PDA

View Full Version : Mann skadd i dykkerulykke ved Ålesund

Tarantino
25-07-2003, 13:26
http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/07/25/374444.html

Mann skadd i dykkerulykke ved Ålesund

En mann i 50-årene er skadd i en dykkerulykke ved Runde i Ålesund kommune.

Fredag 25. juli 2003 13:10,
oppdatert 13:13

Hovedredningssentralen Sør-Norge fikk melding om ulykken klokken 11.58 fredag.

- En mann er skadd etter å ha dykket ved Runde i Ålesund. Mannen ble trolig skadd fordi han oppholdt seg for lenge på bunnen, sier vakthavende ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge, Joe Braseth, til NTB.

Mannen er fraktet med luftambulanse til Haakonsvern i Bergen, hvor han får behandling i trykktank.

((NTB)

Arnt
25-07-2003, 13:57
http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/07/25/374444.html

Fredag 25. juli 2003 13:10,
oppdatert 13:13

Hovedredningssentralen Sør-Norge fikk melding om ulykken klokken 11.58 fredag.

- En mann er skadd etter å ha dykket ved Runde i Ålesund. Mannen ble trolig skadd fordi han oppholdt seg for lenge på bunnen, sier vakthavende ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge, Joe Braseth, til NTB.

Mannen er fraktet med luftambulanse til Haakonsvern i Bergen, hvor han får behandling i trykktank.

((NTB)

Q: Hvorfor ha en link til saken når hele saken er referert?

Arnt

pero
25-07-2003, 14:07

Arnt

Hender vel ofte (av og til) at det kommer utfyllende informasjon etter hvert?

Arnt
25-07-2003, 14:13

Arnt

Hender vel ofte (av og til) at det kommer utfyllende informasjon etter hvert?

Heller av og til har jeg opplevd, da hovedoppslaget
gjerne(av og til) kommer som ny sak, en dag eller seinere.

Uansett.. hvorfor ikke bare lime inn linken m/ f.eks headingen?

Arnt
Hvorfor bryr jeg meg... Jæ*** regndrit....

Froskemannen
25-07-2003, 14:45
Det dreier seg visstnok om en erfaren kar med 800 dykk. Men 30 min på 30 meter er nok litt i lengste laget allikevel.

Det skal visstnok etter forholdene stå bra til.

Arnt
25-07-2003, 14:48
Det dreier seg visstnok om en erfaren kar med 800 dykk. Men 30 min på 30 meter er nok litt i lengste laget allikevel.

Norsk Standard gir 5min på 6 meter og 5min på 3 meter
for 30min/30meter... Så å gå rett opp er vel neppe lurt
uansett etter et slikt dykk.
Nå finnes det sikkert andre mere fornuftigere, både
gasser og tabeller å bruke til slikt.

Arnt

Tarantino
25-07-2003, 14:52
Har linken også mtp opphavsrettigheter... :-\

Froskemannen
25-07-2003, 15:09
Vel, PADI-tabellen gir deg svart tabellgrense på 25 minutter på 90 fot (har ikke metertabellen her), så man strekker jo strikken litt...

Kan også være andre forhold inne i bildet, repetert dykk etc. men jeg kjenner ingen slike detaljer.

Froskemannen
25-07-2003, 15:22
Jaja... jeg tror ikke han hadde alt dette i hodet. Og dessuten så dykket han med luft, så det blir litt OT.

Hvor fikk du NDL på 20 min fra? PADI-tabellen i meter? Jøsses, er de så forskjellige? Må sjekke min metertabell snarest...

Froskemannen
25-07-2003, 15:29
Ja, og 90 fot gir en NDL på 25 min på min PADI-tabell ihvertfall (engelsk tabell med fot på). Men 28 meter skal på den norske metertabellen rundes opp til 30, og da får du 20 min (som er det samme som 100 fot i tabellen - selv om 100 fot er 30,48 meter). Helt riktig som du sier!

Han var uansett litt lenge nede, siden han dykket på luft.

Burde han ikke ha det i hodet ?
Hadde åpenbart vært en fordel.

michaels
27-07-2003, 17:13

Ikke spes. imponert over geografi kunnskapene til de som mener at Runde ligger i Ålesund kommune :-)

Vegardso
27-07-2003, 20:52

Ikke spes. imponert over geografi kunnskapene til de som mener at Runde ligger i Ålesund kommune :-)

Kremt! Nå var det vel ingen her som skrev at Runde ligger i Ålesund kommune. Det står i linken til Dagbladet som Tarantino har klippet fra. Og teksten er iflg. Dagbladets artikkel, fra NTB, så du får sende en klage dit over geografikunnskapene! ;)

Kragset
28-07-2003, 10:55
"better safe than sorry" tenker jeg allti når jeg er ute å dykker. så å tøye tabellene er ikke det lureste man gjør...

håper det går bra med vedkommende vi diskuterer her... noen som vet noe mer om det?

må sei me enig der...

Jostein
28-07-2003, 10:59
Det er jo ikke et dekompresjons dykk engang !
Hva som er i lengste laget med 30m 30min ?

30meter på luft - NDL 20 min.
Men luft bruker du kun til å fylle i bil og sykkeldekk.

Så med en gass som brukes til dykking:
30meter med EAN 32 eller 30/30 (oksygen/helium) - NDL 30 min

Du slutter ikke å overaske meg FUE, dette tar nærmest kaka !
Iflg normale standard sportsdykkertabeller så er dette ett dykk som krever deko, og jeg vet ikke om noen org. som ikke sier dette.
Selvfølgelig nå man dykker på luft !
Det har aldri vært sakt noe annet enn luft det i denne saken !
Eier du ingen som helst forståelse for at andre dykker på annen måte enn det du gjør, skjønner du ikke at det finnes en annen verden enn den du beveger deg i til tider ?
Hva har disse påstandene som du kommer med her i denne tråden her å gjøre ?
Hvis du skal drive med en eller annen form for frelsing så synes jeg du gjør det på gal måte !
Det første evt. venner eller famile til den forulykkede trenger er vel ikke å få presset på seg at personen dykket feil i forhold til dine verdier !

Hva vet du om årsaken til denne ulykken ? Som kan komme med slike påstander tvert !
Jeg har selv noen dager i trykkammer, der jeg dykket med Nitrox og fulgte tabeller/ computer. Kammerlegen gikk igjennom loggen til min computer og annerkjente dykket som ett ikkedekodykk. Men like fordømt havnet jeg i boksen !
Så selv om du prøver å frelse folk over til din religion så er ikke denne religionen garantert uten muligheter for skader !

Er det noe jeg har lært så er det å ta de første avisoppslagene med en solid klype salt. Det er ofte mere missinformasjon enn fakta pga uvitenhet og uttalelser uttalt av personer som er stressa pga ulykken !

Jostein B.

JP
28-07-2003, 11:35
Det har aldri vært sakt noe annet enn luft det i denne saken !
Jostein B.

jeg tror fue roter litt
hilsen jp

JP
28-07-2003, 11:53
jeg har lest innleggene dine men de er OT.
vi vet ikke grunnen for denne ulykken, bortsett fra at vedkomne dykket på luft og oversteg ND med 10min,
hvilken grunner for overstigelse og hvorfor vedkomne ikke gjennomførte deco vet vi ikke noe om.

hilsen JP

Triton
28-07-2003, 12:06
FUE:

Spiller det noen rolle hva slags gass man bruker om man overstiger grensene for Ikke Deco?

JP
28-07-2003, 12:10
Alle er enig med det. :banghead:

spørsmål . kan man feks. overskride en 32% blanding.
hilsen JP

JP
28-07-2003, 12:17
:censored:
hilsen JP

Jostein
28-07-2003, 12:46
ERKLÆRING :

Jeg er ikke den store retoriker, jeg har dyseleksi og jeg skriver ofte noe som kan missforstås !
Jeg har også den egenskapen at jeg kan missfortå det jeg leser !
Jeg er ett menneske !!!!!!!

Jeg vet jeg ofte er kontroversiell. Jeg vet at jeg til tider er kverulerende.
Men jeg holder alltid åpent for andre meninger og metoder !

FUE du vinner !!!
Jeg gidder ikke mere !
Jeg legger meg flat !
Du har rett i alt !
Du vet best, alle oss andre tar feil !
Jeg kommer heretter kun til å foreta mine diskusjoner via direkte mail, med folk som kan mitt språk !
Jeg har ikke høy nok utdannelse til å drive med den form for retorikk og diskusjon som FUE gjør !

Kun en liten ting vil jeg si til slutt :

JP, du kan få sakt det jeg føler kun med en animasjon ;D

Jostein B.

Vegardso
28-07-2003, 13:09
ERKLÆRING :

Jeg er ikke den store retoriker, jeg har dyseleksi og jeg skriver ofte noe som kan missforstås !
Jeg er ett menneske !!!!!!!

FUE du vinner !!!
Jeg gidder ikke mere !
Jeg legger meg flat !
Du har rett i alt !
Du vet best, alle oss andre tar feil !
Jeg kommer heretter kun til å foreta mine diskusjoner via direkte mail, med folk som kan mitt språk !
Jeg har ikke høy nok utdannelse til å drive med den form for retorikk og diskusjon som FUE gjør !

Kun en liten ting vil jeg si til slutt :

JP, du kan få sakt det jeg føler kun med en animasjon ;D

Jostein B.

Hva om Jostein og JP spleiser på en vedsekk etc. til mannen? ;) ;D ;D ;D

remi
01-08-2003, 14:55
ERKLÆRING :

Er argumentasjonsrekken og begrunnelsen min svak regner jeg med at folk ikke lytter. Er den sterk regner jeg med at folk tar det til seg.

Jeg skal, etter oppfordring, gjøre ett unntak fra min regel nr1, nemlig å aldri diskutere med folk som ikke er stroke.

Men det er på en betingelse: du leser det jeg skriver, tenker over det og du svarer IKKE på det, i tillegg må du gjøre deg klar for en stor overraskelse:

FOLK LYTTER IKKE!

Du har selv konstantert grunnen; argumentasjonsrekkene dine er for svake, og så til de grader fyllt med svada og selvforherligelse at folk flest blir kvalme av å lese dem.

Jeg er selvsagt klar over at slike spissformuleringer og kverulerende innlegg har sin plass i mange diskusjoner, men det gjelder å kjenne sin besøkelsestid og skjønne når man bør holde kjeft.

sånn er det bare med den saken

remi

ps ikke forvent å få svar fra meg hvis du mot formodning svarer på dette innlegget. ds

picasso
02-08-2003, 12:15
Du har selv konstantert grunnen; argumentasjonsrekkene dine er for svake, og så til de grader fyllt med svada og selvforherligelse at folk flest blir kvalme av å lese dem.

Er det et CMAS triks at oppstigning uten dekompresjonsstopp på dykk som ikke krever dekompresjon ikke er sikrere enn oppstigning uten dekompresjonssopp på dykk som krever dekompresjon for å holde oss til tema i tråden ?

Gåtta banen.Er det noe rart at flere og flere av oss blir småkvalme bare vi ser noe som minner om DIR.
I steden for å bli Nysgjerrige.

picasso
02-08-2003, 18:11
Gåtta banen.Er det noe rart at flere og flere av oss blir småkvalme bare vi ser noe som minner om DIR.
I steden for å bli Nysgjerrige.

Hold deg til luft - 30 min 30 meter - og dropp dekompresjon på vei opp du.
Remi ser ikke hvorfor 32% nitrox har fordeler på dykk til 30 meter, kanskje ikke du heller.
Blir du kvalm av fordeler, be my guest.

Jeg synes det er unøvendig å sy puter under armene på CMAS instruktører med å forklare hvilke fordeler nitrox har over luft på relativ grunn dykking.

Det må da være grenser på hvor fjern det går an å være. >:(
Vi normale ser nok også fordeler med å bruke nitrox kontra luft.
Men det er også bakdeler med den.Nitroxrenset utstyr,Mere tungvint tilgjengelighet osv.Og muligheten for å få en feil gassblanding.Og noen av oss er faktisk kapable for å ta den dekompen som tabellen sier vi må ha.Den som strekker tabellen ved luft vil gjerne gjøre det samme med nitrox.
Og da er en gjerne like langt.
Og så kan vi jo fylle dekkene på sykkelen også. :)
Nei FUE,du ser ut til å ha et sidesyn som om du skulle se gjennom et sugerør. ;)
Er overhodet ikke i tvil om at du kan teorien(religionen)din,men det er ikke alltid dette passer min måte å dykke på.
Og det er i grunn det det hele dreier seg om.Jeg dykker på en måte jeg er konfortabel med.Har ikke hatt behov for verken nitriox eller trimix og ser i grunn ingen grunn til at jeg skal få det heller.Etter 26 år og ca 3000 dykk. :)

picasso
02-08-2003, 18:51
Det må da være grenser på hvor fjern det går an å være. >:(
Vi normale ser nok også fordeler med å bruke nitrox kontra luft.
Men det er også bakdeler med den.
Nitroxrenset utstyr,

Ikke hvis du fyller premix med <40% fO2

Mere tungvint tilgjengelighet osv.

Ikke hvis du bor i nærheten av et dykkesenter eller klubben gjør en investering.

Og muligheten for å få en feil gassblanding.

Gassen analyseres.

Og noen av oss er faktisk kapable for å ta den dekompen som tabellen sier vi må ha.

Er det noe god grunn for å gå inn i dekompresjons-sonen allerede før 30min 30meter ?

Den som strekker tabellen ved luft vil gjerne gjøre det samme med nitrox.
Og da er en gjerne like langt.

Det var 30meter 30minutter profilen var strukket til i dette tilfellet. Jeg tenkte å holde diskusjonen på det tråden omhandler istedenfor å teoretisere seg bort fra den åpenbare fornuften.

Og så kan vi jo fylle dekkene på sykkelen også. :)
Nei FUE,du ser ut til å ha et sidesyn som om du skulle se gjennom et sugerør. ;)

Godt du har fått med deg praktisk anvendelsesområde for den gassen ihvertfall ;)

Er overhodet ikke i tvil om at du kan teorien(religionen)din,

Jeg tror både du og Remi kan NDL 30meter med 32% nitrox - 30 minutter også.

men det er ikke alltid dette passer min måte å dykke på.
Og det er i grunn det det hele dreier seg om.

Ja, samarbeid, økt utbytte og sikkerhet er ikke noe sentralt poeng for en del.

Jeg dykker på en måte jeg er konfortabel med.Har ikke hatt behov for verken nitriox eller trimix og ser i grunn ingen grunn til at jeg skal få det heller.Etter 26 år og ca 3000 dykk. :)

Har ikke du nevnt tidligere at du har noe nitrox flaske greier stående i garasjen ?

Nei jeg har nok aldri nevnt at jeg har noe nitroxflasker i garasjen.Har faktisk ikke engang garasje. :)

Skal jeg absolutt være 30 min på 30 meter så tar jeg den dekompen jeg trenger.

Økt utbytte ville da bare være for de jeg dykker med.(I beste fall).Og er det et altoppslukende tema å være mest mulig sikker,så kan jeg jo slutte å dykke.

Og det er et hav av investeringer klubben min vil gjøre før fylleutstyr og måleapparatur for nitrox.

Synd FUE,noen poeng har du nok også,bare så synd de forsvinner i en sjelden trangsynthet.
Men det ser da absolutt ut til å være varemerket til DIRgutta.

picasso
02-08-2003, 20:28
Nei jeg har nok aldri nevnt at jeg har noe nitroxflasker i garasjen.Har faktisk ikke engang garasje. :)

Pokker ! Også jeg som letet etter flere positive karaktertrekk ;)

Skal jeg absolutt være 30 min på 30 meter så tar jeg den dekompen jeg trenger.

Samme deko som 30min 36 meter med 30/30 eller 40min 30meter med 32% nitrox.
Synes det er rart å velge like lang deko for kortere på samme dybde eller grunnere dykk med samme bunntid, men vær så god.

Økt utbytte ville da bare være for de jeg dykker med.(I beste fall).Og er det et altoppslukende tema å være mest mulig sikker,så kan jeg jo slutte å dykke.

Og det er et hav av investeringer klubben min vil gjøre før fylleutstyr og måleapparatur for nitrox.

Filter, dekanteringsslange og analysator.
Skulle gå uten å bli lotto millionær ???

Synd FUE,noen poeng har du nok også,bare så synd de forsvinner i en sjelden trangsynthet.
Men det ser da absolutt ut til å være varemerket til DIRgutta.

Du må gjerne være uenig, men jeg synes ikke det er trangsynt å ha lengre ikke dekompresjonstider på relativt grunne dybder.
Synes heller ikke det er trangsynt å gjøre 6 meter dypere dykk med samme bunntid og lik dekomp som du vil ha på 30m 30min med din foretrukne sykkeldekkgass.
Elller samme dybde med 10 minutter mer bunntid og samme dekomp som du vil ha på 30m 30 min.

Problemstillingen blir (for meg) irrelevant.Må jeg ta dekomp så gjør jeg det.For meg så kommer jeg oftere borti en problemstilling der jeg går dypere enn jeg hadde planlagt,og tar dekomp deretter.Og da blir jo ikke nitroxen noe force lenger. Bare en begrensning.
Så lenge jeg ikke føler behov for nitrox så er jeg fornøyd med fortidens pustegass. :)
DIR dykkere har en regel som jeg liker,og det er at de ikke dykker med andre enn DIRdykkere.
Så slipper jeg å dykke med slike.
På den annen side så er det gjerne slik hjernevasking foregår. ;)

picasso
03-08-2003, 11:22
Problemstillingen blir (for meg) irrelevant.Må jeg ta dekomp så gjør jeg det.For meg så kommer jeg oftere borti en problemstilling der jeg går dypere enn jeg hadde planlagt,og tar dekomp deretter.Og da blir jo ikke nitroxen noe force lenger. Bare en begrensning.

Da tar du med deg redskapet 30/30 eller 21/35.
Samme tabell, du EAD'er bare med 32% og 30/30.
Hoderegning enten det er innenfor NDL grenser, utenfor NDL grenser, firkantet profil, multilevel, med kun bakgass, eller med dekogass.
Fleksibillitet sa du ?

Og alt dette har jeg klart meg uten i 26 år? :)

Jeg vet alt dette du prøver å få sagt meg.Men for meg er det en mer komplisert løsning.Som jeg idet store og hele ikke føler noe behov for.Ikke trenger vi noe stor oksygenflaske å drasse på.Trenger bare bensin til pressa vår.Skulle jeg oppgradere,så hadde det blitt til rebreether.Men det er for dyrt foreløbig.Men der hadde det blitt en for meg stor gevinst og hente.Ingen bobler!!

michaels
09-08-2003, 21:06
Det er enkelte kverulanter her i forumet som aldri klarer å forstå når nok er nok. Jeg er enig med en i en annen tråd som mente at slike lange kverulerende diskusjoner forringet kvaliteten på forumet. Jeg må si meg enig med ham.
Den senere har jeg selv begynt å sile ut tråder som kunne vært ganske intressante pga at det er så jævla mye pjatt. Mener egentlig at man bør si hva man mener om en sak og selvsagt diskutere det, men jeg er dritlei av lange kjedelige tråder fra noen av gjenngangerne her på forumet.

Dette utløser sikkert reaksjoner fra de som føler seg truffet, men jeg velger å ikke svare på slike innlegg siden dette kun er en meningsytring. Mulig det finnes andre som deler mine synspunkt på dette.

Bertram
09-08-2003, 21:52
Ja da, Michaels. Ditt innlegg støtter jeg. J
eg har også begynt å sile ut tråder som egentelig kunne vært veldig interessanta, p.g.a alt utenomsnakk og kverulering. Forsøk å hold dere til sakene som tas opp!!

Froskemannen
11-08-2003, 12:23
Ihvertfall da, så går det bra med forulykkede.

Såvidt vites kan det se ut som om det var et tilfelle av nitrogennarkose inne i bildet - han trodde han svømte seg grunnere, men gikk i stedet utover/dypere - og så var det brått slutt på luft og han MÅTTE opp. Meddykkere prøve å få kontakt og få ham med opp, men han bare fortsatte, og de andre måtte opp.

Ikke lett å vite nøyaktig uten å snakke med ham selv, og det har jeg ikke gjort.

Andre
11-08-2003, 13:32
Du må gjerne være uenig, men jeg synes ikke det er trangsynt å ha lengre ikke dekompresjonstider på relativt grunne dybder.
Synes heller ikke det er trangsynt å gjøre 6 meter dypere dykk med samme bunntid og lik dekomp som du vil ha på 30m 30min med din foretrukne sykkeldekkgass.
Elller samme dybde med 10 minutter mer bunntid og samme dekomp som du vil ha på 30m 30 min.

Hmm, ved å bruke luft som pustegass på et 30/30 dykk (firkantprofil) vil dykkertiden ende opp ca. slik:

Luft:

Dec to 30m(2) on Air, 15m/min descent.
Level 30m 28:00 (30) on Air, 0,84 ppO2, 30m END
Asc to 20m(31) on Air, -10m/min ascent.
Asc to 12m(32) on Air, -7m/min ascent.
Stop at 12m 0:51 (33) on Air, 0,46 ppO2, 12m END
Stop at 9m 4:00 (37) on Air, 0,40 ppO2, 9m END
Stop at 6m 6:00 (43) on Air, 0,34 ppO2, 6m END
Stop at 3m 13:00 (56) on Air, 0,27 ppO2, 3m END
Asc to sfc.(59) on Air, -1m/min ascent.

Med Nitrox 32 derimot:

Nitrox 32:

Dec to 30m(2) on Nitrox 32,0, 15m/min descent.
Level 30m 28:00 (30) on Nitrox 32,0, 1,27 ppO2, 24m END
Asc to 20m(31) on Nitrox 32,0, -10m/min ascent.
Asc to 6m(33) on Nitrox 32,0, -7m/min ascent.
Stop at 3m 5:00 (38) on Nitrox 32,0, 0,42 ppO2, 1m END
Asc to sfc.(41) on Nitrox 32,0, -1m/min ascent.

Det vil si at jeg får et 18 minutter kortere dykk hvis jeg bruker nitrox istedenfor luft som pustegass.

Når vi da tar med i beregningen at jeg bruker ca. 10 min. (uten kjøring) for å fylle flaskene mine med luft og ved nitroxfylling bruker lang tid på å tømme flaskene, 10 min for å fylle oksygen, og nye 15-20 min på å fylle opp med luft for å få rette miksen (og så må man bruke tid på analysere gassen etter miksing og før dykket), så tar det faktisk betydelig kortere tid å utføre dykket på luft enn med nitrox32.

Hva du bruker luft til er meg revnende likegyldig, (man burde jo egentlig bruke Helium i sykkel og bildekk også for da ruller det sikkert lettere) men for meg er luft en helt grei gass for normale dykk.

Eller på en annen måte: nitrox på et slikt dykk er noe man ikke trenger, derfor er det unødvendig. Det spiller ingen rolle om det kan være "kjekt" å ha når man ikke trenger det.

Andre
12-08-2003, 08:46
Det er basic greier du fint klarer uten pc og v-planner.

Og allikevel tar det kortere tid å bruke luft. :-)

Så da tenker vi 2+2, dropper sikkerhetsmarginen og tut å kjør ???
Dette har vi gjort mange ganger før, går sikkert greit idag også. Og som regel gjør det akkurat det, går greit. Men det er lov å tenke lengre.

Og der tar du jo feil. Jeg dropper ikke sikkerhetsmarginene...

Du unngår å skape et "tak", har flere valg muligheter for problemløsning og større margin å gå på hvis ting ikke går etter planen.
Mindre marginer enn nødvendig er kanskje en god ting i dine dykkeplaner.

Poenget er at det er ENKLERE å bruke luft, (selv om jeg også bruker nitrox til en del slike dykk).

Jeg har akkurat kommet hjem fra ferie hvor vi fikk med oss 11 vrak på 14 dager (hvorav flere dykk på enkelte av de). Det hadde vi aldri rukket om vi ikke hadde dykket luft på flesteparten av de.

Jeg sier ikke at nitrox ikke har noe for seg, men desverre er det ikke alltid muligheter eller kostnadsmessig forsvarlig å skulle ha "den rette gassen" til ethvert dykk.

Dragen
12-08-2003, 09:08
og ved nitroxfylling bruker lang tid på å tømme flaskene

Hvorfor bruker du lang tid på å tømme flaskene?

/H

Andre
12-08-2003, 09:19
og ved nitroxfylling bruker lang tid på å tømme flaskene

Hvorfor bruker du lang tid på å tømme flaskene?

/H

lang og lang. Det tar tid å tømme en flaske med mindre man åpner krana og lar det stå til. Men da må man regne med kondensering i flaska også...

Nightdiver
12-08-2003, 16:53
lang og lang. Det tar tid å tømme en flaske med mindre man åpner krana og lar det stå til. Men da må man regne med kondensering i flaska også...

Hvordan får du kondens i en flaske med tørr gass ???

Jeg har alltid lurt på det samme. Den kondenserer på utsiden...men jeg har ikke hørt om at kondens har trengt gjennom stålet på en flaske ???

Andre
13-08-2003, 10:33
Hvordan får du kondens i en flaske med tørr gass ???

Morsom du. Selvfølgelig, når man kun fyller gass fra egen kompressor hvor alle filtre blir byttet til riktige tider og ingen andre enn deg selv fyller flasker på så er man 100% sikker på at gassen er helt tørr (og helt tørr gass får man ikke hvis man bruker luft i blandingen). Men så lenge det blir fyllt på kompressorer hvor andre har vedlikeholdet (og sjokkerende nok så gjør man dette når man f.eks. er ute på tur...) så kan man ikke være 100% sikker.

Dragen
13-08-2003, 12:36
Hvorfor tror folk at det kommer vann INN på flaska når man tømmer luft UT...? Skjer det et bytte i kranåpningen?

Man får IKKE kondens på flaska om man tømmer den raskt, DET får man av dårlig filtrering/drenering og intet annet.

/H

ktel
14-08-2003, 16:10

Det er jo ikke et dekompresjons dykk engang !
Hva som er i lengste laget med 30m 30min ?

Selvfølgelig skjønte FUE at her var det snakk om et dykk på luft.

Selvfølgelig vet FUE at et 30/30-dykk på luft er et dekompresjonsdykk etter annerkjente tabeller.

Selvfølgelig var dette innlegget skrevet for å få protester, slik at FUE kunne pense tråden over på et helt annet tema, som FUE syntes var morsommere å diskutere.

Jeg håper vedkommende har det bra og at hverken han eller familien har lest denne tråden. Den burde kanskje vært flyttet til forum for teknisk dykking, og fått en mer dekkende tittel.

Jeg har brukt tråden som trening i selvbeherskelse. Nå klarte jeg ikke mer, beklager.

Froskemannen
14-08-2003, 18:05
Men som sagt - det går visstnok bra med forulykkede.

Maken til OT-orgie er det lenge siden jeg har sett... selv her.

Selvfølgelig var dette innlegget skrevet for å få protester, slik at FUE kunne pense tråden over på et helt annet tema, som FUE syntes var morsommere å diskutere.

*flirer litt* Mistenker at du har rett, Kåre :D