PDA

View Full Version : Å ta heisen

SuShI
25-06-2007, 21:54
Hei.

Jeg tok OWD for ikke så lenge siden og er ganske nye her. Så med andre ord, ganske lite erfaring. Har lest om mange så har tatt heisen under 'tabber, ulykker og nesten ulykker' kategorien. Men det jeg lurer på er hva du egentlig skal gjøre hvis du har tatt heisen? Selfølgelig kommer det an på bunntid, dypde, o.l. Men la oss si at du ville fått TFS hvis du tok heisen. Skal du ringe dykker legen med en gang eller gå ned til 3/5 meteren igjen får å gjør et sikkerhets stopp eller......?

Mvh
Ricky

joggy
25-06-2007, 22:06
I følge Padi prosedyrer skal du vel ikke under noen omstendigheter gå under vann igjen hvis du har mistanke om at du har trykkfallsyke. Det er hvertfall det jeg mener å ha lest.
Sikkert andre her som kan gi et bedre svar om hvorfor og evt om jeg tar helt feil. Tror puste oksygen og tilkalle hjelp er standar prosedyre.

Andreas
25-06-2007, 22:10
Slik jeg forstår det anbefaler man ikke å gå ned igjen, fordi problemer du kan få kan føre til mye alvorligere problemer igjen hvis du er under vann. Rekomprimering under vann når det er fare for tfs er med andre ord for risikabelt, og så tror jeg det er slik at man uansett må rekomprimeres mye mer (dypere, lengre tid) enn tilsvarende et vanlig sikkerhetsstopp hvis det er mistanke om tfs.

Ta det med ro på overflaten (å kave seg opp kan forsterke problemene). Er problemet akutt skal man ringe 113, hvis ikke ringer man dykkelege (55323003). Åsså puster man O2 hvis det er tilgjengelig.

A.

EDIT: Jeg stilte et lignende spørsmål for ikke så lenge siden og fikk en god del svar, se her: http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=34944.0

SuShI
25-06-2007, 23:38
Tusen takk for utfyllende svar.

Ja, jeg prøvde å lette litt for å se om det var noen tilliggende emner fra tidligere for å ikke dobble poste men fant ikke.

Mvh
Ricky

Rolf-Arne
30-06-2007, 01:30
Siden det ikke er nevnt i den tråden Andreas nevner , så legger jeg til at vurderingen må gjøres i henholdtil; er symptomer på TFS tilstede og du ikke er utenfor sivilisasjonene så bli på land og ta de nødvenndige telefoner + O2 o.s.v.
dersom avveiningen er av forsiktighets hensyn ; ta gjerne en tur ned igjen og bruk opp tilgjengelig luft på 5 meter , dette betinger et kort overflate intervall og ingen symtomer...

koster et par kroner å ringe , billig billig ;D

SuShI
01-07-2007, 01:19
Siden det ikke er nevnt i den tråden Andreas nevner , så legger jeg til at vurderingen må gjøres i henholdtil; er symptomer på TFS tilstede og du ikke er utenfor sivilisasjonene så bli på land og ta de nødvenndige telefoner + O2 o.s.v.
dersom avveiningen er av forsiktighets hensyn ; ta gjerne en tur ned igjen og bruk opp tilgjengelig luft på 5 meter , dette betinger et kort overflate intervall og ingen symtomer...

koster et par kroner å ringe , billig billig ;D

det hadde jeg faktisk ikke tenkt på....
tusen takk for svar

Scubadude
04-07-2007, 09:20
NEI! NEI! NEI! NEI! NEI!

DU SKAL UNDER INGEN OMSTENDIGHETER REKOMPRIMERE UNDER VANN!!!

1) du vil aldri har nok luft til å rekomprimere engang i nærheten av den tiden du trenger for å få ut ev. gassbobler fra vev og blodbaner.

2) i trykkammer går du mye MYE dypere en du normalt kan dykke, for å effektivt rekomprimere.

3) i trykkammer puster du i tillegg oksygen/blandinger som øker utskyllingen.

Å forsøke å rekomprimere under vann vil derfor ikke bare dra på deg mer metning, men siden symptomene for trykkfallsyke bare blir værre, vil tilstanden din også bare bli værre, noe du IKKE vil skal skje under vann.

Dessuten, er et snakk om lungeekspansjonskader vil bevistløshet være en stor sansynlighet, nokså kjapt etterpå, så hvis du da akuratt har gått ned igjen....

Så uansett hva gamle teorier og bestepappaer med "forståsegpå-dettegjordevifør" meninger sier, følg anbefalingen til samtlige dykkerorganisasjoner, dykkerleger (og andre leger) samt alle som i det hele tatt veit noe om, jobber med dette: Ved mistanke, ring 113 eller ekspertisen på Haukeland, men IKKE gå ned igjen! Du gjør bare ting værre, i værste fall MYE værre.

/Sc

KOMPRESSOR
04-07-2007, 10:46
NEI! NEI! NEI! NEI! NEI!

DU SKAL UNDER INGEN OMSTENDIGHETER REKOMPRIMERE UNDER VANN!!!

1) du vil aldri har nok luft til å rekomprimere engang i nærheten av den tiden du trenger for å få ut ev. gassbobler fra vev og blodbaner.

2) i trykkammer går du mye MYE dypere en du normalt kan dykke, for å effektivt rekomprimere.

3) i trykkammer puster du i tillegg oksygen/blandinger som øker utskyllingen.

Å forsøke å rekomprimere under vann vil derfor ikke bare dra på deg mer metning, men siden symptomene for trykkfallsyke bare blir værre, vil tilstanden din også bare bli værre, noe du IKKE vil skal skje under vann.

Dessuten, er et snakk om lungeekspansjonskader vil bevistløshet være en stor sansynlighet, nokså kjapt etterpå, så hvis du da akuratt har gått ned igjen....

Så uansett hva gamle teorier og bestepappaer med "forståsegpå-dettegjordevifør" meninger sier, følg anbefalingen til samtlige dykkerorganisasjoner, dykkerleger (og andre leger) samt alle som i det hele tatt veit noe om, jobber med dette: Ved mistanke, ring 113 eller ekspertisen på Haukeland, men IKKE gå ned igjen! Du gjør bare ting værre, i værste fall MYE værre.

/Sc

Amen!

Og forøvrig, hvis trådstarter med ferskt OWD er i fare for å få TFS pga en tur i heisen så har han langt overskredet sine grenser mtp erfaring. Det er faktisk en av de bedre sidene ved PADI SPORTSDYKKING, at om man holder seg innenfor tabellen vil man neppe være i faresonen for TFS uansett brå hendelse. Lungespreng derimot...