bli tatt opp og bare seriøse svar komme, vill dette og alle andre nettsted, ha sluttet å eksistere

Nettforum er vel like seriøse som brukerne.....

Noen liker å være seriøse, andre ikke. Nivået blir deretter.......

myhre
15-05-2010, 18:55
Nettforum er vel like seriøse som brukerne.....

Noen liker å være seriøse, andre ikke. Nivået blir deretter.......

Vel talt!

stiska
09-09-2010, 19:19
kansje det burde innføres kvoter på hummer for dykkere innenfor fangstsesongen ?

myhre
09-09-2010, 19:31
kansje det burde innføres kvoter på hummer for dykkere innenfor fangstsesongen ?

Føles som om noen pirker i et vepsebol med pinne her... :thumbdown:

ll
09-09-2010, 19:48
Kanskje det burde innføres kvoter på dykkere som tar hummer, med 12 måneders fangstsesong per år?

Larsin
10-09-2010, 09:47
Ser folk mye hummer når de dykker? Jeg ser de ganske ofte når jeg dykker på plasser med passende bunnforhold. Sist dykk så jeg tre på 30 minutter! :P
Og her ute blir de fisket på ganske hardt. Ser umerkede teiner veldig ofte..

bruce lee
19-09-2010, 13:14
ja ser faktisk en del når jeg dykker det varierer fra 6 stk per dykk til ingen...og da dykker jeg stort sett på de samme stedene....er sikkert en del av dem men er ikke vits i å kødde med dem selv om det føles urettferdig da......dessuten så smaker krabbe mye bedre.

nyxflora
22-10-2010, 00:06
ja ser faktisk en del når jeg dykker det varierer fra 6 stk per dykk til ingen...og da dykker jeg stort sett på de samme stedene....er sikkert en del av dem men er ikke vits i å kødde med dem selv om det føles urettferdig da......dessuten så smaker krabbe mye bedre.

Ikke tull, politikrabba smaker mye bedre ;)

Peter_pan
22-10-2010, 09:25
Hummer er godt!
Hummer er mat!
Og utenfor oslofjordsområdet er det faktisk en god del av den....

Say no more >:D

Jørgen E.
22-10-2010, 09:49
Hummer er godt!
Hummer er mat!

Virkelig fin holdning, fortsett med det!

ll
22-10-2010, 10:10
Hummer er godt!
Hummer er mat!

Statistikken sier at det knapt er hummer igjen her i landet, takket være idioter som deg.

Peter_pan
22-10-2010, 10:13
Herlig at hummerdiskusjonen er i gang igjen ;D

ll
22-10-2010, 10:22
Siden enkelte lavpannede dumskaller tydeligvis må ha saker og ting inn med teskje:

Overbeskattet hummerbestand
I hele etterkrigstiden frem til 1960-tallet var Norge det landet i Nord–Europa som hadde størst fangster av hummer. Inntektene fra hummerfisket var enorme og selve bærebjelken for mange yrkesfiskere på kysten. Fangstene lå mellom 600 og 1000 tonn per år i hele perioden, mot eksempelvis 59 tonn i 2006. Selv om mye av dagens fangster går utenom offentlig statistikk, er det ingen tvil om at hummerbestanden i dag ligger på et historisk lavt nivå. Etter 1970 viser Havforskningsinstituttets uavhengige fangstovervåking på Skagerrakkysten en jevn nedgang helt til et bunnivå i 2000.

Fangst av hummer per teinedøgn 1928–2006. Rød: Skagerrak, blå: Vestlandet.
http://www.imr.no/nyhetsarkiv/2007/august/106012/350.gif/nb-no?size=original

Det er liten tvil om at for hard beskatning er hovedårsaken til denne dramatiske nedgangen. Et av spørsmålene både kystfiskere, forskere og fiskeriforvaltning har vært opptatt av i en årrekke, er hvor raskt hummerbestanden vil bygge seg opp i et totalbeskyttet område der ingen form for tradisjonell beskatning tillates.

Tatt fra Havforskningsinstituttets hjemmesider. Man skal være mildt sagt mindre begavet for å ikke ta tegningen, men noen synes tydeligvis det er tøft å være tett i pappen.

Larsin
22-10-2010, 10:35
Kan vi ikke slå denne tråden sammen med en om solodykking? :lol:

Münsterjeger
22-10-2010, 10:35
Jeg setter så stor pris på å kunne se hummer når jeg er ute.
Flere jeg har dykket med gjør tydligvis ikke det. :thumbdown:
Det er heldigvis ikke hovedandelen...

Synes krabben er bedre jeg, da.... :-X

Peter_pan
22-10-2010, 10:55
Siden enkelte lavpannede dumskaller tydeligvis må ha saker og ting inn med teskje:

Overbeskattet hummerbestand
I hele etterkrigstiden frem til 1960-tallet var Norge det landet i Nord–Europa som hadde størst fangster av hummer. Inntektene fra hummerfisket var enorme og selve bærebjelken for mange yrkesfiskere på kysten. Fangstene lå mellom 600 og 1000 tonn per år i hele perioden, mot eksempelvis 59 tonn i 2006. Selv om mye av dagens fangster går utenom offentlig statistikk, er det ingen tvil om at hummerbestanden i dag ligger på et historisk lavt nivå. Etter 1970 viser Havforskningsinstituttets uavhengige fangstovervåking på Skagerrakkysten en jevn nedgang helt til et bunnivå i 2000.

Fangst av hummer per teinedøgn 1928–2006. Rød: Skagerrak, blå: Vestlandet.
http://www.imr.no/nyhetsarkiv/2007/august/106012/350.gif/nb-no?size=original

Det er liten tvil om at for hard beskatning er hovedårsaken til denne dramatiske nedgangen. Et av spørsmålene både kystfiskere, forskere og fiskeriforvaltning har vært opptatt av i en årrekke, er hvor raskt hummerbestanden vil bygge seg opp i et totalbeskyttet område der ingen form for tradisjonell beskatning tillates.

Tatt fra Havforskningsinstituttets hjemmesider. Man skal være mildt sagt mindre begavet for å ikke ta tegningen, men noen synes tydeligvis det er tøft å være tett i pappen.

Du kommer med sterke og stygge ord og uttrykk her lille venn.
Veldig trist om mine eller andres innlegg provoserer deg så mye at du blir sur og sint...

Men ærlig talt: Er du virkelig så blåøyd og naiv at du tror det er dykkerne som har ansvaret for den negative tendensen på fine grafen du har funnet Havforskningsinstituttets hjemmesider?

Har du hørt om yrkesfiskere og teinefangst, som faktisk fortsatt er lovlig?

Peter_pan
22-10-2010, 10:55
Kan vi ikke slå denne tråden sammen med en om solodykking? :lol:

Agreed!
Mine to favoritttråder!! ;D

Bjørn Arve
22-10-2010, 11:10
Du kommer med sterke og stygge ord og uttrykk her lille venn.
Veldig trist om mine eller andres innlegg provoserer deg så mye at du blir sur og sint...

Men ærlig talt: Er du virkelig så blåøyd og naiv at du tror det er dykkerne som har ansvaret for den negative tendensen på fine grafen du har funnet Havforskningsinstituttets hjemmesider?

Har du hørt om yrkesfiskere og teinefangst, som faktisk fortsatt er lovlig?

Du må gjerne forsøke å redusere teinefangsten, men hvor stor påvirkningskraft tror du en som selv plukker hummer ulovlig har?

Hvor stor påvirkningskraft tror du dykkere generelt har, dersom dykkerne gir F... i lover og regler rundt dette?

Jørgen E.
22-10-2010, 11:11
Dette har vært diskutert hundrevis av ganger tidligere hva som er den største trusselen for hummerbestanden. Selvfølgelig er det kommersielt fiske som er den største, men det hadde vel ikke akkurat hjelpt på hvis hver dykker i landet hadde tatt med seg "bare en" fra hvert dykk?
Det er åpenbart at du skriver bare for å irritere folk.

Peter_pan
22-10-2010, 11:27
Hvis det er lovlig å fange hummer i Oktober, November og Desember bør det vel være fullstendig likegyldig om jeg har 10 teiner stående i sjøen samtlige 92 dager fra 01.10.10 til 01.01.11 eller om jeg tar et dykk i ny og ned og berger mat på den måten?

Jørgen E.
22-10-2010, 11:35
Hvor står det at det er lov å fiske hummer i november og desember?
Det er er grunn til at det IKKE er lov, det bør folk rette seg etter.

Peter_pan
22-10-2010, 12:33
Hvor står det at det er lov å fiske hummer i november og desember?
Det er er grunn til at det IKKE er lov, det bør folk rette seg etter.

Fra Fiskeridirektoratets nettsider:
"På kyststrekningen fra svenskegrensen til og med Sogn og Fjordane fylke er det tillatt å fange hummer i perioden fra 1. oktober klokken 08.00 til og med 30. november. For resten av landet er fisketiden fra 1. oktober klokken 08.00 til og med 31. desember."

M.a.o: Det er i hele kandet LOVLIG å fange hummer i oktober og november, mens trøndere og nordleninger kan også fange hummer i desember.

Det er en fordel om man setter seg inn i temaet før man hiver seg med i diskusjonen Jørgen :)

Jørgen E.
22-10-2010, 12:58
ok, jeg kan innrømme at jeg tok feil angående fredningstiden for hummer, trodde det bare var lov i oktober.
Men jeg har ihvertfall satt meg inn i nok til at jeg skjønner at hummer bør man helst la være, uansett om man ser den ved dykking eller får den i teine. Bare se på grafen tidligere i linken

Peter_pan
22-10-2010, 13:03
ok, jeg kan innrømme at jeg tok feil angående fredningstiden for hummer, trodde det bare var lov i oktober.
Men jeg har ihvertfall satt meg inn i nok til at jeg skjønner at hummer bør man helst la være, uansett om man ser den ved dykking eller får den i teine. Bare se på grafen tidligere i linken

Elegant svar Jørgen ;D

Jørgen E.
22-10-2010, 13:07
takk for det! Bare glad for å kunne formidle litt sunt vett, det er endelig nok folk som trenger det ;D

Bjørn Arve
22-10-2010, 13:11
Det er en fordel om man setter seg inn i temaet før man hiver seg med i diskusjonen Jørgen :)

Kanskje flere skulle sette seg inn i reglene før man skriver at "det er lovlig å fange hummer i Oktober, November og Desember" (sic)

Dette er regler som kun gjelder deler av landet.

Høye hester kan man også falle fra.

Peter_pan
22-10-2010, 13:22

Kanskje flere skulle sette seg inn i reglene før man skriver at "det er lovlig å fange hummer i Oktober, November og Desember" (sic)

Dette er regler som kun gjelder deler av landet.

Høye hester kan man også falle fra.

KJære Bjørn Arve les hva jeg skriver da.
Jeg skrev ikke "det er lovlig å fange hummer i Oktober, November og Desember".

Det jeg skrev var "Hvis det er lovlig å fange hummer i Oktober, November og Desember bør det vel være fullstendig likegyldig om jeg har 10 teiner stående i sjøen samtlige 92 dager fra 01.10.10 til 01.01.11 eller om jeg tar et dykk i ny og ned og berger mat på den måten?"

To setninger som ser ganske like ut, men som faktisk er litt forskjellige. ;D

Og i min del av verden er det til og med lovlig å fange hummer fra 1. oktober og til 31. desember.

Kanskje burde jeg presisert at jeg bor i Trøndelag, men jeg vil allikevel si at jeg ennå ikke har falt av min "høye hest..." ;D

Bjørn Arve
22-10-2010, 13:36
Det gjør jeg, og du forutsetter at det er lovlig å fange hummer i hele denne perioden. Det er iflg. din kilde ikke riktig for store deler av landet.

nyxflora
22-10-2010, 13:44
Ser ingen problem med at dykkere tar med seg ei politikrabbe i ny og ne, det er tett med krabbe selv i oslofjorden, de som mener at politikrabba ikke skal plukkes av dykkere kan se til h_____e og sette igang tiltak for å hindre fisking og andre metoder som er mer skadelige for bestanden. Kan ikke de som ikke plukker holde k___t og de som plukker være fornøyd, noen her og der tatt av dykkere har ikke en dritt å si, greit å ikke ta opp rognstinne huer ellers er det vannkok i 20 litern :thumbup:

myhre
22-10-2010, 15:21
Her er det som vanlig blant enkelte - unnskyld uttrykket - "Molbotankegangen lenge leve"...

Ja, kommersielle aktører og fritidsfiskere tar sin store del av kaka, men som også nevnt her tidligere vil ikke akkurat uaktsomhet fra en del dykkere bidra positivt for hummerbestanden. Å påstå noe annet er ignorant!

Jeg og mange fagfolk med meg mener at det burde vært innført større områder med totalforbud i en tiårs-periode hva fangst av hummer angår. Tallenes tale er ganske klare!

nyxflora
22-10-2010, 16:11
takk for det! Bare glad for å kunne formidle litt sunt vett, det er endelig nok folk som trenger det

Wow, er det mulig :p du sier at den delen dykkere tar av hummer ikke en blomsterduftende å si. jeg vet ikke hvor mange tusen dykkere vi har her i norge, men se før deg at hver dykker plukker med seg en hummer hvert dykk. Da kan du jo kanskje tenke deg at dette ikke er direkte positivt for hummeren, i tillegg til kommersiell fangst. Jeg tror og håper at størstedelen av dykkenorge har bedre holdninger

Gro litt hår på legga før du sender sånn P__s på pm. til meg.

Bjørn Arve
22-10-2010, 16:16
Takk for et saklig innlegg, Vi skjønner jo at alle må ta til vettet og begynne å plukke hummer etter et slikt megetsigende innlegg.

::)

Jørgen E.
22-10-2010, 16:16
Så feigt! ;D hvorfor sier du at det er p__s?

nyxflora
22-10-2010, 16:22
Har du hørt blant dykkere at alle plukker hummer?
Tror du alle registrerte dykkere er i vannet? Og i så fall hver dag?
Tror du alle ser hummer og greier å fange dem på hvert dykk?
Hvor mange hummer har du egentlig sett?

Alle bør ikke bry seg om hvem som feis i går, det er min mening.

myhre
22-10-2010, 16:30

Må bare få gratulere med fantastisk moral!

"Jeg gjør hva jeg vil uten at andre skal få bry seg - uavhengig om det direkte påvirker økosystemet alle er en del av og avhengig av..."

Herved er dagens kaktus overlevert...

Jørgen E.
22-10-2010, 16:31
Har du hørt blant dykkere at alle plukker hummer?
Tror du alle registrerte dykkere er i vannet? Og i så fall hver dag?
Tror du alle ser hummer og greier å fange dem på hvert dykk?
Hvor mange hummer har du egentlig sett?

jeg skrev jo faktisk SE FOR DEG at alle dykkere tok en hummer pr dykk. Jeg sa ikke at alle gjør det. Poenget er at det ikke er en ok holdning, det er MIN mening

nyxflora
22-10-2010, 16:35
Kan ikke noe for at jeg blir sulten når jeg ser mat, kan ikke si at det er politikrabba som er målet med dykket, men skjer det så skjer det og det må jo bare alle motstandere finne seg i ;)

myhre
22-10-2010, 16:42
...og det må jo bare alle motstandere finne seg i ;)

Nei, det må jeg absolutt ikke - på lik linje med at jeg ikke finner meg i annen miljøkriminalitet!

At du velger å gå imot lovverk, fagmenns rådgivning, etikk & moral får stå for din kappe - med gode ønsker om bøter & inndragelse av utstyr.

Jørgen E.
22-10-2010, 16:49
...og det må jo bare alle motstandere finne seg i ;)

Nei, det må jeg absolutt ikke - på lik linje med at jeg ikke finner meg i annen miljøkriminalitet!

At du velger å gå imot lovverk, fagmenns rådgivning, etikk & moral får stå for din kappe - med gode ønsker om bøter & inndragelse av utstyr.

Enig :thumbup:

Froskemannen
22-10-2010, 22:27
I ren Jerry Springer-stil kan jeg jo tipse om følgende: http://naturvernforbundet.no/naturvern/fiske/tips-om-ulovlig-hummerfiske-article16871-153.html

;-)

myhre
22-10-2010, 22:52
I ren Jerry Springer-stil kan jeg jo tipse om følgende: http://naturvernforbundet.no/naturvern/fiske/tips-om-ulovlig-hummerfiske-article16871-153.html

:thumbup: Merker det er enkelte her inne som fortjener slikt ja.

errem
22-10-2010, 23:00

:thumbup: Merker det er enkelte her inne som fortjener slikt ja.

Samtidig kan det tipses om ulovlig parkering, brudd på fartsgrenser, folk som shopper tobakk etter en tretimers tur til Strømstad (det er krav om 24t for å få kvote) og masse andre kriminelle handlinger.

Har inntrykk av at hummerfangsting av dykkere er veldig overdrevent.

nyxflora
22-10-2010, 23:04
Ja flott, da kan jo både Myhre og Froskemannen reise rundt land og strand for å innrapportere ulovlig plukking av en og annen politikrabbe :lol: :lol: :lol:... alltid har de som skriker høyest mest ugler i mosen sjølv.

myhre
22-10-2010, 23:56
Samtidig kan det tipses om ulovlig parkering, brudd på fartsgrenser, folk som shopper tobakk etter en tretimers tur til Strømstad (det er krav om 24t for å få kvote) og masse andre kriminelle handlinger.

Du serverer i kjent stil. Det er jo ikke forskjell på lovbrudd som påvirker ytterst få medlemmer av befolkningen og lovbrudd som påvirker hele økosamfunn og dets habitanter??

...alltid har de som skriker høyest mest ugler i mosen sjølv.

Personangrep på individer som velger å stå frem med fullt navn og som du lett kan finne ut bakgrunnen til - og som du sikkert kjenner til har en genuin interesse i å ivareta naturens mangfold og som innser dennes avgjørende rolle også for menneskets overlevelse på sikt kaller jeg lavmål.

errem
23-10-2010, 00:08

Du serverer i kjent stil. Det er jo ikke forskjell på lovbrudd som påvirker ytterst få medlemmer av befolkningen og lovbrudd som påvirker hele økosamfunn og dets habitanter??

Hele økosamfunn? I kjent Dykkesidenstil kan jeg be om dokumentasjon. Hvor mange dykkere tar virkelig hummer? Hvor stor er dykkeres påvirkning i forhold til hobbyfiskere eller yrkesfiskere? Er dette ett reelt problem eller ett internettproblem?

nyxflora
23-10-2010, 00:30
Lest et eller annet sted: Store hjerner diskuterer ideer, mellomstore hjerner diskuterer løsninger, små hjerner diskuterer mennesker.
Kom med fakta for saken din, forstå at folk er forskjellige og godta at andre ikke ser det samme som deg, verden er ikke sort/hvit.

gadus
23-10-2010, 00:35
Lest et eller annet sted: Store hjerner diskuterer ideer, mellomstore hjerner diskuterer løsninger, små hjerner diskuterer mennesker.
Kom med fakta for saken din, forstå at folk er forskjellige og godta at andre ikke ser det samme som deg, verden er ikke sort/hvit.

Hm- og hvor på denne skalaen anser du at du selv ligger da?

myhre
23-10-2010, 00:41
Hele økosamfunn? I kjent Dykkesidenstil kan jeg be om dokumentasjon. Hvor mange dykkere tar virkelig hummer? Hvor stor er dykkeres påvirkning i forhold til hobbyfiskere eller yrkesfiskere? Er dette ett reelt problem eller ett internettproblem?

"Om vi dykkere tar en politikrabbe eller to på dykk utgjør dette ingen verdens ting".

En tanke - dessverre/heldigvis synsing (saklig sådan) - so skisserer en moral & etikk enkelte her inne velger å stå for:
I dag ligger den årlige hummerfangsten på mellom 25 - 60 tonn pr år. I NDF er det 8 300 medlemmer - mens det garantert er flere tusen som ikke står oppført i dette forbundet. Si vi tar utgangspunkt i NDF's medlemstall og antar at disse plukker 5 hummer pr år noe som ville utgjøre en fangst på 41 500 hummer. Si disse hummerene veier 1 kg pr hummer (som du sikkert vet ikke er særlig stor hummer) vil dette utgjøre hvor mye? Ja, 41 500 kg - med andre ord 41,5 tonn - noe som er tilsvarende den totale fangsten hummerfisket allerede utgjør i dag.

(Med moderasjon:
Ta utgangspunkt i prosentandelen som syns hummerfangst er greit nok i ny og ned, ok & supert - noe som utgjør 34,4 %. I fravær tall fra anonymt spørreskjema fra alle landets dykkere tar jeg igjen utgangspunkt i medlemstallet hos NDF. Si da at 34,4 % av disse tar 5 hummer pr år. Dette utgjør da en fangst på 14,3 tonn - noe som igjen er BETYDELIGE mengder hummer!!)

Med tanke på at hummer allerede er på et historisk lavmål (http://www.imr.no/nyhetsarkiv/2010/september/beregner_hummerfangstene_med_ny_metode/nn-no"]Ref (http://" & http://www.imr.no/filarkiv/2010/04/europeisk_hummer.pdf/nn-no"]Ref (http://"[url) 2) vil dette kanskje være "spikeren i en allerede slunken kiste".

Det finnes sikkert en del dykkere som i likhet med nyxflora tar politikrabbe under dykk. Hvor mange blir bare igjen spekulasjoner og synsing, men enhver burde klare å innse at disse selvfølgelig utgjør en trussel for lokalsamfunnet. Et endret lokalsamfunn har reell potensiale for å endre økosamfunnet. Jeg burde i mitt forrige innlegg skrevet "... og lovbrudd som kan påvirke hele økosamfunn og dets habitanter??".

nyxflora
23-10-2010, 00:43
Er ikke jeg som er moralens store vokter her, setter igang i kjent jerry springer stil, eller dømmer og diskriminerer andre for deres holdninger og tanker, legger ut om personangrep og div. Så hva tror du Gadus? Personlig driter jeg i hele greia og det som plager meg er andres ubeskrivelige trang til å stikke nesa si inn der den ikke hører hjemme.

myhre
23-10-2010, 00:46

Jeg godtar at mennesker er forskjellige - og takk for det. Men du burde vel strengt tatt godta seriøs forskning og data fremlagt?

Igjen leser jeg et forsøk på personangrep...

myhre
23-10-2010, 00:51
Er ikke jeg som er moralens store vokter her, setter igang i kjent jerry springer stil, eller dømmer og diskriminerer andre for deres holdninger og tanker, legger ut om personangrep og div. Så hva tror du Gadus? Personlig driter jeg i hele greia og det som plager meg er andres ubeskrivelige trang til å stikke nesa si inn der den ikke hører hjemme.

Du ser virkelig ikke det store bildet?!

Det handler da til syvende og sist ikke om å være "moralens vokter", "Jerry Springer", etc. Det handler om å ivareta havets mangfold noe som er til beste for naturen hvis vi ønsker å opprettholde den slik den er i dag.

Når du velger å ytre dine meninger på et offentlig forum - og i så måte utvise liten forståelse om temaer andre sitter med utdannelse og kunnskap om - må du regne med å få kommentarer.

Vil du unngå dette er rådet enkel - la vær å uttal deg i forum med tråder som denne.

Jørgen E.
23-10-2010, 00:52
Hva forventer du da nyxflora, når du sier på et dykkeforum at litt miljøkriminalitet her og der ikke gjør noen verdens ting. Interessant tabell forresten, her rangerer du deg selv ganske greit.

nyxflora
23-10-2010, 01:04
Som sagt tidligere så tror jeg ikke det hjelper noe å påpeke moral, å redde verden er ikke min visjon men det jeg vet er at de fleste som sitter bak et skrivebord og legger ut om lover og regler har som oftest minst greie på saken de legger fram. Ser mer hummer enn det er mulig å plukke til tider de fleste steder der jeg har vært, det finnes nok av utrydningstruede dyrearter i verden så det er nok å henge fingra sine i for den som har et behov for det. Jeg har ingen problem med å ta kommentarer og andre meninger, men det er mye rart som kommer fra diverse her og det går rett i den store boka ;)

errem
23-10-2010, 01:06

Jeg godtar at mennesker er forskjellige - og takk for det. Men du burde vel strengt tatt godta seriøs forskning og data fremlagt?

Igjen leser jeg et forsøk på personangrep...

Og hvor er dokumentasjonen på dykkeres desimering av hummerbestanden?
Med tanke på hvor mange teiner kystvakten har funnet rett før fangstperioden startet tror jeg du har fokuset fulstendig på feil sted.
Kan hende dine dykkevenner tar mye hummer, mine tar lite

nyxflora
23-10-2010, 01:07
Hahaha... jeg sier ikke at litt miljøkriminalitet er greit, jeg sier at man er uskyldig inntil det motsatte er bevisst i all kriminalitet som finnes.

Froskemannen
23-10-2010, 01:13
Så så... rolig nå :-) Vi kan vel diskutere uten å begynne å kalle hverandre navn?

Hvis vi skal ta alt annet som skriver på Dykkesiden så innmari seriøst, må vi vel ta avstemningen øverst i denne tråden likedan... ifølge denne synes 23% det er helt greit å ta hummer.

Dette er et tall vi dykkere burde være flaue over.

Mvh Christian

myhre
23-10-2010, 01:14
...ellers er det vannkok i 20 litern :thumbup:

...men skjer det så skjer det og det må jo bare alle motstandere finne seg i ;)

Jeg sier ikke at litt miljøkriminalitet er greit, jeg sier at man er uskyldig inntil det motsatte er bevisst i all kriminalitet som finnes.

Qed!

Fangst av hummer ved dykking blir sett på som miljøkriminalitet - ergo 2+2 vil alltid bli 4 i min bok...

nyxflora
23-10-2010, 01:21
Greit jeg er enig og fjernet den dårlige slengen.

myhre
23-10-2010, 01:24
Som sagt tidligere så tror jeg ikke det hjelper noe å påpeke moral, å redde verden er ikke min visjon men det jeg vet er at de fleste som sitter bak et skrivebord og legger ut om lover og regler har som oftest minst greie på saken de legger fram. Ser mer hummer enn det er mulig å plukke til tider de fleste steder der jeg har vært, det finnes nok av utrydningstruede dyrearter i verden så det er nok å henge fingra sine i for den som har et behov for det. Jeg har ingen problem med å ta kommentarer og andre meninger, men det er mye rart som kommer fra diverse her og det går rett i den store boka ;)

Så fordi jeg har utdannelse innen feltet "sitter jeg bak et skrivebord"? "Er jeg ingen aktiv dykker"? Ja, jeg er enig med deg at de som lager lover og regler ofte kan mindre enn fagfolk om hvordan situasjonen er, men så er da dette politikere og ikke vitenskapsmenn. Disse "støtter seg til" råd fra fagfolk, men ofte ser det dessverre ut til at politikken er viktigere enn rådene. Jeg er da ingen politiker! Det er heller ei Havforskningsinstituttet.

Fordi det lokalt kan forekomme større bestander av en art vil ikke dette si at den ikke er truet, selv i det aktuelle området. Selv observerer jeg ofte hummer ved dykk - da sjelden over 1-1,5 kg.

Ja, det finnes dessverre en rekke utrydningstruede dyre/fiskearter i verden - og hvilken art tror du står bak de fleste av disse tilfellene? Ja, det er naturlig evolusjon at arter forsvinner og arter oppstår, men mennesket virker som en katalysator på denne prosessen. Igjen handler det litt om "Det store bildet"...

Dette er et tall vi dykkere burde være flaue over.

Ta med de som sier "Greit nok" så øker elendigheten til 34,4 %.

Froskemannen
23-10-2010, 01:27
Nemlig - til tross for at det er en relativt påtrengende schizofreni i å si at det er både helt greit OG moralsk forkastelig på samme tid...

Et annet moment er at ting som legges ut på forumet blir tatt til inntekt for hva dykkere mener. Jeg har selv kranglet med WWF så busta føyk på P4s 17.30 for noen år siden - nettopp på bakgrunn av en undersøkelse her på Dykkesiden om hvor mange dykkere som tok hummer.

Det er nemlig slett ikke så mange som det kan synes her inne - men som på de fleste nettfora synes kverulanter, bråkmakere og troll dessverre å være i tilnærmet flertall.

Selv om det sikkert kan være kult å klikke på at at man synes det er helt greit å ta hummer, skal man huske på at dette faktisk får helt konkrete konsekvenser.

Mvh Christian

nyxflora
23-10-2010, 01:32
Hvem tror du tjener mest på disse restriksjonene av hummer?

Hva føler du generelt om skatter og avgifter på varer og tjenester i dette landet?

Tror du det kan være en sammenheng?

myhre
23-10-2010, 01:35
Hvem tror du tjener mest på disse restriksjonene av hummer?

Hva føler du generelt om skatter og avgifter på varer og tjenester i dette landet?

Vet du hva? Jeg ser liten grunn til å diskutere generell skatte- og avgiftspolitikk på et dykkeforum.

Hvem som tjener på restriksjoner av hummer? Hummeren - med største sannsynlighet også økosystemet, dermed også deg & meg. Det finnes de ting som ikke alltid bør dreie seg om rask vinning og kapital.

nyxflora
23-10-2010, 01:40
Du snakker om det store bildet og kjemper om at en og annen dykker kanskje skal endre mening og ikke plukke opp denne stakkars hummeren, det store bildet er barn som sulter rundt om i verden som alle kunne vært fora opp hvis alle dykkere hadde pelt opp en hummer hver, solgt den og sendt penga til de trengende.

myhre
23-10-2010, 01:43
Du snakker om det store bildet og kjemper om at en og annen dykker kanskje skal endre mening og ikke plukke opp denne stakkars hummeren, det store bildet er barn som sulter rundt om i verden som alle kunne vært fora opp hvis alle dykkere hadde pelt opp en hummer hver, solgt den og sendt penga til de trengende.

Der ble all tvil fjernet...

"I rest my case, Your Honour!"

"Det store bildet" er at vi mennesker må begynne å ta vare på den naturen vi har rundt oss på en bærekraftig måte, det være seg alle arter inkludert mennesket selv. Fortsetter vi å valse frem slik vi har gjort på mange fronter de siste hundre år vil økosystemet slik vi kjenner det i dag høyst sannsynlig endres radikalt. Blir dette et faktum vil de arter som befinner seg på kloden også påvirkes - noe som igjen berører mennesket.

nyxflora
23-10-2010, 01:47
Hvilket tvil snakker du om? Hahaha... ikke noe fornuftig svar tilbake? Eller er det et annet dyr/fisk som er utrydningstruet og må forsvares på et annet forum?

nyxflora
23-10-2010, 01:55
Sorry, for meg er det Darwin sin filosofi som gjelder, men hvem vet, kanskje jeg tar feil, er jo bare en stakkars dykker som peller opp ei krabbe i ny og ne ;)

myhre
23-10-2010, 02:02
Sorry, for meg er det Darwin sin filosofi som gjelder...

Det er nettopp det jeg snakker om...

nyxflora
23-10-2010, 02:05
Ok, det er på tide å få seg noen timer på øyet for min del...

Bjørn Arve
23-10-2010, 08:04

Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)
Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.
Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.(Min utheving)
</pirkemodus>

Mener du seriøst at du sammenligner miljøkriminalitet, (som fangst av truede dyrearter), med parkeringsforseelser?

Howdon
23-10-2010, 11:05
Jeg har nå lest igjennom hele denne tråden, og jeg sitter igjen med en vond klump i magen. Det er sørgelig at denne diskusjonen ikke blir stoppet. At det er dårlig moral i verden vet jo alle, men at nye dykkere kan komme innom denne siden og tro at dette representerer fritidsdykkeren i Norge er jo helt feil. Jeg setter pris på ett godt dykk med mye liv i havet, og håper at mine barn kan ha den samme naturopplevelsen.

Hvis vi ikke legger misunnelsen til side og forholder oss til regelverket som er satt for vårt eget ve og vell. Vil alle tape på det, og den som er mest grådig er ikke et forbilde.

aleksanderedv
23-10-2010, 11:14
Enkelte holdninger burde kvalifiser tell indregelse av retten til og utfold seg i det våte element.

trist lesing :thumbdown:

errem
23-10-2010, 11:47

Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)
Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.
Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.(Min utheving)
</pirkemodus>

Mener du seriøst at du sammenligner miljøkriminalitet, (som fangst av truede dyrearter), med parkeringsforseelser?

Ser du forskjell på Exxon Valdez og en (1) Rimipose?

Om vi kaller Rimiposen miljøkriminalitet (og lager ett h****es leven om noen kaster den, hva gjør vi sa med de virkelig alvorlige tingene? Det antallet med hummer, den største hummerkverrulanten her på siden, tar er sansynligvis enormt mindre enn de hummere som dør fordi sportsfiskere kaster sammenrotet sene på sjøen.
Endel folk her angriper folk for det de tror andre mener og gjør og blåser det ut av proporsjoner. Jeg regner med dere gir hele skylden for drivhuseffekten til det neste barnet som kaster ett ispapir.

errem
23-10-2010, 11:49
Jeg har nå lest igjennom hele denne tråden, og jeg sitter igjen med en vond klump i magen. Det er sørgelig at denne diskusjonen ikke blir stoppet. At det er dårlig moral i verden vet jo alle, men at nye dykkere kan komme innom denne siden og tro at dette representerer fritidsdykkeren i Norge er jo helt feil. Jeg setter pris på ett godt dykk med mye liv i havet, og håper at mine barn kan ha den samme naturopplevelsen.

Hvis vi ikke legger misunnelsen til side og forholder oss til regelverket som er satt for vårt eget ve og vell. Vil alle tape på det, og den som er mest grådig er ikke et forbilde.

Fin måte å løse problem på..... sensurere dem bort.... Lenge siden du kom fra Nord Korea?

myhre
23-10-2010, 12:18

Gratulerer, Erlend! Det er jo akkurat det samme...

errem
23-10-2010, 14:02

Var kansje litt mye å forvente at det ble forstått.......

Ja dykkere tar hummer. Naboen, hobbyfiskere og andre ikke dykkende tror at dykkere tar enorme mengder hummer. Min påstand (intill det motsatte blir dokumentert( i følge normal rettslære er en uskyldig til det motsatte er bevist)) blir at dykkere har minimal innvirkning på hummerbestanden. Den virkeligheten enkelte forsøker å fremstille over her er ikke gjeldende i mine kretser. Om vi ser på det som kan måles på noen måte, står hobbyfiskere for tusen ganger mer miljøkriminalitet enn dykkere. Likevel blir dette oversett av enkelte som har lyst å slenge rundt harde ord, om det de tror andre driver med.

PS: enkelte forumtroll klarer selvfølgelig ikke å se på dette uten å fyre opp om "sannhetene"

errem
23-10-2010, 14:04

Dere har valgt å ikke bry dere om Exxon Valdez fordi dere har hørt rykte om at en fyr på Sørum har kastet en Rimipose

myhre
23-10-2010, 14:52
Var kansje litt mye å forvente at det ble forstått.......

Dere har valgt å ikke bry dere om Exxon Valdez fordi dere har hørt rykte om at en fyr på Sørum har kastet en Rimipose

Du er en mester i saklig argumentasjon. :thumbup:

Ja dykkere tar hummer. Naboen, hobbyfiskere og andre ikke dykkende tror at dykkere tar enorme mengder hummer.

Ifølge denne avstemningen mener jo 34,4 % av dykkere på denne siden at det er greit å ta hummer ved dykking, så naboen din har kanskje et poeng.

Data over fangede hummer ved dykking vil selvfølgelig være umulig å få tall på - da dette ikke rapporteres av hver enkelt dykker - noe som kanskje ikke er så rart nettopp fordi dykkere som velger å plukke hummer bryter en norsk lov.

Kan legge frem en modellering (den nærmeste man kommer med de tall vi har tilgjengelig) - selv om "synsing på faglig grunnlag" kan være farlig:
* I NDF er det fremdeles 8 300 medlemmer, i tillegg vil det være x antall dykkere utenfor NDF (velger å ikke ta høyde for disse).
* Med bakgrunn av denne trådens avstemning syns 34,4 % at plukking av hummer ved dykking er minimum "Greit nok" og må antas bryte loven fra tid til annen.
* 34,4 % av 8 300 medlemmer = 2 855 medlemmer
* Si 5 stk hummer a 1 kg pr hummer blir plukket av dykkere som bryter loven - dette vil da utgjøre 14,3 tonn hummer pr år plukket av dykkere pr år.
* Totalfangst av hummer (rapportert) utgjør mellom 25 - 60 tonn hummer pr år.

Tror du fremdeles den historiske lave hummerbestanden er upåvirket av dykkere som plukker hummer?

Den virkeligheten enkelte forsøker å fremstille over her er ikke gjeldende i mine kretser.

Det er godt å høre! Men fordi det ikke skjer i en krets betyr ikke at andre er like flinke. Jeg for min del ville anmeldt meddykker som fanger hummer.

Om vi ser på det som kan måles på noen måte, står hobbyfiskere for tusen ganger mer miljøkriminalitet enn dykkere. Likevel blir dette oversett av enkelte som har lyst å slenge rundt harde ord, om det de tror andre driver med.

Så pga at andre aktører driver - i dine ord - mer miljøkriminalitet skal det være ok for dykkere å gjøre det samme? Det jeg leser mellom linjene her bli "alle andre gjør det, så derfor gjør jeg det også". Vil ikke løsningen være å ta tak i sine egne samtidig som man må prøve å påvirke de andre aktørene?

Som skrevet tidligere er dette nettopp denne problematikken (i denne saken: hummer) en rekke fagfolk jobber for å finne en løsning på. En periodisk total fredningsplan mot fiske/fangst av hummer x antall år kan bli en realitet. Hvis du ser på prøveområdene for fredning viser disse gode resultater hva hummerbestand angår.

nyxflora
23-10-2010, 14:57
Huff og huff, er ikke alltid like lett å gjøre seg forstått i en svart/hvit verden basert på indisier og tro, tro kan dere gjøre i kirka... her er det fakta som teller...

nyxflora
23-10-2010, 14:59
Det er godt å høre! Men fordi det ikke skjer i en krets betyr ikke at andre er like flinke. Jeg for min del ville anmeldt meddykker som fanger hummer.

Det kaller jeg LAVMÅL.

myhre
23-10-2010, 15:02
Det kaller jeg LAVMÅL.

Hva da?
* Å anmelde en meddykker som bedriver miljøkriminalitet innen et felt jeg er utdannet?
* Å bry meg om norsk lovverk?
* Å forstå konsekvenser naturen kan oppleve grunnet lovbrudd som ofte kan gjentas?

nyxflora
23-10-2010, 15:06
Hei slapp av nå, jeg er også utdannet i flere felt men det betyr ikke at jeg er så kynisk og anmelder alle rundt meg selv om de har en litt annen oppfatning på ting enn meg, sikker på at du har valgt riktig utdannelse? Høres ut som en snut er ut for meg ;)

aleksanderedv
23-10-2010, 15:06
Huff og huff, er ikke alltid like lett å gjøre seg forstått i en svart/hvit verden basert på indisier og tro, tro kan dere gjøre i kirka... her er det fakta som teller...

Jepp fakta som teller, var en god dose av det i myhre's innlegg:)

nyxflora
23-10-2010, 15:10
Hei alex, så fint at du kan være med og påpeke myhres visdom... Hvilken konkret bevis har dere på at dykkere plukker hummer?
Jeg ser kun synsing og tro her, vi vet alle hvor det hører hjemme...

Ps. tenkte jeg skulle si ifra om at du har skrevet vill i stedet for vil være gjenfødt.... osv. under din avatar.

myhre
23-10-2010, 15:11
Hei slapp av nå, jeg er også utdannet i flere felt men det betyr ikke at jeg er så kynisk og anmelder alle rundt meg selv om de har en litt annen oppfatning på ting enn meg, sikker på at du har valgt riktig utdannelse?

Du snakker om oppfatning.
Din oppfatning er derimot at det er MYE hummer langs Norges kyst?
Din oppfatning er at hummeren IKKE er på et historisk lavmål?
Din oppfatning er at de tusner av hummer som kan bli plukket av dykkere hvert år ikke innvirker på bestanden?
Din oppfatning er at litt kriminalitet her og litt kriminalitet der er ok?

Ja, har nok valgt riktig utdannelse - noe også denne diskusjonen er et prov på. :)

Høres ut som en snut er ut for meg ;)

Ja, det finnes en rekke utdannelser som er interessante. Synd livet er så kort som det der.

myhre
23-10-2010, 15:13
Hvilken konkret bevis har dere på at dykkere plukker hummer?

Du har da bekreftet ganske ettertrykkelig at du som dykker plukker hummer!

...ellers er det vannkok i 20 litern :thumbup:

...men skjer det så skjer det og det må jo bare alle motstandere finne seg i ;)

Jeg sier ikke at litt miljøkriminalitet er greit, jeg sier at man er uskyldig inntil det motsatte er bevisst i all kriminalitet som finnes.

Qed!

aleksanderedv
23-10-2010, 15:17
Hei alex, så fint at du kan være med og påpeke myhres visdom... Hvilken konkret bevis har dere på at dykkere plukker hummer?
Jeg ser kun synsing og tro her, vi vet alle hvor det hører hjemme...

Ps. tenkte jeg skulle si ifra om at du har skrevet vill i stedet for vil være gjenfødt.... osv. under din avatar.

Hær på helgeland(nordland) har jeg aldri sett en eneste hummer, aldri sett en under dykk i det store og det hele.
men ut ifra avstemningen i denne tråden, så ser jeg jo at tallene på de som gjør det "kan" være høye.
syns slett ikke myhre sitt oppsett på potensielt antall hummerplukkere ser så ille ut.

Plukker du hummer? Har du plukket hummer?

hehe takk for påminnelsen om "skriveleifen"
skal endres asap:)

nyxflora
23-10-2010, 15:18
Du snakker om oppfatning.
Din oppfatning er derimot at det er MYE hummer langs Norges kyst?
Din oppfatning er at hummeren IKKE er på et historisk lavmål?
Din oppfatning er at de tusner av hummer som kan bli plukket av dykkere hvert år ikke innvirker på bestanden?
Din oppfatning er at litt kriminalitet her og litt kriminalitet der er ok?

Det er basert på observasjoner fra meg personlig.
Merkelig å tenke seg det bassert på observasjoner.
Helt sikker på at det har nada til meget liten påvirkning.
Helt klart, aldri vært noen engel ;) Good guys go to heaven, bad boys go everywhere.

Har ikke bekreftet noen ting, det eneste bekreftet her er at du mangler fulstendig bevis på at dykkere tar hummer...

errem
23-10-2010, 15:30

Jepp fakta som teller, var en god dose av det i myhre's innlegg:)

Hvor?

Hele greia er at noen tror at dykkere utrydder hummer.
At enkelte ikke har sett hummer noengang tilsier ikke at dykkere har tatt alle. Personlig har jeg ikke sett huggorm, har dykkere tatt den og?

At 34% sier at å bryte en lov de finner absurd er ok er vel ikke kriminaliserende?
Om vi stiller spørsmålet om det er ok å ta med 2 flasker sprit når du har vært i syden, ville da alle som sa ja ha blitt kalt storsmuglere?

nyxflora
23-10-2010, 15:35
Det er et gammelt ordtak som sier at det vokser ikke hår på betong, dermed er det ganske åpenbart at hummer trenger et litt spesielt habitat for å trives, ser ikke så mange kamskjell osv. i oslofjorden heller, har ingenting med utplukking å gjøre men med havets fauna og bunnforhold.

aleksanderedv
23-10-2010, 15:43
Det er et gammelt ordtak som sier at det vokser ikke hår på betong, dermed er det ganske åpenbart at hummer trenger et litt spesielt habitat for å trives, ser ikke så mange kamskjell osv. i oslofjorden heller, har ingenting med utplukking å gjøre men med havets fauna og bunnforhold.

Så du mener det er nok hummer?
og at forbudet mot plukking kan oppheves?

nyxflora
23-10-2010, 15:45
Helt klart, reguleringer og forbud bør rettes mot industrien, ikke ola nordmann på dykkertur med en krabbe i posen. Eneste problem her blir de store herrer som ikke liker å stramme inn på deres lommebok og heller strammer inn på de som har minst fra før.
Politikk og avgifter er det som er kriminelt etter min mening.

myhre
23-10-2010, 15:46
Hele greia er at noen tror at dykkere utrydder hummer.

Da må du lese innleggene en gang til. Det som sies er at dykkere er med på å påvirke hummerbestanden hvis disse plukkes.

At 34% sier at å bryte en lov de finner absurd er ok er vel ikke kriminaliserende?
Om vi stiller spørsmålet om det er ok å ta med 2 flasker sprit når du har vært i syden, ville da alle som sa ja ha blitt kalt storsmuglere?

Igjen viser du en fremdragende evne til å argumentere.

Du har virkelig satt deg inn i hummerens livssyklus & biologi ser jeg. :thumbup:

aleksanderedv
23-10-2010, 15:48
Helt klart, reguleringer og forbud bør rettes mot industrien, ikke ola nordmann på dykkertur med en krabbe i posen.

om forbudet oppheves, tror du da ola nordmann kommer opp i dykkebåten med en hummer i posen?
eller kommer han først opp i båten for så og lokalisere alle bøyene med store fangstnett i enden?

nyxflora
23-10-2010, 15:53
Da kan det være greit å bruke skattepengene mine til å holde liv i en eller annen politijurist, før den tid tror jeg staten bruker litt for mange midler på TULL.

errem
23-10-2010, 16:17
Helt klart, reguleringer og forbud bør rettes mot industrien, ikke ola nordmann på dykkertur med en krabbe i posen.

om forbudet oppheves, tror du da ola nordmann kommer opp i dykkebåten med en hummer i posen?
eller kommer han først opp i båten for så og lokalisere alle bøyene med store fangstnett i enden?

Forholdet blir vel omtrent som det er med kamskjell....... bortsett fra at kamskjellet ikke biter.
Det er tydelig at enkelte ikke har forsøkt å ta en hummer. Det er betydelig lettere sagt enn gjort å fange en hummer

errem
23-10-2010, 16:24

Så du mener det er nok hummer?
og at forbudet mot plukking kan oppheves?

Det er ikke forbud mot fangst av hummer, bestanden er god i store områder, men liten i enkelte områder hvor fangstpresset fra hobbyfiskere er stort.

Spiller det en rolle for hummeren om den dør etter å ha gått i en teine, eller om den dør fordi en dykker tok den med? Ser du en ideologisk og moralsk forskjell i ulike fangstmetoder? Er den ene metoden mer "høyverdig" enn den andre?
I min pragmatiske verden er en død krabbe, en død krabbe. uansett dødsårsak

nyxflora
23-10-2010, 16:41
Prøver å få lastet opp noen bilder her uten hell, får beskjed at lagringsområdet for vedlegg er fullt, kan noen fikse det?

aleksanderedv
23-10-2010, 16:41
Har jeg misforstått noe? Er det lov eller ikke lov og plukke hummer under dykking?

Handler ikke om hvor hummern dør,
om dykkere ikke tar hummer så har vi iallefall eliminert en jaktgruppe, noe som burde være positivt.

myhre
23-10-2010, 16:47
Det er en vesentlig forskjell på passiv og aktiv fangstmetode når det kommer til effektivitet, dermed også mulighet for fangst og påvirkning.

Igjen uavhengig fangstmetode er de faglige rådene fra en rekke instanser (basert på vitenskapelige data) et totalforbud over en gitt tid for å la hummerbestanden ta seg opp.

Minus & minus blir ikke alltid pluss!

errem
23-10-2010, 16:48
Har jeg misforstått noe? Er det lov eller ikke lov og plukke hummer under dykking?

om dykkere ikke tar hummer så har vi iallefall eliminert en jaktgruppe, noe som burde være positivt.

Det blir som å fokusere på bestemødre med en halv jegermeister for mye i taxfree posen, for å stoppe smugling.

nyxflora
23-10-2010, 16:51
;D ;D ;D

nyxflora
23-10-2010, 16:53
Hvor er en moderator når en trenger det, kan du fikse opp i bildeproblemet? Blomstrand osv.

errem
23-10-2010, 16:55
Det er en vesentlig forskjell på passiv og aktiv fangstmetode når det kommer til effektivitet, dermed også mulighet for fangst og påvirkning.

Igjen uavhengig fangstmetode er de faglige rådene fra en rekke instanser (basert på vitenskapelige data) et totalforbud over en gitt tid for å la hummerbestanden ta seg opp.

Minus & minus blir ikke alltid pluss!

Etter hva jeg har forstått har du en rimelig god utdanning innen emnet og ligger sikkert langt over min kunnskap på dette området (også) Jeg forventet derfor noe mer håndfast argumentasjon enn: "Jeg tror" Har du ett holdbart estimat på dykkeres uttak av hummer sett i forhold til lovlig og ulovlig fangsting.
Mener å huske at det har blitt beslagelagt noen hundre teiner i "mitt" område (Sunnmøre) i september, er dette ett mindre problem enn dykkere? Om ikke hva antar du forskjellen er?

martonair
23-10-2010, 17:00

Klart det er lov å plukke hummer. Husk bare at du må merke bøyene dine som er fast i all fangsnettene
dine, med navn, tel nr etc. Dette i tilfelle Kystvakten kommer. ;D

Thomas R.
23-10-2010, 17:15
Prøver å få lastet opp noen bilder her uten hell, får beskjed at lagringsområdet for vedlegg er fullt, kan noen fikse det?
Skaff deg en photobucket.com konto (gratis) og last opp alle bildene dine dit så bare linker du. Da har du album på nett du kan linke til ved flere anledninger uten evt forum begrensinger på bilde størrelse.

nyxflora
23-10-2010, 17:22
Ok, da prøver jeg, takk :thumbup:

nyxflora
23-10-2010, 17:46
Her er et flott eksemplar hentet direkte fra Smart Club, ;)

http://s1199.photobucket.com/albums/aa475/Bube2/Hummer/

martonair
23-10-2010, 17:59

Det er en liten hunnhummer.

Jørgen E.
23-10-2010, 18:00
Håper virkelig ikke dette er en hummer du har fanget? Barnerov!

nyxflora
23-10-2010, 18:03
jepp, hentet på smart club, etter bildene å dømme er det kanskje likevell ikke dykkere som er det største problemet?

martonair
23-10-2010, 18:09
jepp, hentet på smart club, etter bildene å dømme er det kanskje likevell ikke dykkere som er det største problemet?

Hvorfor er klørene brekket av? Er det sånn de leverer de?

nyxflora
23-10-2010, 18:12
Det vet jeg ikke, var på middag hos en kompis, selv betaler jeg ikke for hummer.

nyxflora
23-10-2010, 18:19
Vel, føler at hummer har fått nok oppmerksomhet nå, utrolig hvor mange treff på emnet. Så dere får kose dere videre :crab:

martonair
23-10-2010, 18:41
Har en nabo som fisker Hummer rundt det lokale verftet, notbarkeri og en del andre plasser som
jeg ikke ville anbefalle noen som helst spist det som blir fisket der.

Når jeg var på havna, ikke for lenge siden, så så jeg at der var en fiskebil med en Oslo et eller annent
på siden av den. For inderlig håpe at denne lokale delikatesen ikke havner på Smart Club butikkene.

Så fall, burde alle dere som kjøper Hummer der, passe på. Tror ikke alt som kan kjøpes på sånne butikker
er helt trygt å spise.

errem
23-10-2010, 19:10
For noen dager siden så jeg en person med en liten varebil som solgte hummer ved den lokale kjøpmannen. Hummeren ble solgt kontant, ingen kvittering. Ett kjapt blikk inn i bilen viste 5-10 kasser med hummer.
Dette antallet er større enn det antallet "dykkerhummere" jeg vet har blitt tatt og de jeg har hørt rykter om blir tatt, i hele min dykkekarriære. Når enkelte da vil legge ett stort ansvar på dykkere på bakgrunn av rykter blir jeg provosert.

martonair
23-10-2010, 20:09
For noen dager siden så jeg en person med en liten varebil som solgte hummer ved den lokale kjøpmannen. Hummeren ble solgt kontant, ingen kvittering. Ett kjapt blikk inn i bilen viste 5-10 kasser med hummer.
Dette antallet er større enn det antallet "dykkerhummere" jeg vet har blitt tatt og de jeg har hørt rykter om blir tatt, i hele min dykkekarriære. Når enkelte da vil legge ett stort ansvar på dykkere på bakgrunn av rykter blir jeg provosert.

At enkelte personer mener at dykkerer tar så mye Hummer at dette utgjør en belastning på Hummerbestanden, er i grunnen absurd. Det som ødlegger Hummerbetanden er et markedet, den absurde prisen
på Hummeren etc. Dette gjør at man for en hel armanda med folk som skal selge Hummer, Svart.
Mener det et enklere å fiske Hummer med teiner for å få et kvantum til for svart salg.

martonair
23-10-2010, 20:35
For kun skrive 4 linjer og så er det slutt, er dette mine hillbilly kunnskaper om data eller er der en eller annen innstilling for å få lov til å skrive mere? Moderator, kan du svare på dette?

Bjørn Arve
23-10-2010, 21:13
Prøver du å si at så lenge denne personen solgte masse hummer, så er det greit at dykkere plukker de hummerne som er igjen?

Det florerer av tankefeil i denne tråden. F.eks. er det ingen som mener at dykkere er det eneste problemet for hummerbestanden, men det som plukkes av dykkere kommer på toppen av det som fanges lovlig og ulovlig i teiner.

Vi som dykker liker å se litt liv under vannet, og hummere er blant det som er trivelig å se. Jeg ser gjerne en totalfredning av hummer i en periode for å få opp bestanden igjen, men i første omgang får vi forholde oss til loven om hummerfangst.

errem
23-10-2010, 21:27
Prøver du å si at så lenge denne personen solgte masse hummer, så er det greit at dykkere plukker de hummerne som er igjen?

Det florerer av tankefeil i denne tråden. F.eks. er det ingen som mener at dykkere er det eneste problemet for hummerbestanden, men det som plukkes av dykkere kommer på toppen av det som fanges lovlig og ulovlig i teiner.

Vi som dykker liker å se litt liv under vannet, og hummere er blant det som er trivelig å se. Jeg ser gjerne en totalfredning av hummer i en periode for å få opp bestanden igjen, men i første omgang får vi forholde oss til loven om hummerfangst.

Neida for all del. Ulovligheter er ulovligheter om du kjører 51 km/t i en 50 km/t sone har du brutt loven. Jeg henger meg bare opp i at enkelte tilsynelatende hiver seg med i hylekoret og lager en stor sak av dette. Noen få dykkere tar noen få hummere. Slik saken fremstilles her er det ett stort problem og det kjenner jeg meg ikke igjen i. De jeg dykker sammen med tar svært sjelden hummer (alle sett under ett) og skal dette bli gjenstand for en kampanje som mistenkeliggjør 10-15.000 dykkere føler jeg det blir overdrevent.
Her i distriktet har vi noen ungdommer som liker å kjøre rundt i gamle Volvoer. Noen ganger kan det (på ungdommers vis) gå litt fort i en sving. Når da pressen snakker om Volvokultur og fremhever Volvoer som noe suspekt, føler bestefar på 80 som kjører 1962 modell Amason seg forulempet, og med god grunn.

froskegutten
24-10-2010, 00:53
Skulle vært kvotefangst for salg for de som har klasse 1 og har lov til å tjene penger på dykkingen sin.

edit: skriveleif

Bjørn Arve
24-10-2010, 01:15
Neida for all del. Ulovligheter er ulovligheter om du kjører 51 km/t i en 50 km/t sone har du brutt loven. Jeg henger meg bare opp i at enkelte tilsynelatende hiver seg med i hylekoret og lager en stor sak av dette. Noen få dykkere tar noen få hummere. Slik saken fremstilles her er det ett stort problem og det kjenner jeg meg ikke igjen i. De jeg dykker sammen med tar svært sjelden hummer (alle sett under ett) og skal dette bli gjenstand for en kampanje som mistenkeliggjør 10-15.000 dykkere føler jeg det blir overdrevent.
Her i distriktet har vi noen ungdommer som liker å kjøre rundt i gamle Volvoer. Noen ganger kan det (på ungdommers vis) gå litt fort i en sving. Når da pressen snakker om Volvokultur og fremhever Volvoer som noe suspekt, føler bestefar på 80 som kjører 1962 modell Amason seg forulempet, og med god grunn.

"Hylekoret" dreier seg om at noen hever seg over norsk lov og i selvrettferdig egoisme plukker hummer, (og skryter av dette) til tross for at dette er en utrydningstruet dyreart, som vi andre ønsker å se på havets bunn i mange flere år.

Hvorvidt andre ting burde vært ulovlig, eller at andre bryter andre lover er uinteressant i denne diskusjonen. Hummeren er på rødlista, og det ulovlig å plukke hummer når en dykker. Forholder en seg til dette kan en gjerne påvirke myndigheter til å totalfrede hummeren for kortere eller lengre tid, men vi dykkere bør først feie for vår egen dør.

myhre
24-10-2010, 03:00
Har du ett holdbart estimat på dykkeres uttak av hummer sett i forhold til lovlig og ulovlig fangsting.

Estimatet som kan gjøres utifra hva som kommer frem i undersøkelsen her på Dykkesiden med utgangspunkt i NDF's medlemstall er allerede fremlagt 2 (!) ganger. Som sagt er det en del flere dykkere her i landet enn dette medlemstallet noe som kan øke totalen.

Men igjen:

Data over fangede hummer ved dykking vil selvfølgelig være umulig å få tall på - da dette ikke rapporteres av hver enkelt dykker - noe som kanskje ikke er så rart nettopp fordi dykkere som velger å plukke hummer bryter en norsk lov.

Kan legge frem en modellering (den nærmeste man kommer med de tall vi har tilgjengelig):
* I NDF er det fremdeles 8 300 medlemmer, i tillegg vil det være x antall dykkere utenfor NDF (velger å ikke ta høyde for disse).
* Med bakgrunn av denne trådens avstemning syns 34,4 % at plukking av hummer ved dykking er minimum "Greit nok" og må antas bryte loven fra tid til annen.
* 34,4 % av 8 300 medlemmer = 2 855 medlemmer
* Si 5 stk hummer a 1 kg pr hummer blir plukket av dykkere som bryter loven - dette vil da utgjøre 14,3 tonn hummer pr år plukket av dykkere.
* Totalfangst av hummer (rapportert) utgjør mellom 25 - 60 tonn hummer pr år.

Tror du fremdeles den historiske lave hummerbestanden er upåvirket av dykkere som plukker hummer?

Mener å huske at det har blitt beslagelagt noen hundre teiner i "mitt" område (Sunnmøre) i september, er dette ett mindre problem enn dykkere? Om ikke hva antar du forskjellen er?

Nei, dette er et stort problem - men igjen: ytterligere press mot en allerede lav bestand iform av plukking under dykking bedrer absolutt ikke hummerbestanden!! Hadde du kverrulert rundt ulovlig teinefangst hadde du fått motargumenter fra meg der også (også kanskje under lovlig teinefangst da hummerbestanden kan synes å trenge en tid med totalforbud for å komme seg på fote igjen :) ), men nå har det seg slik at denne tråden omhandler hummer + dykkere og da er det den saken jeg fremhever.

Samtidig nevner jeg flere steder at det beste løsningen (som i disse dager viser meget lovende resultater i prøvefelter) er en totalfredning av hummer en periode - både for kommersielle- og private fiskere (dykkere nevner jeg ikke engang da vi ikke har tilgang i henhold til Norsk lov).

Altså både ulovlig fangst OG dykkere som velger å ta hummer er et problem!

Fangst av hummer ved teiner er noe vi kaller passive fiskeredskaper - dette er fiskeredskaper hummeren må oppsøke for å bli fanget i. Aktive fiskeredskaper oppsøker derimot hummeren selv og det er dette en dykker vil bli klassifisert som. Den sistnevnte formen for fangstmetode gir høyere suksessfaktor.

Det du velger å omtale som "hylekor" er personer/meddykkere som ser økosamfunnets (det være seg større eller lokalt) behov for hummer som art - og som vil at den skal være med oss inn i fremtiden. Jeg velger å prøve det å legge frem informasjon vedrørende den generelle problematikken rundt hummer langs norskekysten, der meddykkere også har sitt ansvar.

Hummeren har sin plass i naturen. Nå er den på et historisk lavmål (noe du heller ikke benekter, tror jeg Erlend?). Ved at dykkere - som er aktive fiskeredskap - plukker hummer, vil dette selvfølgelig være med på å påvirke trenden ytterligere (altså den negative trenden hos hummerbestanden).

Avslutningsvis på et langt innlegg vil jeg pressisere at jeg absolutt er for det å høste av naturens goder, men vi mennesker må gjøre dette på en bærekraftig måte. For å utføre dette er man avhengig av å lytte til fagfolks råd og anbefalinger basert på vitenskap, ikke følge kun eget hode. Når det er sagt skal man alltid være kritisk (i ordets rette betydning) til hva som fremlegges og sjekke referanser slik at en totalvurdering av saken kan gjøres.

Tallene vedrørende hummerbestand i norske farvann synes meget klar!

Tar også med noe som ble kommenter tidligere i tråden:
Hvem tjener på at hummeren blir totalfredet? Staten? Kommersielle fiskere? Private fiskere? Dykkere?
Nei, svaret er selvfølgelig hummeren selv. Bestanden vil få tid til å bygge seg opp - både antallet og individstørrelsen vil øke, noe som igjen øker "fødselsraten" (pga eggmengde - større hunner får flere egg).

Hvem tjener på at hummerfangst er forbudt for dykkere? Staten? Kommersielle fiskere? Private fiskere? Dykkere?
I hovedsak hummeren igjen. Dette grunnet den tidligere omtalte problematikken vedrørende passive/aktive fiskeredskaper. Både stat, kommersielle- og private fiskere tjener sikkert noen kroner ekstra på dette ja, men igjen kommer det faktum at en allerede hardt presset ressurs (hummeren) ikke får et positiv utfall av ytterligere press mot bestanden.

Igjen vil jeg nevne at totalforbud i en gitt tidsperiode (år) er veien å gå for å få en mer levedyktig hummerbestand!

God natt... :)

Thomas R.
24-10-2010, 10:08

Holder du markøren over miniatyrbildet kommer det opp en del alternativer under det samme bildet. Kopier den nederste av disse (IMG code) og lim den inn her (du trenger da ikke å legge til "IMG" - koder (sett inn bilde knappen) i tillegg):

Blir seende sånn ut:

http://i1199.photobucket.com/albums/aa475/Bube2/Hummer/IMG_2925.jpg

EDIT: MEN: innenfor IMG-parantesen, etter ordet IMG MÅ man skrive width=650 for at ikke formatet på tråden skal bli korrumpert. Jeg har gjort det i denne postinga di Thomas R. Mvh. Dag Deberitz, global moderator.

bruce lee
24-10-2010, 10:16
Klørne på den hummeren er mest sannsynlig blitt knekt p.g.a at den har blitt tatt opp ulovlig og personen som tok den vil ikke bli bli klypet og knekker dermed av klørne....

dette er bare en teori
men 1+1 er fortsatt 2 og ikke 3

Peter_pan
24-10-2010, 10:20
Er helt enig med alle tidligere innlegg i tråden der de som er bekymret for hummerbestanden hevder at det beste hadde vært en totalfredning av hummeren.
Da ville det vært så lite stuerent og så belastende å fange, selge eller spise hummer at både ulovlig teinefangst og dykking etter hummer ville forsvunnet.

Nå er det imidlertid sånn at det er lov å fange med teine mens dykking etter hummer altså skal være forbudt, og dette blir for meg en likning som ikke går opp dersom fiskerimyndigheter og forvaltere er så bekymret for hummerbestanden som det blir påstått.

For hummeren spiller det liten rolle om han fanges av dykker eller teine og ingen skal fortelle meg at det er mindre effektiv fangst å sette ut ti teiner og la dem stå i en måned enn det er å kle på seg dykkerutstyr og tusle ned i vannkanten i issørpa sent i november.

Hummerforvaltningen slik den praktiseres nå er diskriminenrende mot dykkerne til fordel for hobbyfiskere og yrkesfiskere og det er i hvert fall for meg den viktigste grunnen til å ikke ta dykkkerforbudet etter hummer helt på alvor.

Thomas R.
24-10-2010, 10:28

Det som ødlegger Hummerbetanden er et markedet, den absurde prisen
på Hummeren etc. Dette gjør at man for en hel armanda med folk som skal selge Hummer, Svart.

Det er det dummeste jeg har hørt. Ta deg sammen, mann.

Det er vel ingen sammenheng mellom høye priser og uregistrert salg ? Det åpner jo for tjuvjakt såvel som smugling av alkohol, tobakk, kjøtt, sukkerholdige produkter og hummer til Norge og du kan være rimelig sikker på at statistikkene om konsum pr innbygger er 100% korrekt nettopp fordi de er basert på offisielle salgstall.

Thomas R.
24-10-2010, 10:34
Skulle vært kvotefangst for salg for de som har klasse 1 og har lov til å tjene penger på dykkingen sin.

edit: skriveleif

Mulig jeg tar feil her, men er ikke poenget med å frede hummeren fra dykkere er fordi det blir for enkelt for fiskeren. Som "å skyte fisk i en tønne". Spiller vel ingen rolle om du har høyere utdannelse innen dykking eller ei ?

Nå har vel alle lov til å selge "det de vil" her i landet og skatte av det om det kommer over en viss sum (skattefritt intill 50.000 eller noe sånn, er en stund siden jeg solgte pølser og brus på brygga....)

errem
24-10-2010, 11:08
Har du ett holdbart estimat på dykkeres uttak av hummer sett i forhold til lovlig og ulovlig fangsting.

Estimatet som kan gjøres utifra hva som kommer frem i undersøkelsen her på Dykkesiden med utgangspunkt i NDF's medlemstall er allerede fremlagt 2 (!) ganger. Som sagt er det en del flere dykkere her i landet enn dette medlemstallet noe som kan øke totalen.

Dette må være ett av verdens dårligeste estimat, bare overgått av min synsing.
Jeg svarte "Helt ok" og har ikke tatt en hummer de siste 5 årene.
I min klubb er det ca 100 medlemmer, de dykker ca 600 dykk tilsammen det blir 6 dykk per år.
Med ditt "estimat" må de plukke en hummer på ett kilo på 5 av 6 dykk. Her ser vi hummer på kansje ett av 20 dykk. Hvordan er dykketallet i din klubb? Eller baserer du ditt estimat utfra at alle gjør som deg og ser det samme som du?

Thomas R.
24-10-2010, 11:18

Du nevnte tidligere (3-4 sider siden) at du ikke teller med de som ikke er medlem av NDF ? Teller du ikke brukere av marka med mindre de er medlemmer av Norges skiforbund eller er registrete jegere heller ?

Du sier videre at de tar 5 stk hver seg. På et helt år ? jeg vil da tro at de tar en del mer enn det hvis de først tar. Du kan sikkert 3-doble tallet ditt. Da nærmer du deg den totale kommersielle fangsten. Det er vel litt søkt å tro at dykkere tar opp mot 50 av det PROFFE kommersielle aktører gjør

errem
24-10-2010, 11:29

Du nevnte tidligere (3-4 sider siden) at du ikke teller med de som ikke er medlem av NDF ? Teller du ikke brukere av marka med mindre de er medlemmer av Norges skiforbund eller er registrete jegere heller ?

Du sier videre at de tar 5 stk hver seg. På et helt år ? jeg vil da tro at de tar en del mer enn det hvis de først tar. Du kan sikkert 3-doble tallet ditt. Da nærmer du deg den totale kommersielle fangsten. Det er vel litt søkt å tro at dykkere tar opp mot 50 av det PROFFE kommersielle aktører gjør

Det er betydelig lettere å snakke om å ta en hummer enn å faktisk gjøre det.

Skal du selge hummeren må de opbevares hver for seg, om ikke skader de hverandre. forsøk på stripsing vil medføre at kloa blir kastet.
Når du kommer på land må ingen se deg.

Å være kriminell er ett sjangsespill som er lett å tenke på, men vanskelig å gjennomføre.

myhre
24-10-2010, 11:33

Det er slik det kan virke utifra holdninger på denne siden.

Som jeg skrev tidligere vil det være umulig å legge frem faktiske tall da dykkere selvfølgelig ikke rapportere inn hvor mye hummer de tar pr år.

http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=32866.165 - Denne siden viser igjen skremmende tall - og her er 26,2 % av dykkere lovbrytere.

Jeg tok kun med NDF's medlemstall for å ikke "spekulere" for mye. Hva ditt andre spørsmål angår - møter du deg selv i døra.

Thomas R.
24-10-2010, 11:44

Jeg tok kun med NDF's medlemstall for å ikke "spekulere" for mye. Hva ditt andre spørsmål angår - møter du deg selv i døra.

1. ok
2. Poenget mitt var at jeg tror ditt estimat er altfor høyt. Tydligvis dårlig ordlagt :)

Hverken fanger eller spiser jeg hummer, og sist jeg dykket så jeg anslagsvis 20-30 hummer - gadd ikke telle de var overalt du snudde deg.

http://s3.amazonaws.com/advrider/lurker.gif

errem
24-10-2010, 11:46

Det er slik det kan virke utifra holdninger på denne siden.

Som jeg skrev tidligere vil det være umulig å legge frem faktiske tall da dykkere selvfølgelig ikke rapportere inn hvor mye hummer de tar pr år.

http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=32866.165 - Denne siden viser igjen skremmende tall - og her er 26,2 % av dykkere lovbrytere.

Det er langt fra tenke til gjøre. Det er tillatt å tenke på kriminelle ting her i landet.
Du kan gjerne kommentere dykkefrekvensen til norske dykkere i ditt estimat. Eller er dykker de kriminelle mer enn gjennomsnittet?