PDA

View Full Version : Jenter og teknisk dykking

Scubaprinsesse
24-07-2003, 15:04
Etter å ha lest mange av innleggene her, er det en ting jeg lurer litt på.
Er det noen jenter her på dykke siden som driver med teknisk dykking, eller kjenner noen som driver med det?

Eller er det en typisk gutte ting? :-\

nutt
24-07-2003, 15:44
Hei Scubaprinsessen

Jeg lurer litt på det samme. Men det er sikkert endel jenter som driver med teknisk dykking uten at de av den grunn kaster seg inn i diskusjoner om bruskorker og D kroker.

Mine interesser innen dykking gjør at jeg nå skynder meg langsomt i retning av mer teknisk dykking- og er altså jente. :D

Hvor går forresten grensen mellom "vanlig sportsdykking" og teknisk dykking? Jeg forstår det som dykking utover enkel sportsdykking. Dvs Dykking som innebærer dekompresjon, dykking under is- inn i grotte- penetrering av vrak og dykking med andre gasser enn luft.

Hvis min forståelse av teknisk dykking er riktig er det vel ikke bare en guttegreie. 8)

Hilsen

Nutt

Dragen
24-07-2003, 16:37
Hei Scubaprinsessen

Jeg lurer litt på det samme. Men det er sikkert endel jenter som driver med teknisk dykking uten at de av den grunn kaster seg inn i diskusjoner om bruskorker og D kroker.

Mine interesser innen dykking gjør at jeg nå skynder meg langsomt i retning av mer teknisk dykking- og er altså jente. :D

Hvor går forresten grensen mellom "vanlig sportsdykking" og teknisk dykking? Jeg forstår det som dykking utover enkel sportsdykking. Dvs Dykking som innebærer dekompresjon, dykking under is- inn i grotte- penetrering av vrak og dykking med andre gasser enn luft.

Hvis min forståelse av teknisk dykking er riktig er det vel ikke bare en guttegreie. 8)

Hilsen

Nutt

D-kroker :headache:

mixgas
24-07-2003, 16:42
Det betegnes gjerne som teknisk dykking hvis man har planlagt dekompresjon, annet puste medie en luft eller litt lengre penetreinger i vrak eller grotte som krever noe mer planlegging og bruk av line osv. Isdykking er vel litt mere i rettning av sports dykking.

Kjenner 4 jenter som grottedykker hvorav 2 norske.
I tillegg 3 andre som dykker teknisk, den ene av disse er "grotte enke" og vurderer derfor sterkt å begynne med grottedykking for å bli med på turene.

Bakdelen er at vi da burde begynne å dusje å barbere oss på dykketur. Men det driter vi sikkert i alikevell, kkkaaalt å bade i fjell bekker (ikke en long drink).

Stå på, hyggelig med flere jenter i det tekniske miljøet.
Det er absolutt ikke en gutte greie, dere jenter er som regel mere konsekvens orienterte og systematiske, og derfor som regel flinke etter min erfaring.

Når jeg tenker etter kjenner jeg ikke noen jenter som er særlig klønete til å dykke.... nei de har imlig god rutine, også de som sportsdykker.

Froskemannen
24-07-2003, 16:42
*flirer* av Dragen som helt åpenbart tenker sitt om jenter og teknisk dykking...

:D

mixgas
24-07-2003, 16:45
Hei Scubaprinsessen

Hilsen

Nutt

D-kroker :headache:
HA HA HA..... jeg så det men sa ingen ting, du ber om bråk.... ha ha.....

nutt
25-07-2003, 09:33
Dragen

Du gikk rett på D-kroken min.

Hilsen Nutt

Stroke
25-07-2003, 09:42
Jenter er det ikke så mange av i denne sporten alltfor få.
Men det er en av grunnene til att vi dykker for å slippe hjemmefra slippe mas fra unger og ting som må gjøres ;D
Vi må prøve å ha denne lille tingen for oss selv

Kvinnefrigjøringen har ødelagt mange hjem.

Men hvordan skulle vi klart oss uten dem.Så ett vist ballegrep har dei på oss ;)

Tredje
25-07-2003, 10:24
Ja ;) Hvis det ikke går utover , klesvaskingen, stryking, matlaging og husrengjøringen ... så ser jeg ingen grunn til at jenter ikke skal kunne drive med litt teknsik dykking... hvis de får tid til det ;) ;) hihihi

Dragen
25-07-2003, 10:53
Dragen

Du gikk rett på D-kroken min.

Hilsen Nutt

Yess! Der er det godt å være ;D

Litt mere seriøst; Jenter ville være et stort pluss for dette miljøet, om ikke annet for å dempe "macho-faktoren". Selv kjenner jeg ingen jenter i det tekniske miljøet, og av de jentene jeg har kjent/møtt blant "vanlige" sportsdykkere, er det bare et eksemplar av arten som har vist genuin interresse for å lære seg å være en selvstendig dykker. De andre har stort sett svermet for de "macho" gutta eller vært kone eller sambo med en. Jeg håper og tror derimot at ettersom jentene erobrer mer og mer av andre mannsbastioner, også skal klare det tekniske dykkemiljøet.
En ting er sikkert, og det er at jentene er hva jeg ville kalle "kjærkomment velkomne" på den betingelse at de deler samme interesse. Man MÅ ha blikk for tekniske duppeditter og prosedyrer for å bli en teknisk dykker.

Blir det storm nå?

Stroke
25-07-2003, 11:07
Eneste probleme jeg ser er ved montering av Urodomen da den lett kan bli forliten Pga ytre påvirkninger.
Men man lager vel en prosedyre på det også.

Scubaprinsesse
25-07-2003, 11:13
Det er nå bra å vite at de fleste av dere ønsker oss velkommen. :-* Tror nok at hvis vi får den rette opplæringen og treningen, så klarer vi oss nok sikkert ganske bra ;D
Klesvasking , og husarbeid får vi nok også tid til skal dere se....... :P

nutt
25-07-2003, 11:19
Jeg tror ikke det blir storm akkurat.

Det er vel ikke MACHO delen som har inspirert. Jeg dåner ikke akkurat av hårete flasker. Men det at mange tekniske dykkere har et veldig gjennomtenkt forhold til dykkingen sin - og fortsatt stor dykkerglede etter mange år inspirerer.

Kan bare snakke for meg selv, men det er bl.a interesse for dubbeditter og prosedyrer som gjør at teknisk dykking er interessant. Finne gode utstyrsløsninger, planlegging, tenke igjennom dykket osv er jo noe av morroa - som gjør at man kan tenke dykking store deler av dagen... Også er det selvfølgelig trangen til å se hva som er der ned/inne... :D :D

Motivasjonen er IKKE å tvinge noen til å barbere seg....

(Jeg ville selvsagt heller ikke finne på å forlate en rotete kjøkkenbenk for å dra å dykke)

Men nå drar jeg på ferie - masse morsom dykking venter. 8) 8)

Scubaprinsesse
25-07-2003, 11:25
God ferie nutt!!

Dragen
25-07-2003, 11:40
Jeg tror ikke det blir storm akkurat.

Det er vel ikke MACHO delen som har inspirert. Jeg dåner ikke akkurat av hårete flasker. Men det at mange tekniske dykkere har et veldig gjennomtenkt forhold til dykkingen sin - og fortsatt stor dykkerglede etter mange år inspirerer.

Kan bare snakke for meg selv, men det er bl.a interesse for dubbeditter og prosedyrer som gjør at teknisk dykking er interessant. Finne gode utstyrsløsninger, planlegging, tenke igjennom dykket osv er jo noe av morroa - som gjør at man kan tenke dykking store deler av dagen... Også er det selvfølgelig trangen til å se hva som er der ned/inne... :D :D

Motivasjonen er IKKE å tvinge noen til å barbere seg....

(Jeg ville selvsagt heller ikke finne på å forlate en rotete kjøkkenbenk for å dra å dykke)

Men nå drar jeg på ferie - masse morsom dykking venter. 8) 8)

Ehh...Gift? ;D
(there is a heaven afterall...)

Mr. Hansen
25-07-2003, 11:43
Ville bare si at dere Tec. jenter er vellkommen til vår tur til Sigrund (42-58M), som planlegges til neste helg(2-3 aug), Hvis været tillater det!
Sigrund er nesten hel og lite dykket på.

Stavern Dykkersenter.

Ja det ville vært rått hvis det var flere Tec. jenter i dette miljøet :D

nutt
25-07-2003, 11:48
Takk for invitasjonen. Men er som sagt på ferie. Gjerne en annen gang?

mixgas
25-07-2003, 12:22
Det er nå bra å vite at de fleste av dere ønsker oss velkommen. :-* Tror nok at hvis vi får den rette opplæringen og treningen, så klarer vi oss nok sikkert ganske bra ;D
Klesvasking , og husarbeid får vi nok også tid til skal dere se....... :P
Ja hvis intressen er stor nok har jeg gode eksemler på at jenter blir meget dyktige. Tror faktisk jeg av og til skulle klare å se litt mellom fingrene ang. rotet på kjøkken benken. :o

Det enest jeg kan tenke meg at jenter naturlig ville slite mere en oss gutter med, er all sjauingen og de tunge løftene, å det er det mye av.

Men nå har jeg jo ikke kjent på bicepsen deres.... ennå. :duck:

Elenbel
25-07-2003, 12:38
Det enest jeg kan tenke meg at jenter naturlig ville slite mere en oss gutter med, er all sjauingen og de tunge løftene, å det er det mye av.

Men nå har jeg jo ikke kjent på bicepsen deres.... ennå. :duck:

Nei, du har ikke kjent på de!!

Vi klarer da å bære utstyr selv om vi er jenter!
Er det noe man har lyst til er vel litt sauing ikke det værste.

Jeg har selv sjaua ganske mye utstyr de 3 årene jeg jobbet som frilans lysteknikker. Da var sjauing av utstyr og rigging av scener hverdagslig (og jeg har ikke noe særlig bicepser å skryte av!!

mixgas
25-07-2003, 13:34
Sorry... kan jo ikke jeg vite som ikke har kjent på dem.

Men som teknisk dykker setter jeg meg selvfløgelig gjerne sikkelig inn i alle ukjente faktorer. ;D

Elenbel
25-07-2003, 15:08
He-he.. kan tenker meg det ;D

God helg!

Scubaprinsesse
25-07-2003, 15:41
Noen av dere som kan anbefale noe utstyr som kanskje vil passe bra for jenter. Er det noe forskjell på str. og slik??
Noen av dere jenter som har noe utstyr som dere er fornøyd med??

mixgas
25-07-2003, 16:47
Noen av dere som kan anbefale noe utstyr som kanskje vil passe bra for jenter. Er det noe forskjell på str. og slik??
Noen av dere jenter som har noe utstyr som dere er fornøyd med??
Når det gjelder drakt så er det vel ikke så stor forsjell mellom sport og tekn dykking, bare den er stor nok.

Vet ikke om du er like hard i klypa som Elenbel, men hvis det er nødvendig å spare litt på vekten så bruker jenter som regel mindre luft en oss gutta og kommer langt med 2x10L 200b flaske sett. Ei veninne av meg er stor fornøyd med dette, hun har vel sånn ca standard piperenser armer (60 kg) som jenter normalt har.

Putter man f.eks. en Halcyon 55 vinge og seletøy med bakplate på dette så fungerer det utmerket.

mixgas
25-07-2003, 17:25
Joda 40 lbs holder, men det kan hende hun vil ha muligheten til å bruke større flaskesett også. Når man starter opp så er det nok å bruke penger på, jeg ville prioritert andre ting enn 1 vinge til hvert flaske sett. Men nå var dette kunn et forslag ikke en DIG lov.

Da har hun 1840 liter til disposisjon.
Dykker de til 50 meter - 6 ata og hun har en SAC på 15l/min
Når det gjelder SAC så ligger jeg selv på 11-15 l/min.
I sjøen dykker man normalt 1/2 parter så lenge man ikke er langt inne i vrak ol. Når hun omsider begynner med dette er nok 2x10L skiftet ut for lengst.
Mao. mer enn nok, gidder ikke å regne, det gjør du for oss.

Eivind
25-07-2003, 19:06
Hei!

Kjenner en del jenter som driver med grottedykking. Hun ene er en erfaren instruktør, men ganske liten og spinkel, og fikk litt problemer med standard bakplate, battericannister osv. Tenkte bare jeg skulle nevne at det finnes alternativer (forhåpentligvis uten å starte en tirade av innlegg fra DIR-tilhengere). OMS og Diverite lager "softpack"-seletøy med str. helt ned til XXS, som kan brukes i stedet for bakplater som bare kommer i en størrelse. Halcyon, Diverite og Sartek har også HID-lykter med små battericannistere som lyser noen timer. Videre finnes det bittesmå backuplykter med noen slags dioder i stedet for vanlige halogenpærer, disse lyser i timevis. Som nevnt finnes det også små flaskesett, men som også nevnt er det ikke gitt at dette er en optimal løsning dersom man bruker 1/3-regelen og buddyen er en stor luftsluker...

Men altså, heller ikke teknisk dykking (i dette tilfellet grottedykking) er noe vi gutta kan ha for oss selv lenger ;)

Mvh Eivind

Vegardso
25-07-2003, 22:00
..hvis det er nødvendig å spare litt på vekten så bruker jenter som regel mindre luft en oss gutta og kommer langt med 2x10L 200b flaske sett. Ei veninne av meg er stor fornøyd med dette, hun har vel sånn ca standard piperenser armer (60 kg) som jenter normalt har.

Luftforbruket er vel muligens noe som varierer ganske mye fra person til person. Jeg vet av mine kvinnelige meddykkere om enkelte som bruker mye luft, og andre som "ikke puster i det hele" (sett med mine øyne). ;)
For eksempel hun ene som bruker 2x4/300 bars sett, og kan bl. a. kjøre såpass dype dykk som 40-42 m. med bunntider som gir henne 20-30 min. deco. Hun kommer opp med mindre %-vis forbruk av flaskene enn de mannlige meddykkerne som har 2x15/200.
Men hun har da også logget noen hundre timer under vann også. :)

Dragen
26-07-2003, 10:07
Vet ikke om du er like hard i klypa som Elenbel, men hvis det er nødvendig å spare litt på vekten så bruker jenter som regel mindre luft en oss gutta og kommer langt med 2x10L 200b flaske sett.

Nå har jeg spurt deg så mange ganger om gassplanlegging at snart må du gi meg noen svar.
Hvis hun dykker i team med to gutter som har 2*12l 200bar.
De bruker standard for rock bottom for 2*12 mellom 21-51meter - 90bar - 2160 liter.

Da har hun 1840 liter til disposisjon.
Dykker de til 50 meter - 6 ata og hun har en SAC på 15l/min
bruker hun 90 l/min.
Maks bunntid "all usable" 20 minutter. (1840 / (15*6)
Dykker dere halvparter - 10min ut 10 minutter tilbake.
Dykker dere tredjedeler - 6 minutter ut, 6 minutter tilbake, 6 minutter til problemer.

Verdt tiden ?

Hvor får du 1850 liter fra? Halvparten av 4000 var 2000 sist jeg sjekket. Og hvorfor forutsetter du i ditt regnestykke at jenta i dette tilfellet bruker den samme SAC som gutta, når poenget var at hun nettopp ikke gjorde det? Jeg har trampet i salaten før, og gjør det gjerne igjen når det er noe jeg ikke forstår. Har jeg misforstått din logikk?
Videre forutsetter du at det ikke brukes stager. Hvorfor? Har du som utgangspunkt at decogassen mistes?

Fill me in here please.... :)

mixgas
26-07-2003, 12:27
Hvor får du 1850 liter fra? Halvparten av 4000 var 2000 sist jeg sjekket. Og hvorfor forutsetter du i ditt regnestykke at jenta i dette tilfellet bruker den samme SAC som gutta, når poenget var at hun nettopp ikke gjorde det? Jeg har trampet i salaten før, og gjør det gjerne igjen når det er noe jeg ikke forstår. Har jeg misforstått din logikk?
Videre forutsetter du at det ikke brukes stager. Hvorfor? Har du som utgangspunkt at decogassen mistes?

Fill me in here please.... :)

2*10 flaskesett er vel en overlevning fra bounce dekompresjonsdykking på luft i de gode gamle dager.Han vill ikke på tørre møkka at det skal brukes 2x10L for det er ikke DIR, helt enkelt.
Ikke noe problen å dykke fine 50m dykk med 2x10 og 1 deco flaske. Men er dama den oksen så kan humn gjerne bruke 2x18 for min del, dette er ment som et alternativ hvis ønskelig eller nødvendig. Tror ikke helt FUE har fått med seg dette.
Noe lavere enn det har du ikke lyst på hvis du skal få luftet ut Co2 på en effektiv måte.
Hvor får du dette fra. Så lenge man ikke sparepuster og tømmer lungene sikkelig på utpust.
Dragen: Videre forutsetter du at det ikke brukes stager. Hvorfor? Har du som utgangspunkt at decogassen mistes?
Lett å glemme når man selv ikke vanligvis bruker dette veit du. ;)

LarsB
26-07-2003, 20:45
Dere glemmer det viktigste poenget...

Hva skjer hvis "jeg-bruker-så-lite-luft-at-jeg-dykker-2x4l til 50 meter" må dele luft med "jeg-puster-som-en-okse og bruker-2x18 til 50m"?

1/3 av 2x4/300 bar er ikke det samme som 1/3 av 2x18/200 bar. Hele teamet må beregne utifra samme luftmengde som tredjedel.

Dette gjelder selvsagt for alle, og ikke bare jenter. ;D

Lars

LarsB
26-07-2003, 20:52
Hei Eivind!

Kult å se at du har tatt grottekurs siden sist! Kanskje vi treffes i Plura eller Mexico ved anledning. :)

Videre finnes det bittesmå backuplykter med noen slags dioder i stedet for vanlige halogenpærer, disse lyser i timevis.

Led backup-lyktene (ihvertfall de jeg har sett) er ikke egnet til grottedykking/teknisk dykking, lyset er ikke fokusert nok til signalering og trenger ikke godt nok gjennom i dårlig sikt.

Og bare for å ha sagt det: aluminiums-bakplate (1,5 kg) er topp hvis du synes stål er for tungt. ;D ;D ;D

Lars

Dragen
27-07-2003, 11:09
Dere glemmer det viktigste poenget...

Hva skjer hvis "jeg-bruker-så-lite-luft-at-jeg-dykker-2x4l til 50 meter" må dele luft med "jeg-puster-som-en-okse og bruker-2x18 til 50m"?

1/3 av 2x4/300 bar er ikke det samme som 1/3 av 2x18/200 bar. Hele teamet må beregne utifra samme luftmengde som tredjedel.

Dette gjelder selvsagt for alle, og ikke bare jenter.

Lars

Du har helt rett, og jeg bøyer meg i støvet :-[. MEN for å presisere, jeg dykker halvparter i sjøen. Det er mitt valg, og så lenge de jeg dykker med også praktiserer dette, så vil det forbli å være det. Ergo får kompisen nøye seg med min reservegass som aldri er mindre enn 50bar på mitt 2*12,5liter sett. Det er det jeg planlegger med, men i de fleste tilfeller (ca90%) holder 1/3 regelen med god margin. ;D
Det samme gjelder decogassen. Jeg dykker ikke sammen buddyer som bruker vesentlig mere enn meg selv, og som har større flasker.
Når det er sagt, så er poenget ditt helt klart viktig. Man kan ikke regne forbruk i %, men i liter.
Likevel når FUE påstår at 2*10/232 er for LITE, så lurer jeg på hvilken planet han kommer fra. Man MÅ ikke dykke dypt/deco, og det ER DIR å bruke singleflaske.

/H

Dragen
27-07-2003, 18:02
Kan du vise gassplanen din for et lost gass scenario på et 50meters dykk med de reglene du nevner der ?

Javel da:

50Meter/20minutt. Lagt opp etter 15l/min.
Flaskesett 2*10/232 med i dette tilfelle Tx18/35
og 1*4/200 med EAN 50.

Bakgass: Personlig gassbehov = 108 Bar hvilket gir en reserve på 124Bar.
Lost decogass gir et bakgassbehov på 166Bar hvilket gir en reserve på 66Bar.

Decogass: Personlig gassbehov = 137Bar hvilket gir en reserve på 63Bar.

Plan:

50meter runtime 20 min Tx18/35
24 " " 23 " "
21 " " 24 " "
18 " " 25 " EAN 50
15 " " 26 " "
12 " " 28 " "
9 " " 31 " "
6 " " 36 " "
3 " " 46 " "

Total dykktid 47 minutt.

Plan for lost decogas:

50meter Runtime 20 minutt
24 23
21 24
18 25
15 28
12 31
9 37
6 48
3 72

Total dykktid 73 minutt

Hvor har jeg for lite gass?
Er 20 minutt for kort bunntid?
Er mulig å bruke bunntid på 15 minutt også...

Du så hvor lite tid du fikk når du regnet halvparter på et 50meters dykk med det settet og 15l/min SAC.

Du ser det, jeg gjør det ikke.

Dragen
27-07-2003, 18:33
Enlighten me, please... :)

Arnt
29-07-2003, 09:01
Gassplanlegging - Rock bottom
Eksempelet er et "standard" 50meters dykk med de mest vanlig brukte flaskesettet i Norge 2*12l 200bar flasker og med standard 21m dekogass.
[hr]
* Du er på 50meter, buddy er tom for luft.
..snip..
[hr]

hmm... Dårlig planlegging...
Dykke med buddy på 50 meter og han går fri for sykkeldekkgass??
Skift buddy du FUE så går alt så meget bedre ;)

mixgas
29-07-2003, 09:56
Enlighten me, please... :)

I will.
Venter bare på mixedgas sitt forslag til gassplan med henholdsvis 2*10 200bar og 2*4 300bar..........

Kan du legge ut regnestykket ditt for beregning av reservegass behov ?
Beklager sen tilbakemelding, litt mye å gjøre før en lengre dykketur.

Med 15 min. bunntid ikke noe problem med både 40 og 50 meter. Med 20 min. bunntid bruker jeg ca 2000L bunngass og 800L decogass. 2x10 = 4000 L mao dykker jeg da 1/2 parter med 2x10 og en 7L. Har gjennomført akkurat dette dykket en rekke ganger på 2x10L for noen år tilbake, så dette er ikke teori men praksis. Og er da innenfor vanlige sikkerhatsmarginer som er unødvendig å gennta ennå en gang på dette forummet.

Disse dykkene er hva 90% av de tekniske dykkere egentlig driver med. Det er ingen grunn til å analysere i hjel et helt enkelt kosedykk og få det til å høres ut som en tryllekunst, for det er det ikke.

PS! 2x4 300 var ikke mitt forslag !

Dragen
29-07-2003, 11:16
Disse dykkene er hva 90% av de tekniske dykkere egentlig driver med. Det er ingen grunn til å analysere i hjel et helt enkelt kosedykk og få det til å høres ut som en tryllekunst, for det er det ikke.

Det er akkurat min mening og erfaring også :)

PS! 2x4 300 var ikke mitt forslag !

Og heller ikke mitt.... ;)

Eivind
29-07-2003, 12:59
Hei, Lars!

Kunne godt tenkt meg til Plura i uke 34, men mangler:
-penger
-dobbelt flaskesett
-tørrdrakt som er til å stole på
:'(

Forhåpentligvis ordner det første punktet seg etter hvert, og da følger vel de to andre ganske raskt også ;) Og det går vel an å dra dit andre tider på året også... noen som vet litt om strømforhold osv. i de forskjellige årstider? Ellers har jeg jo lyst tilbake til Tulum igjen da, men det blir vel en stund til.

Ellers ang. mitt forrige innlegg; grunnen til at jeg nevnte disse "softpackene" hadde ikke så mye med vekt å gjøre, men med størrelse og passform. En std. bakplate ble rett og slett for stor for min venninnes rygg. Og de backuplyktene jeg refererte til var noen som noen tsjekkiske grottedykkere hadde. De var på str. med et D batteri, laget av metall og hadde en brenntid på 20 timer! Så vidt jeg kunne se (på land) ga de brukbart lys.

Ellers må jeg si at jeg blir litt sliten av å lese spesielt "Fjords Uw Explorers" innlegg. Slik jeg ser det, er dette forumet ment for å hjelpe andre, ikke for å hakke opp andres innlegg og briljere med egne kunnskaper:

Kjenner en del jenter som driver med grottedykking. Hun ene er en erfaren instruktør, men ganske liten og spinkel, og fikk litt problemer med standard bakplate,

Koplin.......

battericannister osv.

Hun må ha vært liten hvis en Nimh pakke ble stor til henne..... ;)

Tenkte bare jeg skulle nevne at det finnes alternativer (forhåpentligvis uten å starte en tirade av innlegg fra DIR-tilhengere). OMS og Diverite lager "softpack"-seletøy med str. helt ned til XXS,

Softpack ? Hvor mye veier dykkeutstyret ditt/hennes under dykking ?

som kan brukes i stedet for bakplater som bare kommer i en størrelse.

Feil.

Hva er Koplin?

Det var standard battericannister som ble for stort.

Vekt? Jeg vet ikke hva hverken hennes eller mitt utstyr veier, men problemet var som nevnt at platen ble for stor.

Feil? Javel, hva er riktig?

Og med det samme; hvordan får man til å dele opp innelggene i sånne små biter når man siterer andre?

Mvh Eivind ;)

Stroke
29-07-2003, 13:42
Har jentene noe i det tekniske dykkermiljøet å gjøre med hensyn til utlufting av vev ol.
Og graviditet mensturasjon som store deler av året påvirker kroppen.
Jenter vil på sikt bli mere påvirket av gjentatte metning av nitrogen så er det å anbefale hva mener du

oletrud
29-07-2003, 16:30

Gassplanlegging er ikke å analysere ting i hel.

Men kverulering er ;D ;) :ziplip:

-ØL

lurre
31-07-2003, 14:40
Og med det samme; hvordan får man til å dele opp innelggene i sånne små biter når man siterer andre?

Mvh Eivind ;)

Du kan bruke knapp nr to fra høyre nede. Den med et ark og en pil.
Highlight det du vil quote og trykk på knappen så går det av seg sjøl. Mulig du må fjerne litt for mange quote og unquote knapper.

Du kan bruke knapp nr to fra høyre nede. Den med et ark og en pil.
Highlight det du vil quote og trykk på knappen så går det av seg sjøl. Mulig du må fjerne litt for mange quote og unquote knapper

Kyrre

staferni
31-07-2003, 15:18
Fører noen statistikk over hvor mange tråder FUE ødelegger ved å kverulere og spore helt av? >:(

Finnes det et FUE-filter? ;D

oyoz
31-07-2003, 16:19
Fører noen statistikk over hvor mange tråder FUE ødelegger ved å kverulere og spore helt av? >:(

FUE kommer med gode og godt begrunnede argumenter på det han sier. Synes han skriver en del av de bedre innleggene her. Når det gjelder avsporing så er det vel ikke bare han som er syndebukken.

Bruk page down-knappen.

staferni
31-07-2003, 16:59

FUE kommer med gode og godt begrunnede argumenter på det han sier. Synes han skriver en del av de bedre innleggene her. Når det gjelder avsporing så er det vel ikke bare han som er syndebukken.

Bruk page down-knappen.

siden du tidligere har forfektet DIR og den siste uken har begynt med slik fragmentert sitering antar jeg han er et av dine forbilder. noe du forøvrig i et tidligere innlegg påstod bare barn hadde.... :o

men nå skal ikke jeg bidra til ytterligere avsporing og takker for meg...

oyoz
31-07-2003, 18:12
siden du tidligere har forfektet DIR og den siste uken har begynt med slik fragmentert sitering antar jeg han er et av dine forbilder. noe du forøvrig i et tidligere innlegg påstod bare barn hadde.... :o

men nå skal ikke jeg bidra til ytterligere avsporing og takker for meg...

I det innlegget var det snakk om helter og jeg sa faktisk "Selv har jeg ikke helter, bare sunne forbilder". Jeg påsto heller ikke at det bare var barn som hadde helter. Jeg sa at jeg hadde helter da jeg var mindre.

Forfekter DIR? Jeg tilstreber å gjøre dykkingen så sikker som mulig for meg og de jeg dykker sammen med, noe som har ført til at en del av ustyret mitt er konfigurert i henhold til DIR. Spør folk om råd så prøver jeg å svare så godt som mulig basert på egne erfaringer og ting jeg har lest/sett/prøvd osv...

Begrunnelsen for antagelsen din om at FUE er mitt forbilde er forøvrig helt opp i skyene, dog skal jeg innrømme at jeg har lært en del av å lese innleggene hans.

:)