PDA

View Full Version : Hurtigklips på skrittstroppen

Stroke
25-07-2003, 13:26
Dei fleste bakplate vinge løsninger er utstyrt med en hel skrittstropp.Som er tredd i en løkke og som tres over magebelte/Spenne.

Dette kan i noen tilfeller med dei vanskelige forholdene vi dykker i her i Norge ;D. Være vanskelig å ta av når du skal av med flaskesettet i overflaten etter ett krevende dykk ;)
Monter på ett hurtigklips på skrittstroppen da kan du med en enkel bevegelse frigi deg fra denne.
På min gamle pensjonerte OMS vest er det denne løsningen og dei leveres fortsatt med dette.Som dei sa til meg på en messe i USA hvorfor forandre på noe som fungerer .

tarjeiv
25-07-2003, 13:36
Hehehe... Stroke: Du er virkelig ute etter å komme på topp-lista over meldings-startere :D

Siden alle av dere mener disse tingene som diskuteres vises best in-real-life, hva med et treff?

Kunne vært interessant for oss som ikke har dykket så mye teknisk å være med på for å høre på diskusjonen live. Så kunne man jo avsluttet med et orntli' dykk og litt sosialt attpå :D

- Tarjeiv

Stroke
25-07-2003, 13:47
Jo men dette med hurtiglås på skrittstroppen er en aktuell problemstilling det er noen av dei store utstyrsprodusenten som leverer dette fast på det dei leverer.Og dei mener det er en sikkerhets risiko å dykke uten i tillegg mener dei det hjelper en del på komfooren.

Kan disse ta sånn feil eller er det slik at det er ikke rette produsenten som kom med dette.

Det er jo ikke noe sikkerhetsrisiko å dykke med denne innretningen og det gjør allt tilsynelatende mye lettere.

Kjos
25-07-2003, 14:04
Selv om jeg regner med at de fleste skjønner at hurtigklips på skrittstroppen ikke er noe lurt skal jeg prøve å forklare hvorfor. Stroke vet nok svaret allerede.

Hurtigklips i plastikk tåler dårlig kulde og blir sprø og sprekker. OMS gjør som resten av dykkerbransjen, bombarderer oss med ustyr som ikke er laget for dykking. Sjekk bare ut DACOR og Mares HUB. Hvor idiotisk går det an å bli. Også Halcyon lager utstyr som ikke er så utrolig bra, jeg har feks en gammel vinge som er vanskelig å sette på flaskene når den ikke er våt, men de har i det minste designere som faktisk driver med teknisk dykking.

De er unødvendig dersom riggen din er korrekt satt opp. De som lurer på hvordan de skal sette opp en bakplate med webbing kan lese på http://dir-diver.com/en/equipment/backplate_adjustment.html

De som kjører scooter skjønner selvsagt hvor idiotisk dette er. De som ikke gjør, kan kanskje ønske å gjøre det i fremtiden og bør ikke forkludre utstyret sitt fordi bakplaten er feil justert. Dette er listen for teknisk dykking. Ikke, jeg synes sorte vester med mange d-ringer og mye plastikk er tøfft listen.

Safe diving

Eirik Kjos
- nå kjenner jeg at det rykker i scooterfingen, men heldigvis jeg og Miss Gavin har en date i morgen....

Arnt
25-07-2003, 14:10
Hurtigklips i plastikk tåler dårlig kulde og blir sprø og sprekker.

Hmm... rart. Det er sant, men har jeg opplevd dette.. Nei.

Arnt

Stroke
25-07-2003, 14:40
Hurtigklips i plastikk tåler dårlig kulde og blir sprø og sprekker.

Hmm... rart. Det er sant, men har jeg opplevd dette.. Nei.

Arnt

Her er det stor forskjell på plastmaterialet.
På dykkerutstyr skal det brukes en som er beregnet for stor belastning og temperatursvingninger slike som er godkjent til sikkerhet og redningsutstyr.Så er ikke det noe problem.

Arnt
25-07-2003, 15:03
Her er det stor forskjell på plastmaterialet.
På dykkerutstyr skal det brukes en som er beregnet for stor belastning og temperatursvingninger slike som er godkjent til sikkerhet og redningsutstyr.Så er ikke det noe problem.

Blir det ikke litt rart å snakke om hva som er egnet plastmateriale til hurtigspenner når vi ikke bruker hurtigspenner i plast til dykking ???

"noen" bruker ikke. Mange bruker...

Arnt

Kjos
25-07-2003, 15:04
Selv om det er stor forskjell på plastmaterialer så er plastikk og store dobbeltsett en dårlig kombinasjon uansett og kombinasjonen blir dårligere i kulde. Uansett hva OMS eller selgeren i den lokale dykkebutikken sier. Nesten gang du hører noe fra en selger kan du jo spørre når han sist var 1 km inne i ei grotte på 60 meter, eller om han har mange trimixdykk som varte lenger enn 10 minutt på 55 meter. Svaret forteller mye.

At de bruker plastikk på redningsvester er vel ikke noe argument. Ingen setter en dobbel 18 på en redningsvest i minus 10 grader..... Plastikkspenner, kulde og tunge flasker er en dårlig kombinasjon, spør hvem som helst som faktisk dykker teknisk.

Men det viktigste er at du ikke trenger hurtigklips hvis bakplaten og webbing er korrekt justert.

- I rest my case, som dem sier i amerikanske filmer....

Eirik Kjos

Arnt
25-07-2003, 15:13
Selv om det er stor forskjell på plastmaterialer så er plastikk og store dobbeltsett en dårlig kombinasjon uansett og kombinasjonen blir dårligere i kulde. Uansett hva OMS eller selgeren i den lokale dykkebutikken sier. Nesten gang du hører noe fra en selger kan du jo spørre når han sist var 1 km inne i ei grotte på 60 meter, eller om han har mange trimixdykk som varte lenger enn 10 minutt på 55 meter. Svaret forteller mye.

At de bruker plastikk på redningsvester er vel ikke noe argument. Ingen setter en dobbel 18 på en redningsvest i minus 10 grader..... Plastikkspenner, kulde og tunge flasker er en dårlig kombinasjon, spør hvem som helst som faktisk dykker teknisk.

Men det viktigste er at du ikke trenger hurtigklips hvis bakplaten og webbing er korrekt justert.

- I rest my case, som dem sier i amerikanske filmer....

Eirik Kjos

Er det minus 10ºC 1km inni ei grotte?

Arnt

mixgas
25-07-2003, 17:09
Er det minus 10ºC 1km inni ei grotte?

Arnt Kansje ikke akkurat der inne, men jeg er helt enig med Eirik.

Bruker selv en OMS, eller det var en gang en OMS er vel korrekt å si. Etter en del ribbing av overflødig søppel og utskifting av bl. a. en tynn fislete skrittstropp med plast spenne så har den blitt bra.

Dette kan i noen tilfeller med dei vanskelige forholdene vi dykker i her i Norge . Være vanskelig å ta av når du skal av med flaskesettet i overflaten etter ett krevende dykk
Jeg har en løkke på skrittstroppen som ikke kan gå over spenna, da henger den seg ikke opp når du skal ta den av.

Viper
27-07-2003, 05:29
Nesten gang du hører noe fra en selger kan du jo spørre når han sist var 1 km inne i ei grotte på 60 meter, eller om han har mange trimixdykk som varte lenger enn 10 minutt på 55 meter. Svaret forteller mye.

Er det større fare for at plastklipsene ryker når man er dypt på trimix, og øker faren proposjonalt med lengden innover i grottene??

Arnt
27-07-2003, 16:25
Selv om det er stor forskjell på plastmaterialer så er plastikk og store dobbeltsett en dårlig kombinasjon..
DårligERE kombinasjon.

..uansett og kombinasjonen blir dårligere i kulde.
Ja, og skulle det bli for dårlig så skjer vel også "som oftest"
et brudd på land, før eller etter, der belastningen er størst?
Dette avdekkes og tiltak gjøres? (evt. gjort på forhånd da:-)

Uansett hva OMS eller selgeren i den lokale dykkebutikken sier. Nesten gang du hører noe fra en selger kan du jo spørre når han sist var 1 km inne i ei grotte på 60 meter, eller om han har mange trimixdykk som varte lenger enn 10 minutt på 55 meter. Svaret forteller mye.
Forteller ikke en skjit.

Arnt Eirik

Arnt
27-07-2003, 17:03
DårligERE kombinasjon.

Hvorfor vil du ha noe som etter eget utsagn er dårligere enn alternativet ?

Ja, og skulle det bli for dårlig så skjer vel også "som oftest"
et brudd på land, før eller etter, der belastningen er størst?
Dette avdekkes og tiltak gjøres? (evt. gjort på forhånd da:-)

Hva en dykker som etter eget utgsagn velger dårligere løsninger enn hva som finnes tilgjengelig ville gjort ?
Vet ikke jeg. Stripset den, dykket og fikset senere mulighens.
Jeg mener, hva er sjansen for at det ikke skulle gå bra det ene dykket ?

Fordi jeg har prøvd alternativet å funnet det "dårligere"
alternativet å fungere bedre for meg på nåværende tidspunkt.

Siden meg er eksemplet. Fikset feilen FØR dykket.
Altså latt være å gjøre nettopp dette dykket om jeg
ikke da hadde reservedel(er) med som kunne fikset problemet.

Arnt

Viper
27-07-2003, 18:51
Nesten gang du hører noe fra en selger kan du jo spørre når han sist var 1 km inne i ei grotte på 60 meter, eller om han har mange trimixdykk som varte lenger enn 10 minutt på 55 meter. Svaret forteller mye.

Er det større fare for at plastklipsene ryker når man er dypt på trimix, og øker faren proposjonalt med lengden innover i grottene??

Tror poenget gikk deg hus forbi.
Les innlegget hans en gang til.

Nå har jeg lest innlegget en gang til og jeg kan fortsatt ikke forstå hva lengden på penetreringene og dybden på trimixdykkene har med holdbarheten til plastklipsene å gjøre.
Når man er i vannet er det ingen belastning på klipsene og dermed ingen fare for at de skal ryke.

På land derimot ser jeg jo faren, men da må han jo argumentere for det og ikke komme med slike eksempler.

Men egentlig kan det være det samme da webbingen og bakplata mi ligger i kjelleren i påvente av penger til vinge.
;)