PDA

View Full Version : Er dykkerflagg for dyrt??

Daniel H
11-07-2007, 21:39
Jeg mener at dykkerflagg er for dyrt! Man kan jo selvfølgelig si at det er en billig forsikring, men det kan man strengt talt si om mye annet også....
Mener at det burde vært billigere slik at fler hadde tatt seg råd til og kjøpe det, for det er en forsikring (om ikke billig). Men det er jo også "bare" et flagg.

Er det bare jeg som mener dette???

PS: Vet om noen fler som også mener at det er litt vel stiv pris ;)

Froskemannen
11-07-2007, 22:34
Jeg synes ikke flaggene er så dyre, jeg... Etter en kjapp sjekk på forskjellige nettbutikker (slett ikke alle) finner jeg små flagg til 189,- og store til 300,-. Jeg har tenkt på å lage flagg selv en gang, og det kom kjapt på ennå mer - uten å regne med arbeidet.

Dessuten er det ikke en "billig forsikring" - det er påkrevet :) Men det er klart, hadde de vært billigere hadde kanskje noen av de som ikke har også sett seg økonomisk i stand til å gjøre som de burde.

Vi langer gjerne ut 12-13.000,- for tørrdrakter, flere tusen på flaskesett, ventilsett osv. - flere titusener for et komplett utstyr for manges del. Si du bruker 30.000,- på utstyr tilsammen. Da er vel ikke 1% av budsjettet så innmari mye?

Mvh Christian

Dragen
11-07-2007, 22:45
Jeg mener at dykkerflagg er for dyrt!

Hvis du mener det er så dyrt, hvorfor lager du ikke selv opp en haug og selger billig?

Dragen
11-07-2007, 22:49
...eller gidder å sjekke litt rundt før du bærer deg?

Sjekk her (http://www.seaprodivers.se/product_info.php?cPath=31&products_id=101) og pust ut...

Froskemannen
11-07-2007, 23:13
Det er samme flagget som jeg har... Billig! :D

Mvh Christian

sailorjerry
11-07-2007, 23:33
ja jeg betalte 35kr for mitt..var ikke akkurat en bulk i økonomien nei..hehe.

Du må bare vite hvor du skal finne det! (og ha kompiser som pendler til stockholm da :-p)

Daniel H
12-07-2007, 07:04
39,- kroner er vel det man kaller gi bort pris...... da er flagg bestillt, og takker for svar.

Westie
12-07-2007, 08:14
Billig flagg, men relativt stiv pris på forsendelsen. Da lønner det seg sikkert å kjøpe lokalt tenker jeg... slipper ihvertfall høye fraktkostnader... Står at de skal ha 190,- for å sende flagget til Norge...

froskegutten
12-07-2007, 10:20
Billig flagg, men relativt stiv pris på forsendelsen. Da lønner det seg sikkert å kjøpe lokalt tenker jeg... slipper ihvertfall høye fraktkostnader... Står at de skal ha 190,- for å sende flagget til Norge...

Eller benytte anledningen til å bestille, ny computer, ventilsett, masse småræl, og kanskje en ny drakt.

Du vet, da blir fraktkostnadene lavere pr enhet...........

blir jo litt dyrere totalt sett , men det er jo moro med nytt utstyr da..

Westie
12-07-2007, 12:07
Eller benytte anledningen til å bestille, ny computer, ventilsett, masse småræl, og kanskje en ny drakt.

Du vet, da blir fraktkostnadene lavere pr enhet...........

blir jo litt dyrere totalt sett , men det er jo moro med nytt utstyr da..

Hehe, det er jo sant da... men har nå liksom nettopp kjøpt computer og ferietur og greier... Men liker resonnementet ditt ;-)

Kenneth1
12-07-2007, 13:29
Men tilbake til topic; det er da litt merkelig at et flagg svenskene kan selge for 39 kroner koster mer enn det tidobbelte i Norge, eller?

Fossdal
12-07-2007, 14:01
Jeg liker ikke flagg som henger rett ned, så jeg skar et ut i kryss-finer og malte det selv. Da ser alle det selv om det er vindstille.

saphiens
12-07-2007, 14:04
Jeg liker ikke flagg som henger rett ned, så jeg skar et ut i kryss-finer og malte det selv. Da ser alle det selv om det er vindstille.

Ikke dumt...billig også!

Froskemannen
12-07-2007, 14:10
Jeg har et digert i folie limt på panseret av bilen... bare å kjøre lengst ut på brygga, så er man i gang ;D

Bilder av bilen (dog uten flagg): http://www.dykkefoto.no/content/view/117/0/

Mvh Christian

keva
12-07-2007, 14:10
Har aldri brukt flagg:P:P

Froskemannen
12-07-2007, 14:26
Skam deg! >:D

keva
12-07-2007, 14:31
men da jeg gikk på PADI kurset så lærte vi også skamfullt lite enn hva du bør lære...

froskegutten
12-07-2007, 19:44
OT: selv om en kanskje ikke lærer allverden på OWD kurset så, tror jeg den som ikke har fått med seg at en skal bruke dykkerflagg enten er døv, blind eller rett og slett blanke i det.

Men alle som har kjøpt utstyr til 20 laken og mer til har råd til unnvære en sixpack for å kjøpe et flagg. Det er viktig å varsle andre at dykking pågår. Dette for ens egen sikkerhet.

wolmak
12-07-2007, 20:43
Som eg leste ein annen tråd her inne. Skamkjipt og komma opp te overflatta og det piske rundt deg og et helvetes leven. Over håve henge 330 og du føle deg dustete!!!!!!!

Andreas

Walle
12-07-2007, 21:23
Har faktisk 3 flagg liggende i forskjellige str..
Gullegode, og aldri brukt.... :-[

Men brukte det gamle... Helt til jeg bytta det i to lyktehoder
:azzangel:

Walle

Froskemannen
12-07-2007, 23:36
Som eg leste ein annen tråd her inne. Skamkjipt og komma opp te overflatta og det piske rundt deg og et helvetes leven. Over håve henge 330 og du føle deg dustete!!!!!!!

Andreas

Litt mer OT: Det eneste bra du kan få ut av det er et nytt ventilsett som takk for en Hva gikk galt-historie i Dykking :)

Mvh Christian

keva
12-07-2007, 23:52
Jeg fikk med meg absolutt alt på dykkerkurset, det eneste som ble nevn om dykkerflagg er at det anbefales. vi ble ikke lært om hvordan de ser ut eller hvordan vi skal bruke det.

Men det er ingen unnskyldning for å ikke bruke det:P

keva
12-07-2007, 23:53
poenget mitt er at mange av PADI kursene lærer du altfor lite av.

dykkerdama
13-07-2007, 01:08
Dessuten er det ikke en "billig forsikring" - det er påkrevet

Påkrevet? Hmmm... Underlig jeg ikke har fått det med meg.
Syns jeg pleier å få med det meste av lover og regler på dette feltet. Kan du komme med en henvisning til en side - her på nettet?
Jeg leser i Dykking den samme påstanden, uten å finne noen underbygging eller henvisning til noen lover.
Ja, jeg dykker med flagg, men det hjelper lite, for båtfolk skjønner f... ikke hva det betyr. Har hengt opp NDFs "når flagget er opp er dykker nede" i båthavna, i håp om at noen skal huske den når de kommer ut på sjøen.
Men det blir jo litt OT, siden det var flaggprisen som var tema her.

Sydde forøvrig selv flagget; det tok en time alt inkl. og kom på under hundrelappen.

Fredriksen
13-07-2007, 08:51
Stusset også over froskemanns påstand om påbudet av dykkeflagg.
Hvem krever det? :)

EANx
13-07-2007, 09:30

Bevares. Er ikke bruken av dykkerflagg nevnt i kursboken til PADI altså??

Froskemannen
13-07-2007, 09:35
Har ikke lovhjemmel for hånden (jobber hjemmefra i dag), men her er f.eks. noe: http://www.redningsselskapet.no/page?id=157&key=34383

"De fleste dykkere følger heldigvis regelverket om dykkerflagg men dette er andre gang RS «Ryfylke» har observert dykking uten merking på under 14 dager så det kan være på sin plass med en påminnelse.
Dykkeflagg skal alltid benyttes, også når det dykkes fra land. Dykkerflagget er også kjent som signalflagg-A (se bilde øverst)"

Det står også en del om flaggbruk i Dykkemanualen til NDF (http://www.ndf.no/files/%7B04DF9373-A29C-11D5-9A36-0008C791A43B%7D.pdf).

.....

Der dukket det opp noe, ja! Bruk av dykkeflagg er omhandlet i Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen, populært kalt sjøveisreglene. Her står det bl.a.

"Når størrelsen på et fartøy som holder på med dykkerarbeider, ikke gjør det praktisk mulig å vise alle lanterner og signalfigurer som er foreskrevet i punkt (d) i denne regel, skal følgende vises: (...) en skjerm minst 1 meter høy, tilsvarende det internasjonale signalflagg « A ». Det skal tas skritt for å sikre at den er synlig rundt hele horisonten."

Hele forskriften finnes på Lovdata (http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19751201-0005.html#map054).

Det lar seg sikkert diskutere om dette tilsier at flagg skal brukes ved dykking fra land, men det blir bare semantikk. Dykkeforbundet sier at man skal bruke flagg, og jeg ser ingen grunn til å starte en lang diskusjon om hvorfor man eventuelt ikke skal gjøre det, eller hvilke unntak som kan gjelde. Jeg mener også å ha lest (uten at jeg finner det i farten) at det skal flagges også fra land, fordi det har betydning for båttrafikken, og således kommer sjøveisreglene inn i bildet.

Mvh Christian

Froskemannen
13-07-2007, 09:38

Bevares. Er ikke bruken av dykkerflagg nevnt i kursboken til PADI altså??

Joda, det er en egen seksjon om dette i modul 4, side 187-188 i grunnkursboka ;)

Mvh Christian

Daniel H
13-07-2007, 22:38
Når vi snakker om OW kurset, så savnet jeg førstehjelp. Ikke nødvendigvis et helt kurs (der har vi jo rescue), men det helt elementere, altså munn til munn og hjertekompresjoner.....

ingebboe
13-07-2007, 23:03
personlig mener jeg at hlr er noe du trener på av egeninteresse, legge det inn i ow kurs eller andre kurs er det liten vits i pga at du må øve hele tiden for å holde rutinene. Å komme inn på emnet er ok men ikke bruk for mye tid. personlig erfaring : sanitetssoldat i millitæret, trente på alt hver uke og jeg var meget god innen hlr +++, dimma har øvd kun ett få ganger og jeg er blank. ergo et for stort pensum kan føre til forviring og dårlig fokus på mer viktige ting i kurset

ingebboe
13-07-2007, 23:52
og off topic. sorry

MoTaba
14-07-2007, 08:36
Her i sandefjord / larvik / tønsberg området er det uansett ikke en kart som skjønner hva det flagget betyr, så når de ser en rib ligge dregget opp åpent vann skal stort sett rikmanns-hytte-eierene "bort å se" og gjerne kjøre forbi i 40 knop med millionklasse båtene sine. så for min del opplever jeg nesten negativ virkning til tider. Så klart er det noen som skjønner lunta, men prosent andelen av de båtene på vannet her i vestfold om sommeren som faktisk skjønner hva flagget betyr er skremmende liten! er stort sett bare oslo folk fra beste vestkant med litt for mye penger og en litt for stor lommebok og alt for stor og rask båt som ferdes her nede sommerstid.

Froskemannen
14-07-2007, 11:20
Dette stod det jo litt om i siste nr. av Dykking ;)

Det er viktig å bidra til at kunnskapen om hva dykkeflagget betyr når ut til flere. NDF har sammen med PADI og DSB laget en kampanje og en plakat som kan henges opp i småbåthavner etc. Denne plakaten kan fortsatt bestilles fra NDFs forbundskontor.

Les mer om dykkeflagg-kampanjen her! (http://www.ndf.no/t2.asp?p=4328&x=1&a=128448)

Konseptet Dykkingens Dag (http://WWW.DYKKINGENSDAG.NO) skal støtte opp under denne kampanjen, og vil bidra til fokus på bruk og betydning av dykkeflagg overfor mediene. I 2007 fikk konseptet sin forsiktige start, uten spesielt mye pressedekning. Dette jobbes det med, og jeg tror vi vil se mye mer medieomtale i 2008 - forhåpentligvis med fokus på dykkeflagget.

http://www.ndf.no/files/%7BBBB9B053-C4D6-4C44-9B3E-CB6CE10A2B80%7D.jpg

Støtt kampanjen du også - bestill plaketer fra NDF og heng dem opp i ditt nærmiljø! Så kanskje rikingene fra Oslo Vest og tilsvarende steder med alt for stor og rask båt skjønner tegningen etter hvert. Det handler ikke bare om dykkernes sikkerhet - faktisk handler det også om båtfolkets sikkerhet.

Mvh Christian

Andreas
14-07-2007, 11:40
Det er viktig å bidra til at kunnskapen om hva dykkeflagget betyr når ut til flere.

Yup! Ved nylig relativt grunt dykk på sted med noe båttrafikk dro jeg med meg rød bøye med dykkeflagg (det rød/hvite) med påskrift "DYKKER" på fire ulike steder steder (inkl flagget). Fra land ble det observert flere som tok en tur bortom for å sjekke hva det kunne være som beveget seg så artig bortover vannet...

::)

A.

Fossdal
14-07-2007, 12:36
Tok nettop båtførerprøven, og der fokuserte de betydlig på dykkeflagget.
Ellers hjelper det ikke mye med et flagg som henger slik at det ikke vises!
Dykkerflagg burde være stive, av tre, metall eller plast, slik at det alltid var godt synlig, både i sterk og svak vind!

Rolf-Arne
14-07-2007, 20:03

Da bør du ta kontakt med PADI slik at vi får luket vekk eller strammet opp de som ikke følger opplæringsplanen!!

Her i sandefjord / larvik / tønsberg området er det uansett ikke en kart som skjønner hva det flagget betyr, så når de ser en rib ligge dregget opp åpent vann skal stort sett rikmanns-hytte-eierene "bort å se" og gjerne kjøre forbi i 40 knop med millionklasse båtene sine. så for min del opplever jeg nesten negativ virkning til tider. Så klart er det noen som skjønner lunta, men prosent andelen av de båtene på vannet her i vestfold om sommeren som faktisk skjønner hva flagget betyr er skremmende liten! er stort sett bare oslo folk fra beste vestkant med litt for mye penger og en litt for stor lommebok og alt for stor og rask båt som ferdes her nede sommerstid.

Her er det at kampanjen kommer inn og må promoteres av oss alle. om noen reagerer på en suburban med mastefot i baugen , hvor det står et dykkerflagg så finnes undertegnede i nærheten.

Prøver også å få til en dugnad i Saltstrømmen , hvor vi kan ha 3 flaggstenger med tilhørende flagg og tilgjengelig for alle , med tilhørende opplysningstavle om hva som er nede både når flagget er oppe eller ei. Håper å få med meg dykkersentrene og klubbene i området pluss Bodø kommune på dette. Kanskje det kan være på plass innen neste sesong..

Flagg er viktig - og det er viktig at alle andre enn vi vet hva det betyr.

Rolf-Arne
14-07-2007, 20:06
Er det for dyrt ja , det er det men hvordan de kan selge det for 29 kr i Sverige , smaker av kina og barne arbeide, trodde først at det manglet et tall bak komma. Tror man må spørre seg hvor ting kommer fra i disse tider.

kjøpte flagg hos Dykkersentret i Tromsø , litt over 300 kr syntes egentlig det var ok , når jeg akkurat har spandert 6 tusen på nye ventiler

keva
14-07-2007, 20:07
du sier noe der, jeg kunne det meste om det du skal lære på padi kursebe fra før av. men for de som ville prøve noe nytt og ikke viste så mye om det fra før av syns det det er uforsvarlig og slippe de ut i vannet etter det kurset jeg hadde.

Dykkerduden
14-07-2007, 20:50
300Kr er ikke en enorm sum, MEN det er mye for ett hvit og blått tøystykke...

august
15-07-2007, 23:03
JA! Betalte 490,- for et stort på Adykk. Synes det er drøyt når jeg i tillegg må modde det for å ha på båt!

Skal male et ekstra på finér denne uken. Gjør seg bedre med et stivt "flagg" når du dykker fra land..

mortenscuba
16-07-2007, 20:50
Kan få dykkerflagg billigere enn 300 kroner i Norge.

http://www.divestore.com/product_info.php/products_id/1035

mortenscuba

Diveaslongasyoulive
16-07-2007, 21:35
Vi har 2 dykkerflagg på klubben som folk kan låne når de vil :)

Synest uansett ikke ett par hundre kroner for ett dykkerflagg er så mye!

P1eR
16-07-2007, 21:39
Hei,

DYkkerflagg var hvertfall da jg skulle kjøpe i fjord, altfor dyrt i norge.
Jeg fant da et på eBay til 80 kr. Inkl frakt fra statene!!

Det er riktnok av typen som er rødt og hvitt. Jeg vet ikke hva forskjellen er?
Men, det er hvertfall stort og signaliserer dykkere nede, som det vi kjenner som hvitt og blått.
Her har du foreksempel ett: http://cgi.ebay.com/new-3ft-x-5ft-DIVER-DOWN-SCUBA-DIVING-FLAG-L-K-d_W0QQitemZ270145137203QQihZ017QQcategoryZ73999QQr dZ1QQcmdZViewItem til minimum 0,99 dollar som er rundt en femmer.... :)

Petter

Froskemannen
16-07-2007, 22:40
Problemet med det røde og hvite er at det er ingen som vet hva det betyr... Det er vanskelig nok å få båtfolket til å skjønne det blå og hvite ;)

Du kan si at forskjellen er at vi her hjemme benytter det blå og hvite, mens amerikanserne og noen andre benytter dete røde og hvite.

Såvidt jeg vet betyr det ingenting som signalflagg i Norge.

Mvh Christian

mortenscuba
17-07-2007, 01:16
Du har helt rett Christian.
Det røde og hvite flagget ble "oppfunnet" av en amerikaner.

http://www.fatboyscuba.com/diveflaghistory.html

De måtte selvfølgelig ha et eget dykkerflagg.

Mortenscuba

Andreas
17-07-2007, 05:53
Problemet med det røde og hvite er at det er ingen som vet hva det betyr... Det er vanskelig nok å få båtfolket til å skjønne det blå og hvite

...og da er det jo ganske pussig at den amerikanske varianten selges i Norge, som på dykkebøyen jeg kjøpte i norsk dykkebutikk (ganske lik den som er avbildet under)?

KOMPRESSOR
17-07-2007, 12:37
Problemet med det røde og hvite er at det er ingen som vet hva det betyr... Det er vanskelig nok å få båtfolket til å skjønne det blå og hvite

...og da er det jo ganske pussig at den amerikanske varianten selges i Norge, som på dykkebøyen jeg kjøpte i norsk dykkebutikk (ganske lik den som er avbildet under)?

Ikke så pussig. Fridykkere i Norge bruker gjerne rødt/hvitt, og dykkebøyer som dette er vel mer utbredt blandt dem.

Froskemannen
17-07-2007, 12:43
Litt synd, alle burde gjøre sitt til at det er den offisielle varianten som "markedsføres" - både i butikker og ute på bøljan blå.

Problemet med den amerikanske varianten er at om noe skulle skje, er bårfører helt uten ansvar. Om man derimot har brukt den norske varianten kan båtfører holdes ansvarlig dersom noe skulle inntreffe.

Om det er mange som ikke kjenner betydningen av signalflagg A blant småbåtførerne, tror jeg ikke kjennskapen til det amerikanske dykkeflagget er noe størr - og kanskje ennå flere tar turen bortom med nykvessede propeller for å sjekke hva som foregår.

Mvh Christian

Superted79
19-07-2007, 09:16
39,- kroner er vel det man kaller gi bort pris...... da er flagg bestillt, og takker for svar.

Jeez... Jeg har blitt lurt! Betalte 700 eller noe for mitt... Er det mulig?? Men var noen flotte trepinner på det da... :P Trevirke er jo ikke billig :lol: velvel.. ikke gråte over spilt melk, eller alle halvliterne jeg kunne fått om jeg hadde kjøpt et til 39,- :(

EANx
19-07-2007, 11:10

Jeez... Jeg har blitt lurt! Betalte 700 eller noe for mitt... Er det mulig?? Men var noen flotte trepinner på det da... :P Trevirke er jo ikke billig :lol: velvel.. ikke gråte over spilt melk, eller alle halvliterne jeg kunne fått om jeg hadde kjøpt et til 39,- :(

Du er en drømmekunde! Kom gjerne innom butikken min en dag :lol:

KOMPRESSOR
19-07-2007, 12:53
Diskusjonen er en smule absurd. Dette blir som å forlange ny Toyota til gammel Lada-pris. De svenske flaggene fungerer og er hvite og blå, men de er i så tynn kvalitet at man må påregne å kjøpe en del av de da de ikke tåler å blafre i vinden mer enn ei ukes dykketur. Jeg vet det, for jeg har prøvd.

De dyre dykkerflaggene kommer fra Fische og er forøvrig VESENTLIG større enn de billige. Trepinner, greit nok, men det er jo ikke samme produkt, så hva går prissammenligningen ut på?

keva
19-07-2007, 14:05

jeg har ett par nye apollo biofin pro, vil du kjøpe de for 3500?:P :P

Superted79
19-07-2007, 20:01

Du er en drømmekunde! Kom gjerne innom butikken min en dag :lol:

Hehe... skal være litt flinkere til å sjekke priser neste gang kan du si... :P

Superted79
19-07-2007, 20:02

jeg har ett par nye apollo biofin pro, vil du kjøpe de for 3500?:P :P

Hehe, sier som Bush: You fool me once, shame on me. You fool me twice, uuuuuuuummmmmm, you can't fool me twice... hehehe ::)

EDIT: Tror jeg skal ta en prat med butikken som solgte meg flagget for å høre hva slags edelt metall maljene i flagget er laget av for å rettferdiggjøre den prisen... :censored:

McSnus
19-07-2007, 20:45
samtlige som driver med dykking bør ha rå til ett flagg på 1x1m til kr. 300,-

300kr er ikke mye penger for ett flagg.

Sid*
19-07-2007, 20:51
Diskusjonen er en smule absurd. Dette blir som å forlange ny Toyota til gammel Lada-pris. De svenske flaggene fungerer og er hvite og blå, men de er i så tynn kvalitet at man må påregne å kjøpe en del av de da de ikke tåler å blafre i vinden mer enn ei ukes dykketur. Jeg vet det, for jeg har prøvd.

De dyre dykkerflaggene kommer fra Fische og er forøvrig VESENTLIG større enn de billige. Trepinner, greit nok, men det er jo ikke samme produkt, så hva går prissammenligningen ut på?

Vi har siden i fjor sommer flagget (minst 150 ggr) med det tynne svenske NEC-flagget i nylon til SEK 39 - og det i alt slags vær som det ikke har vært for lite av sist vinter. Flagget er like fint som nytt det, og tørker på no time. Flagget er 120x100cm. Jeg kan i farten ikke huske å ha sett noen større, iallfall er ikke det omtalte Fischeflagget som vi også besitter det.

At disse nylonflaggene går i stykker etter en uke er nytt for oss på vestlandskysten, værforholdene må være tøffere i Mjøstraktene. >:D

Tillegg: og blåfargen er like klar og fin som den dag flagget kom til verden, det viser overhodet intet tegn til å falme.

Superted79
19-07-2007, 21:05
samtlige som driver med dykking bør ha rå til ett flagg på 1x1m til kr. 300,-

300kr er ikke mye penger for ett flagg.

Hmmmm.... lese tråden? det til 39 kr er 100x120 cm....

KOMPRESSOR
19-07-2007, 21:27

Vi har siden i fjor sommer flagget (minst 150 ggr) med det tynne svenske NEC-flagget i nylon til SEK 39 - og det i alt slags vær som det ikke har vært for lite av sist vinter. Flagget er like fint som nytt det, og tørker på no time. Flagget er 120x100cm. Jeg kan i farten ikke huske å ha sett noen større, iallfall er ikke det omtalte Fischeflagget som vi også besitter det.

At disse nylonflaggene går i stykker etter en uke er nytt for oss på vestlandskysten, værforholdene må være tøffere i Mjøstraktene. >:D

Tillegg: og blåfargen er like klar og fin som den dag flagget kom til verden, det viser overhodet intet tegn til å falme.

Ja da var det vel bare innbilt at det raknet da, jeeezes så mye svada du lirer av deg! Mjøstraktene, liksom...

Sid*
19-07-2007, 21:58
Ja da var det vel bare innbilt at det raknet da, .........

Tja, når du først nevner det...... ;)

Du selger tilfeldigvis ikke disse overprisede dykkeflaggene, gjør du vel?? De med bruttoavanse på 98% prosent??

KOMPRESSOR
19-07-2007, 22:10
Ja da var det vel bare innbilt at det raknet da, .........

Tja, når du først nevner det...... ;)

Du selger tilfeldigvis ikke disse overprisede dykkeflaggene, gjør du vel?? De med bruttoavanse på 98% prosent??

Jeg har solgt de billige svenske, faktisk. Og det var faktisk større avanse på disse enn på Fische sine. Er det noe mer du vil ha svar på om meg og mitt kan du sende meg en mail.

HVIS du tror prisen på Fische sine flagg er den samme inn til forhandler som på billigflaggene så kan jeg forstå din forvirring. Det er ikke tilfelle. De svenske billigflaggene er verdt hver krone av prisen på 39,-, men ikke et øre mer. Imidlertid er de samme flaggene solgt på i hvertfall én velkjent nettbutikk til en heeeelt annen pris enn kr 39,-. Regn etter selv hva fortjenesten på disse blir, så ser du i hvertfall at det ikke er forhandlere som flår sine kunder på Fische-flaggene. De sistnevnte er faktisk av god kvalitet.

Froskemannen
20-07-2007, 07:38
http://www.thediversplatform.com/photos.htm

Kanskje noen tar dem inn og setter på norske flagg?

Mvh Christian

Andreas
20-07-2007, 09:43
Jeg får se å få satt på et "norsk" (A) flagg på bøyen min. Noen ideer? Jeg trenger et lett flagg med enda lettere stang/pinne, omtrent som et stort litt stort 17-mai flagg, helst avstivet så det ikke henger i vindstille. Tenker jeg kan feste det til den eksisterende "flaggstangen". (Flagget som er på er vel ca 25x35cm omtrent? ikke allverden.)

A.

Sid*
20-07-2007, 13:53
Jeg får se å få satt på et "norsk" (A) flagg på bøyen min. Noen ideer? Jeg trenger et lett flagg med enda lettere stang/pinne, omtrent som et stort litt stort 17-mai flagg, helst avstivet så det ikke henger i vindstille. Tenker jeg kan feste det til den eksisterende "flaggstangen". (Flagget som er på er vel ca 25x35cm omtrent? ikke allverden.)

A.

En slik "divers below" bøye kjøpt fra USA har vi god erfaring med. Er oppblåsbar og du plasserer et blylodd eller to i bunn av "smultringen" som forhindrer at saken velter i bølger og vind. Flagget er løst nede, slik at vindkreftene forsvinner i blafringen i stedet for at de presser hele saken rundt. Vi har brukt det medfølgende amerikanske flagget, men det burde være enkelt å sy en kant i overkant av et passende stort alfaflagg og deretter tre det innpå enhetens stangsystem. Lurt å feste et par små lodd i flaggets nedre kanter.

Superted79
20-07-2007, 14:04
Hmmm... den så ikke dum ut.. Hvordan går det med tau opp til bøya? blir det mye kluss og krøll på den?

Pleier å dykke med buddyline, og jeg er ekspert på å få vikla meg inn i den på merkeligst mulig måte... slår aldri feil :P

Sid*
20-07-2007, 14:12
Den er forøvrig tett i bunn av hullet slik at ballast (blylodd etc) kan legges oppi der. Det er også fester til "iletau" under enheten slik at den flyter pent og vakkert forankret til bunnen som en vanlig fortøyningsbøye.

Du kan jo naturligvis dra den etter deg mens du dykker, men jeg vil tro et slikt slep (den er ganske stor (Ø ca. 60cm)) blir ganske pesende.

Sid*
20-07-2007, 14:44
.......De svenske billigflaggene er verdt hver krone av prisen på 39,-, men ikke et øre mer.

Etter et luftig dykk en lørdags kveld i vinter med vindkast opp til 32 m/s glemte vi å fire dykkeflagget. Neste morgen var jallaflaggstangen (5-delt alurør a la støvsugerrør) bøyd 90gr en meter over fundamentet. Det billige svenskeflagget var like helt og fremstår også den dag i dag som nytt noe jeg ikke er overbevist om at vesentlig dyrere flagg ville gjort etter samme bruk.

Er det kun vi som har vært usedvanlig heldige med våre to svenskeflagg til SEK 39, eller er de virkelig jevnt over så dårlig (ikke verdt ett øre mer enn kr. 39,-) som tilbyderen av vesentlig mer kostbare dykkeflagg så hardnakket hevder?

Fint om også andre som eier aktuelt svenskeflagg deler sine erfaringer på godt og vondt med oss andre, slik at våre dykkevenner på Dykkesiden som er på jakt etter dykkeflagg får litt mer objektivt grunnlag til å vurdere om de skal spare kr. 400,- på å kjøpe svenskeflagget , eller like godt først som sist bør kjøpe et til 4-500 kr. Vi for vår del er i allfall ikke i tvil om at vi har gjort et meget bra kjøp.

For øvrig har den knekte flaggstangen gjenoppstått 2 meter kortere. Et jern fra bunn til topp er lagt inn i flaggstangen og hele saken er fylt til topps med sement, så nå burde flaggstangen klare seg bedre i vind og blest.

Edit: Redigert selgerbenevnelse.

KOMPRESSOR
20-07-2007, 15:31
.......De svenske billigflaggene er verdt hver krone av prisen på 39,-, men ikke et øre mer.

Etter et luftig dykk en lørdags kveld i vinter med vindkast opp til 32 m/s glemte vi å fire dykkeflagget. Neste morgen var jallaflaggstangen (5-delt alurør a la støvsugerrør) bøyd 90gr en meter over fundamentet. Det billige svenskeflagget var like helt og fremstår også den dag i dag som nytt – noe jeg ikke er overbevist om at vesentlig dyrere flagg ville gjort etter samme bruk.

Er det kun vi som har vært usedvanlig heldige med våre to svenskeflagg til SEK 39, eller er de virkelig jevnt over så dårlig (ikke verdt ett øre mer enn kr. 39,-) som pusheren av vesentlig mer kostbare dykkeflagg så hardnakket hevder?

Fint om også andre som eier aktuelt svenskeflagg deler sine erfaringer på godt og vondt med oss andre, slik at våre dykkevenner på Dykkesiden som er på jakt etter dykkeflagg får litt mer objektivt grunnlag til å vurdere om de skal spare kr. 400,- på å kjøpe svenskeflagget , eller like godt først som sist kjøpe et til 4-500 kr. Vi for vår del er i allfall ikke i tvil om at vi har gjort et meget bra kjøp.

For øvrig har den knekte flaggstangen gjenoppstått 2 meter kortere. Et jern fra bunn til topp er lagt inn i flaggstangen og hele saken er fylt til topps med sement, så nå burde flaggstangen klare seg bedre i vind og blest.

Imøteser gjerne andre kommentarer på disse flaggene. Jeg vil ellers til de grader ha meg frabedt å bli titulert "pusher", da det er en svært negativ beskrivelse i de fleste sammenhenger. Jeg driver som kjent ikke noe nettsalg, så jeg har ingenting å tjene på å legge ut mine egne subjektive erfaringer med enkelte produkter. Her på Dykkesiden er jeg først og fremst dykker, og som sådan en med variert og spennende erfaringsgrunnlag. Dykkesenterdelen av mitt selskap utgjør kanskje 10% av driften om et års tid, hvorav flagg igjen toppen 0,001%. Ditt forsøk på å sidestille meg med "haiene" syns jeg derfor passer i kategorien "patetisk".

Sid*
20-07-2007, 15:45
Imøteser gjerne andre kommentarer på disse flaggene. Jeg vil ellers til de grader ha meg frabedt å bli titulert "pusher", da det er en svært negativ beskrivelse i de fleste sammenhenger. Jeg driver som kjent ikke noe nettsalg, så jeg har ingenting å tjene på å legge ut mine egne subjektive erfaringer med enkelte produkter. Her på Dykkesiden er jeg først og fremst dykker, og som sådan en med variert og spennende erfaringsgrunnlag. Dykkesenterdelen av mitt selskap utgjør kanskje 10% av driften om et års tid, hvorav flagg igjen toppen 0,001%. Ditt forsøk på å sidestille meg med "haiene" syns jeg derfor passer i kategorien "patetisk".

Jeg hadde nok neppe anvendt uttrykket "pushe" dersom du ikke så bombastisk hadde rakket ned på et produkt (som vi erfarer er godt) fra en konkurrerende tilbyder. DET synes jeg passer i kategorien "patetisk".

Men om du blir mindre fornærmet ved at jeg endrer benevnelsen, så gjør jeg gjerne det. ;D

KOMPRESSOR
20-07-2007, 17:11

Jeg hadde nok neppe anvendt uttrykket "pushe" dersom du ikke så bombastisk hadde rakket ned på et produkt (som vi erfarer er godt) fra en konkurrerende tilbyder. DET synes jeg passer i kategorien "patetisk".

Men om du blir mindre fornærmet ved at jeg endrer benevnelsen, så gjør jeg gjerne det. ;D

Jeg har ingen konkurrenter i Stockholm. Skjerp deg... Du kan lese, og du kan som alle andre se at jeg refererer til egne erfaringer med et produkt. Jeg har solgt det og jeg har brukt det selv. Det er et BILLIG dykkerflagg i to henseende. -Kvalitet OG pris. Men det fungerer helt fint som dykkerflagg, så lenge det ikke er revnet. Så hva kan man egentlig forvente for kr 39,-? Til den prisen er det faktisk et godt kjøp! Men sammenligningen med priser på de langt dyrere Fische-flaggene har ingen relevans, da det ikke er samme produkt. Du fortsetter å omtale de som om de koster det samme til "oss" som tilbyr dykkerutstyr i lokalmarkedet som det svenske flagget gjør. Mao at "vi" flår forbrukerne. Det er bare tull! De fleste produkter har et fornuftig påslag/dekningsbidrag i alle ledd. Regnet i prosent vil jeg gjette på at det for billigflagget sin del er ca 3x de vi regner på dyrere flagg.

Jeg er for gammel til å bli fornærmet av et forumtroll som deg. Men jeg snakker tilbake når jeg blir forsøkt fremstilt som noe jeg tar avstand fra. De som kjenner meg vet veldig godt hva jeg syns om selgere på dykkersentre som "pusher" ræl på kundene sine, men den delen av min filosofi kan du neppe kjenne til siden du bor så langt unna.

Sid*
20-07-2007, 20:28
SeaPro Divers annonserer (den store gule firkanten på forsiden, du vet?) da vitterlig på lik linje med deg her på dykkesiden? Det var i allfall her jeg lærte dem å kjenne. Om det er noen som fremstiller deg som noe her på forumet i denne tråd kan jeg vanskelig se at det er andre enn deg selv. Men nok om det; mens du har tilbrakt tid her på forumet har guttungen og jeg fanget oss en ganske flott breiflabb på 8,5 kg som skal fortæres i morgen :D

Sid*
20-07-2007, 22:03
Nok OT nå, tilbake til dykkeflagg.

Jeg mener det billige svenskeflagget er bra - Reidar er av en annen oppfatning. Dette er to meninger; Hva mener dere andre som har erfaringer med dette produktet? Gjør det nytte for seg, eller gjør det ikke det?

KOMPRESSOR
20-07-2007, 23:25
Jiiiz....

Nei, jeg annonserer ikke på linje med Seapro Divers. Jeg annonserer ikke dykkerutstyr i det hele tatt, for jeg driver ikke nettsalg. Prøv å bestille ei dykkermaske hos meg på mail så skal du se...

39 kroners flagget er et ok kjøp, altså for kr 39,-. Men det samme flagget selges også her i Norge for både 200,- og 300,-. Dét kan jeg være med på er en dårlig handel. Sammenligningen i denne tråden jeg kritiserte, og kritiserer ennå, er når pris på dette settes opp mot de flaggene som distribueres av Fische. Jeg gjentar, det er ikke samme produkt. Sammenligningen er irrelevant. Dernest fører jeg argumenter for at man ikke kan forvente all verden for kr 39,-, og støtter det med egne praktiske erfaringer. Mine kunder har også klaget, så derfor har jeg kuttet ut det produktet for lenge siden. Jeg klarte riktignok ikke selge det for kr 39,-, men det var ikke langt unna. Halvparten av flaggene raknet. Er det bra kvalitet, bare fordi ditt flagg ennå holder stand?

Dernest er jeg inderlig lei at DU ved enhver anledning skal dreie så mange tråder du bare klarer over på personkarakteristikk og møkkasting. Du har lang historikk her på forumet med "trolling", og det kan enhver lese seg til ved å kikke deg litt i kortene. Noen ganger har du fine innlegg, og jeg prøver da å gi deg slack. Men så er du på'an igjen... Jeg skulle virkelig ønske du ville holde deg for god for dette, og jeg skulle virkelig ønske jeg kunne klare å la være å mate trollet. Sorry...

Sid*
21-07-2007, 00:01
Du er god med ord - det skal du ha. Dem som gidder å lese innleggene 50, 55 og 57 i denne tråden tror jeg vil se det klart. Om du ønsker å øke butikkomsetning via nettsalg eller ved å trekke kunder (som du treffer i dette forum) til din butikk utgjør prinsipielt ingen forskjell - uansett er du bl.a. en dykkeutstyrspusher.

Men nok om det, tema er om dykkeflagg er for dyre. Vår erfaring er at de billige svenske gjør nytten og at dykkeflagg derved ikke behøver være så dyre. Du selger vesentlig dyrere (med dertilhørende større dekningsbidrag i KRONER) og mener at kun disse duger i det lange løp. Hva mener andre med erfaring med disse rimelige dykkeflaggene om dette? Fint om dere deler erfaringene med oss andre.

PS! Om du ikke har fått det med deg, så har vi også et Fischeflagg med pinner og det hele. Dette er langt i fra dårlig, men er det bedre enn det rimelige? Vi tror ikke det, og i hvertfall er det mindre enn svenskeflagget i størrelse selv om du fullstendig meningsløst!! (kfr. innlegg 50) hevder annet. Innleggene taler for seg selv - jeg (som i motsetning til deg ikke har økonomiske motiver i å hevde det ene eller det andre) akter i allfall ikke å være med på å ødelegge en forsåvidt interessant tråd mer enn det som allerede er gjort med å delta på dine ordvrengerier - så er det opp til deg å gjøre dine vurderinger.

Du får derved det siste ordet - vær så god ;)

KOMPRESSOR
21-07-2007, 00:33
Ja jeg har sikkert veldig mye å vinne på at jeg selger tre (3) flagg fra Fische i året, hvorav ett til klubben, til selvkost. Det er nok derfor jeg går ut på denne måten og juger så det renner av meg om dårlige erfaringer med nevnte dykkerflagg fra min aller største konkurrent her jeg holder til like utenfor Stockholm. I det hele tatt bør alt dykkerutstyr heretter kun selges på Europris, til ditto lavere priser. Da gjør det jo ikke noe at ting går i stykker. Vi kan jo bare kjøpe nytt, for det er så billig. Skrev jeg kan? Jeg mente vel må...

La meg se, 2x100,- i dekningsbidrag på de to flaggene jeg kommer til å selge til slik blodpris. Jippi, jeg blir rik!
-Det bidrar jo vesentlig til driftsoverskuddet, i tillegg til det fra de ca 100 kanoer, kajakker og båter, 150 lavvuer og klær for en kvart mill. som går ut her i sommer. Flagg er tingen! ;D

Det er jo hyggelig at du blir imponert av mitt dykkesenterimperium helt innerst i lokalene våre her oppe i potetåker'n, som jo bygget opp på netopp de blodpriser på dykkerflagg som vi har her i Norge.

------------------------------------------

NB! Ovenstående er selvsagt skrevet med plenty ironi (og litt humor!), i tilfelle du skulle føle for å bruke det som bevis på et eller annet senere.

Du har grei erfaring med flagget ditt. Det er fint. Andres flagg har sikkert også klart seg bra, og det viktigste er at flagg brukes mest mulig ved dykking. Men slutt nå å forsøke å skape inntrykk av et flagg som gir en hundrelapp fortjeneste er noe en liten forhandler som meg kan komme seg opp her i livet på.

august
24-07-2007, 14:03
..bla bla bla..

Takker for tipset og benytter anledningen til å vise frem mitt nye "dykkerflagg".

Håper turistene i Tvedestrand/Lyngør-området etterhvert forstår hva det betyr når denne står på svaberget. ;D

(Bilde er tatt på kvelden i all hast) ::)