PDA

View Full Version : dykke logg

JP
13-08-2002, 19:23
.

Scubagirl
13-08-2002, 21:21
Padi rescue krever 20 dykk (DM krever 60)
De burde kanskje se litt på tiden, men noen logger sikkerhetsstoppet som bunntid andre ikke... da får man jo og forskjellige tider..(og noen må dykke flere dykk enn andre for å greie det)

Syns det er greit sånn som det er jeg... For på et dykk får man iallefall øvd seg på å få av og på utstyret på forskjellige måter (strand,brygge,båt) og man får dykket. For kommer man på et dykkested som ikke er noe bra å dykke på,er det jo ingen vits i å ligge der i nermere en time bare fordi man trenger tiden? man har vel fått den samme erfaringen som om man hadde sett noe? (oki, ikke på fangst/foto og sånt da men)

Noen bruker mer luft enn andre (og det finnes jo forskjellige størrelser på flaskene) så noen kan jo lett ligge uti en time, mens andre ikke greier en halvtime engang.

Så da kan det jo ende opp med at endel har mye mindre enn 20 dykk når de kan ta rescue, og noen har mange flere. (og den forskjellen blir jo større jo høyere krav det er til kurset (rd,dm,i)

Så jeg går for sånn det er nå jeg :)

Mermaid
13-08-2002, 21:43
Synes tid høres bra ut... (og bare for å nevne det logger yrkesdykkere tid ikke anntall dykk....) Vet det er to helt forskjellige ting men må bare si det.... Men jeg synes antall dykk også er viktig av grunnlagene til Scubagirl, så en kombimasjon hadde vel vært perfekt

Scubagirl
13-08-2002, 21:52
ja, hadde man feks hatt 19 dykk, de fleste på godt over 40 min så hadde det kanskje vært greit... men da blir det jo opp til hver enkel instruktør å vurdere...

Johan
13-08-2002, 23:38
Jeg har hørt om folk som har logget 5 dykk på en 10l 300 BAR, dvs at de ikke har gått opp av vannet engang før de begynner på neste dykk :-[

Å logge timer er nok det beste man kan gjøre, men ikke nødvendigvis begrense til bunntid, da det som oftest er på sikkerhets/deko stopp at den mest krevende delen av dykket finner sted... I tillegg så ville det ikke være så dumt å gi kredit for sikkerhetsstoppet, slik at folk ville gjøre det til en automatisk del av hvert dykk for å samle dykketid...

Bare noen tanker fra meg...

MVH Johan 8)

JP
14-08-2002, 09:04
.

Diver_DAD
14-08-2002, 09:36
Jeg må nok si meg enig med Scubagirl.
Man bør bruke ant loggede dykk.

De som vil jukse klarer nok det uansett !
Det gjelder både ant dykk og tid nede.

ghh
14-08-2002, 11:22
Hei
Jeg må si meg enig med dem som mener en kombinasjon av tid og antall må være det beste. Men jeg er litt forbauset over hvor mange dykkere jeg har truffet i sommerferien som IKKE loggfører dykkene sine i det hele tatt.

Jeg trodde ikke det var vanlig å være så blasert som erfaren dykker. Det ble nesten litt morsom noen ganger når jeg dro frem loggboken min og ville ha buddysignatur. Er dette vanlig? Loggfører dere selv etter 100 - 200 dykk?

Det er jo ikke bare for å få flest mulig dykk eller mest mulig tid, men også for å huske hvordan det var - ta vare på erfaringene. Trodde jeg, hva synes dere?

- G

Scubagirl
14-08-2002, 12:18
Etter 150 dykk loggfører jeg fremdeles... Litt greit å vite hvordan det er på de forskjellige dykkeplassene (spes når jeg blir DM og skal briefe om de forskjellige plassene før dykkerne går i sjøen) Er ikke sånn at jeg skriver ut hele logg-siden på en plass jeg har dykket før, men på nye steder skriver jeg litt. :) da vet jeg jo om jeg kan anbefale det stedet neste gang jeg blir spurt om hvor jeg vil dra :)

Johonas
14-08-2002, 21:17
For å delta på Rescue-kurset trenger man ikke å ha 20 logga dykk hvis man har PADI AOW. Har man videregående kurs (dvs. minst 2 sertifikater) fra annen organisasjon enn PADI, må man kunne vise til 20 logga dykk. Sånn er det. Men som nevnt bestemmer instruktøren hvem som skal få delta eller ikke ;)
For å starte på DM, må man ha 20 dykk. 60 for å bli sertifisert. :)

Elmek
14-08-2002, 23:56
Jeg personlig synes det med logg føring har noe med det sosiale å gjøre etter slutten på et dykk. ;)

Jeg vil ikke vere uten, da jeg som mange andre synes det er greit å ha noe å se til bake på. ::)

En annen ting er hver gang jeg er i syden så spør de om loggbok og sertifikat for å bli med på båten.
På den måten slipper man å bli behandlet som en somer helt grønn ;)
Dere som enttop har tatt lappen må ikke ta det ille opp, for vi har alle vert grønne en gang. ;D

En annen ting er jeg regner et godkjent dykk bør vare i ca 20 min. minimum. uavhengig av dybde.

Diver_DAD
16-08-2002, 10:34
Det er jo ikke bare for å få flest mulig dykk eller mest mulig tid, men også for å huske hvordan det var - ta vare på erfaringene. Trodde jeg, hva synes dere?- G
Helt enig ;)

McDiver
17-08-2002, 02:29
:)
Jeg synes nå kaffe og kjeks etter dykket er en stor del av det sosiale etter et dykk. Loggføring også for den del, men det blir ofte til at det blir gjort i sofaen etter skyllinga. Signatur kan man jo få siden.... hvis/når man husker på det. :-/
Og bare for å si det.... Jeg loggfører alle dykk enda!!!! Etter tohundreognoenogsytti dykk! ;D