PDA

View Full Version : Klubbmiljøene i Oslo?

eystein
04-10-2002, 22:04
Det har skjedd en "forfalling" av klubbmiljøene i Oslo-området. Oslo dykkerklubb har med ca 5 dykkere på hver av turene sine. (ifølge hjemmesidene deres ihvertfall) I Kristiansund har den lokale dykkerklubben 230 medlemmer! Oslo dykkerklubb er også en sammenslåing av tre gamle ærverdige klubber, som ikke klarte å oppretteholde nok aktivitet og måtte slå seg sammen. Sandvika dykkerklubb er nesten uten aktivitet. Og så har vi jo BAUS, som sikkert er den mest aktive. Og sikkert en haug av andre klubber som jeg ikke kjenner til. Alle disse klubbene har båter, kompressorer, arrangerer båtturer, bassengdykk, langturer etc. Og i gamle dager arrangerte de kurs. Men i dag er nesten alle klubbene i Osloområdet døde. Hvorfor kan ikke folk melde seg inn i aktive miljøer hvor dykkingen er i fokus, og ikke bare rett i "senterklubben" på det lokale dykkersenter? Jeg synes alt for ofte det ser ut som om det er profitten som rådet, selv om det finnes ildsjeler overalt, må jo butikkene faktisk tjene penger, hvis ikke blir det jo kroka på døra..

Kanskje jeg legger for mye vekt på butikkene sitt ansvar, men mange vet ikke at dykking også kan dykkes i miljøer utenfor det senteret man tok "lappen" på. Og ofte kan det bli mye billigere, selv om man ønsker organisert dykking.

Kostnadene til en "klubbdykkker" med et båtdykk i uken + en tur i året:
Medlemskap i en dykkerklubb: ~1000 kroner i året
Fylling i en dykkerklubb: 0-20 kroner pr fylling 10 * 52
Båttur i en dykkerklubb: 10-50 kroner pr tur 25 * 52
Tur til strømsholmen med en dykkerklubb: transport opp til kristiansund + en liten skjerv til kdk for lån av hytte (500 + 500)
Årlig "kostnad" for en klubbdykker = 3820

Kostnadene til en "senterdykker" i oslo med samme aktivitetsnivå:
Medlemskap i "senterklubben": ~300
Fylling: ~50
Båttur: ~200
Tur til strømsholmen: strømsholmen sjøsportsenter + transport til kristiansund/molde: (500 + 2850)
Årlig "kostnad" for en senterdykker = 16.650

Nå mener ikke jeg at man skal melde seg inn i den lokale dykkerklubben av økonomiske årsaker, men forde man vil være en del av et dykkermiljø og dykker aktivt. Men det er for få i Oslo som realiserer at det finnes et alternativ til "senterklubbene" som jeg kaller dem. Alle priser som er oppgitt her er reele. Og man ser jo tydelig at klubbene enten kunne økt prisene sine for så å kjøpe mer utstyr, eller at sentrene tar for høy pris på fylling og båtturer.

En liten biting om dykkerklubber er jo denne: Klubbdykkere hater "ferske" dykkere som kommer alene. Eller "hater" er jo et litt sterkt ord, men klubbdykkere som regel erfarne dykkere, og setter "ferske" dykkere sammen med den mest erfarne dykkeren i klubben. Den(de) som er mest erfarne blir da lei av å være "barnevakt" for nybegynnere. Dette er et evigvennende i mange miljøer. Kanskje litt dumt, men jeg skjønner de "erfarne" på en måte alikevel. Er kanskje ikke like morsomt å være "barnevakt" gang etter gang, når du egentlig er ute etter å kosedykke med båten du selv har pusset opp. Men det er jo en enkel måte og komme seg rundt dette på, allier deg med noen venner el.l. og meld dere inn i en klubb sammen. Og selvfølgelig trene/dykke mye, så man selv kan bli litt mer erfaren, og så hjelpe de nye medlemmene i klubben etterpå :)

Eystein

Torgeir
05-10-2002, 01:49
Jeg meldte meg for kort tid siden inn i Sandvika dykkeklubb og er uenig med deg i at den er "nesten uten aktivitet". Både i sommer og i høst har vi vært på utrolig bra turer.
Er forøvrig enig i hovedpoenget ditt og anbefaler andre å ta kontakt med en av klubbene. Min opplevelse med Sandvika har iallefall vært svært positiv.

/Torgeir

eystein
05-10-2002, 11:14
Både i sommer og i høst har vi vært på utrolig bra turer.
....
Min opplevelse med Sandvika har iallefall vært svært positiv.

Oj.

Det visste jeg ikke, men det er jo bare fint at det er liv i Sandvika. Fikk bare høre dette av ett tidligere medlem som meldte seg ut på grunn av lavt aktivitetsnivå.

Eystein

vaa
05-10-2002, 18:46
Først vil jeg si at Oslo Dykkeklubb er er (eller var) en skikkelig bra klubb med flotte turer ledet av folk med ansvar og skikkelig bra holdninger til sikkerhet.Jeg har dykket mange dykk med dem.Aktiviteten og rekrutering til klubben har nok blitt mindre dette kommer av at hvis du tar dykkekurs i Oslo vil du sansynligvis aldri høre om klubbene.Begge de største skolene i Oslo har egene "klubber" instruktørene rekruterer selvsagt elevene til sitt eget dykkermiljø

vaa

Datadiver
06-10-2002, 14:56
En liten korreksjon til regnestykket ditt. Det er vel ingen av medlemmene i senterklubbene som betaler 50,- pr fylling når de fyller så mye. Da kjøper de et årskort som hos Dykkersport koster 650,- og fyller så mye de vil. Kostnadene blir da vesentlig mindre enn det du beskriver.

Men jeg er enig i at det er synd at klubbmiljøet sliter slik. Kanskje det hadde vært bedre hvis det hadde vært en profilert dykkerklubb i Oslo istedenfor et så stort antall som det er nå at ingen nye dykkere vet hvor de bør melde seg inn.