PDA

View Full Version : Hva fikk deg til å starte?

Orca
08-10-2002, 21:28
Er ikke sikker på om dette har blitt drøftet her før, men mitt spørsmål er i allefall som følger: Hva fikk deg til å begynne med å dykke? I mitt tilfelle så var det to ting. Når jeg gikk på skolen så lånte jeg to bøker av J. Y. Cousteu som vekket min interesse for livet under overflaten. En av disse bøkene ("Den Tause Verden") fikk jeg kjøpt her om dagen i brukthandel, og den gir meg fortsatt den samme følelsen av spenning og undring. Etter å ha lest disse bøkene drev jeg en del sommer med fridykking, menkom aldri så langt at jeg fikke tatt "dykkelappen". Så gikk det mange år, og det mått en snill kjæreste som kjøpte dykkekurs i julegave for å få meg den siste biten over i de sertifisertes rekker.

Scubagirl
08-10-2002, 22:55
ventet og ventet og ventet fra eg fikk mine første svømmeføtter i 10årsalderen til jeg kunne begynne på kurs som 15 åring... Har alltid likt å være i sjøen så da måtte jeg jo bare begynne (var lett å overtale "gamlingene" til å la meg få lov når jeg først fikk de med meg ned på senteret :))
Den tause verden fikk jeg først tak i litt seinere,blandt oldefars gamle bøker (og det var jo kult) :)
jeg kommer iallfall aldri til å slutte å dykke det er no sikkert! :D

Fossekall
08-10-2002, 23:25
Eg starta dykke fordi eg har altid likt vaten.
og eldre eg blei jo meir mystisk blir det som er under overflata.
so eg vart for å sei nødt å ta dykker kurs no eg fikk kjangsen.
noke eg ikkje kjeme til å angre på.

Actinia
09-10-2002, 02:45
Pappa er dykkeinstruktør og jeg har fått være med på bassengtreningene til alle kursene så lenge jeg kan huske, både her i byen og når han arrangerte kurs andre plasser. Fikk svømmeføtter og maske tidlig, og gledet meg som en unge (var jo en unge) til jeg ble 12 år og kunne få snorkel (pappa er veldig streng på sikkerheten når det gjelder sånne ting). Da pappa fikk videokamera og undervannshus på slutten av 80-tallet tok jo alt mer av! Tok kurs så snart jeg kunne etter at jeg fylte 15 år, og elsker det nye livet (:

JET
09-10-2002, 08:25
God markedsføring til hele familien, fra det lokale dykkesenteret.
mvh
jet

lurre
09-10-2002, 08:45
Litt tilfeldigheter egentlig.
Mer eller mindre plutselig var jeg singel igjen og kunne gjøre mye jeg ikke hadde hatt anledning til tidligere.
Så jeg tok kurs, fikk nye venner, fant dame som også kunne tenke seg å dykke...

Men det lå i kortene at jeg skulle ta lappen. Har hatt svømmeføtter og snorkel siden jeg var 8-9 år

Kyrre
Harstad.

eystein
09-10-2002, 09:29
Nja

Har en kamerat som var marinedykker, men som sluttet og dykke etter at plikttjenesten på kystvaktfartøy var ferdig. Noen år etter at han var ferdig, ble vi enige om å ta "sivil" dykkerlappen.Men min kamerat fikk trykkfalllssyke på kurs (sjødyk nummer 1!), og ble liggende flere dager på Ullevål med mange turer i kammeret. Ganske rart egentlig. Men på bryllupsreisen på Zanzibar, kunne jeg ikke dy meg lenger og tok dykkerlappen i 29 grader og 20 meter sikt. Bryllupsreisen min var i 6 uker, og vi dykket nesten hele tiden. Kan tro det var sjokk å dykke i kalde Norge etterpå! ;P

Eystein

PS: kameraten min dykker ikke lenger

Sigve
09-10-2002, 14:10
Har ligget på sjøen i båt og fisket helt siden jeg var liten gutt. Har alltid ønsket å se hvordan det egentlig ser ut der nede. Har hatt et par naboer som har dykket og syntes det var kult å se hva de hadde med seg når de kom opp igjen. En høst, for 2 år siden, da de holdt kurs i den lokale dykkerklubben slengte jeg meg med. Har ikke angret på det, nei. Det er fortsatt noen øyeblikk da jeg svømmer rundt nede i sjøen og tenker at jeg virkelig er under vann og puster...

Sigve

Diver_DAD
09-10-2002, 18:03
Dama skulle ta lappen og ville ha meg med ;D har ikke angret meg en millimeter ;D

Arerj
09-10-2002, 22:37
Driver aktivt med svømming/livredning, og her i vår kom noen på trening og fortalte at det skulle være dykkekurs i slutten av april..

Var litt usikker på om jeg skulle bli med, det var jo så dyrt.. og jeg hadde lyst på nytt snowboard..og bil.. ;D

Møtte uansett opp da en kar fra dykkeklubben kom på svømmetreninga og fortalte oss om kurset og om dykking, og tilslutt var vi vel 6 stykk som var påmeldt ;D ;D

Ble hekta iløpet av sjødykk 2, og i mai gikk turen til Dykkersport Trondheim, der sparepengene forsvant.. ;D
Har ikke angra i det hele tatt, men hatt en finfin sommer med 35 dykk og tur til Saltstraumen :) :)

mvh.
Are

Geir
09-10-2002, 23:11
Cousteau - uten tvil.
Bestefaren min hadde "Den tause verden", og hver gang det var familieselskap, satt jeg i en krok for meg selv og var helt "lost" :o

DKD
10-10-2002, 00:17
Jeg ble også dradd med av kona mi. Vi var på Mallorca i fjor sommer og ble hekta begge to etter et prøvedykk. Vi hadde igjen bare en uke av ferien og begge barna var med, så vi rakk bare første halvdel av POW kurset. Byttet på å dykke og en var på stranda med barna. Da vi kom hjem til trøndelag, tok vi en langweekend i Oslo og gjorde ferdig kurset hos ProDykk på Nesoddtangen. Der fikk vi tatt resten av kurset, krasjet bilen til eieren og kjøpt oss utstyr. En noe dramatisk leting etter han som kjørte på oss gjorde at kurset fikk andre minner enn bare dykking, men vi kjøpte oss utstyr og reiste hjem til trøndelag igjen (stor takk til ProDykk Oslo for god service :D). Siden den gang har jeg nå rukket over hundre dykk, og toppet dykkerkarieren i starten av september da vi tok en uke på Gozo (uten barn). Anbefales forøvrig på det sterkeste (se egen artikkel http://www.n3sport.no/dykking/orklauk hvor vi er medlemmer) :)

Hammer70
10-10-2002, 01:24
Har vært fascinert av livet i havet så lenge jeg kan huske. Fiske- og krabbeturer fra jeg var liten, Hans Christian Alsvik, og et par gode naturfagslærere får ta hovedskylda/æren for det.

Bestemte meg for å bli dykker tidlig, men har ikke hatt råd før nå. Flyttet ut av byen, fikk plutselig havet rett utenfor stuedøra, og måtte bare komme meg uti. Tok PADI-kurset i fjor sommer, og levd lykkelig siden da.

soffe
10-10-2002, 11:17
Bare tanken på at det er mulig å puste under vann uten å drukne er jo facinerende. Fridykket i elva der jeg bor hver sommer og fant masse rart. Så da en venninne hadde lyst til å bli dykker og ikke ville gjøre det alene var jeg ikke vanskelig å overtale nei!
Har ikke fått dykket noe siden. kjøpte dykkerutstyr og fikk dykkerfobud ett par dager etterpå (hater medisiner!) Har enda ikke prøvd utstyret. Men neste sommer blir jeg nokk våt på snuten igjen ;D

Thomas Torjusen
10-10-2002, 11:46
Har vært "vannmenneske" så lenge jeg kan huske.

Maske, snorkel og svømmeføtter har aldri vært langt unna.

Dessverre begynte jeg ikke på dykkerkurs før jeg var 23 år - burde ha begynt mye tidligere...

/Thomas

vaa
10-10-2002, 18:36
Donald Duck bøkene til Jack Y. Cousteau og to dykkere i grønn viking froskemandsdrakt i 196??

Amasone
12-10-2002, 14:34
Jeg har aldri vært glad i vann, etter at jeg ble dyttet uti og slo hodet i et basseng når jeg gikk på barneskolen, men fikk muligheten til å ta et prøve dykk i Australia for 3 år siden. Det var ...... jeg har ikke ord for den opplevelsen hvor jeg svømte sammen med en skillpadde. Nå har jeg dykke lappen, men er fortsatt ikke helt happy i vann overflaten. Men alt er glemt når jeg kommer under eller opp av vannet :D

Pompel
12-10-2002, 15:03
Som 8-9 åring så var jeg med mine foreldre til Mallorca. Jeg snorklet faktisk det meste av tiden og var brun omtrent bare på baksiden. Under en av turene langs en utstikker fanget jeg en blekksprut i håven. Den kom seg unna (heldigvis), men synet av blekket og de intense øynene sitter i den dag i dag 30 år etter. Spenningen ved å møte en så totalt anderledes skapning ble drivkraften min for å ta dykke-lappen.

Jeg har vært så heldig å se blekksprut noen ganger senere og fasineres av en skapning som synes å studere deg like mye som du studerer den. Sitringen fra det første møte sitter fremdeles.

Arne K.

Orca
12-10-2002, 19:45
Donald Duck bøkene til Jack Y. Cousteau og to dykkere i grønn viking froskemandsdrakt i 196??

Mener du at bøkene han minner om Donald?

vaa
13-10-2002, 18:33
[/quote

Nei det mangler et komma der.Donald og Cousteaus bøker.

Det kan forøvrig være en sammenheng mellom dykkehistorier i Donald og Cousteau.Carl Barks var ivrig leser av National Geografic hvor Cousteau skrev mange artikler om sine ekspedisjoner. :)

Orca
13-10-2002, 19:49
[/quote

Nei det mangler et komma der.Donald og Cousteaus bøker.

Det kan forøvrig være en sammenheng mellom dykkehistorier i Donald og Cousteau.Carl Barks var ivrig leser av National Geografic hvor Cousteau skrev mange artikler om sine ekspedisjoner. :)

Du er nok inne på noe der. NG var ifølhe ham selv den største inspirasjonen han hadde for de historiene hvos han sendt de på oppdagelsesturer til fremmede land.

johnen
15-10-2002, 22:53
har egentleg hatt lust å dykke frå eg var berre 10-11 år gammal da eg va med i båt under en dykketur, men de vart kun med lysta heilt til i år når de vart arrangsjert dykkerkurs med den lokale dykkerklubben.
etter kurset så har eg blitt heilt hekta på dykking og har gått kurs etter kurs for å lære meir om dykking.
dykker nesten kvar dag no, må berre ha en dag eller to av og til for å lufte litt nitrogen. ;D

komodo dragon
20-10-2002, 10:33
På tv på 70-tallet hadde vi en serie med J. Y. Cousteau. Jeg er oppvokst utenfor Molde, så jeg er vant med kjempe fine sjøforhold. Jeg ble ofte med min bestefar ut, for å fiske. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger hele familien også var ombord i bestefars store motorbåt. Vi tilbrakte hele dager på sjøen. Jeg hadde stor fiskelykke, noe som fikk meg til å føle at det var her jeg hørte hjemme. Som 6 åring snorklet Jeg ofte. Jeg og kameratene mine brukte å bygge sandslott, som vi dekorerte med skjell og steiner, så vi kunne dykke på disse når høyvannet kom( hahahaha). Vi brukte også å gå oppover elver, på spesielle sesonger av året. Når elva er lav, brukte vi å legge oss nede i dammer som elva hadde laget, for å lete etter laks og ørret, som vi fanget med hendene.
Ja Jeg må si at havet er det viktigste vi har i Norge. ;D

Erik Kold Bakkevig
23-10-2002, 21:59
Mange som er blitt hekta allerede som liten her!

Far min dykket, og jeg var med på dykketurene allerde som 8-9 år gammel, snorklet rundt i hjemmelaget våtdrakt. Maste jevnlig på å få prøvedykke med flasker, men måtte vente til jeg fyllte 15 før jeg fikk prøve første gang. Fikk mitt første sertifikat i 1976. Synes fremdeles det er like artig å dykke, får faktisk abstinens hvis det går mer en 3 dager mellom hver gang jeg får tatt meg vann over hodet :)

Har nå en 70 fots kutter som jeg går faste dykketurer med 2 ganger i uken, året rundt unntatt i sommerferien.

Kom faktisk ut av vannet for 1 time siden, 12 dykkere deriblant min "gamle" :) far som fortsatt er like aktiv.

Dykking en hobby for livet!!!

Hobbes
29-10-2002, 19:40
Eg trur eg alltid har vist at eg vil dykka, kanskje derfor eg lærte å svømma onda vatn eit år før eg blei overtalt te at eg faktisk sku ha håve over vann når eg svømte...
men eg innsåg jo at da va jo ikkje på langande så gøy...

Fekk skrekk i meg me snorkel ein gang i barndommen, når nåken sku tulla me meg og kasta vann i snorkelen min, uten at eg merka da før eg hadde munnen full av saltvatn..

Så snorkla eg på Bahamas påsken for nåken år siden, da bestemt eg meg på nytt at dykking sku bli min favoritthobby.. Etter å ha prøvd å få me alt eg har av venner, tok eg endelig tjangsen på å ta sertifikatet aleina....

Og da e eg overlykkelig for i dag :D