PDA

View Full Version : En, to eller tre buddyer?

keva
13-06-2007, 20:16
...

saphiens
13-06-2007, 20:35
Voldsomt til avstemninger du lager.....foretrekker èn buddy, men kan godt dykke flere så lenge det er avklart på forhånd hvem som har tilhørighet til hvem!

toppskarv
13-06-2007, 21:04
mangler alternativet ingen ;D
toppskarv

Herqlez
13-06-2007, 21:40
Enig med Saphiens. Artig å dykke med fler, så lenge man vet hvem som passer på hvem...! Nytter ikke å være hønemor til flere under vann! ;D

Thomas Torjusen
13-06-2007, 23:06
...

Vennligst skriv noe mer enn bare "..." i dine innlegg.

/Thomas

Rolf-Arne
14-06-2007, 00:52
dykke i 3er team er greit , krever at man er mere samkjørt enn 2er team.

går greit uten og ;)

sailorjerry
18-06-2007, 22:32
Enig med Saphiens. Artig å dykke med fler, så lenge man vet hvem som passer på hvem...! Nytter ikke å være hønemor til flere under vann! ;D

Så divemaster er ikke blant toppvalgene dine da med andre ord?:-p

Dan T
18-06-2007, 22:59
så lenge "hønemor" er en bestemt kaptein, og alle setter seg inn i dykkeplanen på forhånd, ser jeg ikke noe problem i å være f.eks 3 i teamet.det er det optimale.
hvem som passer på hvem kommer ann på formasjon og hva som skjer.

OKOverrein
18-06-2007, 23:37

Det kan vel nesten ikke sammenlignes å være divemaster med det å dykke i grupper på 2-4. Er du DM på kurs så settes dykkerne opp i 2 og 2 og du får passe på gruppen. da svømmer det ene paret etter det andre og dykkerne holder kontakt seg imellom (det skal iallefall gjøre det).

Hvis jeg skal gjennomføre et strømdykk med 2 andre dykkere så skal jeg iallefall være kjent med hvor flinke de er med eget utstyr og ha hatt et par dykk med det før. En helt fersk dykker bør man helst være 1-1 for å føle at man har full kontroll.

saphiens
19-06-2007, 01:20

For min del er det helt utelukket....

Ikke ser jeg på DM som et kvalitetsstempel heller for den saks skyld!

OKOverrein
19-06-2007, 01:55

For min del er det helt utelukket....

Det burde egentlig være et kvalitetsstempel, men det er mye rart som har bestått dette kurset som kanskje ikke burde ha gjort det. Desverre.

Herqlez
19-06-2007, 10:59
Jeg syns da det kan være trygt å ha med seg en dm på tur. mtp erfaring/kursing osv..(men nå ble jeg jo litt skeptisk da!!!) :o

Så lenge man er enige om formasjon (som gjerne sklir ut litt da...!) og hvem som er buddy med hvem er det greit å dykke fler!

rune5
19-06-2007, 12:25
Dykker kun med innsiden av hodet. Den eneste buddyen jeg stoler på ;)

Rune

sailorjerry
19-06-2007, 20:41

Det kan vel nesten ikke sammenlignes å være divemaster med det å dykke i grupper på 2-4. Er du DM på kurs så settes dykkerne opp i 2 og 2 og du får passe på gruppen. da svømmer det ene paret etter det andre og dykkerne holder kontakt seg imellom (det skal iallefall gjøre det).

Teori og praksis er noe helt annet:-p

Skills varierer jo fra tid til annen, noen er flinke mens andre må man sitte på for å holde de samlet.

Er ikke DM selv enda så kvalifiserer ikke helt til å fordype meg i diskusjonen.

Personlig synes jeg meg selv og en buddy er best,
men har ingen problem med 3 og 4 mannsteam med dykkere jeg kjenner ferdighetene og erfaringen til, men der går grensen.. alt over det er stress og rot.
På uv jakt er det fint med 3.

Sålenge det er trygt og man har det gøy er det skit samma.

Dan T
20-06-2007, 23:43

Rune
har du back-up gas der da eller,hvis du går tom eller du får feil på utstyret...?

OKOverrein
21-06-2007, 05:19

Rune
har du back-up gas der da eller,hvis du går tom eller du får feil på utstyret...?

Dykker du solo, er det jo kjenkt om man enten har dobbeltsett som man kan bruke (krandrill) eller en ponybottle/stage.

veggis
21-06-2007, 07:45

Syns det er interessant at de med lavest sertifisering ofte rakker ned på de med høyere. Misforstå meg rett, det finnes mange dårlige divemastre, men Janteloven ser også ut til å være utbredt på Dykkesiden.

Fredriksen
21-06-2007, 09:06
Jo færre dykkere, jo mindre ting som kan gå galt. ;)

JonORunde
21-06-2007, 09:37
Jo fleire dykkere, jo meir gass eg kan "låne" om det går galt :)

For normal sportsdykking syns eg to stykker er glitrande, mindre å passe på.

Men, når ein starter å dykke djupere, teknisk, rebreather o.l. blir det ei anna historie.

Vi dykker ofte djupt i eit 3-manns (ok, 2-mann+ei jente) -team. Det er ei god løysing.

Sidan vi dykker rebreathere, er mengde gass som "bailout" vesentlig. Når alle da har med et par-tre stager, blir det vanvittige mengder med gass om noke skulle skje.

Jon O

saphiens
21-06-2007, 13:19

Syns det er interessant at de med lavest sertifisering ofte rakker ned på de med høyere. Misforstå meg rett, det finnes mange dårlige divemastre, men Janteloven ser også ut til å være utbredt på Dykkesiden.

Meningen var ikke å rakke ned på noen, og det er synd hvis noen føler de må gå i skyttergraven, jeg poengterte i all enkelhet at jeg, basert på mine foreløpige erfaringer, ikke ser på antall plastbiter som et kvalitetsstempel. Skal heller gi en lyd hvis jeg forandrer mening når jeg får meg flere kurs....

EDIT: Jeg mener ikke at det er en ulempe å ha sine sertifikater i orden, og det er klart at en blir bedre dykker av å ha erfaring og god kursing. Men det er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel....det finnes dessverre dårlige. Men det gjør det i alle miljø.

Rolf-Arne
21-06-2007, 14:22
slipper du igjennom DM "nåløyet" så skal du ha vist at du behersker teori og praksis. menneske kunnskapen , den sosiale erfaringen er ikke bestandig like lett og vurdere. Så her i ligger en fallgruve , som med bil sertifikat , kunne kjøre bil er ikke det samme som å kjøre med hensyn til andre trafikanter. Noen forstår aldir andres syn på ens egne gjerninger.

Men tror nok som med instruktører og folk flest , er som med DMèr i hovedregelen er alle godt likanes folk med noen untak.

solvar
21-06-2007, 14:41
Dette blir selvsagt svært personlig, og helt knyttet til den type dykking man gjør, men:

Jeg synes det er tungt å dykke med to buddyer. Det går erfaringsvis mye dykketid til å sikre at jeg vet hvor buddyen er. Og med to stykker blir det mer å passe på.

To forhold hjelper stort, - (1) god sikt og (2)kjente buddyer med avtalt tegnspråk. Selv under gode forhold avtaler vi formasjon på forhånd dersom vi er tre stykker.

Tore Solvar

Knoll
21-06-2007, 14:46
Når det gjelder antall buddyer foretrekker jeg 1, med flere buddyer blir det fort rotete er min erfaring, nå har ikke jeg noe mer en AOW. Om man har kursing der man legger vekt på flere buddyer, klar ansvarsfordeling / fordeling av oppgaver til hver enkelt og avtalt formasjon stiller saken seg selvsagt annerledes.

slipper du igjennom DM "nåløyet" så skal du ha vist at du behersker teori og praksis. menneske kunnskapen , den sosiale erfaringen er ikke bestandig like lett og vurdere. Så her i ligger en fallgruve , som med bil sertifikat , kunne kjøre bil er ikke det samme som å kjøre med hensyn til andre trafikanter. Noen forstår aldir andres syn på ens egne gjerninger.

Men tror nok som med instruktører og folk flest , er som med DMèr i hovedregelen er alle godt likanes folk med noen untak.

For å vere veldig generell

ALLE kurs / sertifikater osv. er egentlig bare en opplæring / et papir på at du kan begynne å lære på egenhand.

Tobbsn
25-06-2007, 22:43
Det må da være opplagt at det er slagordet: "jo flere jo bedre" som gjelder her. Det er alltid greit å ha så mange som mulig som kan redde deg hvis noe går galt, jeg er ganske uerfaren selv og stemmer helt klart 5 eller flere!

McSnus
25-06-2007, 23:25
Det må da være opplagt at det er slagordet: "jo flere jo bedre" som gjelder her. Det er alltid greit å ha så mange som mulig som kan redde deg hvis noe går galt, jeg er ganske uerfaren selv og stemmer helt klart 5 eller flere!

du er jo helt på blåbærtur.. team på 2-3 dykkere er absolutt best. alt etter hva type dykk du skal gjøre. men ikke mer enn 3 dykkere i ett team. blir det mer vet du ikke hvem som er hvor og gjør hva å blir bare rot når en får problemer.. noen mener også at nobuddy er den beste buddyen

sailorjerry
26-06-2007, 02:45

med 5 eller fler som dykker føler den mest erfarne at han må passe på de andre om man ikke er veldig godt kjent..det tror jeg er slitsomt.

Beste buddyer er de man er kjent med og nogenlunde komfortabel med.

Tobbsn
26-06-2007, 17:43

med 5 eller fler som dykker føler den mest erfarne at han må passe på de andre om man ikke er veldig godt kjent..det tror jeg er slitsomt.

Nei, jeg tror ikke det er så veldig slitsomt, dette er jo noe man må avklare på forhånd slik at alle parter er fortrolig med antallet dykkere i sjøen sammen. Jeg har dykket i flere uker nå og begynner å bli nogenlunde erfaren selv, jeg har også tatt utvidet førstehjelps kurs - noe som jeg mener burde være obligatorisk for å ha PADI lappen - så jeg mener selv jeg har det som trengs for å redde en venn i nød. Jeg mener jeg fint kan ha med meg andre mindre/mer eller like erfarne dykkere som meg selv uten problemer. Man må selvsagt holde seg i en gruppe og passe på at ingen svømmer bort, men om noen mot formodning skulle få et illebefinnende, f.eks. slag, så er det greit om det er... tja, kanskje ti stykker rundt som kan sende personen til overflaten og få ham ombord i båten. Enda verre er det om personen som ryker til er særdeles overvektig, da er det greit med kanskje enda flere.
Så jeg står fast ved min beslutning: Jo flere jo bedre. :)

sailorjerry
26-06-2007, 22:07

Nei, jeg tror ikke det er så veldig slitsomt, dette er jo noe man må avklare på forhånd slik at alle parter er fortrolig med antallet dykkere i sjøen sammen. Jeg har dykket i flere uker nå og begynner å bli nogenlunde erfaren selv, jeg har også tatt utvidet førstehjelps kurs - noe som jeg mener burde være obligatorisk for å ha PADI lappen - så jeg mener selv jeg har det som trengs for å redde en venn i nød. Jeg mener jeg fint kan ha med meg andre mindre/mer eller like erfarne dykkere som meg selv uten problemer. Man må selvsagt holde seg i en gruppe og passe på at ingen svømmer bort, men om noen mot formodning skulle få et illebefinnende, f.eks. slag, så er det greit om det er... tja, kanskje ti stykker rundt som kan sende personen til overflaten og få ham ombord i båten. Enda verre er det om personen som ryker til er særdeles overvektig, da er det greit med kanskje enda flere.
Så jeg står fast ved min beslutning: Jo flere jo bedre. :)

DU har dykket i flere uker nå og begynner og bli erfaren..ALt du sier og gjør forteller meg det motsatte....
Jeg har ikke holdt på lenge, har ca litt over 70 dykk i år og et fåtall i fjor og jeg VET at jeg ikke er efaren. jeg hører på gutta som har peiling og planlegger dykkene mine og rutinene rundt dykket.
Har ikke fått noen klager hittil..

Jeg har selv padi rescue diver og efr kurs... og om du hadde stryki med hadde jeg nok klart å få deg opp uansett med riktig teknikk selv om det var kun du og jeg og forhåpentligvis banka liv i deg (med mindre jeg plukker opp bitene av deg når du eksploderer med propan drakten din da....

Har du hørt ordtaket, jo flere kokker jo flere søl.. utvidet førstehjelpskurs..gjaldt det dykking?
Du har vel bare owd?

Til fordel kan man være MAKS 3 personer på et skadested før ambulansepersonell kommer... ellers blir det for mye delegering og dirigering..

blomstrand
26-06-2007, 23:24
Jeg synes at jo flere jo bedre :)

Grunner til dette er:
Det sosiale er en svært viktig del av dykkingen.

Hvis utstyr feiler er det alltid en Reodor Felgen tilstede som kan fixe problemet og redde dykket ditt.

Hvis buddy er tett i øra er det ingen problemer med å finne en ny buddy.

Alltid overflateberedskap, ettersom en kan arrangere flere dykketeam.

Hvis uhellet er ute er det flere ressurser til å bruke til søk, ringe 113, gi førstehjelp, holde forstyrrende publikum/presse unna, møte redningshjelp (helikopter/ambulanse), varsle pårørende osv.

Og ikke minst når du finner ut at termosen med kaffe står igjen hjemme…. :P

Svein Petter

sailorjerry
27-06-2007, 00:09

Grunner til dette er:
Det sosiale er en svært viktig del av dykkingen.

Hvis utstyr feiler er det alltid en Reodor Felgen tilstede som kan fixe problemet og redde dykket ditt.

Hvis buddy er tett i øra er det ingen problemer med å finne en ny buddy.

Alltid overflateberedskap, ettersom en kan arrangere flere dykketeam.

Hvis uhellet er ute er det flere ressurser til å bruke til søk, ringe 113, gi førstehjelp, holde forstyrrende publikum/presse unna, møte redningshjelp (helikopter/ambulanse), varsle pårørende osv.

Og ikke minst når du finner ut at termosen med kaffe står igjen hjemme…. :P

Svein Petter

Ja jøss! selvfølgelig, var kanskje vag her..
er dykkerene ok og har oppdrift og alt under kontroll med tanke på å sparke opp sedimentet så kan det var 200 i vannet for alt jeg bryr meg.

Poenget mitt er at om shit happens så trenger du ikke halve jordkloden for å redde skinnet ditt...

Jeg og 99% av mine buddyer har 2x12 med 210cm langslange..ergo problemer med luftmangel løst.

I tillegg har vi som regel med 7l/s040 deco flaske på laaaaaaaaange dykk og dykk der vi er litt dypt (multilevel) til bruk som en meget overflødig pony og i tilfelle av tapt gass og slikt.
(uten blanding selvfølgelig!) er nok til å komme seg opp og ta sikkerhetsstopp om begges luft går til helvete..noe som er liiite sannsynlig.

På vrak legger vi de ved bunntauet..

Trenger ikke 10 buddyer hver gang.. men sikkerhet er det viktigste..
spesielt for meg som skal få en sønn i oktober.. gidder ikke stryke med. det er unødvendig:-p

Men hvor mye beredskap mååå man ha da?
organisert er alltid best, men ikke ofte det lar seg gjøre om man vil dykke opptil 4-5 ganger i uka..

ps..Reodor? du trenger bare meg:-p har med meg alt som trengs..:-p hehe..

Som sagt..shit happens..o ringer og slikt har ihvertfall vært en innspillende faktor..
Og glemt bly og glemt svømmeføtter og alt mulig..hehe.. har med ekstra jeg:-p

Har ikke tid til slikt tull..jeg vil dykke:-p

Fredriksen
27-06-2007, 09:22
Skal det dykkes store grupper i lag, synes jeg det er best om man deler seg inn to og to. Ellers blir det fort litt kaotisk.
Og selv om slike arrangerte dykk både er sosiale og ofte svært morsomme( på land ihvertfall) blir de gjerne svært tidkrevende og masete. Alt til sin tid, noengang masse buddyer, andre ganger bare min faste makker. :)

Knoll
27-06-2007, 16:04

Grunner til dette er når du finner ut at termosen med kaffe står igjen hjemme…. :P

Svein Petter

Da er strøm, vannkoker og frysetørret kaffe godt å ha... :lol:

Lunatic
27-06-2007, 16:51
Skal det dykkes store grupper i lag, synes jeg det er best om man deler seg inn to og to. Ellers blir det fort litt kaotisk.

Heilt enig. Eg har ingen problem med å dykke i store grupper (Så lenge dykkerkonsentrasjonen ikkje er høgare enn ca 0,5 dykker pr kubikkmeter). Men når eg går i vatnet vil eg ha ein klart definert makker, som eg har planlagt dykket med, og utført sjekk saman med. Som veit korleis utstyret mitt er sett opp, og at det fungerer. Og sjølvsagt krever det samme av meg.
Det kan godt vere 100 andre makkerpar rundt oss, men kun den personen som eg gjennomførte buddysjekk saman med er min buddy.
2 makkerar, dvs meg og 2 andre er og heilt greit. 4 dykkarar danner 2 par. 5 dykkarar danner eit par og eit lag på 3. 37 dykkarar danner 17 par og eit lag på tre. Ellers blir det i mine auge solodykking i grupper.

Tobbsn
27-06-2007, 19:56
Glimrende!! ;D Da ble vi alle enige likevel! "Jo flere, jo bedre" :azzangel:
Alltide kjekt med folk som kan redde deg og andre.... :thumbup:

sailorjerry
27-06-2007, 21:15
Glimrende!! ;D Da ble vi alle enige likevel! "Jo flere, jo bedre" :azzangel:
Alltide kjekt med folk som kan redde deg og andre.... :thumbup:

Ville ikke redda deg om jeg fikk betalt for det....Du er jo en undervanns selvmordsbomber:-p