PDA

View Full Version : Kontaktlinser og dykking.

Arerj
24-06-2002, 22:48
Lurte på om noen har noen meninger om bruk av kontaktlinser ved dykking

Bruker selv linser, og har så langt ikke hatt noen problemer med det.
Noen mener imidlertid at dette ikke er bra, fordi det kan bli en form for squeeze mellom linsa og øyet.

Vet noen noe om dette?
Venter i spenning på erfaringer og meninger ;D

mvh.
Are

CatMan
25-06-2002, 00:54
Bruker ikke linser selv , men vil du ikke få et problem med vann i masken .

ghh
25-06-2002, 15:11
Hei
Jeg bruker også linser når jeg dykker, men har ikke hørt noe om linsesqeeze - men vi utlikner vel i masken som vi gjør ellers. Gjør vi ikke ???
Men jeg har hørt at p dykke med harde linser bør en ikke gjøre, de myke suger seg jo fast på øynene anyway.
Dette gjelder jo også når vi får masken full av vann. Linsene tåler det, de 'renner' ikke ut men må plukkes!
Ellers lukker jeg bare øynene ved maske bytte, tømme masken øvelsene hvor masken skal fylles helt eller tas av. ::)

Det er ikke noe problem ;D

hawthorne
25-06-2002, 23:08
Dykker også med linser - ikke noe problem. Linser består av vann, og mellom linsen og øyet er (vanligvis) ikke luft. Noe squeeze tror jeg derfor ikke vil forekomme.

-Jørn

Fenre
02-07-2002, 21:34
Jeg også har alltid dykket med linser og har aldri hatt noe problem med det. Men jeg har med med meg et ekstra par i reservedelsboksen i tilfelle. Kjipt å kjøre halvblind hjem hvis linsene er blitt borte.... :P

Hilsen Fenre

gkjoesen
10-07-2002, 12:09
"Linseskvis" - høres litt søkt ut.???

Enig med hawthorne i at linsene stort sett består av vann, og det ikke skal være luft mellom linsen og øyet.

Har selv dykket med dagslinser i mange år, og eneste problem har vært at linsene et par ganger har tørket ut p.g.a. tørr luft i masken, men har da reservelinser med blandt dykkerutstyret.

Må ellers som instruktør ofte ha øynene åpne u/maske i forbindelse med grunnkursøvelsene, og det går også greit. Har kun en gang opplevd at en linse har forsvunnet. ;D

I det store og hele fungerer det veldig bra for meg ;)

Camilla
28-07-2002, 19:13
Jag använder linser,å har inte så väääldigt stor erfarenhet med dykning ännu,men hittills har det inte vart några som helst problem!!Funkar som en dröm...:)
Lurte på om noen har noen meninger om bruk av kontaktlinser ved dykking

Bruker selv linser, og har så langt ikke hatt noen problemer med det.
Noen mener imidlertid at dette ikke er bra, fordi det kan bli en form for squeeze mellom linsa og øyet.

Vet noen noe om dette?
Venter i spenning på erfaringer og meninger ;D

mvh.
Are

are
17-08-2002, 01:15
(..)

Må ellers som instruktør ofte ha øynene åpne u/maske i forbindelse med grunnkursøvelsene, og det går også greit. Har kun en gang opplevd at en linse har forsvunnet. *;D

I det store og hele fungerer det veldig bra for meg ;)

Du sier du har øynene åpen under vann med linser på?
Gjelder det også i bassenget?

Jeg har også dagslinser, men har aldri hatt linser på i bassenget under maske-øvelesne. Det er fordi jeg et par ganger har hatt klorvann i øyene med linser og det har som regel ikke vært behagelig.

Du merker ikke noe ubehag ved å åpne øynene med linser på i klorvann?
Linsene sitter selv om du blinker under vann?

Are

gkjoesen
19-08-2002, 09:54
Det er som regel kun i bassenget jeg må demonstrere øvelsene. Har øynene åpne i et basseng med mer enn sin del klor, og blunker også, uten at det har vært noe problem. 8)

Det kan jo være at det er forskjell mellom ulike linsetyper - Selv bruker jeg Focus dailies.

Laffen
26-11-2002, 23:41
Alternativ til linser er å bruke maske med styrke i glassene. Det har jeg brukt i ca. 3 år, og de er kjempebra. Slipper tørre øyne og slikt, minus er at du må ta ut linsene eller bruke masken hvis du skal sitte i utstyret i lettbåt. Veldig enkelt å skift glass i masken.

komodo dragon
27-11-2002, 04:20
Alternativ til linser er å bruke maske med styrke i glassene. Det har jeg brukt i ca. 3 år, og de er kjempebra. Slipper tørre øyne og slikt, minus er at du må ta ut linsene eller bruke masken hvis du skal sitte i utstyret i lettbåt. Veldig enkelt å skift glass i masken.

Kan du si litt om pris og fremgangsmåten forå skaffe dette glasset? Er dette noe dykkern må lete etter selv, eller skaffet dykkebutikker maska. eller karnsje du tok ett drop off hos brille land ;D ;D

Actinia
27-11-2002, 04:47
Kan du si litt om pris og fremgangsmåten forå skaffe dette glasset? Er dette noe dykkern må lete etter selv, eller skaffet dykkebutikker maska. eller karnsje du tok ett drop off hos brille land ;D ;D

Dette er noe alle dykkebutikker burde kunne ordne.. Vet at vi har sånnt her oppe, så da bør det i allefall være tilgjengelig sørpå hvor konkurransen er større..

errem
27-11-2002, 09:57
[quote=Actinia
Dette er noe alle dykkebutikker burde kunne ordne.. Vet at vi har sånnt her oppe, så da bør det i allefall være tilgjengelig sørpå hvor konkurransen er større..

Jeg har sett på prisen for de enkleste mares maskene, der ligger prisen på ca 350-400 kr for hvert glass. Dette er med "fast" styrke (+eller- ) har du derimot skjeve hornhinner :o :o :o
Erlend

Laffen
28-11-2002, 01:45
Stemmer det, Vidar. Kjøpte min på Nemo, mener å huske det kostet ca. 300-400,- ekstra med korrigerte glass.

Selv om jeg har ganske forskjellige glass på v. og h. i de vanlige brillene, og like på begge i maska, er det ikke noe problem under vann ( litt dybdefeil hvis jeg går med maska på land, men hvem gjør da det)