PDA

View Full Version : Dykkerulykke?

DeepC
19-03-2007, 09:44
På lørdag var det en hendelse på "Russevraket" rett utenfor Dykkersentret i Tromsø, noe hadde tydeligvis gått galt for en av dykkerne som hadde dykket på vraket fra båt. To ambulanser ble sendt til stedet, men det er alt vi så langt vet. Vi fikk heldigvis ganske kjapt etter vite fra forskjellige kilder at det heldigvis ikke dreide seg om at noen hadde forulykket. Godt var jo det!
Noen som har mer utfyllende info om hva som har skjedd? "Russevraket" er jo et av Tromsø's mest besøkte og lett tilgjengelige vrak, så dermed er det jo greit å få litt mer info slik at andre kan lære av det som skjedde.
-Thomas H-

DeepC
19-03-2007, 16:41
Ingen som har noe info om ulykken på lørdag?
-Thomas-

ramfjord
19-03-2007, 17:44
Meldinger vi har fått sier det var SUT (Studentenes undervannsklubb i Tromsø) som dykket på Russervraket lørdagen.

Hva som har skjedd er ikke kjent enda, da SUT har lagt "lokk" på saken.

Håper mer utfyllende info vil komme snart.

Frode R

Jon NS
19-03-2007, 18:02
Som leder av SUT kan eg bekrefte at det skjedde ei ulykke under dykking på Russervraket på lørdag. Ein person vart sendt til trykkammerbehandling. Alt står bra til med vedkommande som etter all sannsynligheit vil bli heilt frisk.

Vi kjem tilbake med meir innformasjon når det foreligger i løpet av veka.

Mvh
Jon Stavset
Leder i SUT

DeepC
19-03-2007, 18:08
Takk for tilbake meldingen Jonns :thumbup:
Ser frem til å få mer info om det som skjedde!
-Thomas-

DeepC
20-03-2007, 22:59
Var mer info om saken i avisen Nordlys idag, sjekk linken under:
http://www.nordlys.no/nyheter/article2662934.ece
Men det var unødvendig mye fokus på at dykkerne ikke hadde ringt politiet i artikkelen.
Har til dags dato ikke sett en politibil utstyrt med o2 koffert eller lignende, greit at man ringer de ettervært. Men ikke mens det hele står på.
-Thomas-

spetznaz
20-03-2007, 23:19
Hvor kommer kravet om å melde fra til politiet fra? Har igrunnen ikke hørt det nevnt eller sett det i en lærebok til nå.

Det eneste jeg vet om ulykker og politi er at de skal meldes om man har en trafikkulykke med personskader...

Hvorfor det skal meldes til politiet om det skjer en sportsdykkerulykke skjønner jeg ikke.

Ino
20-03-2007, 23:35
Hvor kommer kravet om å melde fra til politiet fra? Har igrunnen ikke hørt det nevnt eller sett det i en lærebok til nå.

Det eneste jeg vet om ulykker og politi er at de skal meldes om man har en trafikkulykke med personskader...

Hvorfor det skal meldes til politiet om det skjer en sportsdykkerulykke skjønner jeg ikke.

Personskade........

spetznaz
20-03-2007, 23:37
IEO så alle personskader skal rapporteres til politiet? Jeg tviler.

Ino
20-03-2007, 23:58
Ulykke me personskade skal raporteres inn ja....jelle till å me arbeidulykke.....

mvetlesen
21-03-2007, 01:01
Skulle gjerne hatt en juridisk begrunnelse for at slik må rapporteres.

Privatpersoner plikter iallefall ikke å gjøre det. Veit ikke hvordan det blir med en organisert tur, men arbeidsulykke kommer innunder spesifikke lover og blir noe helt annet.

Ino
21-03-2007, 03:43
Skulle gjerne hatt en juridisk begrunnelse for at slik må rapporteres.

Privatpersoner plikter iallefall ikke å gjøre det. Veit ikke hvordan det blir med en organisert tur, men arbeidsulykke kommer innunder spesifikke lover og blir noe helt annet.

Ja. muli e tar feil..skakke påstå d hundre prosent nei...Har vell kansje egentli våkst opp me at d e bare sann...men vet ikke sikkert....

m-stridh
21-03-2007, 08:05
Ulykke me personskade skal raporteres inn ja....jelle till å me arbeidulykke.....

Dette stemmer neppe.

Ved bilulykker og arbeidsulykker er dette et krav, ikkke ellers.

.........med mindre det er noe nytt som har kommet.

Freefaller
21-03-2007, 08:29
Dette vet jeg ikke nok om til å påstå noe sikkert, men kan det tenkes at politiet skal varsles for å avgjøre om ulykken skal etterforskes eller ikke? Dersom ulykken skal etterforskes har de vel behov for å sikre utstyr og avhøre vitner?

Eller gjelder dette bare ulykker med alvorlige personskader eller fatal utgang?

Det er ganske vanlig at politiet blir varslet gjennom AMK allikevel (som ved trafikkulykker).

Bare litt spekulering fra min side.. :)

spetznaz
21-03-2007, 09:47

Dette stemmer neppe.

Ved bilulykker og arbeidsulykker er dette et krav, ikkke ellers.

.........med mindre det er noe nytt som har kommet.

Det var nyaktig det jeg trodde også, men droppet arbeidsulykker i første post siden dette ikke var i en arbeidssituasjon. :D

Jeg vil gjerne ha relevante lover fra dem som påstår at man har meldeplikt til politiet. ( www.lovdata.no ) jeg kan nemmelig ikke finne noe. Men nå vet jeg ikke helt hva jeg skal søke etter heller.

Andreas Duck
21-03-2007, 09:50
Hadde en ulykke selv for et år siden og da ble politiet automatisk varslet av AMK som vi hadde kontakt med.

Freefaller
21-03-2007, 09:52
Hadde en ulykke selv for et år siden og da ble politiet automatisk varslet av AMK som vi hadde kontakt med.

Har erfart det samme selv ifm fallskjermulykke og trafikkulykke.

spetznaz
21-03-2007, 10:08
Straffeprosessloven § 224 gir politiet rett til å starte etterforskning av ulykker selv om det ikke er grunn til mistanke om straffbare forhold.

Ved brann og andre ulykker kan det foretas etterforsking om årsaken selv om det ikke er grunn til mistanke om straffbart forhold.

Ikke et ord om meldeplikt ved ulykker...

Freefaller
21-03-2007, 10:51
Vet ikke hvordan det er med meldeplikt til politiet men som nevnt i tråden så vil AMK varsle politiet dersom det skulle foreligge alvorlig personskade.

Jon NS
21-03-2007, 13:01
No har vi fått litt meir informasjon om ulykka på ”Russeren” laurdag 17. mars.

Dykkaren deltok på SUT sitt klubbdykk som gjekk til Russervraket denne laurdagen. Totalt var det sju deltakarar på turen, alle med sertifisering og erfaring god nok til å dykke på det aktuelle vraket. Dykkarane delte seg inn i to par og ei treargruppe. Dykkaren som fekk problem, frå no av kalla dykkar A, var i denne treargruppa og dykka i den første pulja. Av dei som skulle dykke i andre pulje var det ein som var oppnemnt som dykkeleiar, ein båtførar og to som ikkje var tildelt spesielle roller.

Under dykket hadde A litt problem med oppdrifta og steig og sank litt mellom 20 – 25 og 30 meter. Etter ei stund vurderte meddykkarane situasjonen slik at det var best å starte på oppstigninga, og tok seg bort til botnlina. Da dei nådde botnlina hadde A fått lettare anfall av panikk og tok seg til overflata, noko som resulterte i ei for rask oppstigning.

På overflata vart A fort teke hand om av båtføraren som låg i området for beredskap. A vart raskt frakta til land, og fekk oksygen umiddelbart, medan dykkeleiaren tok kontakt med AMK. Vidare vart A teke hand om av ambulansepersonell som kom på plassen etter kort tid. Han vart sendt til trykkammerbehandling på Olavsvern.

På søndagen vart A besøkt på sjukehuset av meddykkarane og fleire av dei som var med på klubbdykket. A hadde det mykje betre, og rekna med å bli heilt frisk etter ulykka. Han vart utskriven frå sjukehuset på måndagen.

Ut av det som sto i Nordlys i går kan det virke som om vi ikkje hadde meldt ulykka til politiet på rett måte, dette er i stor grad noko Nordlys har dikta opp sjølve og det kan ikkje vi ta ansvar for. Denne ulykka vart meldt til AMK, og vi trudde ikkje det skulle vere nødvendig å melde noko til politiet utover det. Vi kontakta politiet umiddelbart da vi vart gjort merksame på at det kunne vere nødvendig, og reaksjonen derifrå var at alt var i orden.

Mvh
Jon Stavset
Leiar i SUT

IceOne
21-03-2007, 13:30
Hva med A sine buddyer? Gikk de hurtig opp uten sikkerhetsstopp for å hjelpe? eller fortsatte de med vanlig oppstiging og sikkerhetsstopp og satset på at båtfører taklet situasjonen alene?

Jon NS
21-03-2007, 13:42
A sine meddykkarar såg at båten kom og hjalp A, så dei fullførte sikkerhetsstoppet før dei kom opp.

Jon NS
21-03-2007, 14:18
Dykkaren var slapp og litt fraværande da han kom på land, så det må vel kunne betegnas som symptomer på trykkfallsyke.

Snittdybde er eg ikkje sikker på, men maksdybde var 30 meter. Dybda varierte for det meste rundt 25 meter trur eg. Total dykketid for A var 19 min, og bunntida tilnærma det same i og med at oppstigninga var ganske rask. Pustegassen var luft.

J.

spetznaz
21-03-2007, 15:14
hvilke tabeller/computere ble brukt? Hva var opprindelig dykkeplanen?

Pioner
21-03-2007, 17:23
Var mer info om saken i avisen Nordlys idag, sjekk linken under:
http://www.nordlys.no/nyheter/article2662934.ece
Men det var unødvendig mye fokus på at dykkerne ikke hadde ringt politiet i artikkelen.
Har til dags dato ikke sett en politibil utstyrt med o2 koffert eller lignende, greit at man ringer de ettervært. Men ikke mens det hele står på.
-Thomas-

Politi eller ikke, burde ikke da evt sykehuset tatt kontakt med Politiet hvis dette skulle være ett krav (noe ikke jeg kan si jeg har fått med meg, i en situasjon som beskrevet). Politi ble ikke kontaktet da jeg var i lignende situasjon, jeg ble ikke lagt i kammer vel og merke, nøyde meg med litt gratis oksygen og overnatting ;D

Walle
21-03-2007, 18:15
A sine meddykkarar såg at båten kom og hjalp A, så dei fullførte sikkerhetsstoppet før dei kom opp.

En av fordelene med det klare fine vannet oppe i nord ;D

Hyggelig å høre at alt gikk bra med "dykker A" :)

Walle

Asle_Tromsø
21-03-2007, 22:26
På overflata vart A fort teke hand om av båtføraren som låg i området for beredskap. A vart raskt frakta til land, og fekk oksygen umiddelbart, medan dykkeleiaren tok kontakt med AMK. Vidare vart A teke hand om av ambulansepersonell som kom på plassen etter kort tid. Han vart sendt til trykkammerbehandling på Olavsvern.

Mvh
Jon Stavset
Leiar i SUT

Hei Jon,

Viste dykkeren symptomer på trykkfallsyke, eller ble han "just in case" behandlet i kammer ?
Vet du ca bunntid / snittdyde og hvilke pustegass han brukte ?

Bra det ble håndtert effektivt og vedkommende ser ut til å bli i tipp topp stand :thumbup:

Fredrik

Jeg var overflateberedskap på dette dykket. Dykker A kom til overflaten panisk med pustebesvær og redusert bevissthet, og kunne ikke gjøre rede for seg, og heller ikke hjelpe til da han skulle opp av vannet. Så lungesprengning var det første jeg tenkte på. Jeg fikk av ham utstyret og drog han opp i gummibåten, og kjørte deretter til land. Tilstanden bedret seg både mht pust og bevissthet under turen inn. Ambulanse ble tilkalt, mannen ble startet på O2 på kaia, og etter et par minutter kom ambulansen til stedet og overtok behandlingen.
Riggen hans ble forøvrig satt til side uten at noen hverken skrudde på den eller demonterte den, nettopp av hensyn til en evt politiundersøkelse.

RyaDiver
22-03-2007, 18:29
Fikk høre om ulykka kun minutter etter og va bekymret for utfallet. gikk rykter om det måtte fylles luft i full fart og tenkte da på at det satt noen fast nede på russeren. Blei letta når æ hørte at det gikk bra med dykkeren, og toppers at vi har trykkammer på olavsvern :) :) :)

Asle_Tromsø
29-03-2007, 17:06
Fikk høre om ulykka kun minutter etter og va bekymret for utfallet. gikk rykter om det måtte fylles luft i full fart og tenkte da på at det satt noen fast nede på russeren. Blei letta når æ hørte at det gikk bra med dykkeren, og toppers at vi har trykkammer på olavsvern :) :) :)

Det var jo en ny variant! Men det illustrerer hvor fort ryktene flyr etter en hendelse. Faktisk så hadde vi ikke vært på land mer enn ca 1/2 time etter at ambulansen hadde hentet vår venn, før den første telefonen kom til han som var turansvarlig. Da var det en som hadde hørt at.... etc, etc. En god vurdering av klubbens ledelse å gå ut med saklig info så snart som mulig, antar jeg. Selv om jeg syntes at det virket litt overspent da de snakka om det til å begynne med.

RyaDiver
29-03-2007, 20:34
Ny variant?
At æ fikk vite om ulykka tidlig var tilfeldig og det er bestandig rykter rett etter en ulykke. Da e det bra at man kommer ut med nødvendik infomasjon slik dere gjorde. :)
og hvis det er negativt at jeg viser bekymring for en med dykker skjønner jeg ikke noe >:D

Vidar
29-03-2007, 21:12
Mtp varsling til politiet er det nok og ringe enten, 110, 112 eller 113 så tar de seg av den videre varsling.

VB

ramfjord
29-03-2007, 23:17
Vil starte med et :) over at det gikk bra med den forulykkede. Håper også av hele mitt hjerte at han kommer fra hendelsen uten varige men.

Men det jeg lurer på er hvorfor SUT la et hermetisk lokk på saken???

Å dykke rett utfor stuedøra til Dykkersentert en lørdags formiddag, mange ser klubbåten setter kurs mot land. Ambulanser kommer til stedet. Klart det blir mange reaksjoner og spørsmål over hva som har skjedd, både fra dykkermiljøet og tilfeldig forbipasserende.

Hadde det ikke vært lurt av styret i SUT å kommet med en kjapp liten notis, trengte ikke være større enn f.eks.: Vi har hadd en ulykke på Russeren, kommer tilbake med mer info så snart vi kan.
Pesonlig synes jeg det tok for lang tid, 4 dager fra ulykken og til det kom noe fra klubben. Men det som kom var informatift og sakelig. All honnør for det. :)

Dette ville etter min mening stoppet mye av de spekulasjonene som gikk like etter ulykken. Spesielt siden ulykken var kjent kun få min etter.

Vi i Ishavsbyen hadde som kjent 2 uhell i 2006. Begge gangene er årsaken personlige feil fra dykkerne. Det som er gledelig både for dere og oss er at sikkerhets rutinene til klubbene har fungert. Vi fikk avdekket noen svakheter som vi har tadd tak i og jobbet/jobber med. Håper også at SUT trekker lærdom ut fra hendelsen og setter fokus på ting som ikke fungerte 100%
(ingen er feilfri, alle kan vi forbedre oss)

Hvis SUT og TUK er intressert kan vi i felleskap arrangere en felles sikkerhetsdag, dær Tromsø's 3 dykkerklubber er med.

Mvh
Frode R

ny
29-03-2007, 23:54
Hadde det ikke vært lurt av styret i SUT å kommet med en kjapp liten notis, trengte ikke være større enn f.eks.: Vi har hadd en ulykke på Russeren, kommer tilbake med mer info så snart vi kan.

Var det ikke nettopp det de gjorde? Virker sånn på meg ihvertfall. Liket trenger jo ikke fremdeles være varmt når man melder i fra...

Eksilbergenseren
30-03-2007, 08:51

Var det ikke nettopp det de gjorde? Virker sånn på meg ihvertfall. Liket trenger jo ikke fremdeles være varmt når man melder i fra...

Støttes!

Internett er sisteprioritet i en slik sak som dette. Tilbakemelding etter fire dager er bra, spør du meg! (Greit å vite alvoret og omfanget før man kaster info til ulvene på DS.)

Asle_Tromsø
30-03-2007, 17:54
Når det skal gis en tilbakemelding fra en klubb, må man bestemme seg for hvem som skal stå for informasjonen. I dette tilfellet ble det lederen av klubben. Han var ikke med på selve dykket.
Dernest skal man sette sammen en ytring. Da må man prate med de involverte, og komme frem til en felles oppfatning av saken.
Hovedpersonen var jo under behandling i trykkammer Lørdag ettermiddag og Søndag formiddag. Det var ingen som kom i kontakt med han før på Søndag ettermiddag, da vi besøkte han på sykehuset og kunne konstantere at han var i god form og sannsynligvis kom til å komme fra det hele uten skader eller ettervirkninger. Jeg kan ikke se at vi kunne gjort det raskere. Så sant man ikke jobber i Se og Hør eller Bild Zeitung, så er det jo et sentralt poeng at informasjon er etterrettelig og korrekt. De som omtales bør også få mulighet til å si seg enig i fremstillingen. Og da tar det gjerne en dag eller to. Jeg syns ikke det er å legge lokk på saken.

Edit: Når det gjelder etterlysningen av en notis om saken, så lå det en slik på hjemmesidene allerede dagen etter ulykken. Hjemmesidene til Sut er ganske åpne. Jeg vil mene at alle det angår i noen særlig grad, ble informert ganske omgående.