PDA

View Full Version : Hva er dette ? :)

jwatto
06-04-2007, 15:43
Bildet sier vel sitt

Deeps
06-04-2007, 15:48
stein ? eller har du noen andre ideer?

froskegutten
06-04-2007, 15:52
Stålblåse????

Eller en mine fra 2 verdenskrig. ??? ??? Hmmmmm hva med en atombombe???

Nei

tror det er en stein jeg.

Deeps
06-04-2007, 15:59
Stålblåse????

Eller en mine fra 2 verdenskrig. ??? ??? Hmmmmm hva med en atombombe???

Nei

tror det er en stein jeg.

atombombe faktisk .. hva blir det neste noen tipper på :P ... dykker flaske !?

jwatto
06-04-2007, 16:04
hehe, nei det er ingen stein, laget i metall..

Så tipper på bøye jeg, men den var meget tung, og ikke hul, så jeg lurte litt :)

På dette forumet er det alltids noen som har svar på det meste :)

Roll Tønnessen
06-04-2007, 16:04
atombombe faktisk .. hva blir det neste noen tipper på :P ... dykker flaske !?

Hvorfor tror du norge ikke har atom-våpen???
Fordi vi ikke har laget det tenker kanskje du, men nei da er nok fordi de har blitt mistet under øvelser :P

toppskarv
06-04-2007, 16:12
ka fan

har du ikke med deg "messingmeisel" og "blyhammer"

vilken dimensjoner er det på metallkula

mvh toppskarv

m-stridh
06-04-2007, 16:18
Hvis diameteren er opptil ca 50cm vil jeg tippe på at det er en trålkule. Siden den ligger i vannkanten kan man vel anta at den flyter, eller i alle fall har gjort det. Disse brukes for å holde trålen i rett posisjon med flyteelementer som dette oppe og vekter i nedkant.

Den ser litt for rund ut til å være en mine........

tomviktor
06-04-2007, 16:29
Hvis diameteren er opptil ca 50cm vil jeg tippe på at det er en trålkule. Siden den ligger i vannkanten kan man vel anta at den flyter, eller i alle fall har gjort det. Disse brukes for å holde trålen i rett posisjon med flyteelementer som dette oppe og vekter i nedkant.

:thumbup:

Henger meg på denne jeg !

jwatto
06-04-2007, 16:38

Det kan nok stemme med det du sier

Busdiver
06-04-2007, 16:54
Sånne trålkuler har mine foreldre redda opp av fjæra på Tjøme i år-tier. Masse slit for å frakte dem i trillebår fra stranda til hytta. Mutter'n banka dem så fri for løst rust, grunna med Arkanol og malte dem sorte med Bengalakk til pynt i blomsterbeda sine. Ca. 50 cm i diameter. Den er nok hul, men har ganske tjukt "skall". Graver dere den opp, finner dere rimelig sikkert et "øye" til sjakkel eller tau. Noen av dem har ikke noe "øye", men har ligget i nett som var bindt fast i tau til trålen.

Dag

Actinia
06-04-2007, 18:30
I Ifjord maler de trålkulene røde med hvite prikker og setter de på peler i hagen.

TEBBE
06-04-2007, 18:44
Ja som "gammel" fisker så kan jeg fortelle at dette er en , som vi kaller, bobbis! :)
Den har flere bruksområder, fløyt etc...men de vanligste i dag brukes til gearet på trålen, og har da et "håll" tvert igjønna, før å tre kjættingen sånn at "bobbisen" rulla (trilla) på bunnen.

DeepC
07-04-2007, 01:08
Lur en slik kar på bålet, så skal du få oppleve smell 8)He he, gjerne hvis de allerede har en liten skvett vann inni seg;).
Ligger nok av de der her oppe på Finnmarkskysten, alle som har bod på campingen her i Berlevåg har sett de stående på yttersiden der.
-Thomas-