PDA

View Full Version : Re:Trykkammer beredskap

eystein
03-10-2002, 10:20
Hei

På Østlandet har vi trykkammer på Ullevåll sykehus, med 24 timers beredskap med dykkerlege. Jeg har jo som beskrevet i dette forumet benyttet meg av dykkerberedskapen, dog ikke i kammeret, og synes beredskapen fungerete fint. Ellers i Norge er det lite med beredskap. Men Statens Luftambulanse har jo et norgesomspennende nett av helikoptere og fly som kan frakte folk til nærmeste kammer.

Eystein

lurre
03-10-2002, 11:13
Men Statens Luftambulanse har jo et norgesomspennende nett av helikoptere og fly som kan frakte folk til nærmeste kammer.

Det er vel heller sjelden man velger å bruke fly til denslags, siden trykkfallet kan medføre enda større skader, men helikopter brukes jo rett som det er.
Sjøl bor jeg i Harstad, og vi har trykkammer på marinebasen i Ramsund. Skulle det være aktuelt med helikopter må det komme fra Tromsø eller Bodø, og da er det snakk om 80-90NM hver vei. Ofte vil det da lønne seg å bruke båt, siden Ramsund ligger ganske langt fra allfarvei.

Jeg vet at også Bodø-folket har trykkammeret i Ramsund først på lista. Det er ikke lenge siden et par forpjuskete dykkere fra Bodø havnet der med Seakingen til forsvaret.
30 meter, ett kvarter bunntid, bends i skulderen sa han. Jaja. :-\

Kyrre
Harstad

eystein
03-10-2002, 11:26
Hei

Ambulansefly har høytrukkskabiner :) Så man kan bruke dem til transport ved dykkerulykker :) Kjekt når man er i utllandet og vil hjem til Norge etter ulykker. Når det gjelder trykket i helikopteret, så vet jeg ikke, men dykkerlegen på Ullevål hadde privat trykkmåler/høydemåler for å regulere høyden på helikoptert når han fraktet trykkfallssyke pasienter.

Eystein

lurre
03-10-2002, 11:38
Hei

Ambulansefly har høytrukkskabiner :) Så man kan bruke dem til transport ved dykkerulykker :)

I stand corrected. Jeg er flygeleder, så jeg snakker med ambulansefly hver dag, men DET var noe jeg ikke visste. Lagres på harddisken.

Jeg skal rope litt stillere neste gang.

Kyrre

eystein
03-10-2002, 12:12
Hei

Her er linken til det medisinske utstyret på nla sitt ambulansefly.
http://www.globalmedicalsupport.com/norsk/ambulansefly/medisinske_tjenester/
Som jeg har forstått det, er det ingen problemer med å opprette sealvel trykk i kabinen, men det kan være vanskelig å holde et konstant trykk ved avgang og landing.

Men ellers er det fint med høytrykkskabiner hvis man trenger transport hjem fra det store utlandet....

Eystein

lurre
03-10-2002, 12:13
;)
Sett at man er i ca 30.000 fot og trykker kubber ? Jeg er ikke sikker på hva du mener med at de har høytrykkscabin ?? Er det eget lukket kammer i flyet ? ( I så fall er jo det meget bra )

Jeg har ringt til AS Lufttransport som driver Luftambulanse for Rikstrygdeverket. De flyr turbopropfly av typen Beech 200. Høytrykkskabinen deres gir havnivåtrykk til 15.000 fot, altså ca 5000 meters høyde. Det vil si at om man skulle ha pasienter fra dykkerulykke vil man ikke gå høyere enn 15.000 fot.
Sånn rent teknisk fikk jeg inntrykk av at man rett og slett "stenger ventilen" i større grad enn det man gjør på et vanlig rutefly, og derfor beholder normalt trykk lenger enn i et vanlig rutefly.
Når det gjelder trykkfall i vanlige rutefly som flyr i opptil 41.000 fot så er det standard prosedyre å foreta en "emergency descent" og stupe ned til 10.000 fot mens oksygenmaskene hagler i cabinen. Da bør det ikke være andre fly under...
Et slikt trykkfall vil vanligvis ikke være skadelig, men man kan jo gjøre seg noen tanker om hva som skjer med eventuelle standhaftige nitrogenbobler.

Kyrre
Harstad/Narvik Lufthavn, Evenes.

eystein
03-10-2002, 12:15
Men dette betyr jo at et ambulansefly kan ha en flyrute som gjør at den kan oppretteholde sealevel da? Du som er flyveleder, kan du gi ut en slik rute til et ambulansefly?

Eystein

lurre
03-10-2002, 12:47
Men dette betyr jo at et ambulansefly kan ha en flyrute som gjør at den kan oppretteholde sealevel da? Du som er flyveleder, kan du gi ut en slik rute til et ambulansefly?

Tja. Få steder i Norge må man gå høyere enn 10.000 fot for å holde seg i såkalt kontrollert luftrom. Med kontrollert menes det at det er "garantert" i forhold til andre fly og terreng. Det betyr at dette stort sett skal gå problemfritt.
I ekstreme tilfeller vil selvfølgelig alle fly ha mulighet til å fly 1000 fot over havet, men dette er noe man unngår når man flyr passasjerfly (og ambulanse). Det går litt fort... ;)

Kyrre

Actinia
03-10-2002, 14:58
Vi i Finnmark er ikke så heldige som dere... Vårt nærmeste trykkammer er i Tromsø hvis jeg ikke tar helt feil, og det vil nok ikke lønne seg med annet enn fly dit.. En biltur tar rundt 4-5 timer og man må over høye fjell uansett.. Heldigvis har vi ikke hatt mange tilfeller hvor det har vært nødvendig med trykkammer (ingen som jeg vet om), men hvis uhellet skulle være ute så...
Den lange avstanden til trykkammer er forsåvidt noe vi lærer om når vi tar kurs, noe som er bra.. Man kan jo håpe på folk er litt mer forsiktige når de er klar over dette...

Sigve
03-10-2002, 15:21
Hei

Her på Sunnmøre har vi ikke noe trykkammer. Nærmeste kammer ligger i Bergen. Må nok til med helikopter dersom man skal dit.

Sigve

Diver_DAD
06-10-2002, 14:59
Jeg sogner også til Ramsund sitt trykkammer :)

Det er ca 1,5 times lovlig kjøring dit.

ViLar
08-10-2002, 01:03
Er det noen som vet hvor nærmeste trykkammer til Midt- Norge befinner seg?
(Jeg trodde faktisk at vi alle måtte til Bergen.... Det er godt å høre at det finnes mange flere alternativer.)

Sigve
08-10-2002, 13:17
Hei

Har dessverre ikke en slik liste, men jeg er enig i at det burde ha vært på sin plass. Hadde ikke vært så vanskelig å få opp en oversikt over hvor de forskjellige trykkammerene i Norge befinner seg (skulle man tro).

Sigve

eystein
08-10-2002, 15:10
Liste over trykkkammer!

Jeg fikk nettopp en slik liste sammen med et trykkprøvingsbevis for en klokke!
Her er den: (med telefonnummer)
Ullevål sykehus
v/ Oslo brannvesen
22 11 44 55

VSD Haakonsvern
55 50 20 00

Ramsund Orlogsstasjon
76 91 80 00

TRSD Olavsvern Orlogsstasjon
77 62 85 00

Hva forkortelsene betyr aner jeg ikke, og hvorfor jeg fikk den hos urmakeren er et enda større spørsmål!

Eystein

eystein
08-10-2002, 15:31
Jepp, jeg har en ide. Som jeg skal prøve med engang faktisk. Svar/forklaring kommer så fort jeg har fått svar.

Eystein

oppdatert liste fra nui:

Tromsø. Operativ drift ved Sjøforsvaret/Dykkeavdelingen Tromsø Sjøforsfarsdistrikt. Medisinsk ansvar ved Regionsykehuset i Tromsø, Anestesiavdelingen.

Ramsund. Operativ drift ved Minedykkertroppen Nord-Norge og Marinjegerkommandoen. Ingen fast lokal medisinsk beredskap - organiseres via Haukeland eller Tromsø i hvert enkelt tilfelle.

Bergen. Operativ drift ved Sjøforsvarets Dykker- og froskemannskole (DFS). Medisinsk ansvar ved seksjon for hyperbarmedisin, Haukeland sykehus.

Kristiansand. Operativ drift og medisinsk ansvar ved Vest Agder Sentralsykehus (Teknisk avdeling/Anestesiavdelingen).

Ullevål sykehus. Operativ drift ved Oslo Brannvesen, Medisinsk ansvar ved klinikk for akuttmedisin, Ullevål sykehus.

Noen vil kanskje savne trykkammeret i Horten (Østlandet Sjøforsvarsdistrikt) og Fagerstrand (Norsk Yrkesdykkerskole) fra
oversikten. De er ikke glemt, men inngår ikke i den permanente dykkemedisinske beredskapen. Kammeret i Horten er p.t. til overhaling i Bergen.

Venter på svar fra DAN.
Min måte å skaffe på er bare å surfe, og sende mail...

Eystein

Thomas Torjusen
08-10-2002, 18:38
Bra jobba! :)

Dette er interessant stoff.

/Thomas

ViLar
10-10-2002, 00:03
[quote=eystein
oppdatert liste fra nui:

Tromsø. Operativ drift ved Sjøforsvaret/Dykkeavdelingen Tromsø Sjøforsfarsdistrikt. Medisinsk ansvar ved Regionsykehuset i Tromsø, Anestesiavdelingen.

Ramsund. Operativ drift ved Minedykkertroppen Nord-Norge og Marinjegerkommandoen. Ingen fast lokal medisinsk beredskap - organiseres via Haukeland eller Tromsø i hvert enkelt tilfelle.

Bergen. Operativ drift ved Sjøforsvarets Dykker- og froskemannskole (DFS). Medisinsk ansvar ved seksjon for hyperbarmedisin, Haukeland sykehus.

Kristiansand. Operativ drift og medisinsk ansvar ved Vest Agder Sentralsykehus (Teknisk avdeling/Anestesiavdelingen).

Ullevål sykehus. Operativ drift ved Oslo Brannvesen, Medisinsk ansvar ved klinikk for akuttmedisin, Ullevål sykehus.

Noen vil kanskje savne trykkammeret i Horten (Østlandet Sjøforsvarsdistrikt) og Fagerstrand (Norsk Yrkesdykkerskole) fra
oversikten. De er ikke glemt, men inngår ikke i den permanente dykkemedisinske beredskapen. Kammeret i Horten er p.t. til overhaling i Bergen.

Venter på svar fra DAN.
Min måte å skaffe på er bare å surfe, og sende mail...

Eystein

Vil det si at vi i Midt- Norge fortsatt må til Bergen Eystein??

Diver_DAD
19-05-2003, 20:01
Er alle klar over hvor nærmeste kammer er ? Litt kjekt å vite nå før sessongen til mange starter !

Vidar
20-05-2003, 17:08
Liste over trykkkammer!

Ullevål sykehus
v/ Oslo brannvesen
22 11 44 55

VSD Haakonsvern
55 50 20 00

Ramsund Orlogsstasjon
76 91 80 00

77 62 85 00

Hva forkortelsene betyr aner jeg ikke, og hvorfor jeg fikk den hos urmakeren er et enda større spørsmål!

Eystein

VSD= Vestlandet sjøforsvarsdistrikt
TRSD= Troms sjøforsvarsdistrikt

Odd
20-05-2003, 17:36
Jeg har akkurat sendt mail til Statens dykkerskole og bedt om liste over alle kammer i Norge. Skal legge den ut her så fort den er i innboksen. :D

På hjemmesiden deres (www.statens-dykkerskole.no) vil det bli lagt ut liste over alle kammer, men det har ikke skjedd noe der på en stund, og en vet jo aldri hvor lang tid det vil ta. ??? ::) ???

Marius
20-05-2003, 18:06
Hei å hå!
Jobber i et dykkerfirma i midt-norge, vi har Bergen som nærmeste døgnoperative trykkammer på alarmeringsplanen vår. Men i september har vi vårt eget trykkammer operativt om bord i vår nye arbeidsbåt. Det ble enklere å montere trykkammer etter at dimensjonskravet ble mindre. Vi har bestilt et såkalt 1,30 kammer. Vi kommer sikkert ikke til å stå på noen liste, men båten blir døgnbemannet. Kommer tilbake senere med mere info når det er operativt.

Odd
22-05-2003, 10:31
Her kommer listen over kammer som er fra nui.no. Statens dykkerskole hadde ikke liste, men fortalte at nui og sjøforsvaret har beredskap med tanke på trykkammer:

Trykkammerberedskap i Norge (13.01.2003 - Jan Risberg)

Haukeland Universitetsykehus, Yrkesmedisinsk avdeling, seksjon for hyperbarmedisin har landsfunksjon for hyperbarmedisin i Norge. På bakgrunn av et tilfelle med trykkfallssyke hos en sykepleier som ledsaget pasient under HBO-behandling og etterfølgende målinger av venøse gassembolier ("stille bobler") ved bruk av 14-meter standardtabell har sykehuset foreløpig valgt å stoppe planlagt (elektiv) HBO-behandling i NUIs kammeranlegg. Du kan lese mer om slik behandling på våre sider om HBO-behandling. Sykehuset har gått til innkjøp av fire ”enmanns-trykkammer” (monoplace kammer) som forventes operativt 2. kvartal 2003. Fram til disse er operative har sykehuset avtale med trykkammer i Sverige og Danmark som vil forestå elektiv/planlagt behandling.

Beredskapen for akutt HBO-behandling (trykkfallssyke, cerebral arteriell gassemboli, CO-forgiftning, gassgangren) er ikke påvirket. Slike tilstander behandles altså som tidligere. Kontakt seksjonsoverlege Leif Aanderud ved Haukeland universitetsykehus på tlf 55 97 39 75 hvis du ønsker ytterligere informasjon om dette.

Tromsø. Operativ drift ved Sjøforsvaret. Medisinsk ansvar ved Regionsykehuset i Tromsø, Anestesiavdelingen.

Noen vil kanskje savne trykkammeret i Horten (Østlandet Sjøforsvarsdistrikt) og Fagerstrand (Norsk Yrkesdykkerskole) fra oversikten. De er ikke glemt, men inngår ikke i den permanente dykkemedisinske beredskapen. Kammeret i Horten er nå funksjonsklart, men det er ingen stedlig permanent beredskap.

Aker sykehus har signalisert interesse for å etablere et kammer.

knemur
02-06-2003, 00:09
Har alltid nr til vakthavende dykkelege klart på mobilen når jeg er ute å dykker.... Men, veit ikke om det funker ??? for har heldigvis ikke hatt bruk for det.....

Nr er : 55 32 30 03

For de som trenger det eller har lyst til å prøve.....

knemur
02-06-2003, 00:16
Liste over trykkkammer!

Ullevål sykehus
v/ Oslo brannvesen
22 11 44 55

VSD Haakonsvern
55 50 20 00

Ramsund Orlogsstasjon
76 91 80 00

77 62 85 00

Eystein

Mener VSD er Vestlandet Sjøforsvars Distrikt og TRSD er vel Tromslandet Sjøforsvars Distrikt. Trur jeg ::)

Zup
02-06-2003, 00:19
Her i Molde så kommer det an på om det er helikopter eller ambulanse fly som er ledig, ned til Haakonsvern.
Fikk selv ambulanse flyet ned til Bergen en natt for noen år tilbake, det fløy egen rute nedover og kalte det "sea-level" eller noe slikt. Flytiden var rundt 2timer om jeg ikke husker feil.