PDA

View Full Version : blodtrykk

Svegin
08-04-2007, 18:32
Jeg og en kompis har meldt oss på OWD kurs. Han har netopp vært til legen og fått beskjed at han har høyt blodtrykk, nærmere bestemt 170/100. Vil dette kunne skape problemer for han i en dykkesituasjon?

jegerny
08-04-2007, 18:54
drikker han mye brus så må han slutte med det og legge om litt på kostholde så går det nokk bra ;D

Svegin
08-04-2007, 20:43
drikker han mye brus så må han slutte med det og legge om litt på kostholde så går det nokk bra ;D

Ja mye brus kan bli for mye av det gode. Men vil høyt blodtrykk være farlig/potensielt skadelig i en dykkersituasjon?

alut
08-04-2007, 20:58
Høyt blodtrykk er et tegn på dårlig helse og vil i så måte være et varsel på at personen skal vise ekstra hensyn. Om det er nødvendig med medisiner for å kontrollere blodtrykket er det anbefalt å IKKE dykke, ellers er det vel en lege som må ta stilling til om personen er helsemessig skikket til å dykke eller ikke.

jegerny
08-04-2007, 21:37
han bør slutte med brusen det probkemet hade jeg hadde høyt blodtrykk men sluttet med brus og møkka mat alt ble mye bedre

Zarathustra
08-04-2007, 22:39
Å slutte med brus og møkkamat er selvfølgelig lurt. Og hvis det ikke hjelper, kan han begynne å legge seg tidlig, slutte å fly etter damer, holde seg unna alkohol og tobakk og stort sett unngå en hver form for opphisselse.

Men for å bli alvorlig igjen:

Uansett hvor lavt blodtrykk man har når man sitter i en stol hos legen, vil det være en del høyere når man har fått på seg drakt, BCD og vekter og skal ut i vannet. Og hvis blodtrykket er forhøyet i utgangspunktet, ville jeg snakket med en dykkelege om det. Det er ikke sikkert fastlegen min vet hvordan det arter seg å ha på dykkerutstyr. Kanskje hun bare tror det er en litt avansert form for bading. Ellers fremgår det vel av egenerklæringsskjemaet til PADI at en rekke lidelser ikke nødvendigvis er diskvalifiserende, men at man må snakke med en lege om dem.

Og sett fra en lekmanns synspunkt så er vel ikke 170/100 så jævlig høyt. Jeg håper legen (forutsatt at det er grunnlag for det) kan gi kameraten din noen gode råd som får blodtrykket ned, og også sin velsignelse for at han kan gå på dykkerkurs.

Og så finnes det vel ikke noe mer beroligende enn å la seg synke ned for et langt kosedykk. Så om blodtrykket mitt er høyt rett før ihopp, går det fort over.

Slik talte Zarathustra

Valentia
08-04-2007, 23:20
Han er nok trygg på land i sånn stand, men er i fare undervann(det kan føre til å få et slag eller et hjerteimfarkt). han må ta vare på helsa si før skjed noe ulykke på OWD kurs.