PDA

View Full Version : Dykking etter hjernehinne betennelse

superto
27-03-2007, 04:44
Vet ikke om dette er rette forum, men jeg har iallfall lyst til å unngå/forhindre en ulykke.

Jeg har nettopp hatt hjerne hinne betennelse. Ikke smittsom men forårsaket av en virus infeksjon. Var en uke på sykehus og to uker sengeliggende/hjemmeværende. Begynte å jobbe igjen for en uke siden, og trener lett på studio eller går 4-5 km rask gange daglig nå. Føler meg relativt bra i form, men har fortsatt litt stivhet i nakken og litt "murring" i hode. Legen min har sagt dette er normalt, og at det kan ta litt tid før jeg er 100% frisk. Jeg spurte også om dykking men hun sa at så lenge jeg føler meg i god form, så skal jeg forsøke leve normalt. Ergo dykk om jeg føler for det.

Noen som har litt kompetanse på området om å dykke etter hjernehinne betennelse og om jeg bør vente lenge eller om det er ok?

UV-Torstein
27-03-2007, 04:59
Trur ikkje det er mange av oss her inne som har kompetanse nok til å svare på slikt.
Mitt råd er å ta kontakt med dr Risberg på Haakonsvern eller andre av våre leiande dykkelækjarar og høyre kva dei meinar om saken. Dei vert nok berre glade for at du ringjer dei og slår av ein prat.

superto
27-03-2007, 05:09
Hjertelig Nothingman
Takk for tips. Skal ta kontakt med Dr Risberg i dag.

sazha
27-03-2007, 09:40
Hjertelig Nothingman

Håper at du legger svaret du får inn her. Er alltid fint å lære noe nytt om helse og sikkerhet innenfor dykking! :D

Busdiver
27-03-2007, 11:39
Hjertelig Nothingman

Det går sikkert an å sende unge Risberg en PM også. Han kaller seg vel "forskern" her på forumet!

Dag

superto
28-03-2007, 23:23
Takk Dag
Hadde ikke fått noe svar på emailen jeg sendte så ikke helt sikker på at den var hans lenger, men har sendt PM nå. Skal kopiere svaret inn her så alle kan se svaret.

Skal hjem til Norge en tur etter påske og opp til Tromsø og hadde håpet å kunne dykket litt der.

Også får jeg vel prøve å få til et dykk hos dere i Vestfold da.

superto
01-04-2007, 04:24
Her er svaret fra Jan:

Hei Tony,
dette har vi egentlig ingen studier på/spesifikke kunnskaper om. Rådene faller tilbake til de helt generelle som er:
- Du skal selv føle deg restituert før du begynner å dykke igjen
- Hvis du plages med hodepine så skal du ikke dykke - det kan skjule symptomene på trykkfallssyke
- Hvis du plages med øket trettbarehet (blir fort sliten) så vil jeg også fraråde deg å begynne å dykke igjen - slike plager kan også maskere symptomene på trykkfallssyke

Dykkingen vil neppe forverre tilstanden din, og det er ingen grunn til å tro at hjernehinneb etennelsen har gjort deg mer utsatt for å få trykkfallssyke, men jeg er urolig for at plagene du nå sliter med kan skjule plager som oppstår ifm dykking.

Tror det blir vanskelig å gi deg mer spesifikke råd enn dette.
Jan