PDA

View Full Version : Hjelp ang. rask oppstiging?

Kvamme
05-05-2007, 20:01
Jeg og to kompiser var ute å dykket i dag.
På 20 m. mistet en kompis blybeltet ned på knærne og fikk litt panikk, men stag raskt opp mens han holdt fast i blybeltet.
Jeg steg rolig opp, men kom opp langt fra min kompis.
Jeg var ikke klar over hans raske oppstiging før 10 min etterpå, sende da han ned igjen på 5 meter hvor han var i 5 min.

Bør han oppsøke noe lege?

Hvilke faremoment bør han passe seg for?

Mvh
Kvamme

Kvamme
05-05-2007, 20:07
Tilleggsinformasjon: vi hadde dykket i 30 min på hovedsaklig 14-15 m, men oppstigningen skjedde på 20 m

leifent
05-05-2007, 20:58
Hvis dykkeren føler seg OK så gikk det nok greit.
Merkes prikking eller smerter i leddene i løpet av kveld / natt bør han nok oppsøke lege.
Har opplevd flere ganger at turen opp går noe for kjapt, men med den dybde / tid dere har vært på skal kompisen din være uheldig hvis det blir noen skader av dette.

Sid*
05-05-2007, 21:29
I flg. Håndbok for dykking i Sjøforsvaret burde det ikke være særlig stor fare for TFS dersom den ukontrollerte oppstigningen inntreffer på et tidspunkt med god margin til NDL. Der står bl.a å lese at dersom alt er ok etter en slik oppsting og dykket ikke er ferdig, går en ned og fullfører det etter planen. Skjer oppstigningen når endelig oppstigning skulle finne sted er dykket ferdig når en er kommet til overflaten.

Dere var godt innenfor tabellene da oppstigningen fant sted, så dette går nok ganske sikkert bra. MEN jeg ville avstått fra å drikke alkohol de nærmeste timene da alkoholen maskerer eller reduserer symptoner på TFS. Å drikke mye vann, brus etc. (men ikke vanndrivende drikke som f.eks. kaffe og te) er uansett alltid lurt å drikke etter et dykk, samt å ta det rolig de nærmeste timene, unngå å fryse etc.

Er dykkeren det gjelder bare litt bekymret ville jeg ringt DFS og konsultert dykkelegen. Han synes det er mye bedre med en henvendelse for meget enn en for lite.

Vil samtidig benytte anledningen til å reklamere for DFS sine dykkehåndbøker. Disse er omfattende og kan lastes GRATIS ned fra nedenstående adresse:

http://www.mil.no/sjo/knmt/dfs/start/arkiv/

Lykke til.

EDIT. Klipp fra forsvarets egen presentasjon av nevnte håndbøker:

Lærebok og oppslagsverk

Dykker og froskemannskolen presenterer her læreboken og oppslagsverk for dykking i Forsvaret.

SUP 13(A) er lærebok og oppslagsverk for dykking i Forsvaret. Den inneholder mye nytting kunnskap om dykking, herunder historikk, dykkefysikk, dykkemedisin, dekompresjonsteori, utstyrslære og vedlikehold, planlegging scuba luftdykking, overflateforsynt dykking, blandingsgassdykking, dykking under spesielle forhold, førstehjelp og behandling av dykkeskader, undervannsarbeid, trykkammer og hyperbar oksygen behandling for å nevne noen.

Sjef ved Dykker- og froskemannskolen håper at offentliggjøringen av SUP 13(A) kan bidra til å øke sikkerheten ved dykking.

SUP 12(A) innholder Forsvarets dykketabeller og sikkerhetsbestemmelser for dykking.

Kvamme
05-05-2007, 21:31
Har snakket med dykkelege, han hadde ingen symptomer på trykkfallsyke så han ble klarert av legen. Litt ekkel episode ettersom det var hans første dykk på flere år og første dykk i tørrdrakt! Må kjøpe seg skikkelig blyvest nå! :)

Raggen
06-05-2007, 00:28
Det beste dere kunne foretatt dere ved slike oppstigninger er:

1) I sjøen: Ikke stresse, slappe litt av og få ned pulsen.

2) Den som er forulykket kunne du med fordel "taue" inn til land slik at vedkommende ligger bare helt i ro og slapper av.

3) Når dere kommer inn til land tar du av ditt utstyr, så den forulykkede sitt(han ligger og slapper av)

4) Nå kan den forulykkede gå i land(ingen bratte bakker eller klatring) og puste 100% O2 med en gang dere kommer opp. Drikke mye vann er også viktig!

5) Tenk over situasjonen/hendelseforløpet og vurder lege. Ring gjerne en gang for mye, bare for å sjekke!!

Der dere har dykket i dag er vel ikke å annbefale ved "test" dykk?
Hvordan var sikten der ute? temperatur?

Raggen

Raggen
06-05-2007, 18:19
Det beste dere kunne foretatt dere ved slike oppstigninger er:

1) I sjøen: Ikke stresse, slappe litt av og få ned pulsen.

2) Den som er forulykket kunne du med fordel "taue" inn til land slik at vedkommende ligger bare helt i ro og slapper av.

3) Når dere kommer inn til land tar du av ditt utstyr, så den forulykkede sitt(han ligger og slapper av)

4) Nå kan den forulykkede gå i land(ingen bratte bakker eller klatring) og puste 100% O2 med en gang dere kommer opp. Drikke mye vann er også viktig!

5) Tenk over situasjonen/hendelseforløpet og vurder lege. Ring gjerne en gang for mye, bare for å sjekke!!

Der dere har dykket i dag er vel ikke å annbefale ved "test" dykk?
Hvordan var sikten der ute? temperatur?

Raggen

Var i Fosn og dykket i dag, sikten var grei, ca 10-15 meter og temp ca 7

Kvamme
06-05-2007, 19:33
Pga vår "ferskhet" dykket vi inne i viken, så det var god sikt og ingen strøm... fosenstrømmen ligger litt lenger ute!!!

Var ikke noe risikabelt dykk. bare uheldig, mannen fikk latterkrampe under vann og begynte å hyperventilere!

Raggen
06-05-2007, 20:33
Pga vår "ferskhet" dykket vi inne i viken, så det var god sikt og ingen strøm... fosenstrømmen ligger litt lenger ute!!!

Var ikke noe risikabelt dykk. bare uheldig, mannen fikk latterkrampe under vann og begynte å hyperventilere!

He he, latterkrampe under vann :o Joda, det er jo morsomt å dykke :lol:
Fint at det gikk bra :)