PDA

View Full Version : Hvordan dykker dere?

Followme
22-03-2007, 21:51
Lurer litt på hvordan det er vanlig å dykke? Da tenker jeg på hvor mange som dykker om dere har noe på overflaten? om det er noen som dykker solo osv? Om dere dykker mest med klubben eller "på privaten"

Fredriksen
22-03-2007, 21:56
Når du spør hvordan det er vanligst å dykke, vil jeg tro de fleste dykk er private buddydykk, utenom organisert dykking, og uten overflateberedskap.
Er nå ihvertfall det intrykket jeg har. :)

jacob84
22-03-2007, 23:38
Jeg dykker med SUB (studentenes undervannsklubb i bergen)......organiserte klubb dykk med O2koffert,dykkeleder,flagg,redningssvømmer,og redningsline........jah dere ser poenget.

siden jeg ikke har allverdens med erfaring,så er det veldig betryggene å vite at om noe skulle gå til :firedevil:
så har jeg i allefall det å redde meg.

men men skal ikke utelukke det blir mere privatdykking etter hvert.

en annen ting som er veldig positivt med organiserte dykk er det sosiale. ;D

Scubagirl
23-03-2007, 08:27
Det går veldig mye i private dykk, men har vært endel organiserte turer på meg også. Om det er noen på overflaten eller ikke varierer, for det meste ikke. Men jeg drar ikke ut å dykker uten at foreldre/samboer vet hvor jeg er, og jeg holder de oppdatert på sms før og etter dykket.

Kian
23-03-2007, 09:10
for min del så dykker jeg sammen med folka fra Stavern dykkesenter. Da har vi alltids noen på land.

spetznaz
23-03-2007, 11:08
Alle dykk er organisert, O2 koffert, førstehjelpsutstyr, alarmplan, mellomline, dykkeleder, redningssvømmer/redningsdykker og evt båtfører. På kurs og ved spessielle anledninger overflatebøye. (noen har også DSMB med på hvert dykk, meg blant annet) Det hele blir en ganske stor organisasjon å sette i sving for å dykke, men siden vi er en gjeng på 16-18stk på skolen så er det ikke noe problematisk. Ingen grunn til å senke sikkerheten når man har kapasitet til å ta alle forhåndsregler.

Det er stort sett kultursjokk og dykke med folk jeg ikke kjenner ;)

Caro
23-03-2007, 11:38
Privat blir det mest klubbdykk med båt.
Syns det er fin måte å komme seg ut på. Jeg har alltid noen å dykke med og faste dager og tider å forholde meg til. Slipper å tenke på parkering, navigering frem-og-tilbake (båten plukker oss opp) osv. Det beste er at jeg får dykke på et nytt sted nesten hver gang, og kan oppdage utrolig mye fint. Og så er det veldig sosialt. Og det er greit å vite at det er O2 i båten om noen skulle få bruk for det.

Når jeg ikke dykker med klubben er det enten fordi jeg vil dykke andre dager, dypere enn tillatt på klubbdykk eller ønsker å utforske steder på egenhånd. Har ingen overflateberedskap om jeg ikke får med meg familie/venner til å vente i evt. båt. Dykker alltid med buddy.

Line blir aldri brukt. Er det dårlig sikt får man heller svømme tettere sammen...

rajaa:)
23-03-2007, 11:58
Det går veldig mye i private dykk, men har vært endel organiserte turer på meg også. Om det er noen på overflaten eller ikke varierer, for det meste ikke. Men jeg drar ikke ut å dykker uten at foreldre/samboer vet hvor jeg er, og jeg holder de oppdatert på sms før og etter dykket.

omtrent helt det samme her og... men nå er jo vi gode byddyer da!
legger til at jeg aldri dykker solo.

Andreas
23-03-2007, 20:29
Dykker nesten bare "private buddydykk". Ingen overflateberedskap. Begynner å kjenne buddy'ene mine godt - det er ca 6 - 8 personer, med overvekt av dem som heter Kristian. Er det normalt?

Jeg har ca 15 personer under "dykk" på mobilen. Når jeg vil dykke sender jeg SMS til dem. Det er nesten alltid en som vil dykke. Men fler er velkomne på listen min!

Hvis du er fra Asker/Bærum anbefaler jeg AB/GDT (http://"http://www.abdykk.no/forumNY/forum/default.asp").

Is nice.

A.

Ino
24-03-2007, 15:15
Private dykk: Blir dykka både me å uten buddy me å uten deco på begge dele

Arbeid så e d stanby dykker comms å heile oppleggem me slange osv

OKOverrein
24-03-2007, 15:52
Er med på det meste av klubbdykk, dvs hver onsdag og søndag. Da er det med O2, og kanskje båt. Ellers er det jo en del dykk som skjer med andre som ikke får nok med 2 dykk i uken, da er det ikke med O2, men da er det som regel buddy'er med god erfaring og en del dykk. Dykker "ikke" alene, men jeg har ingen problem med å gå opp alene hvis vi er 3 stykker som dykker ilag så lenge det er avtalt på forhånd/de får beskjed om det under vann.

Bukken
24-03-2007, 21:06
For det meste så går det i klubbdykking med båt, kjekt å kunne komme seg ut til holmer og skjær man ikke kan kjøre med bil til. Samt at det og er veldig greit å ha faste dager og tider å forholde seg til. Men det blir og en del uorganisert dykking. Alt avhenger av hva man har tid og lyst til :)

Arnt
24-03-2007, 21:23
Lurer litt på hvordan det er vanlig å dykke? Da tenker jeg på hvor mange som dykker om dere har noe på overflaten? om det er noen som dykker solo osv? Om dere dykker mest med klubben eller "på privaten"

Normalt sett på fjæradykk er vi 2-4 dykkere som dykker samlet. Vi er delt opp i buddypar om mulig
som er en fordel om vi skiller lag, eller noen bestemmer seg for å avbryte av ulike årsaker.

Vi har sjelden noen i overflaten, annet enn på strømdykk eller større båtdykk med puljer.

Vi har hatt folk som har dykket solo, noen gjør det fortsatt, men ikke i like stor utstrekning som
tidligere. Selv har jeg vel kanskje 100 av mine snart 900 dykk som solodykk, alt fra fjæradykk
til dype vrakdykk.

Vi har problemer med "organiserte" klubbdykk, og dette begrenses mest til f.eks nattdykket
8.des og vårt eget 2.juledags og nyttårsdykk når det er folk hjemme for disse og været er med oss.

Arnt Eirik