PDA

View Full Version : Giftdeponiet ved Malmøykalven lekker - nå er det slått fast

hbjoerge
26-03-2007, 13:20
Dette er bare trist..

Ikke at det bør overraske oss som er oftere under vann enn hva politikerne er; men nå er det altså slått fast at dypvannsdeponiet ved Malmøykalven i Oslofjorden lekker PCB og annen blomsterduftende i god omkrets.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/26/496109.html

Rapporten kan lastes ned på:
http://www.stopp-giftdumpingen.org/gfx/bilder/pdf/pcb20070324a.pdf

Håvard

Ps: kult?...28/3 kl 18: er blitt sensurert for første gang...jeg skrev IKKE blomsterduftende!

dykkerdama
26-03-2007, 20:49
"Ute av øye, ute av sinn" er det noe som heter.
Vi ser nok en gang at pengene bestemmer. Det var jo riktig så beleilig for de som styrer og steller inne i byen, at det var billigere å dumpe skiten i fjorden, i stedet for å ta besværet, ansvaret og regninga ved å deponere det på land. Siden jeg ikke har det grann tiltro til komiteer og kommisjoner som blir satt til å utrede risici ved slike operasjoner, satser jeg en god del på at det om en stund vil komme fram at "noen" ble påvirket/presset til å lage riktig resultat vedr. konsekvenser av dumpinga.
Jorda vår er inne i en periode, hvor det er en god del aktivitet i kontinentalplatene med alt det medfører av vulkanutbrudd og jordskjelv. Er det ingen som har fått med seg at det går en forkastning i fjorden og at det ikke finnes noen som helst garanti for at den vil bli liggende stille?
Avgjørelsen med å dumpe giften vil få langsiktige konsekvenser for befolkningen rundt fjorden.

De som styrer inne i byen har tatt avgjørelsen, regninga får dattera mi...

Og jeg tror ikke på at ikke de visste bedre.

Men de fikk vel budsjettet sitt i balanse

hbjoerge
28-03-2007, 18:19
Det er ikke pengene som bestemmer, det er mennesker som bestemmer.

Problemet med mennesker er at de driver med utstrakt ansvarsfraskrivelse og danner av og til beslutninger basert på ekstrem dumskap, egosentrisme, kortsynthet, svakhet og feighet, og feiler, basert på dette, å se tallenes tale i øynene.

Hadde pengene bestemt hadde de sagt:

Kostnad ved sikker lagring < (kostnad av malmøydumping + langtidskostnader i miljø og samfunn)

Penger har mer tid enn mennesker.