PDA

View Full Version : Deco boye/SMB

Tek_larsen
13-05-2007, 11:51
Hei

Kva er hensikt med SMB/decobøye?

A:signal
B: Lettere å halde dybde ved decomp?

Tek_larsen
13-05-2007, 14:28
Oki.

Da er eg med.

Er det mange her som bruker SMB til sportsdykking? Erfaringer.... Til nytte eller?

M-125
13-05-2007, 15:11
Ja, kjekt det til enkelte ting den. Åpen sjø, litt bølger strøm vekk fra båten, evt båt ikke på dregg. Lettere å se noe som stikker en meter opp av vannet enn et lite hode som stikker opp. Selv om det kan være vanskelig nok å se "bøya" på litt avstand i nok sjø... kjipt når både båt og dykker er i bølgedalen :)

Asle_Tromsø
13-05-2007, 16:50
jeg har to stykker: en liten som kan blåses opp på et pust og sendes opp på grunt vann og en stor, som vises på avstand. den egner seg best for å sendes opp fra dypt vann som eco bøye. Halcyon sine lukkede varianter. har hatt mye glede av dem. anbefales.

Andreas Duck
13-05-2007, 17:31
Har en som jeg sender opp på ca 10m på hvert dykk for å varsle båter om at det er noen der så jeg ikke får en båt rett over meg på sikkerhetsstopp, i tillegg for å varsle båtføreren som skal plukke oss opp.

UV-Torstein
13-05-2007, 23:26
Har brukt dekobøye på alle mine siste dykk (dei siste 150). Og den har vore til stor nytte. Både i overflata og under vatn. Under vatn har eg brukt den til ekstra løftehjelp på eit tungt fangstnett hehe.

tommey
14-05-2007, 14:03
Har ALLTID deco-bøya i lommen på drakta.

Den gjør sikkerhetsstopp/decostopp i frie vanmasser mye lettere

Den holder uvedkommende båter unna. (ingen kjører på noe som spretter opp helt plutselig)

Nervøse fedre i båt på overflaten vet at vi er på vei opp om noen minutter (selv etter 200 dykk er de fortsatt nervøse ja)

Den gjør det mye letere å finne dykkere når det er litt sjø.

TT
14-05-2007, 14:14

Kordan er det lettare med SMB ved deco/sikkerhetsstopp der du ikkje ser botn? Som Fredrik sa skal du ikkje henge etter den.

Eg ser fordelen med SMB med tanke på overflateberedskap og båtar, men eg vil tenke meg at det blir mykje å halde styr på. Er nok å bare halde rett djubde...

Eksilbergenseren
14-05-2007, 14:22
Du holder linen stramt. Da kjenner du om du er på vei opp eller ned og slipper å nistirre på dybdemåleren. Dersom den du dykker med har bøye hjelper det også. Da bruker du bøyelinen som referanse.

spetznaz
14-05-2007, 15:23

Kordan er det lettare med SMB ved deco/sikkerhetsstopp der du ikkje ser botn? Som Fredrik sa skal du ikkje henge etter den.

Eg ser fordelen med SMB med tanke på overflateberedskap og båtar, men eg vil tenke meg at det blir mykje å halde styr på. Er nok å bare halde rett djubde...

På sikkerhetsstopp så har du et refferansepunkt i vannet. Det gjør det mye lettere å holde dybden en bare lese av dybdemåleren. Test det, for meg gjør det i allefall stor forsjell...

Tek_larsen
14-05-2007, 18:33
[/quote]

På sikkerhetsstopp så har du et refferansepunkt i vannet. Det gjør det mye lettere å holde dybden en bare lese av dybdemåleren. Test det, for meg gjør det i allefall stor forsjell...
[/quote]

Fredrik er du enig med at SMB boya kan vere til hjelp til å halde rett dybde? Du nemde at man ikkje skal henge i den......

mrobben
14-05-2007, 18:55

Fredrik er du enig med at SMB boya kan vere til hjelp til å halde rett dybde? Du nemde at man ikkje skal henge i den......

Men bøyen er ikke noe flytepotong på overflaten som du henger etter for å holde dybden.

Man skal ikke henge i linen nei, men selvfølgelig kan man holde seg i den for å se om man har riktig høyde. Man må jo faktisk holde SMBen, ellers flyter den jo vekk...

Altså:

linen brukes som referanse for team'et under oppstignigen og på den måten gjør det enklere å holde teamet på samme sted og dybde.

Tek_larsen
14-05-2007, 21:29
Ser fordelane med SMB

Skal kjøpe meg. Det ver eit naturleg valg å kjøpe frå fue.no pga tidlegare erfaringar. Fue.no er svært hjelpsame, og servicen er 110% topp. Anbefalar alle som skal kjøpe dykkarutstyr å snakka med fredrik og gunnar.

Eg er svært fornøgd med det eg har kjøpt og servicen eg har fått.

Anbefalast ;D