PDA

View Full Version : Hodepine etter dykking

froskegutten
07-07-2007, 05:02
På de siste dykkene har jeg av og til fått hodepine under dykket som også vedvarer en stund etter dykket. Den kommer etter ca 10-15 minutter og er ikke så kraftig, (berger uten smertestillende)

Det skjer ikke hver gang jeg dykker, men av og til. Hva kan det være. Dykkene jeg har gjennomført har ikke vært spesielt krevende, ned til 20 meter og svømme roig rundt med kameraet... Ett unntak her var et dykk utenfor Bjørnsund med kraftige dønninger som vi kjente helt nede på 20 meters dyp. Det gikk opp og ned hele tiden så den hodepinen kan kanskje være relatert til forholdene.

Noen flere som opplever dette? Hva kan årsaken være?

Busdiver
07-07-2007, 06:47
De lærde mener visstnok hodepine etter dykking ofte kommer av utligningsproblemer.
Ta imidlertid kontakt med dykkekyndig lege (dykkelege) om dette er/blir en plage.

Vakthavende dykkelege ved Haukeland Sykehus i Bergen er alltid et sted å begynne ved slike spørsmål.

Jeg har av og til fått hodeverk etter dykk dersom jeg har vært LITT forkjøla/snufsete selv om det virker som jeg får utligna biihuler og øretrompeter.

Dag

pædde_kæll
07-07-2007, 08:24
hei.
sier ikke at du skal la vere å kontakte dykke lege, men etter jeg begynte å ta litt bilder så hadde jeg en tendens til å få litt hodepine etter dykke. og det kom av at jeg ikke pustet ordentlig.
hadde en tendden til å holde/puste lite akkurat i det jeg skulle ta bilde.

RyaDiver
07-07-2007, 09:45
Som magne sier gir sparepusting hodepine, og merkes mere ved fysisk aktivitet under vann.
Så noen tips er, dype lange åndedrag uten å holde pusten, drikk vann før og etter dykket, utligne før du merker du må utligne.
Det er tips jeg fikk av en dykkerlege og har fungert for meg.

Frode

trv
07-07-2007, 10:01
Klassisk tegn på sparepusting. Tell til 5 for innpust og utpust .... når du ikke puster tilstrekkelig under dykket vil du garantert oppleve hodepine. Som andre også har nevnt - pass på at du ikke er dehydrert. Drikk masse - både før og etter.

Froskemannen
07-07-2007, 12:25
Jeg får det hele tiden når jeg fotograferer - da holder jeg pusten alt for mye...

Mvh Christian

MoTaba
07-07-2007, 12:26
hmm... dette var oppklarende for meg også. Har faktisk hatt en del hodepine selv etter jeg kjøpte kamera i våres, aldri tenkt over at dette kan skyldes sparepusting. genialt! kanskje jeg kan slippe den hodepinen.. ;D

Froskemannen
07-07-2007, 12:38
Jepp, det er viktig å huske på å pusten dypt nok, så du får luftet ut lungene skikkelig. Når jeg skal tett på noe for å ta et bilde må jeg ofte holde pusten for ikke å skremme det vekk, og for å ha riktig oppdrift så jeg ikke stiger eller synker mens jeg skal ta bildet. Dette fører ofte til en ikke optimal fylling av lungene i forhold til pustingen...

Det er i hvert fall viktig å sørge for å puste skikkelig mellom foto-slagene ;)

Mvh Christian

Busdiver
07-07-2007, 12:48
hmm... dette var oppklarende for meg også. Har faktisk hatt en del hodepine selv etter jeg kjøpte kamera i våres, aldri tenkt over at dette kan skyldes sparepusting. genialt! kanskje jeg kan slippe den hodepinen.. ;D

Ja "SKIP BREATHING" som mange nevner er også en vanlig hodepineårsak ifm. dykking. I likhet med unge Skauge så tar jeg også mye bilder under vann, men gjennom mange år har jeg bevisst lagt meg til den gode vanen med å bruke ca 5 minutter SEKUNDER (da Frosken!!! ;D) på hvert innpust samtidig som jeg passer på å blåse ut så mye luft som mulig for hvert utpust. Selv om jeg fotograferer så gjør jeg det, men jeg holder pusten akkurat i det jeg tar hvert bilde. Så jeg kan ikke si at jeg har merket noen forbindelse med hodepine og UV-fotografering for MITT vedkommende. Men det er jo innlysende at UV-foto jo INNBYR til skip-breathing! Jøss bevares! :speechless1 :banghead:

Dag

Froskemannen
07-07-2007, 12:51
5 minutter var lenge på hvert innpust synes jeg... men hver sin lyst ;)

Mvh Christian

IceOne
07-07-2007, 14:51
Hadde også tendenser til hodepine ganske ofte tidligere, kom vanligvis mot slutten av dykket eller litt etter. Har ikke merket det noe etter jeg hadde service på ventilene mine. Så i mitt tilfelle var nok ventilsettet sltillt til å levere litt for lite. Har også merket at luftforbruket mitt har gått litt opp igjen også.

froskegutten
07-07-2007, 21:21
Her var det mye lærerikt...

For ikke lenge siden kjøpte jeg meg kamera, så det kan godt hende at det har vært noe sparepusting inne i bildet... :D

Siden jeg begynte å dykke har jeg bestandig vært den som har blitt tom for luft først og det har jo vært et irritasjonsmoment. Noen har visst gjeller når de dykker, men det er ikke meg

Fokuset for meg har vært å få flaska til å vare lenger så det også har nok kanskje vært en medvirkende årsak til at jeg sannsynligvis sparepuster.

Oppå alt dette har jeg vært litt forkjølet, uten at det har skapt problemer for meg når jeg dykker med utligning.

Den tekniken som Dag nevner høres interessant ut. 5 sekunder inn og puste rolig ut i 5 sekunder. Må prøve dette neste gang jeg dykker.

toroskar
07-07-2007, 22:09
Kan melde meg inn i klubben av hodepinefotografer! :) lærte noe nytt der ja! :)

froskegutten
07-07-2007, 23:23
Vi bør danne et eget forbund. En interesseorganisasjon som kan fremme vår sak ovenfor samfunnet,samt få reklame på tv2 i høytidene ;D

Hva skal barnet hete?

Froskemannen
08-07-2007, 04:43
Det Norske Undervannsfotografsparepusterhodepineforbundet! Det burde generere mye penger og reklame på TV2 i høytidene :D

Bra diskusjon, her fikk vi satt fokus på et problem som tydeligvis flere har hatt. Breathe, guys, breathe ;D

Mvh Christian

mrr
08-07-2007, 22:25
På de siste dykkene har jeg av og til fått hodepine under dykket som også vedvarer en stund etter dykket. Den kommer etter ca 10-15 minutter og er ikke så kraftig, (berger uten smertestillende)

Det skjer ikke hver gang jeg dykker, men av og til. Hva kan det være. Dykkene jeg har gjennomført har ikke vært spesielt krevende, ned til 20 meter og svømme roig rundt med kameraet... Ett unntak her var et dykk utenfor Bjørnsund med kraftige dønninger som vi kjente helt nede på 20 meters dyp. Det gikk opp og ned hele tiden så den hodepinen kan kanskje være relatert til forholdene.

Noen flere som opplever dette? Hva kan årsaken være?

Som folk har nevnt, pusting, huske sikkerhetsstopp, lære seg fototeknikk.

Vil også nevne luftkvalitet. Har du fått en runde med olje på flasken vil det oppleves slik.

Det tok meg 50 dykk å håndtere fotoapparat skikkelig, og 50 til å fikse video. Jeg tar bilder på innpust, og
tar en runde med to magadrag, puste skikkelig ut, så gjøre klart til foto/video, og puste langsomt inn mens
vi filmer/tar bilde, for evt å holde en rolig, men grundig pust. Stanse foto/video, to skikkelige drag, osv.

Har også blitt veldig nøye med sikkerhetsstopp, inkl dype stopp. Jeg merker det hjelper veldig
på hvordan jeg føler meg etterpå.

-- mrr

McSnus
08-07-2007, 23:16
er stort sett enig i det du sier der men vi må ikke blande dette. dypstopp har ikke noe med dykking til 20-30meter å gjøre.jevn og fin oppstigning og ett sikkerhetsstopp å du trenger jo ikke å dra ut det siste minuttet på dybden du er på hvis du ikke absolutt må.

mrr
09-07-2007, 09:57
er stort sett enig i det du sier der men vi må ikke blande dette. dypstopp har ikke noe med dykking til 20-30meter å gjøre.jevn og fin oppstigning og ett sikkerhetsstopp å du trenger jo ikke å dra ut det siste minuttet på dybden du er på hvis du ikke absolutt må.

Om du kaller det dype stopp eller langsom oppstigning er jo ganske uvesentlig.

På et 30-metersdykk i sportsdykkingsregi ville jeg enten tatt to stopp, på ca 18 og ca 10 meter og tatt en pause i to minutter; eller begynt en 2-meter per minutt oppstigning fra 20-22 meter eller deromkring, 3 minutter på 5 meter, og deretter gått opp med 1 meter per minutt fra 5 til overflaten. Alternativt, "jukse" og ta et sikkerhetsstopp på 5 minutter på 12 meter med 50%, for deretter å gå opp ca 2-3 meter per minutt.

Dette er for å føle meg bedre etterpå.

Computeren er jo egentlig en "contingency plan"; hvor lang tid tar det å nå overflaten i tilfelle problemer.

-- mrr

Froskemannen
09-07-2007, 10:26
Sikkerhetsstopp er fast rutine for meg også, uansett dybde (så sant jeg har vært dypere enn 5 meter da). Computeren er stilt inn slik at den gir sikkerhetsstopp så snart jeg har vært dypere enn 7-8 meter, og det overholdes alltid.

Ved dypere dykk bruker jeg også å ligge 2-3 minutter på 1/2 maksdybde, og det samme på 9 meter. Deretter kommer eventuell deko, og sikkerhetsstopp på toppen av dette. Man kan nesten lure på hvordan jeg rekker å få tatt noen bilder... ;)

Mvh Christian

Scubadude
09-07-2007, 12:31
Nå var jo spørsmålet her hodepine, ikke sikkerhetsstopper og andre stopper.

Jeg hadde en elev nylig som også hadde hodepine etter hvert dykk. Flere av dykkene var nokså grunne og ikke spesielt lange heller. Jeg vil derfor tro at det finnes flere årsaker til hodepine..

Noen med erfaring eller gode løsninger? (utenom de allerede nevnte?)

/Sc

froskejente
09-07-2007, 12:52
Jeg vil tro at slimhinnene rundt bihuler, nese og ørene er en viktig faktor her. Er man bare litt snufsete, vil man merke det under dykket. Om man opplever dette ofte, bør man kanskje gå til en øre-nese-hals spesialist. Det skader ikke å sjekke iallfall.
Ellers bør man som tidligere sagt, utligne før man kjenner behovet for å gjøre det.
Noen får også hodesmerter pga av stram maske, eller at masken skviser for mye, og man bør da puste litt ut med nesen slik at trykket blir mindre.

Unngå kaffe og annen vanndrivende drikke før dykket. Vann både før og etter :)
Masse "kjerringråd" fra meg her nå, men disse har hjulpet meg iallfall!

Helsing Liss-Mari

Froskemannen
09-07-2007, 13:04

Sant nok, selv om vi følte at det var relatert slik diskusjonen utviklet seg :)

Andre årsaker til hodepine kan være for trang halsmansjett, det har jeg sett ved et par anledninger. Ellers er jo bihuler/tett nese etc. som nevnt ovenfor også en hyppig grunn til smerter.

Mvh Christian

mrr
09-07-2007, 15:16

Andre årsaker til hodepine kan være for trang halsmansjett, det har jeg sett ved et par anledninger. Ellers er jo bihuler/tett nese etc. som nevnt ovenfor også en hyppig grunn til smerter.

Mvh Christian

Beklager å skuffe dem som tror at verden kan deles inn i båser etter eget forgodbefinnende, men hodepine og tretthet er et vanlig symptom på "subklinisk" trykkfalsssyke. Egentlig betyr dette ordet at man har sykdommen uten symptomer, men her mener man at man har noen symptomer uten at det er sykdom ennå. Trykkfallssyke er nemlig en ganske gradvis sak, og de letteste eksponeringene går faktisk over av seg selv; men forårsaker nettopp hodepine og tretthet. Denne hodepinen blir veldig mye værre ved inntak av koffein. Det er et forstadium til trykkfallssyke; og er spesielt sensitiv for de "raske" vevstypeme. Derfor er oppstigningshastigheten så viktig.

Kilde : DIving and subaquatic medicine, ISBN: 0-340-80629-X

Hodepine etter dykking skjer også ved problemer med CO2, og det kan skyldes utilstrekkelig utlufting av CO2, problemer med blodtransport, f.eks. stram hansmansjett, og forgiftet luft. De viktigste årsakene er sparepust, stram halsmansjett og dårlig luft.

Øre-nese-hals smerter er normalt såpass forskjellige, og dukker opp under dykket, eller rett etter oppstigning.

-- mrr "be careful what you ask for"

saphiens
09-07-2007, 15:57
Prøver å bli mer nøye på litt dypere stopp under oppstigningen, samt rikelig med veske både før og etter dykket. Økt veskeinntak har gjort at jeg sjelden blir litt surrete i hodet etter dykk.

Froskemannen
09-07-2007, 16:14

Mvh Christian

Beklager å skuffe dem som tror at verden kan deles inn i båser etter eget forgodbefinnende,

Du quoter meg og slenger avgårde den der - hva skal det være godt for?? :censored: >:(

Scubadude
09-07-2007, 17:16
Wooooo! STOP! OT - ALLERT! Krangel på gang! ;D

Sånn for emnets skyld, tror det var muskler i nakken og oppover som var smerteårsaken. Foreslo det kunne være at han spente musklene mye eller noe i den retningen, sjekka ikke halsmansjetten..

Noen erfaringer med mer muskelrelatert hodepine?

/Sc

Froskemannen
09-07-2007, 17:33
You betcha! >:D ;D

mrr
09-07-2007, 20:19

Mvh Christian

Beklager å skuffe dem som tror at verden kan deles inn i båser etter eget forgodbefinnende,

Du quoter meg og slenger avgårde den der - hva skal det være godt for?? :censored: >:(

Dere var begge skyldig i misbruk av "til dagsorden" til å styre hva slags svar man kan gi i debatten.

-- mrr

Froskemannen
09-07-2007, 20:33
??? Jeg har store problemer med å se hva jeg skrev som var misbruk av "til dagsordenen" til å stye hva slags svar man kan gi i debatten - eller hvilke båser jeg etter eget forgodtbefinnende delte noe som helst inn i, for den saks skyld.

Enhver svarer da det vedkommende selv øsnker, og lar seg ikke påvirke av andre svar i en debatt? Eller?

Mvh Christian

Scubadude
10-07-2007, 00:47
"Dere var begge skyldig i misbruk av "til dagsorden" til å styre hva slags svar man kan gi i debatten."

Det kalles å forsøke å få svar på spørsmålene denne tråden handler om!
Har du lyst å diskutere noe annet så start en annen tråd, denne handler om hodepine etter dykking!

/Sc

Froskemannen
10-07-2007, 00:55
Og hvem var det som begynte å prate om sikkerhetsstopp...? ::)

Jeg sier ikke mer.

Mvh Christian

Scubadude
10-07-2007, 01:00
..og hva pokkern gjør vi oppe nå?!? ;D

froskegutten
10-07-2007, 04:18
fikk ikke sove!!!

keva
10-07-2007, 04:28
jeg visste ikke at det var en froskemann og en froskegutt:P

i can't sleep either....

froskegutten
10-07-2007, 05:14
jeg visste ikke at det var en froskemann og en froskegutt:P

i can't sleep either....

henger litt igjen fra sist uke da jeg gikk nattskift.

det er en froskegutt og en froskejente og en froskemann. Froskejenta er min tilkommende :-*, men froskemannen er ikke min far :o

Froskemannen
10-07-2007, 08:14
:thumb:

SinderE
10-07-2007, 08:57
Hodepine etter dykking kan være så enkelt at du ikke har vært skikkelig hydrert, det vi si at du ikke har fått ideg nok veske før du dykker og at du på det tidspunktet er dehydrert.

Husk at når du dykker puster du inn veldig tørr luft som gjør at du blir enda mer dehydrert enn det du kanskje er på forhånd. Hodepine er et veldig godt tegn på dette.

I tilegg kan det også ha med kompressoren som har et dårlig eller gammelt filter. Men siden du får det bare av og til vil jeg tippe med høy grad av sannsylighet at det skyldes dehydrering. DRIKK vann før du dykker, helt til du tisser blankt.

Ja det kan hende at du da må på do under dykket, men det er bedre å være litt pissatrengt enn å gå en hel dag med hodepine.

-Sindre-

mrr
10-07-2007, 10:17
Et forum er et ganske dårlig medium til å stille spørsmål av denne karakter hvis man ikke har lang erfaring i slik skriftlig kommunikasjon. Man får gjerne svar om akkurat det man skrev, og formuleringer betyr mye.

Noen erfaringer med mer muskelrelatert hodepine?

Hvis det er muskelsmerter er det andre årsaker, det er lite sannsynlig at dette er "subklinisk trykkfallssyke", gassforgiftning eller slikt. . Jeg ville gjette på nedkjøling, og sjekke at hetten passer. Dog være på vakt mot dårlig blodsirkulasjon. Det kan fortsatt skyldes stram halstetning.

Jeg dykker med to hetter her i det kalde nord av akkurat den grunnen. Med min normale hette blir det fort en liten glipe med vann som setter kramper i nakken.

-- mrr

Froskemannen
10-07-2007, 10:21
Et forum er et ganske dårlig medium til å stille spørsmål av denne karakter hvis man ikke har lang erfaring i slik skriftlig kommunikasjon. Man får gjerne svar om akkurat det man skrev, og formuleringer betyr mye.

Så alle andre er dumme, utenom deg?

mrr
10-07-2007, 10:43

Så alle andre er dumme, utenom deg?

Neida, men den skriftlige kommunikasjonen får oss ofte til å snakke forbi hverandre.

Her er et klassisk eksempel, med et spørsmål om hodepine, der spørsmålsstilleren får svar som åpenbart ikke er de han er på jakt etter. Han tar da en "til dagsorden", som i de kretser jeg er vokst opp i regnes som et skittent debattriks. Sikkert aldeles ikke ment slik, for i neste innlegg kommer svaret, nemlig at hodepinen er muskulære nakkesmerter. Dermed blir jo de opprinnelige svarene ganske meningsløse, for de er svar på feil spørsmål. Og det er ikke alle som har brynt seg på debatteknikk i studentersamfunnet (og fått verbal juling) dengang det stormet som verst der. Vi er kanhende litt firkantet når folk bruker retoriske triks.

Etter standarden fra dengang er vi ikke i nærheten av en råtten debatt. Når folk sier "Du juger og du veit det" er debatten blitt råtten.

Dykkesiden sin programvare er heller ikke min favoritt. Skulle ønske meg en rss-feed.

Men det var en "til dagsorden": Tilbake til debatten.

-- mrr

Froskemannen
10-07-2007, 11:55
Jeg fatter ikke hva du prater om.

Jeg vil bare påpeke at det var du som begynte å dra inn deko/sikkerhetsstopp, for deretter å beskylde oss andre for å søple til tråden med OT.

Og nå synes jeg det er nok OT fra min side i hvertfall, så får du heller holde på om du på død og liv vil ha siste ordet.

Mvh Christian

tinak
03-08-2007, 00:53

Ja "SKIP BREATHING" som mange nevner er også en vanlig hodepineårsak ifm. dykking. I likhet med unge Skauge så tar jeg også mye bilder under vann, men gjennom mange år har jeg bevisst lagt meg til den gode vanen med å bruke ca 5 minutter SEKUNDER (da Frosken!!! ;D) på hvert innpust samtidig som jeg passer på å blåse ut så mye luft som mulig for hvert utpust. Selv om jeg fotograferer så gjør jeg det, men jeg holder pusten akkurat i det jeg tar hvert bilde. Så jeg kan ikke si at jeg har merket noen forbindelse med hodepine og UV-fotografering for MITT vedkommende. Men det er jo innlysende at UV-foto jo INNBYR til skip-breathing! Jøss bevares! :speechless1 :banghead:

Dag

Tilstanden kalles Hypercapnea/Hypercarbia, folkens. Tidalt volum i lungene blir for lite og mengda CO2 i blodet blir for høyt. Vær obs på det da, det kan føre til besvimelse også, i tillegg til hodepine, forvirring og økende pust.

Har fått jeg og på et dykk under divemaster trening, og hodepina var bra intens! Jeg spurte da alle instruktørene hva det var, alltid smart å spørre...

mvh Tina

Også e jo luft så godt! ;D

froskegutten
07-08-2007, 23:58
Kan det har noe med oppstgningshastighet å gjøre?

ref denne tråden http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=39142.15

Siden jeg startet denne tråden og fikk gode råd og tips har jeg vært mer bevist på hva jeg gjør med pusteteknikk osv. For et par uker siden dykket¨jeg oppe på Ørlandet sammen med samboeren min. Vi forbereder bryllup og skulle plukke kamskjell til foretten
Vi planla to dykk den dagen for å få nok fangst. Første dykk med maxdybde på ca 15 meter gikk noenlunde ok uten tegn til hodepine underveis. Men da jeg kom opp til overflaten kom hodepina tvert.

Det samboeren min sa da var at jeg gikk alt for fort opp etter sikkerhetstoppen og at det kunne være forklaringen. Hodepina var ikke av den plagsomme sorten, den var bare der og murret litt i hodet. Før dykket drakk jeg godt med vann og fylte etter i pausen. Etter ca 40 minutter i båten gikk vi i vannet igjen. Hodepinen var fortsatt der, men den hadde roet seg litt, så jeg ville prøve. Det merkelige da var at når jeg kom ned på ca 4-5 meter var hodepinen borte.... Blid og fornøyd gjennomførte vi dykket og gikk saaaaaakte opp hele veien både opp til sikkerhetsstopp enda saktere de siste fem meterne.

Når jeg da kom opp etterpå var hodet ok..... I allefall med tanke på hodepinen :).

Min konklusjon: Pust riktig mens du dykker og gå opp sakte. Har lært meg å følge enda mer med på oppstigningshastighet nå. Har egentlig aldri tenkt på oppstigingshastighet etter sikkerhetstopp. Da har jeg stort sett gått raskt opp... Men en lærer så lenge en dykker..

Forøvrig fant vi over 300 kamskjell den dagen, så foretten er i boks :D