PDA

View Full Version : Dykking på Naxos

tomsl
20-07-2003, 13:44
Jeg reiser til Naxos i begunnelsen av August. Hadde håpt og få meg noen gode dykk.
Noen som har tips på dykking deg nede? Vrak, grotter eller lignede.
Alt av interresse. 8)

scubaole
20-07-2003, 17:45
hei

skal nedover sammtidig med deg :) har spurt om det samme sjølv se tråd "naxos og santorini" der fikk eg svar... Sjåast på Naxos ;D

tomsl
21-07-2003, 11:33
aha.. så sje den eg.. Men det ser lovende ut. Blir nok et par båtturer rundt omkring forhåpentligvis :D

Journalisten
22-07-2003, 10:46
Jeg var på Naxos for to år siden, og så vidt jeg husker er det ikke tillatt å dykke rundt denne øya - uten at jeg vet hvorfor. På Santorini (som flyet landet på) var det imidlertid flust av dykkesentre.

twistah
22-07-2003, 13:28
Hei !

Jeg har lest et sted (bladet dykking ?) at de greske myndighetene har lettet på dykkerestriksjonene. Hvor fort dette går vet jeg ikke. Ellers så har jeg dykket på naboøya Paros to ganger. Der er det flere dykkesentra. Så hvis du er ivrig går det jo nesten alltids en katamaran eller noe. ;D

Journalisten
22-07-2003, 15:35
Jeg tror, med forbehold om at jeg husker riktig, at dykkeforbudet på Naxos ble opprettholdt også etter at greske myndigheter åpnet for dykking på de fleste andre øyer.

tomsl
28-07-2003, 19:37
Merkelig at det skal være forbudt på noen øyer.. Jaja, det går nok flerne båter hver dag fra øya over til andre plasser. Får bare gjøre det beste ut av det. 8)

tomsl
28-07-2003, 19:39
Hei !

Jeg har lest et sted (bladet dykking ?) at de greske myndighetene har lettet på dykkerestriksjonene. Hvor fort dette går vet jeg ikke. Ellers så har jeg dykket på naboøya Paros to ganger. Der er det flere dykkesentra. Så hvis du er ivrig går det jo nesten alltids en katamaran eller noe. ;D

Var dykkinga bra på Paros? Vrak, grotter eller lignende? Evt. noen somhvet hvor langt paros er fra Naxos?

BubbleMaker
31-07-2003, 12:19
Hepp!

Kom just tilbake etter etpar uker på Paros og Antiparos.
Tror det tar en times tid med båt fra Naxos til Paros.

Stemmer at myndighetene har lettet på dykkerestriksjonene.
Det eneste stedet, i følge de lokale dykkerene jeg snakket med, som fortsatt har delvis dykker forbud, er Naxos.
Sentrene er ganske frustrerte over at vi fortsatt tror at det er vanskelig å få dykket på en Hellas ferie. Det er det altså ikke lenger.

Er ikke så glad i å fortelle for mye om dykkingen på et sted, i fare for at man blir veldig skuffet eller får for høye forhåpninger. Det kommer jo litt an på forventningene. Selv hadde jeg ingen forhåpninger i det hele tatt og dermed ble det.......... helt greit. Se på det som en koselig ferie til gamle pitoreske kystbyer og så får du dykket litt samtidig :)

Vil du se grotter og vrak bør du dykke med Eurodivers på Paros. Imidlertid så døde innehaveren mens jeg var der, da han tok et nattdykk alene :'(
X-Ta-Sea er et annet senter, men med alt for høye priser!

På Antiparos dykket vi med Blue Island Divers. Kjempe trivelige folk, selv om alt foregår i Gresk tempo ;)
De har veldig hyggelige priser om man tar flere dykk. Fikser også overnatting billig.
Noe av det vi så her: Grotter, rev med murener, tunfisk, barracuda, grouper, scorpion fish, blekksprut og diverse smått. Er man heldig kan man også støte på sverdfisk og delfiner, men da mener jeg HELDIG....... :D

Langt fra de beste dykkene jeg har hatt, men totalt sett en kjempe fin ferie, hvor vi også fikk dykket litt. Desverre har det blitt veldig dyrt der etter at de gikk inn i EU.

God tur!

glur
14-08-2003, 10:30
Hei

Jeg var på Naxos for 2 år siden. Da måtte jeg reise til Paros for å dykke. Desverre var ikke ferjeturene særlig passende for en dykke-dagstur. Første ferje kommer nemlig fra Paros på morgenen, og går tilbake på formiddagen. Jeg måtte reise og overnatte for å få dykket der.

Jeg dykket på et sted som het Santa Maria eller noe sånt, veldig hyggelige mennesker, og fine dykkesteder. Ikke veldig billig, men heller ikke overvettes dyrt.

Jeg skulle gjerne ha dykket på Naxos også, den gamle byen ligger nå under vann i havna. sikkert derfor det fortsatt er dykkeforbud der ...

Gunnhild

stisse
14-08-2003, 10:47
Det er ikke tillatt å dykke på Naxos. På Paros er det derimot dykking og det er jo ikke så langt unna.
Mvh Stig

8)

tomsl
18-08-2003, 16:51
Hjemme igjen, ferie går for fort!!!
Som sagt tidligere, dykking på Naxos er ennå forbudt. Planen var en tur til Paros på dagstur, men det ble litt stress.. derved ingen dykking :( . Men det var flerne fine plasser og snorkle på Naxos. Bare å finne en plass med litt rev og steiner så er det en del fisk og se. (med en moped, snorkel maske og noen svømmeføtter får du med det meste Naxos kan tilby. Fikk tatt mange fine undervannsbilder (men klarte selvsagt og slette bildene en kveld :( :o) Hva sies det? Fulla har skylla.... Been there done that!!

Bisarre
19-08-2003, 23:31
Var på Naxos i fjor...

Ble selvfølgelig ingen dykking, men masse snorkling.
Var så heldig at jeg fikk hilse på en kjempestor havskilpadde. ;D

twistah
19-08-2003, 23:59
Hvis dere skal dykke på Paros kan jeg anbefale en tur med http://www.eurodivers.gr/index.htm. Be da om å få dykke på en liten øy ytterst i sundet mellom
Paros og Antiparos. Der er det nemlig noen fine grotter som en kan dykke i. Fint for nybegynnere, det er nemlig luft i grottene ! En kan du altså svømme inn i åpningen som er under vann og opp i et "rom". Her er det et meget spesiellt lys og en meget spesiell stemning. Flotte formasjoner i taket også. Legger ved et bilde jeg rappa fra eurodivers sine sider.

Naxos
07-10-2006, 22:32
Det er lov å dykke på Naxos. Jeg var der og dykket i september. Dykkerforbudet ble opphevet i år på Naxos.

Jeg dykket hos Naxos diving og kan anbefale dette. De var meget seriøse og siden det nettopp ble lovlig å dykke der er alt utstyr helt nytt.
Jeg forsto at det var noen områder det fortsatt var dykkerforbud på.
Men det var vrak/hule/potte/ og vanlig dykking på programmet. Ny ribb med alt nød utstyr med. Kan anbefales.
Dykkersenteret ligger på Plaka Beach. Det ligger 2 der. En i "Byen" og en på stranden.(forskjellige senter)
Siden det er nettopp lov å dykke der er det mye å oppdage. Er du der i juli/august kommer havskilpaddene forbi.
Nr til naxos dykkesenter er for de som har lyst: +302285042072.