PDA

View Full Version : Skodjestraumen - har noen vært der?

oyoz
15-07-2003, 22:04
Min ferie nærmer seg og dykking står selvsagt på programmet :)

Har hørt mye bra om Skodjestraumen (litt utenfor Ålesund?) og lurer på om noen på forumet her har vært der før. Med andre ord : hva, hvor og hvorledes :)

Venter spent på svar ;D

Tredje
15-07-2003, 22:11
Min ferie nærmer seg og dykking står selvsagt på programmet :)

Har hørt mye bra om Skodjestraumen (litt utenfor Ålesund?) og lurer på om noen på forumet her har vært der før. Med andre ord : hva, hvor og hvorledes :)

Venter spent på svar ;D

Skodjestraumen er absolutt verdt et besøk, jeg var der for et par år siden. Strømmen er i tidevannskiftet kanskje sterk og man kan få seg en fin tur i strømmen når den er på det sterkeste. Fjell dekket med dødmannshender og massevis av stor steinbit og se under "overfarten" så dette er virkelig noe å få med seg :) Vi var i kontakt med et par lokalkjennte når vi var der oppe som stillte med båt ( som nesten er nødvendig) og tok noen hundrelapper for det..

Send meg en privat melding så skal jeg sende deg mobilnummeret til de to dykkerne slik at du kan ta kontakt med dem og avtale en tur :)

Yamarin
16-07-2003, 00:03
Hvordan er denne straumen i forhold til saltsraumen?

michaels
16-07-2003, 00:48
Jeg var i Skodjestraumen hele søndag sammen med en dykkegruppe og hadde flere dykk. Kjempemessig dykking der man med fordel kan legge opp til to dykk. A) Dykk på full strøm for å få følelsen av å fly er absolutt anbefalt.
B) Dykk på litt svakere strøm gir deg bedre tid til å se på alt livet som er i området.
Siden store deler av dykket er forholdsvis grunt (ca 6-7 meter) er det utrolig lyst og flott der. UV fotografene liker seg her :)
Snakk med direkte med dykkeleder Leif Roar ved

Ålesund dykkersenter (www.dykkersenter.no) som arrangerer guidede turer. Han treffes på tlf: 92 68 70 28
Utover det er jo det mye annen bra dykking i Ålesundsområdet