PDA

View Full Version : patrontaske med amo

toppskarv
11-03-2007, 21:17
hei
fant på ett dykk i dag patrontaske med amo

den har ligget i havet siden den 13.01.1945 når båten gikk ned (6 tyskere omkom)

er imponert hvor patronene har hold seg og patrontaska

årstal på patron til venstre 1935 den til høyre som har implodert 1918

mvh toppskarv

jacob84
11-03-2007, 21:20
jeg skal ikke være belærende eller bedreviter.
men skal ikke sånt ligge i fred på bunnen,evt få kvalifisert personell til å ta seg av det ???

Walle
11-03-2007, 21:23
men skal ikke sånt ligge i fred på bunnen,evt få kvalifisert personell til å ta seg av det ???

Kan vel hende Toppskarv er en kvalifisert person da... ::)

toppskarv
11-03-2007, 21:26

knegg knegg

tipper at rifle amo som er tæret så kruttet er vått ikke er det størtst problemet
sliter mere med å få rikti dato å årstal på senkingen
mvh toppskarv

jacob84
11-03-2007, 21:33

har ingen formeninger om han er kvalifisert eller ikke.

tror ikke at kruttet er intakt uansett,men du vet aldri.
toppskarv virker som en grei kar,og du vet aldri.

haakons
11-03-2007, 22:24
Interressant funn. Det ser ut til å være en patronentasche model 1911 tilhørende en K98 Mauserkarabin. Hver soldat som var utrustet med K98 bar to slike i beltet. De hadde tretti skudd i hver. To klips i hver dellomme. Et klips holdt fem skud. Det skal være stemplinger bakpå klipsene (eksempelvis 'DWM' for deutschhe waffen und munitionsfabrik). Tasken skal også være stemplet i læret på baksiden med produsent og årstall. (Eks 'Rinneberg 1941')

Om det er farlig å ta opp kan jeg ikke uttale meg om. Hvilket vrakt var det du fant dem ved?

DeepC
11-03-2007, 23:27
Så lenge ikke skuddene befinner seg i et avsikret gevær er de ikke farlige ;D Men det hadde jo vært mer fantastisk å finne enn en patrontaske med patroner i.
Er du MAKS heldig så er patronene stemplet SS, disse er sjeldne å finne! Bak på magasin taskene er det stemplet inn år og produksjons sted, men gjerne også en Kriegsmarine ørn siden den nå er funnet i sjøen.
Så Toppskarven, du gjor ingenting galt da du tok opp denne ;)
Anbefaler "Skinnlåvens lærsmøring med bivoks" til å smøre på læret, da bevarer du det.
Patronene legger du i eddik essens (35%) blandet med vann, etterpå er det bare å pusse de med stålull i Zalovann.
Lykke til :)
-Thomas-

toppskarv
11-03-2007, 23:39
hehe

er nok ikke steemplet med ss

taska er så ødelagt på baksiden at det ikke kan leses noe på den

stemmer det er to klips/laddeskinner
men de er så tært at de er som sigarettpapir

og ingen nr/tekst vises der heller

læret er så sprøtt att det går sundt bare jeg rører med der

det ene patronen er nok til en krag (den som har implodert)
de andre er nok til Mauserkarabin men alt er meget tært

Hvilket vrakt var det du fant dem ved?

vist du sjekker vilken båt som gikk ned aktuelle dato så finner du det ut ;)

hint (http://www.vrakdykking.com/) ;)

mvh toppskarv

DeepC
12-03-2007, 00:09
Men da gjorde du jo det eneste og beste du kunne gjøre: Ta bilde av det før det ble til støv, så nå er funnet ditt publisert og bildene bevart til ettertiden. Hadde du latt den blitt igjen på havbunnen hadde ingen fått sett disse gjenstandene, og om et par år hadde ingenting vært igjen.
-Thomas-

Fredriksen
12-03-2007, 21:33
Vil disse SS stemplene stå på yttersiden av sentertenninga?*

Og litt OT: Hva betyr de bokstavkodene som er stemplet på patronen sammen med årstallet, kan man finne noe ut noe om hvilken våpengren ol ved å studere dette.?

DeepC
12-03-2007, 22:32
Med en god del SS avdelinger i Kirkenes området, burde du virkelig begynne å sjekke bedre etter neste gang du finner ei mauserhylse. Har ikke hørt noe om at 9 mm hylser var merket på samme måte, men det koster jo ingenting å sjekke hvis du domper over en haug. For denne hylsen som er avbildet på bilde er til salgs for 70 euro på en internett butikk. Så en liten haug blir fort reine Lotto gevinsten :thumbup:
Flere som kommer til å se nærmere på hylser de kommer over heretter? 8)
-Thomas-

Fredriksen
13-03-2007, 14:09
Åh....Fyttif....70 euro.
Og her ligger jo strødd med mauserammo på bunn. Hele med kula og alt.
Gjett hvem som kommer til å gnikke hanskene til filler framover... ;D

Vet det står TV og 1938 på dem som ligger her, men har ikke sett etter det ss merket.

DeepC
13-03-2007, 14:57
Men når jeg tenker meg om Thomas, så kom jeg på at slike SS hylser er kjempe farlig.... ::)
Så det er nok best at jeg kommer opp til Kirkenes å hjelper deg litt, tar med spade og heveballongen ;D
Fant noen flere bilder, denne er kun verdt 55 euro på internett handelen. Vilt hva folk er villig til å betale for noe det står SS på... :o
-Thomas-

Fredriksen
13-03-2007, 21:48
Bare hold deg på nordsia av Varangern ei stund til Hansen, så jeg får runda goplassan mine i stillhet først. ;D ;)

Folk er sprø som betaler over 500 kr for ei tomhylse. :lol:

DeepC
14-03-2007, 17:50
Hmmm, ser ut til at jeg må komme opp en tur til Kirkenes i sommer å ;)
-Thomas-

haakons
01-08-2007, 14:53
Baksiden av patronen er stemplet med bokstavkode ja. Denne angir ingen avdeling, men produksjonstedet til patronen. Den som er bilde av ovenfor er eksempelvis stemplet 'DWM' som er deutsche waffen og munitionswerke. Om man tar en liten titt i fakta og ser om den fabrikken hadde egne kontrakter med waffen SS så finner man ut om patrona er verdt 70 euro eller om det er en "hyggelig" mann i utlandet som har lekt litt med hammeren sin.

Fredriksen
01-08-2007, 21:31
Baksiden av patronen er stemplet med bokstavkode ja. Denne angir ingen avdeling, men produksjonstedet til patronen. Den som er bilde av ovenfor er eksempelvis stemplet 'DWM' som er deutsche waffen og munitionswerke. Om man tar en liten titt i fakta og ser om den fabrikken hadde egne kontrakter med waffen SS så finner man ut om patrona er verdt 70 euro eller om det er en "hyggelig" mann i utlandet som har lekt litt med hammeren sin.

Kan nok være mulig ja, har aldri sett noe SS stempel iallefall.
Hva kan TV merket stå for tro?