PDA

View Full Version : Skadde tenner

Dykker
15-07-2007, 01:06
:P

Var så uheldig å tryne på sykkelen for to uker siden. Første kontakt med bakken var tennene, fire utslåtte tenner :-X.

Dermed ser jeg resten av året uten mulighet for å dykke. :\'(

Tror tennene i overmunnen først kan være i orden i løpet av vinteren.
Men, kanskje det er mulig å dykke med helmaske? Noen som har AGA eller lignende til salgs? Eller finnes det bitemunnstykker som ikke belaster bittet (har på stålstreng over en tann i overkjeven som jeg håper på å redde, de tre andre er brekt på midten).

Utrolig kjedelig å ikke kunne dykke pga skaden i sommer. Men førstepri er jo tennene.

Noen forslag?

sturt
15-07-2007, 02:32
du kan jo sjekke om nermeste dykke senter eller butikk har ei maske du kan leie... bare vis tenna dine i et stort smil så får du sikkert nåkke råd som får d uti vannet ;D
god bedring forresten

wolmak
15-07-2007, 09:50
Stakkars dude! Kondolere :thumbdown:

Andreas

airborne
15-07-2007, 10:52
Jeg klarte å gjøre det samme i fjor, bortsett fra at jeg plantet tennene i en frontrute. Det skjedde i mai, og jeg gikk med stålbøyle noen uker. Måtte trekke en tann og få implantat, men jeg tok owd-kurs i september uten en fortann. Det var ikke noe problem. Jeg har forøvrig Apeks bitestykke som visstnok ikke krever at du biter så hardt.

http://fue.no/fue_mambo/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66&cPath=35_84&products_id=419 (http://fue.no/fue_mambo/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66&cPath=35_84&products_id=419)

saphiens
15-07-2007, 17:17
Nå er det jo ikke fremtennene som biter sammen mot munnstykket, men jeksler! Så det skulle ikke være noe problem å holde det i munnen!

Dykker
15-07-2007, 19:18
Nå er det jo ikke fremtennene som biter sammen mot munnstykket, men jeksler! Så det skulle ikke være noe problem å holde det i munnen!

Problemet er at (i overkjeven) en tann er slått ut, to er slått halve og en er knekt inne ved roten og dyttet på plass. Står derfor en ståltråd (mellom tenner og leppe) fra hjørnetann til tannen ved siden av motsatt hjørnetann. Skal ha denne tråden i to måneder.
Ikke noe særlig å få kontakt med noe av bitemunnstykket mot tennene allikevel om jekslene tar av mesteparten av bittet. :-\\

Tror kanskje at en eller anne helmaske kan være løsningen til tennene er fikset.

saphiens
16-07-2007, 02:35

Problemet er at (i overkjeven) en tann er slått ut, to er slått halve og en er knekt inne ved roten og dyttet på plass. Står derfor en ståltråd (mellom tenner og leppe) fra hjørnetann til tannen ved siden av motsatt hjørnetann. Skal ha denne tråden i to måneder.
Ikke noe særlig å få kontakt med noe av bitemunnstykket mot tennene allikevel om jekslene tar av mesteparten av bittet. :-\\

Tror kanskje at en eller anne helmaske kan være løsningen til tennene er fikset.

Da stiller det seg ganske annerledes ja :)
God bedring forresten!

Dykker
31-08-2007, 21:27
Er under stadig tannbehandling og det skal bli bra. Men det tar tid; Må regne med 6-9 mnd før tanngarden oppe er bra igjen (2 implantater og 3 kroner).

I mellomtiden har jeg kjøpt meg Interspiro Divator MKII helmaske (med overtrykk). Allikevel om jeg er DM har jeg aldri prøvd denne masken før under vann. :P

Her er linken http://www.interspiro.se/product-mk2.htm

Prøvde den hjemme over vann, fungerer bra, men ser at jeg må bytte slangen ifra 1. trinnet (Sherwood Blizzard) til ventilen som er 70 cm med 90 graders knekk. Den blir litt for stiv når jeg vender ansiktet mot venstre (der slangen kommer ifra, med slangen over skulderen, for kort til å ha under armen).

Enten må jeg ha en 90 cm slange uten 90 grader bend som jeg har over skulderen, eller 90 cm slange med 90 grader bend som jeg har under armen.

Blir vel litt prøving frem og tilbake.

Noen som har erfaringer med nevnte maske og slangeløsninger?

Sid*
31-08-2007, 21:59
Er under stadig tannbehandling og det skal bli bra. Men det tar tid; Må regne med 6-9 mnd før tanngarden oppe er bra igjen (2 implantater og 3 kroner).

I mellomtiden har jeg kjøpt meg Interspiro Divator MKII helmaske (med overtrykk). Allikevel om jeg er DM har jeg aldri prøvd denne masken før under vann. :P

Her er linken http://www.interspiro.se/product-mk2.htm

Prøvde den hjemme over vann, fungerer bra, men ser at jeg må bytte slangen ifra 1. trinnet (Sherwood Blizzard) til ventilen som er 70 cm med 90 graders knekk. Den blir litt for stiv når jeg vender ansiktet mot venstre (der slangen kommer ifra, med slangen over skulderen, for kort til å ha under armen).

Enten må jeg ha en 90 cm slange uten 90 grader bend som jeg har over skulderen, eller 90 cm slange med 90 grader bend som jeg har under armen.

Blir vel litt prøving frem og tilbake.

Noen som har erfaringer med nevnte maske og slangeløsninger?

Når sjøen er som kaldest (februar/mars) og jeg tar meg et dykk alene skrur jeg helmasken (Poseidon) inn på langslangen (er den frysepinnen). Vanlig routing. Funker helt fint med backup under haken og ekstra maske medbrakt i cargolommen. Vet ingenting om AGA-masker, men kanskje det funker greit på samme måten? Rett nok litt uheldig, vil noen med rette kunne påstå, det blir påkrevd å donere helmaske til buddy, men putt putt! Alternativet er å gi ham backupventilen og holde øyekontakt med ham på 10 cm avstand >:D

Dykker
31-08-2007, 22:06
///
Alternativet er å gi ham backupventilen og holde øyekontakt med ham på 10 cm avstand
///

:) Jeg har i tillegg ponybottle med separat 1. og 2. trinn for buddy og meg selv fra før av. Og selvsagt reservemaske i lomme når jeg skal dykke med helmasken.

Symbiose
31-08-2007, 22:09
Noen forslag?

Du kan jo Purge gjennom dykket :P
Da slipper du bite problematikken uten å gå til nytt innkjøp. hehe korte dykk da..

Synd å høre om tennene... :( Håper ting blir bra igjen.

McSnus
31-08-2007, 23:09
sett slangen til agamasken på høyre 1. trinn og langslange på venstre side.
eller så lar du langslange være der den er og setter slangen til AGA masken der backupventil er. å legger den rundt nakken.. altså ikke bak vingen. det siste fynker for meg vertfall!

Dykker
01-09-2007, 00:05
Hmmmm!

Den skjønte jeg ikke. På mitt Sherwood Blizzard 1. trinn har jeg ett HP-uttak, det bruker jeg for manometeret og slangen går ut ifra 1. trinnet ned til venstre i "dykkerretning" (manometeret henger på min venstre side).

Resten av uttakene på 1. trinnet er LP. Bruker ett til vest og ett til tørrdrakt. Octopus har jeg også plass til, men har brukt ponnybottle for denne.

Øverst på 1. trinnet er "Bleed Air" for frostsikring. Får derfor ikke vridd 1. trinnet i forskjellige posisjoner da Bleed Air skal peke oppover.

Har du noen skisse på hva du beskriver med slangen iht masken?