PDA

View Full Version : oppstignings hastighet...

zacay
22-06-2007, 23:19
Hei.

Har nettopp tatt PADI OWD og hadde mitt første dykk i dag. Dette var med nytt utstyr som jeg hadde kjøpt i går. Hadde derfor et prøvedykk i dag. Drakten min er en skalldrakt, så jeg bruker vams innom. det jeg oppdaget i dag var at det var svært vanskelig og få luften ut av denne, fikk derfor store problemer med oppdriften. computern min viser nå en logg på 16,4m på 21 min. på mellom 13 og 10 m klare jeg ikke og stoppe den positive oppdriften, og før jeg rakk og tenke med om var jeg oppe på overflaten.

Er det noe fare for etterfølger av dette dykket? "tenker på dykkersyken"

computern blinker med for høy hastighet, så blir litt usikker nå :s

zacay
22-06-2007, 23:28
Er det noe fare for etterfølger av dette dykket? "tenker på dykkersyken"

computern blinker med for høy hastighet, så blir litt usikker nå :s

Nei, der kan du nok bare slappe av :)

Det skal mye til å få dykkesyke når man holder seg innen for tabellene, selv med ufrivillig oppstigning. Men det betyr ikke at det ikke kan skje dersom du er i nærheten av tabellgrensa. I ditt tilfelle er du langt unna tabellgrensa. Uansett så er det ingen problem å gå ned igjenn til 5 meters dybde for å ta en sikkerhets stopp om du skulle føle for det. Men dette bør skje umiddelbart etter ankomst til overflata.

Svenn

Takk :)

sailorjerry
22-06-2007, 23:31
Tar en stund å få den ordentlige trimmen med nytt utstyr ja.
Skal ikke ha noe problem med å dumpe luften om du gjør det riktig, men du kan jo sjekke med de du kjøpte drakten av.

Når det gjelder ditt andre problem har jeg 1 råd og det er det eneste rådet du vil trenge!

Ring vakthavende dykkelege på nr: 55323003...
snakk med han/hun. De er meget dyktige folk som vet hva de gjør og jeg har selv måttet ringe dit etter en ukontrollert oppstigning etter et dykk på 40 meter max dybde (litt verre:-p) Shit happens.

Det er bra å snakke med de for å få litt ro i sjela etter slike hendelser.

Kan ikke si noe om trykkfallssyke for alt er individuelt. har du noen symptomer da? Er det lenge siden?
symptomene viser seg gjerne umiddelbart eller etter ca 2 timer.

Anyway. ring de!.. du vil bare få masse tullesvar her (og noen fornuftige)

Hilsen

Thomas

zacay
22-06-2007, 23:40
Har lagret nummeret til dykkerlegen nå, men tror jeg drøyer den før jeg ringer ja.

Blir litt hypokonder når man er så usikker. Har litt smerte/ubehag i høyre skulder, men tror selv at dette er at jeg er stiv i muskulaturen.

Merket det bare på kjøreturen hjem ca 1.30 min etter dykket, og da begynte tankene og svirre... men prøver med en god natt søvn, så får vi se i mårgen :) satser på nytt dykk da ;D

jacknu
22-06-2007, 23:44
Jeg ble kjørt i trykk kammer sist helg etter at heisen gikk litt for fort fra ca 10 meter, litt tidligere i dykket så hadde jeg vært nede på 18 m, men årsaken til at de kjørte meg i kammer var vel for å være på den sikre siden.

Walle
22-06-2007, 23:45
Har lagret nummeret til dykkerlegen nå, men tror jeg drøyer den før jeg ringer ja.

Det er nettopp denne innstillingen det prøves å forandres på... :P

Å ta en tlf for å rådspørre kvalifisert personell eller spørre her på dykkesiden...

Hmmm...

Valget er ikke vanskelig for min del ihvertfall...

Walle

sailorjerry
22-06-2007, 23:47

Det er nettopp denne innstillingen det prøves å forandres på... :P

Å ta en tlf for å rådspørre kvalifisert personell eller spørre her på dykkesiden...

Hmmm...

Valget er ikke vanskelig for min del ihvertfall...

Walle

Bedre å bendse enn å måtte ringe noen som er det nettopp av den grunnen! å hjelpe..

Kan jo såre macho stoltheten....

h.five
23-06-2007, 14:04
Ring å snakk me dæm da!! Mats va ut fer d samme der eit halvår sea, å hainj vart berre dåliar utåver dan å næste dag!!

Koste jo itj nå å ring å hør me dæmm ihværtfaillj!!!

Symbiose
23-06-2007, 14:29
Bare legger til litt generellinfo her, syns egentlig en slik generell topic bør pinnes i dette underforumet ;) ...

Trykkfallsyke (http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=495&iInfoId=4334&iDisplayType=2)
Og litt trykkammer opplysninger..
Hvor i Norge kan dykkere behandles i trykkammer?

Trykkammer med vaktordning finnes ved:
Ullevål sykehus tlf. 22 93 22 41,
Vest-Agder sentralsykehus
Kristiansand tlf. 38 07 30 00
Haukeland Universitetssykehus, Haakonsvern, tlf 55 32 30 03
Universitetssykehuset Nord-Norge/Olavsvern orlogsstasjon tlf. 77 62 60 00.

I tillegg finnes mobile kamre hos en del dykkerfirmaer, og sjøforsvaret har kamre i sine dykkefartøyer. Operasjonsavdelingen på Haakonsvern tlf. 55 50 22 22 kan skaffe oversikt over hvor fartøyene befinner seg og om de er i beredskap.

zacay
23-06-2007, 15:48
Til alle som sier jeg må ringe! Samtalen er gjort, og vi har konkludert med at dette bare er stiv muskulatur.

Takker for alle svar.

sailorjerry
23-06-2007, 23:51
det var vel ikke så vanskelig? Bra avgjørelse.

Lykke til med dykkingen i fremtiden:-) :-)

efira
24-06-2007, 10:40
Bare legger til litt generellinfo her, syns egentlig en slik generell topic bør pinnes i dette underforumet ;) ...

Trykkfallsyke (http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=495&iInfoId=4334&iDisplayType=2)
Og litt trykkammer opplysninger..
Hvor i Norge kan dykkere behandles i trykkammer?

Trykkammer med vaktordning finnes ved:
Ullevål sykehus tlf. 22 93 22 41,
Vest-Agder sentralsykehus
Kristiansand tlf. 38 07 30 00
Haukeland Universitetssykehus, Haakonsvern, tlf 55 32 30 03
Universitetssykehuset Nord-Norge/Olavsvern orlogsstasjon tlf. 77 62 60 00.

I tillegg finnes mobile kamre hos en del dykkerfirmaer, og sjøforsvaret har kamre i sine dykkefartøyer. Operasjonsavdelingen på Haakonsvern tlf. 55 50 22 22 kan skaffe oversikt over hvor fartøyene befinner seg og om de er i beredskap.

Helt enig, god ide :)

Godt at det ikke var noe alvorlig Zacay :)

Jeg er også helt fersk med dykking og har brukt skalldrakt med vams. Opplevde selv hvor vanskelig det kan være å få luft raskt nok ut av drakta..... Alle sier at det ikke skal være et problem.. "så da er det vel bare meg som er usedvanlig klønete.." tenkte jeg... (noe som forøvrig helt sikkert også stemmer ;)) men jeg satser på at med litt mer trening og erfaring så blir dette "ikke noe problem"..... slik alle sier at det er ;)

Andreas
24-06-2007, 13:58
Jeg ble kjørt i trykk kammer sist helg etter at heisen gikk litt for fort fra ca 10 meter, litt tidligere i dykket så hadde jeg vært nede på 18 m, men årsaken til at de kjørte meg i kammer var vel for å være på den sikre siden.

Seriøst? Maksdybde 18meter, dykketid hvor lenge? Profil firkant, sagtann eller multilevel? Har du computer? Hva viste den? Noen symptomer på tfs? Det er jo selvfølgelig best å være på den sikre siden, men dette lød veldig forsiktig, da (avhengig av bunntid selvfølgelig). Men bevares, det er viktigst med rolig oppstigning mot slutten av dykket der den relative trykkforskjellen blir størst.

Og, ja, holdningen om at man kan se det an er nok utbredt - jeg har selv valgt å ligge å lure litt til fremfor å ringe... bare tull. Bra at du ringte zacay!

Ellers vil du erfare at det går seg til med å få luften ut av drakten - du er ikke alene om å kåle med det som nybegynner. Ta det først og fremst med ro og dykk konservativt, slapp godt av, hold skulderen m ventilen øverst (!), og hjelp eventuelt til med å løfte ventilen litt ut fra vamsen med tommelen. Trekk beina inn under deg hvis de begynner å "lette" og husk å puste rolig, ikke på toppen av lungene. Når du finner roen vil mye være gjort.

Lykke til :)

A.

EDIT: Og få selvfølgelig drakten sjekket, for å utelukke at det er en feil med den.

Kaksa
25-06-2007, 00:23
Eg hadde problem med å få ut lufta av vamsen min, men så fekk eg ein avklipt neoprenmansjett, som eg trer inn på overarma mi. Denne hindrer vamsen i å tette til ventilen :)

Det og gaffatape funker flott (har også brukt gladpack når eg ikkje hadde anna tilgjengeleg).

Scubadude
09-07-2007, 13:08
Det er flere typer vamser som har en tendens til å tette opp under utventilen på drakta. Stort sett er dette vamser av veldig tynt/fint ytterstoff. Det kan også skyldes at man fyller opp armene i drakta ganske mye pga trang drakt eller store muskler :)

Noen legger en runde tape rundt armen (vamsen) andre slår gjennom maljer, syr inn netting istede osv. Mange gode tips. Du kan også velge å bruke vest/vinge mer aktivt til oppdrift og kun ha nok luft i drakten til å holde deg tør og varm. Husk da bare på at du har to enheter med luft i seg, så du ikke glemmer å tømme drakta på veien opp...

/Sc

Superted79
19-07-2007, 13:05
Hadde en ukontrollert oppstigning på et kursdykk, fra 14 meter etter 21 minutter... Ingen tegn på tfs hos meg vaffal...

Dette var første gang jeg dykket med neoprendrakt... Hadde bare dykket med skalldrakt før. Hadde på meg ullfrotte under så det var ingenting som tettet...

Personlig syns jeg det var lettere å dumpe luft i skalldrakta, men fikk høre etterpå at utventilen på den drakta jeg lånte når jeg fór opp ikke var helt god...

Hmmm... Ble litt poengløst innlegg dette, men pytt pytt... Var uansett ikke noen god følelse å sitte med før jeg fikk tatt en prat med instruktøren om det.. Ble trøstet med at det garantert ikke blir siste gang det skjer :P

Resultatet er blitt at jeg nå primært bruker bcd til oppdriftskontroll, uten å ha noen problemer med det.. Eneste er som en sa at man må huske på å tømme drakta og på vei opp...

torsteinvh
19-07-2007, 13:47
Var uansett ikke noen god følelse å sitte med før jeg fikk tatt en prat med instruktøren om det.. Ble trøstet med at det garantert ikke blir siste gang det skjer :P

Vet ikke om det var mye til trøst :o
Hadde vel vært bedre om instruktøren hadde forklart hvordan man kan unngå/minimere muligheten for at en ukontrollert oppstigning skjer igjen...

OleC
19-07-2007, 14:31
Resultatet er blitt at jeg nå primært bruker bcd til oppdriftskontroll, uten å ha noen problemer med det.. Eneste er som en sa at man må huske på å tømme drakta og på vei opp...

..som sikkert har blitt diskutert før, men å bruke BCD som oppdriftskontroll med tørrdrakt er vel litt tåpelig. Får du enda en ukontrollert oppstigning så har du jo 2 plasser du må dumpe luft... syns du ikke det er bedre og en tanke sikrere med bare 1? Varmere er det og...så da trenger du ikke så mye klær i tillegg.

Skee
19-07-2007, 15:11
..som sikkert har blitt diskutert før, men å bruke BCD som oppdriftskontroll med tørrdrakt er vel litt tåpelig.

Tja, det du anbefaler er vel stikk motsatt av hva veldig mange bruker (vet faktisk ikke hva som læres bort på kurs for tiden da jeg kommer fra frontvest-epoken). Tørrdrakten har kun nok luft til at du holder deg varm og du bruker BCD (i mitt tilfelle en vinge) som oppdriftskontroll.

Som du så rett sier, du har to steder som må kontrolleres (BCD og drakt) og dette må terpes litt på. Fordelen er at det er enklere å ha god trim i vannet med BCD som oppdriftskontroll, da det er mye mindre luft som vandrer fram og tilbake etter hvert som du snur deg i vannet (luft i beina anyone?). Lufta i drakta passer stort sett seg selv, med åpen utventil på drakta skjer utlufting av denne automatisk ved å løfte på armen (må selvfølgelig passes på).

OleC
19-07-2007, 19:38
Dere tok ikke poenget mitt. Klart det ikke er vanskelig når en er rolig og avslappet. Man må tenke litt lengre frem enn akkurat at "det gikk bra for lillebroren min"...osv. Er du i panikk så er det kanskje lettere å skulle tømme en ting, istedet for to. At dir gutta fyller vingen er jo forståelig. Med så mye vekt over ryggen ville alt annet vært umulig. MEN sikrere enn å tappe en blære istedet for to, det syns jeg virker logisk... men i Norge er jo alt som er logisk bare tull.. så bruk BCD.. det er best. :azzangel:

Skee
19-07-2007, 19:49
Joda Ole, jeg ser poenget ditt. Jeg ble kurset slik, tørrdrakt var oppdriftskontroll ferdig med det. Vest var for å berge deg til overflaten (brukte vestflaske) og sikre oppdrift i overflaten. Og jeg har dykket sånn i mange år.
Men, fordelene er store ved å ikke bruke drakt til oppdrift. Du får en mye bedre kontroll under vann, slipper de store lommene av luft som vandrer fra bein til kropp og tilbake igjen etter hvert som du snur deg. Med litt terping så går det fint å holde styr på to blærer, og det er så utrolig mye mere behagelig. Men dette ble vel skikkelig OT fra trådens egentlige tema så avslutter nå.

Superted79
20-07-2007, 14:22
Var en del som hadde noe å si om det jeg skrev gitt...

Var uansett ikke noen god følelse å sitte med før jeg fikk tatt en prat med instruktøren om det.. Ble trøstet med at det garantert ikke blir siste gang det skjer

Vet ikke om det var mye til trøst
Hadde vel vært bedre om instruktøren hadde forklart hvordan man kan unngå/minimere muligheten for at en ukontrollert oppstigning skjer igjen...

Vi gikk SELVFØLGELIG igjennom hva man gjør for å minimere sjansen for at det skjer igjen. Og at det viktigste ere å beholde roen, uansett. Stopp, pust, tenk, handle. Jeg ser at jeg ikke ordla meg helt heldig, men det hadde ikke vært mye til instruktør om han bare lo av det.

..som sikkert har blitt diskutert før, men å bruke BCD som oppdriftskontroll med tørrdrakt er vel litt tåpelig. Får du enda en ukontrollert oppstigning så har du jo 2 plasser du må dumpe luft... syns du ikke det er bedre og en tanke sikrere med bare 1? Varmere er det og...så da trenger du ikke så mye klær i tillegg.

Jeg synes strengt tatt det er greit å gjøre det man er mest komfortabel med. Litt luft i drakta må man jo ha uansett... Ellers blir det jo ikke en mye behagelig tur. Har i etterkant ikke hatt noe problemer med å måtte dumpe fra to plasser, ettersom jeg skrur opp dumpventilen på drakta på vei opp...

Om man bare bruker drakta som oppdriftskontroll ser jeg for meg en ting til. Om man får en ukontrollert oppstigning (ukontrollert betyr det det høres ut som og ikke alltid man har kontroll da eller?) og man får luft i beina. Nybegynnertabbe? Sikkert, men det er enda en ting som kan gå galt. Synes derfor det er bedre å bruke BCD som oppdriftkontroll og bare ha litt luft i drakta for å unngå squeeze.

Jeg er fersk selv jeg, og lærer masse stadig. Men syns ikke det er noe problem å bruke BCD til oppdrift kontroll. Nok OT fra meg, så nå holder jeg pent kjeft :P

Annnte
23-07-2007, 14:17
De 2 siste dykkene har jeg ENDELIG klart å få kontroll på oppdrifta. Har 16 dykk på samvittigheta.
De to siste dykkene har jeg virkelig følt at jeg har dykket, ikke bare kavet for å holde meg nøytral!!

[email protected] - litt fersk fremdeles

nikkern
31-10-2007, 10:01
Hei....
Har kjøpt BARE Trilam Pro Dry....
Det første dykket mitt var også sånn. Det var veldig vanskelig å få ut luft av drakta...
Heldigvis så hadde jeg en meget oppservang og erfaren buddy som gav meg 4kg under vann. Men det hjalp jo veldig dårlig når vi kom til 7-8m fra 17m. Da hadde jeg så langt i fra mulighet til å holde meg nede så jeg viste :thumbup: til buddy og vi gikk opp...
En ting som jeg trur mange nybegynnere ikke gjør er at man må trykke på ut ventilen for å få ut luft.

Dagen etter gjorde vi et dykk i olsofjorden som var så utrolig bra og deilig. Da fikk jeg kontroll over utventilen og vi fikk oss nøytrall oppdrift og lå og svede ved 17 meter forann et stort fjell som gikk fra 5 til 20 meter, mens vi så på fisk og hummer....

Så prøvedykket mitt gikk også dårlig, men mitt prøvedykk nummer 2 gikk veldig bra........ ;) ;)

Fossdal
31-10-2007, 14:57
Som helt fersk kjøpte jeg brukt drakt. Vedkommede må ha hatt en merkelig fasong, i alle fall var drakten veldig trang på skuldre og overkropp, men veldig riklig under beltet med noen beist av noen sko. Dette gjorde at jeg som fersk hadde store problemer med luft i bena. Dette førte til et par ukontrollerte oppstigninger fra ca 20-15 meter. Men ikke værre at jeg kavet i mot og klarte å holde samme fart som boblene. Vær obs på din egen oppførsel, og ta det med ro. Som regel får man bare beskjed om det når man ringer. Vedkommede over som havnet i trykk-kammer, der virker det som om noen med litt for lite kunnskap har vært litt for ivrige til å prøve det nye trykk-kammeret.....

Det kan jo ellers være greit å bruke vesten som oppdriftskontroll om man ellers kansje dykker andre steder i verden med våtdrakt... ;)

Busdiver
31-10-2007, 15:57
----snip------
Det og gaffatape funker flott (har også brukt gladpack når eg ikkje hadde anna tilgjengeleg).

Og hvis man ikke får det til med Gaffatape har man bare ikke brukt NOK tape ;D

kvasiDIRdiver
01-11-2007, 16:09
Hei....
Har kjøpt BARE Trilam Pro Dry....
Det første dykket mitt var også sånn. Det var veldig vanskelig å få ut luft av drakta...
Heldigvis så hadde jeg en meget oppservang og erfaren buddy som gav meg 4kg under vann. Men det hjalp jo veldig dårlig når vi kom til 7-8m fra 17m. Da hadde jeg så langt i fra mulighet til å holde meg nede så jeg viste :thumbup: til buddy og vi gikk opp...
En ting som jeg trur mange nybegynnere ikke gjør er at man må trykke på ut ventilen for å få ut luft.

Dagen etter gjorde vi et dykk i olsofjorden som var så utrolig bra og deilig. Da fikk jeg kontroll over utventilen og vi fikk oss nøytrall oppdrift og lå og svede ved 17 meter forann et stort fjell som gikk fra 5 til 20 meter, mens vi så på fisk og hummer....

Så prøvedykket mitt gikk også dårlig, men mitt prøvedykk nummer 2 gikk veldig bra........ ;) ;)

Har ikke hatt noen problem med den drakta (har ny modellen). tvert imot. den dumpa som som bare det. måtte skru igjen ventilen bittelitt for at den skulle dumpe roligere.

Måtte han gi deg 4kg under vann, er ikke du riktig avveid, og om han holdt seg nede ved å gi deg 4kg så er ikke han riktig avveid heler.

Hvordan kom du deg ned i det hele tatt?

Bra det gikk bra da:-)

Og hvis man ikke får det til med Gaffatape har man bare ikke brukt NOK tape ;D

Det er en universiell sannhet!, har ikke dere sett Mc Gyver?

Gaffa rules!!!!!!!!!!!!!!!!

nikkern
02-11-2007, 08:09
Har ikke hatt noen problem med den drakta (har ny modellen). tvert imot. den dumpa som som bare det. måtte skru igjen ventilen bittelitt for at den skulle dumpe roligere.

Måtte han gi deg 4kg under vann, er ikke du riktig avveid, og om han holdt seg nede ved å gi deg 4kg så er ikke han riktig avveid heler.

Hvordan kom du deg ned i det hele tatt?

Bra det gikk bra da:-)

Det var jo bare 5 dykke ellernoe sånt da... Dreiv jo enda med å finn riktig bly vekt.... >:(

:speechless1:Jeg hadde ikke luft i drakta da jeg gikk ned, men da jeg fylte luft i drakta når jeg kom ned, så merka jeg at ventilen ikke var som den skulle.

kvasiDIRdiver
02-11-2007, 12:45
[

Det var jo bare 5 dykke ellernoe sånt da... Dreiv jo enda med å finn riktig bly vekt.... >:(

:speechless1:Jeg hadde ikke luft i drakta da jeg gikk ned, men da jeg fylte luft i drakta når jeg kom ned, så merka jeg at ventilen ikke var som den skulle.

Buddy var ikke erfaren og observant om han ga deg 4kg bly når det var innventilen som lekket :-p

Bare å napp ut draktslangen om slikt skjer. det har skjedd med meg tusen ganger år jeg har lånt meg andre drakter enn min egen. Det er helt forferdelig for man merker det ikke selv før man begnner å stige.
Det gjør man irritert:-p

Om det er drakten som kødder så ta den med til forhandler for å se på den.

Om drakten ikke er ny kan det hende du må serve ventilene.de må kikkes på iblant akkurat som ventilene du puster av.
Er ikke du flink å skylle den kan saltkrystaller bli et problem og jamme den.

nikkern
02-11-2007, 19:49
Innventilen min lakk ikke.... (hvor har du fått det fra foresten :-\\)
Men når jeg kom ned så trykka jeg på innventilen for å få nøytral oppdrift. Det gjorde ikke jeg før jeg var på 10m. Men når vi skulle opp til 5 meter for stopp, så fikk ikke jeg ut luft å det skjønte buddyen. Sånn at han gav med 4kg for at jeg skulle kunne gjennomfør stoppen......

Andreas
02-11-2007, 20:04
Men når jeg kom ned så trykka jeg på innventilen for å få nøytral oppdrift. Det gjorde ikke jeg før jeg var på 10m. Men når vi skulle opp til 5 meter for stopp, så fikk ikke jeg ut luft å det skjønte buddyen. Sånn at han gav med 4kg for at jeg skulle kunne gjennomfør stoppen......

Med andre ord: Du hadde enten ikke auto-dump ventil, eller den var lukket? Eller var det en feil på den?

Men hvor fikk buddy de 4 kg'ene fra? Hadde jeg gitt fra meg 4 kg på sikkerhetsstoppen hadde jeg fløyet til værs som bestemor skogmus :)

A.

kvasiDIRdiver
02-11-2007, 21:51

Med andre ord: Du hadde enten ikke auto-dump ventil, eller den var lukket? Eller var det en feil på den?

Men hvor fikk buddy de 4 kg'ene fra? Hadde jeg gitt fra meg 4 kg på sikkerhetsstoppen hadde jeg fløyet til værs som bestemor skogmus :)

A.

Indeed.. hadde du fåt 4kg av meg hadde du fått alt blyet mitt:-p

Antok at det var innventilen siden det var ikke noe fornuft i at det var utventilen som jamma. Bare drakter har noen av de beste ventilene på drakt.

Får ikke du tømt drakta så drar du ut halstetninga:-p heheheheeheheheheheeh....

Men det er siiiiiiinnsykt kaldt og guffent:-p

nikkern
02-11-2007, 22:41

A.

Det er litt flaut å si det men utventilen var skrudd feil vei... Men det var det første dykket jeg hadde etter kurset.

Jeg fikk ankelloddene til buddyen + 2 kg fra hver vektlomme. Jeg trur han pleier å dykke med 8 kg + ankel. sånn at han tømte drakta helt sånn at han satt igjen med 6 kg, og "vakum" i drakt og vest...hehe Men mens vi var på 5m så fant han en kran vinsj som han la i fangstnettet.....

kvasiDIRdiver
02-11-2007, 22:51

A.

Det er litt flaut å si det men utventilen var skrudd feil vei... Men det var det første dykket jeg hadde etter kurset.

Jeg fikk ankelloddene til buddyen + 2 kg fra hver vektlomme. Jeg trur han pleier å dykke med 8 kg + ankel. sånn at han tømte drakta helt sånn at han satt igjen med 6 kg, og "vakum" i drakt og vest...hehe Men mens vi var på 5m så fant han en kran vinsj som han la i fangstnettet.....

Er ikke flaut i det hele tatt:-)

Sånn som skjer fra tid til annen.

Skulle jeg ramsa opp alle tabbene mine hadde vi blitt sittende ei uke i strekk:-p

Se det på denne måten. du er en erfaring rikere:-)

Lykke til:-)

Andreas
03-11-2007, 01:46

A.

Not at all.

Alle gjør feil. Selv de flinkeste gjør feil. Men du var heldig som hadde kompetent buddy - kudos til ham. Uansett er nok oftest de dykkene vi gjør som fritidsdykkere ikke krise mht en liten sprett opp fra sikkerhetsstoppen, men en pen profil er nå en fordel da.

Min erfaring er at mye er i hodet. Man klarer seg med selv minus 4 kg hvis man tar det veldig med ro, puster grunt, og er trygg på at man mestrer det - men det er avhengig av erfaring (som din buddy demonstrerte).

A.

HMK
19-02-2008, 16:29
Jeg hadde en småekkel opplevelse på dykkekurs i Thailand. Vi tok først PADI OWD og var svært fornøyd med instruktøren vi hadde der. Men så fikk vi jo lyst til å dykke mer da, og skrev oss på SSI Level 2 kurs (deep+navigation). Skjønte egentlig raskt at den nye instruktøren ikke tok sikkerhet like seriøst.

Det gikk "galt" på mitt første dykk. Det var kun mitt syvende dykk, og i tillegg et nattdykk. Merket at det var mer stressende i mørket med giant barracudas luskende i skyggene. Luftforbruket gikk opp, og jeg fikk lite luft først. Jeg signaliserte et par ganger til dykkelederen, men han svømte bare videre som om ingen ting hadde skjedd. Egentlig var vi jo i gang med safety stop'n, men dette gikk meg hus forbi. Inntil dette dykket hadde vi nemlig hengt stille i vannet på sikkerhetsstoppen. Og da jeg etterhvert fikk under halvparten av 50 bar lurte jeg på når faen vi skulle ta det stoppet!!!

Det neste jeg merker at jeg begynner å sveve litt høyere enn gruppa. Jeg tømmer BCD og prøver å svømme nedover. Jeg prøver å tømme mer, men den er tom, og da kjenner jeg hånda bryter vannflata. Så jeg blåste opp BCD manuelt og lå og ventet noen minutter. Husker det var litt guffent å ligge på rommet og lese om symptomer på dykkersyke, mens det kriblet i fingrene... :thumbdown: Men jeg tror det gikk bra :) Dykket var forresten 17 meter / 43 min. Ser at flere her hatt værre oppstigninger, hehe :azzangel:

Det jeg kom på her om dagen var at instruktøren mente jeg hadde for mye bly. Jeg hadde tatt på meg samme mengde som på PADI-kurset, men han fikk meg til å fjerne en vekt. Og vi testet ikke oppdriften etter justeringen....så jeg hadde vel 2kg for lite tenker jeg ::)

Forøvrig hadde vi et dykk på 40 meter / 28 min. med samme fyren. Vi dykket på vanlig luft, og dette var mitt og buddyens 10. dykk. Etter å ha frekventert dette forumet en stund nå skjønner jeg at dette er ganske uforsvarlig.... :o Jeg er langt fra sikker på at vi hadde nok luft hvis en hadde fått trøbbel. I tillegg surret vi litt for lenge nede på maksdybde, for han instruktøren ble dritstressa da han sjekka computeren :-X

OKOverrein
19-02-2008, 17:01
Min erfaring er at mye er i hodet. Man klarer seg med selv minus 4 kg hvis man tar det veldig med ro, puster grunt, og er trygg på at man mestrer det - men det er avhengig av erfaring (som din buddy demonstrerte).

A.

Helt enig, det fungerer egentlig veldig fint med en del mindre bly, så lenge du er
trygg på deg selv. Jeg har demontert og "lånt" bort bly fra belte på ett og annet dykk, da folk har funnet ut litt dypere at de manglet bly. Jeg har også "droppet"/gitt buddy kontroll over blybeltet på 6-7 meter bare for å teste det ut. Da hadde jeg ca 100 bar igjen på flasken, og det gikk rolig oppover først da jeg kom til 5 meter. Dypere kunne jeg vel ha vært en stund til. Avveiningen min skal det ikke være så mye galt med, jeg kan puste flaskene helt tomme ved å skvise alt som er av drakt/vest.