PDA

View Full Version : Øvresetertjern ved Tryvann, Oslo

oletrud
14-07-2003, 23:49
Jaja, da har jeg dykka der også..... ;D ;D

Grunn:

Vi var ute å snorkla og koste oss, da en oss mistet den ene svømmefoten sin :-\ (Nok om det)
Vi prøvde å "fridykke" ned for å søke etter den uten hell. (Dårlig sikt, ca. 2meter vann og 1 meter flytende mudder, som ikke ble bedre av at vi surra rundt der :) )

Da det var en "god" svømmefot, hentet vi dykkerutstyr, og gjorde klar en søk og hev operasjon ;D ;D

Litt mange "hva i allverden er det de skal" blikk, fra noen tilfeldige solbadere, men vi hadde en bergnings operasjon å utføre, så det fikk bare være.

Dykket startet på samme sted som foten ble mistet. (Vi tok ut referansepunkter i naturen da vi mistet den)

Det ble et merkelig dykk...... Når man var 2 meter under vann ble det ganske mørkt, man kunne vel skimte lyset fra overflaten. Jeg var glad jeg tok med Dragen min :D , når den ble tent fant jeg ut at sikten var ca. 50cm (Med lys). Jeg kikket på bunnen, det så ut som det lå litt mudder der, og når jeg tok hånda mi ned i muddret ved siden av en jordbærkurv som lå på "bunn", ble jeg ganske overasket over at jeg ikke møtte noe motstad ;D ;D. Det viste seg at det var "flytendemudder" som man kunne svømme i, noe jeg oppdaget da jeg et øyeblikk ble litt for negativ.... Det virket som om lykten slukket, men det gjorden den selvfølgelig ikke :D Litt luft i drakta, og vips så ble det 50cm sikt igjen.... (Der jeg ikke hadde svømt vel å merke). Etter ca. 15 min på 2.5 meter med kompassøk etter beste evne, fant vi svømmefoten 8)
Vi vurderte et øyeblikk om vi skulle markere den med en "Bøye", for så å lage egnet heveballong ;) , men det ble til at den ble klipset til fast til meg. Så var det bare å reise seg opp å "gå" i land ;D ;D
(Oppreisningshastighet regnet om fra 10m/min til 2.5m på 15sek) ;D
Det tar nok noen dager før muddret legger seg til ro igjen i det stillestående lille tjernet ;)

Uansett : Det er ikke noe å se der, og du ser ikke.
Men jeg har dykket der :)

Kartreferanse (http://www.gulesider.no/gsi/map.do?n=&mode=&size=1&cb=cz&c=s&cm=&v=&msa=m0&x=10.671289&y=59.97702&id=a_10.671289_59.982376_%D8vresetertjern%2C+Oslo&startId=&finishId=&spraak=1&oldZoom=6&N.x=95&N.y=4)

-ØL

Bertram
14-07-2003, 23:54
Går ut i fra at det var en ForceFin dere søkte etter ;D

oletrud
15-07-2003, 00:09
Går ut i fra at det var en ForceFin dere søkte etter ;D

Hehe, jeg la ikke merke til hva slags fot det var, hun som eide den sa den var "god", og han som mistet den (Samboeren hennes) fant vel ut at det kanskje var best at den ble funnet igjen ;D ;D

-ØL

Tarantino
15-07-2003, 00:53
Fært så bredt dette innlegget ble da. ::) Slitsomt! >:(

Men tror det er forumet sin feil og ikke innleggeren!

Tarantino
15-07-2003, 01:07

Tok du hensyn til at Øvresetertjern sansynligvis ligger mer enn 300 meter over havet da du planla dykket? :o

Kom bare til å tenke på det nå. ;)

oletrud
15-07-2003, 01:32

Tok du hensyn til at Øvresetertjern sansynligvis ligger mer enn 300 meter over havet da du planla dykket? :o

Kom bare til å tenke på det nå. ;)

:o :o :o :o :o :o
Shit, det glemte jeg! Kjøper meg et orienteringskart over området i morgen eller på onsdag, og ser det ut til å være omkring 300m over havet, så ringer dykkevakta på Haukeland for å sjekke om jeg må i trykkammer ;D ;D

Ang. bredt innlegg, så tror jeg det kom av linken jeg la inn, men jeg vet ikke hvorfor....

-ØL

Thomas Torjusen
15-07-2003, 11:53
Fært så bredt dette innlegget ble da. ::) Slitsomt! >:(

Men tror det er forumet sin feil og ikke innleggeren!

Det kom av at linken til kartreferansen var lagt inn og den gikk faktisk over 3 linjer... Har rettet det opp slik at vi nå er tilbake ved normal bredde.

/Thomas

Froskemannen
24-07-2003, 13:44
En kjempebra rapport fra et kjempedykk! Vel utført planlegging og søk & heving - helt etter boka (bortsett fra dem med 300m over havet, da, men det fixer de nok på Haukeland)

:D

Lurer på om jeg skal "miste" noe der selv, så jeg får sjansen til å teste dette tilsynelatende utsøkte dykkestedet *hehehe*

;D