PDA

View Full Version : Hjelp - Dykking på Cuba

renemarc
17-07-2002, 12:12
Hei, alle sammen

Er det noen der ute som har vært på Cuba, og som har dykket der?

Vi er i planleggingsfasen av neste vårs/sommers "ekspedisjon" (2003), og lurer litt på Cuba (og kanskje Belize).

Om noen har anbefalinger, tips eller info om Cuba (både over og under boblene) mottas det med mangfoldige takk og bukk!

Hilsen René

Stein Sæterøy
17-07-2002, 22:41
Cuba vet jeg ikke så mye om, vet at det er en øy som ligger utenfor selve øya cuba, som skal være veldig bra. Apropo Belize.

Belize City derfra tar du båt ut til coral øyer som er dritfine. Det mest spennende er vel å dykke "Blue hole". Husk Det finnes veldig lite fisk å se her nede,(ved Belize) Det gjorde det også i Mexico. Belize er pent og dyrt. De faligste haiene selger dop inne i byen.Hahahahaha! Vær forsiktig i dette landet. Ikke bruk tid alene på natterstid. Jeg vil heller anbefale Mexico eller Honduraz på denne kanten.
I Mexico hadde jeg 60meters sikt på 43 meter dyp.

Men Indonesia er mye bedre en Nordvestlander og caribbien tilsammens spør du meg. Men det spørs hva men vil se og er ute etter.
I Indonesia har Jeg dykket med Octopussy,den sorte og hvite diamantslangen (97 % giftig), Blue spotted sting ray,delfiner,Manta ray(Djevelmanta),sea horse,Baraccuda på 2 meter,forskjellige murener,undervanns vulkaner og masse haier..o.s.v. dette bør prøves av en hver billigere og bedre vil Jeg gjerne vite om.

Lykke til.

Stein Sæterøy.

renemarc
20-07-2002, 11:58
Takk så mye for tips!

De øyene utenfor Cuba er vel ikke archipiélago de los Jardines de la Reina? Har lest om disse i National Geographic, og det frister stort. Visstnok er det minimalt med fiske og andre aktiviteter der da det er en nasjonalpark. Det betyr mer eller mindre uberørte rev og mye liv.

Asia frister også, men det blir mest sannsynlig neste gang... Har først Rødehavet på lista, deretter Cuba. Så får vi se om det blir tur til Asia, f. eks. Mikronesia eller Indonesia. Problemet er stadig økonomi. Det koster å være kar... Var på Tonga i Stillehavet ifjor, så jeg har fått smake litt av tropene.

Igjen; takk for tips! :)

Stein sæterøy
20-07-2002, 12:18
Hei igjen!

Jeg kan ivertfall hjelpe deg slik at du får den opplevesen du drømmer om å få. Jeg skal ta med ca. 10 stk. dykkere til Indonesia neste år. Vi skal bruke liveabord i ca 10 dager. Blir der nede i en mnd. Reiser 1 Juli- 03.

Det du kan vente deg er: Giftige eddekopper i grotter, flaggemus (flying dog), delfiner,komodo øgler, diamant slange i grotte på Bali, manta ray,Blue spotted sting ray,white tip og black tip shark,scorpion fisk, kjempe storemurener baraccuda på 2 meter, Napoleon, hav hest, blekksprut,moon fish , kjempe store skilpadder og tunfisk, sikt på 40 meter o.s.v.....

Karnsje vi ser Robben eel,Harlequin snake eel,Hvaler og Hval hai og Hammerhead shark.

Hvorfor ikke bli med oss da?
eller er det karnsje noen andre som leser dette og vil oppleve dette så mail eller ta kontakt.

Hilsen stein sæterøy. 8)

Eva Stensrud
28-08-2002, 23:12
::) Var på Cuba i sommer og dykket blant annet ved Maria La Gorda - nesten helt vest på Cuba. Der var det helt fantastisk, både fisk og vegetasjon. Det er bare et hotell på hele halvøya, og det er ikke mye annet å gjøre enn å dykke(med båt, to ganger daglig)og snorkle og bade der. Utrolig hyggelig personale også. I høysesongen bør man nok reservere, vi var der i juni og kunne bare dukke opp. Lurt å leie bil, det er en lang kjøretur fra Havana.
Dykket også utenfor Playa Ancon - ved Trinidad, det var helt OK, samt ved Varadero. Der var instruktør Manuel mer opptatt av damer enn av sikkerhet, men dykkene var kjempebra! Barracuda Diving Center, heter det.
Stort sett profft opplegg og bra sikkerhet. En del rustne tanker i Varadero. Tamme mureneåler og nurse-sharks å se.
Hilsen Eva

Bjarte Krüger Engedal
03-09-2002, 18:54
Hei,

Vi er to stykker som skal dykke på Cuba i begynnelsen av oktober. De mest aktuelle stedene er Isle of Youth og Maria La Gorda.

Er svært takknemlig dersom noen kan gi tips om seriøse selskaper, og overnattingsalternativer.

Ingar
05-09-2002, 15:41
Hei Bjarte,

Var for 3 år siden å dykket på Maria la Gorda. Så her kommer min mening.
Det positive: Ufattelig fint sted med kritthvit sandstrand, helt stille og "romantisk" stemmning. Vanvittig flott å dykke med masse store og små koraller i alle former og farger, store fisk som du mater og "koser" litt med og generelt fine farger, så det bør du glede deg til. :D
Det negative: Tro det eller ei, men det er faktisk ganske dyrt å være der. Maria la Gorda er et lite (5-6 bygninger) isolert sted, noe som i og for seg er greit nok, men de utnytter desverre dette med tanke på priser. Det er kun ett sted du kan spise og det er i resturanten som ligger på stranden. Frokost kostet for 3 år siden ca. 10$ (us. dollar), lunsj 10$ og middag 18$. Når maten i tillegg var på den nedre delen av kvalitetsskalaen ble det ekstra kjedelig. Øl`en var også forholdsvis dyr. :-\

Så, jeg vil ikke anbefale Maria la Gorda hvis du skal "feriere", men hvis du reiser dit med dykking som mål er det helt klart et fett sted å være. :)

God tur!

-Ingar