PDA

View Full Version : Dykkergruppa NTNUI på vei nordover (uke 6)

Audiophil
11-12-2006, 22:26
DG - Tour de Nord
7. - 11. februar vil etter planen 9-10 personer fra DG kjøre nordover på tur til sånn roughly 68'N.

Planen er som følger:
Onsdag kjøre, avreise tidlig-tidlig.
Torsdag dykke Black Watch med Harstad Sportsdykkeklubb
Fredag dykke Dronning Maud med Midt-troms Dykkeklubb/Hærens Amfibiesenter
Lørdag og søndag, dykking i Narvik med Narvik Sportsdykkeklubb.
Søndag kveld/natt kjøre hjem.

Ikke alt av samarbeid med gruppene over som er 100% i boks enda, men regner med at ting ordner seg da det nærmer seg.

Viktor Johansson
11-12-2006, 22:47
Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Sut, ikke umulig at kan slå følge på noe slikt.

Audiophil
11-12-2006, 22:52
Sut? En bruker her på forumet?
Prøvde å søke her, men fant ikke noe særlig smart...

Edit:
Google :love1
Kanskje jeg skal ta å sende en mail dem ja, men driver de på så langt sør da?

OleC
11-12-2006, 22:55
Eller Ishavsbyen dykkerklubb... ;D

Arnt
11-12-2006, 22:56
http://sut.org.uit.no/

Viktor Johansson
11-12-2006, 23:05
Beklager, regnet nesten med at han visste hva sut var. Ekke så lett å gjøre alt riktig etter timesvis med boring filosofi lesning.

elindse
11-12-2006, 23:28
Og jeg gleder meg som en helt til denne turen ;)

Erik.

ramfjord
11-12-2006, 23:32
Kom til Tromsø, så skal vi ta dere med på kanskje Norges flotteste dykk...... :D
Dykke på vraket av Heinkel HE111.

Se www.isdykk.no for info. Gå inn på dykkermål og skroll deg ned til Flyet-Heinkel 111

Mvh
Frode R

Audiophil
12-12-2006, 00:29
Hmm, bildene der, var de dyktig photoshoppa, eller er det så lyst der?
Tror vi fint kunne dykka i to uker i strekk uten å ha blitt lei der oppe!

Viktor Johansson
12-12-2006, 00:43
Det er ikke ett dykkeår uten den obligatoriske turen til Narvik, det snakkes ihvertfall i klubben om en tur til Narvik, men vet ikke når det blir. Så det er bare å ta kontakt.

Audiophil
12-12-2006, 01:11
Dykker dere her selv, eller sammen med Narvik SDK? Man må vel ha tillatelser etc i orden om man skal dykke "alene"...?

McDiver
12-12-2006, 01:22
Kontakt Frank Bang i narvik. Han er vel primus motor i dykkerklubben. Opererer også her på forumet.....http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?action=profile;u=1770

Viktor Johansson
12-12-2006, 01:39
Når man er ute på langtur er det alltid kjekt med en guide som kan løse alle slike formaliteter som skulle oppstå. Lokal kunnskap er en sikker vinner, slik at man ikke driter seg ut :/ Så hvis vi hadde dratt ned ditt hadde vi skaffet hjelp av en lokal kjentmann. Så vi dykker nok ikke "alene".

Audiophil
12-12-2006, 09:26
Har allerede maila litt med Frank, både han og klubben stilte seg til disposisjon. Kanskje ta en telefon til han igjen etter litt eksamener og oppdatere hverandre litt på hva som skjer...
Det eneste som ser ut til å bli en liten utfordring er å få noen til å være med oss på dagtid i uka, altså black watch torsdag og dronninga fredag. Vanskelig for folk å vite angående jobb etc så lenge i forveien, noe som er forståelig.

Hvordan er vrakdykkene i Narvik, er de "verdt" to dager? Eller burde man tatt en dag på Elise istede? Flyet som Sut/Ishavsklubben var så glad i ligger nok litt dypt, hittil så er nivået maks CMAS**/Adv, der så er vel nitrox en stor fordel?
Selvfølgelig ikke umulig at vi tar med oss en 50 liter med oksygen oppover, men det får komme senere. Spikre opplegget først...

McDiver
12-12-2006, 09:46
Hei

Personlig synes jeg Elise Shulte er vel verdt et besøk. Spesielt hekken er flott! Det bruker å ligge tau ut fra land under brua og ut til vraket, så her er man ikke så avhengig av kjentmann! Har et par kompiser på Finnsnes som likevel sikkert vil være med dere.... Evt kan dere ta kontakt med Finnsnes Dykkersenter for båtskyss/guide.

Mvh
Trond
2 x DG-guide ifm Ålesundtur til Saltstraumen :D

ramfjord
12-12-2006, 09:50
Er bare en ting å si, tiden dere har avsatt til dykking er alt for kort... :\'(

2 dager i Narvik er nesten minimum, 1 dag på Dronning Maud, 1 dag på Elise Schulte, og 1 dag på Black Watch.
Husk at dette er store vrak som det trenges mer enn et dykk på for å skaffe seg en viss oversikt. Tror dere heller må konsentrere dere om ferre vrak eller utvide tidsaspektet.
Foreslår at dere kosentrerer dere om vrakene i Narvik + Dronning Maud. :)

Mvh
Frode R

Audiophil
12-12-2006, 10:29
Som norges fremtidige elite må vi studere litt innimellom også ;-)
Vi hadde håpa på å iallefall få gjennomført to dykk på dagtid, og eventuelt kveldsdykk hver dag. Synd ikke midnattsola er på vintern, er jo da den trengs! Hadde vært greit med bra sikt OG naturlig lys...

offpro
12-12-2006, 11:05
personlig liker jeg Dronning Maud veldig godt og holder på å planlegger en hel helg bare der!

Er bare en ting å si, tiden dere har avsatt til dykking er alt for kort...
.......
Foreslår at dere kosentrerer dere om vrakene i Narvik + Dronning Maud. :)

enig her!

men har dere med egen kompressor? dere må enten ha med 2 flaskesett eller egen kompressor hvis dere ska lha 2 dykk på Dronning Maud...

og kompressoren i narvik er ikke verdens raskeste... 140L/min... så regn med å stå der noen timer hvis dere ikke har med egen! :P

Audiophil
12-12-2006, 11:41
Hadde håpa å slippe å ta med en av turkompressorene, men får vi plass så gjør vi det vel.
Snakka med gamle majoren min ved Hærens Amfibiesenter og virka som det skulle ordne seg med både overnatting og luftfylling, skulle ta kontakt igjen da det nærma seg... Trolig er blir vi tre som har brukt et år på HAFS/Skjold, så blir artig med et gjensyn!

offpro
12-12-2006, 11:52
http://www.spor1.no/

billig og bra overnattig i narvik..

Audiophil
12-12-2006, 12:07
Faktisk vært inne der og kikka, så veldig billig ut, så om det er bra i tillegg så blir det nok der! Sentralt?
Reklama for alpinanlegget ga meg lyst til å ta med snøfjøla, men er kanskje lite forenlig å drive oppi høyden og under vann... :-/

offpro
12-12-2006, 12:22
var der for noen uker siden... man kan ikke forvente samme standard som et hotell, men det var mer enn godt nokk for en dykkehelg..! wc og kjøkken er jo felles, men madrassene var gode, badstua var varm, rom for å tørke utstyr og det er midt i sentrum med gangavstand til alt..

:thumbup:

GSP600
14-12-2006, 12:48
Som offpro sier, spor1 er helt topp til formålet!
Dronninga og vrakene i narvik er absolutt noe man bør få med seg!

DeepC
14-12-2006, 23:18
Hmmmmm og hmmmm!
Siden dette kanskje er deres første dykkertur nordover, så kan det jo være greit at dere bare har satt av så få dager. For da har dere garantert lært at til neste gang dere kommer oppover setter dere av mere tid ::)
Dessuten kan jeg jo være så ekkel å si at nord Norge stopper ikke ved Dyrøysundet og D/S "Elise S". Det finnes en hel haug med vrak videre helt opp til Kirkenes, men jeg er smertelig klar over at å dykke bare på en liten del av alle vrakene vil kræve hele sommeren..... :\'(
Dermed syns jeg at dere har en grei plan, med vrakene og dykkermålene innen rekkevide av det som kan nåes på den tiden.
På to dager i Narvik kan du nå over en god del vrak:

Dykk 1: Vrakene ved Framnesodden, de tre tyske vrakene "Dieter von Røder", "Wilhelm Heidkamp" og "Anton Scmidt". Alle tre på et dykk uten problem.

Dykk 2: "Neuenfels", som er Narvik største vrak, stor malmbåt som står rett opp og ned på bunnen.

Dykk 3: "Stråssa" og "Martha Henrik Fisser", to små malmbåter som ligger tett inntil værandre. Da vi var der sist var det strukket line i mellom vrakene, regner med at den er der ennå! To flotte vrak!

Dykk 4: "Romanby" malmbåt det å, som lik de andre vrakene i Narvik står rett opp og ned. Flott vrak det å!

På "Black Watch" må du nok ha to dykk, men hvis ikke alle i gruppen er så veldig erfarne dypdykkere er det mer enn nok å se på, på grunnere vann.
Flotte lugarer, stort romslig styrhus +++ masse detaljer rundt omkring!

På "Dronning Maud" som står rett opp å ned, har du tid nok til å svømme rundt å få med deg hele skipet på et dykk. Dermed kan du på dykk to, hvis det er ønskelig å gjøre det, brukes til å studere små ting her og der :)

"Elise Schulte" rekker du også fint over på et dykk. Og som på "Dronning Maud" er det masse småting å se og studere. Så det er trist å måtte forlate åstedet med kun et dykk på vraket!

Sånn, håper dere fikk litt mer hjelp til å planlegge :)
Tror ikke dere må ha tillateles til å dykke i Narvik av Havnesjefen, så lenge dere dykker i regi av Narvik dykkerklubb. De betaler for sin tillatelse for et år i slengen, så de har alt på stell :thumbup:
Men det skader jo ikke å sjekke, det er som regel billigere enn å få bot!
God tur og hils han Frank B!
-Thomas-

Audiophil
15-12-2006, 10:10
Bra med engasjement fra nord! Turen er uoffisielt fylt opp for lenge siden og alle gleder seg.
Hadde tenkt å ta en ringerunde til de forskjellige klubbene i dag, men ble jobb istedet. Får se hva jeg får gjort iløpet av kvelden...
Narvik høres jo bare helt spesielt ut, hvofor blir ikke det her promotert mer? Burde jo kunne dra en bøtte med turister og penger til midnattsol og vrak!

DeepC
17-12-2006, 19:47
Enig med deg Audiophil!
Virker som at de som har best kjennskap til Narvik er dykkere i Sverige og Finland :-\\ Men sånn er det nå engang med vårt land, vi er gode til å promotere det til dykkere i andre land, mens våre egene landsmann forteller vi ikke noe til.
Men det kan også ha med at det var et svensk selvskap som var de eneste som drev med guiding i Narvik en stund, de reklamerte vel godt i andre dykkerblader enn de norske.
Narvik er topp det :thumbup:
-Thomas-

Audiophil
06-01-2007, 16:26
Hurra, det har blitt nyttår, og nyttår betyr at det bare er igjen en måned til tur nordover!

elindse
06-01-2007, 16:34
:action7 :action3

offpro
06-01-2007, 16:57
ser ut som om jeg skal nordover den helga... har dere plass i båten til meg på dronninga og narvik? ;D

Audiophil
06-01-2007, 17:14
Hehe, enig med Erik! :D
På Dronning Maud er ting veldig usikkert hvordan det gjøres, eneste som egentlig er i boks der er overnatting og luft på HAFS.
Størrelse på båt, og hvem sin som skal brukes svever litt... Hadde håpa på å få hjelp fra HAFS, eller så må vi ty til en annen løsning.
I narvik så var det plass til 9 i båten (derfor begrensa turen til 9 personer), men vet ikke hvordan selve dykket blir arrangert med puljer osv. Er alle i båten til enhver tid, står en gruppe på land mens andre er i vannet osv... Venter på mail fra Frank Bang.

Men blir det plass så selvfølgelig trävligt med selskap!

offpro
06-01-2007, 17:37
da vi var på på ho maud i desember lånte vi gummibåten fra dykkeklubben i narvik... var 4-5 dykkere av gangen men da var det trangt!

et annet alternativ kan være å høre med www.foldvikbrygger.no (http://www.foldvikbrygger.no) for leie av båt... dise holder til 200m fra vraket..

Båtutleie: 18-19 fot med 40-50hp, ekkolodd/GPS

Kr. 600,- pr døgn
Kr. 400,- formiddag/kveld

men de har helt sikkert noen mindre også... ;)

Audiophil
06-01-2007, 17:47
Takk! Det kan jo være en enkel løsning om noe annet ikke går i boks, leie fra foldvik brygger!
Blir jo ikke mange kronene per pers å låne en 19' i en dag, bensinutgiftene er jo bare et par liter.

f-bang
07-01-2007, 20:19
Hei alle.

Ja nu er jeg klar for å ta imot dere som skal til Narvik. Vi har plass til 10stk i båten men som erfaringsmessig dykker ikke folk mere med enkle flasker. Derfor har vi av litt vekt og plassmessige årsaker lagt oss på ca 9 av gangen. Jeg skal jo også være med :lol:

Vi har ei luftpresse som ikke levere så altfor mye luft, men til gjengjeld har vi flaskebank som hjepler godt med.

Vi har også en gummibåt på 14´ med en 15hk motor, som vi leier ut til grupper der vi sjøl ikke får mulighet til å stille som båtfører. Prisen er som sagt kr. 1000,. i døgnet og da er det med båthenger og inkl. bensin for det døgnet.

Da får du mulighet til å dykke når det måtte passe dere.

Håper at det kommer besøk fra flere klubber til oss i Narvik uten at vi må promotere oss på nettet. Vi er desverre en liten aktiv klubb som slit med medlemmer. Derfor tar jeg kun imot de som har hørt på nettet om oss eller på ryktet om bra dykking i Narvik på forumet her.

Har bare gode tilbakemeldinger fra de som har besøkt oss her.

Har bare opplevd en gang at den som bestilte meg ikke dykket og prioriterte fest istedenfor dykking. DA ble Æ mildt sagt Forbannet. >:D

Derfor synes jeg at de som kommer til oss for å dykke har tingene på stell. Halden Dykkerklubb er en som har ei stor stjerne i boka mi :thumbup:. Strukturerte folk med vett til å stille punktlig.

Derfor ønsker jeg alle velkommen til en flott opplevelse hos oss, som jeg kan garantere.

Mvh.

Frank Bang
Leder Narvik Sportsdykkerklubb

Audiophil
16-01-2007, 12:42
Hei!
Kommer nok til å bli ca 50/50 dobbelt- og enkeltsett, siden vi har plass i bilene så ser det ut til at vi blir ti stk, håper det går bra?
Når det gjelder dykkeinnsats så håper jeg vi innfrir, etter en så lang kjøretur så tror jeg nok alle er bra gira på dykking. Vi reiser ikke til nord for å drikke Mack, vi har jo Dahls her som vi smaker på i ny og ne.

Vi gleder oss iallefall masse, bare få unna noen uker så kommer vi oppover!

Sveinung.

offpro
16-01-2007, 12:50
litt OT... men i narvik drikker dem Nordlands Pils.... men ja, jeg er helt enig... Mack er mye bedre! ;D

http://www.ratebeer.com/beerimages/13520.jpg

Audiophil
16-01-2007, 13:17
Hehe, tror ting kan spore av om vi tar beste lokalpils diskusjonen her, du får lage en tråd på det ;)

offpro
04-02-2007, 22:39
god sikt på dronninga i helga... hadde ingen problem å se overflata fra 35 meter... >:D

elindse
04-02-2007, 22:43
god sikt på dronninga i helga... hadde ingen problem å se overflata fra 35 meter... >:D

Høres vanvittig herlig ut!!! Er bare 3 dager til vi kjører nå! :D

E.

enieh38
06-02-2007, 08:42
Hmm... *vil være med*!! :P Skulle vært i Trondheim litt lenger! Hehe :D

Audiophil
06-02-2007, 09:04
http://www.harstad.dk/forum2/index.php?topic=175.msg1144;topicseen#new
:-)

Noen som har oppdatering fra Elise?

offpro
06-02-2007, 11:38
hvis noen gidder... så burde dere stramme opp bunntauet på dronninga.. det er sikker 3-4 meter for langt...dette gjør sikkerhetsstopp og evt deco mye enklere... :thumbup:

Audiophil
06-02-2007, 11:43
Skal prøve å huske det!

DeepC
06-02-2007, 12:02
Ja, bunntauet var litt vel slapt! Da de som var ferdig med decoen slapp tauet helt øverst, "falt" de som lå under å holdt i tauet 2-3m....!
Ha en fin tur og kos dokker :D
-Thomas-

steine
06-02-2007, 19:22
litt OT... men i narvik drikker dem Nordlands Pils.... men ja, jeg er helt enig... Mack er mye bedre! ;D

http://www.ratebeer.com/beerimages/13520.jpg

:lol: Nordlandspils er bare juks - reint Rignes med etikett fra Nordlandspilsens glansdager :P :-X :\'(

offpro
12-02-2007, 02:57
hvordan var turen?

elindse
12-02-2007, 03:04
KNALLBRA! :D

Kom hjem nu nettopp, og betaler litt regninger ( :( )før man dupper av.. 14 timer i en bil tar hardt på humør og nattesøvnen! :)

Erik.

Audiophil
12-02-2007, 09:39
Knalltur!
Supre dykkeplasser og alt gikk glatt, selv leiebilen ble levert tilbake i sin helhet, dog noe nediset :D
Takk til alle som hjalp med råd og tips!

Edit:
Kan se litt bilder fra turen her: http://org.ntnu.no/dg/www/v/Narvik/