PDA

View Full Version : Hva ønsker vi av Dykkebutikkene ?

JET
30-09-2002, 13:48
Ser at mange av dykkebutikkene/skolene er innom forumet
med gjevne mellomrom. Jeg tenkte da at hvis vi "vanlige"
medlemmer og forbrukere kom med innspill om hvilke tilbud
vi ønsker og hvilken "oppførsel" vi finner uakseltabel. Så
kanskje vi kunne påvirke leverandørene våre, til å bli flinkere
på de områdene vi definer som avgjørende.
Så hva er viktig ?
Kom gjerne med eksempler på god og dårlig service,produktutvalg,åpningstider,tilgjengelighe t,prispolitikk,
kunnskapsnivå osv.
mvh
JET

ghh
03-10-2002, 15:32
Ikke minst tilgjengelighet, synes jeg
Jeg synes blant annet dette er viktig:

Åpningstider som gjør at vi med vanlige arbeidstider (mellom 7-17) har mulighet til å ta turen innom dykkesenteret. Åpent om ettermiddag, kveld er toppers og det blir gjerne til at en henger omkring litt og finne nye nyttige duppeditter.

Enkel tilgang til sjøen fra dykkesenteret er et pluss også - lettere for 'single' dykkere å finne en buddy en ettermiddag/kveld som også henger omkring i håp om å finne en tilfeldig buddy - eller du kan altid lure med deg en av dykkelederne, dykkelederkandidater osv ;D

- G

eystein
03-10-2002, 22:13
Hei

Jeg synes dykkerbutikkene i Oslo-området er altfor selgerorientert, og bygger opp "klubblignende" miljø med det formål å selge utstyr, gjerne til overpris. Dette er dog min subjektive vurdering basert på endel ikke fullt så positive opplevelser i noen butikker.

Eksempel 1
Jeg tok AOWD på en dykkersjappe i Oslo. På selve kursdagen for nattdykket, var det oppmøte i butikken. Først ved oppmøte fikk alle beskjed om at vi alle måtta ha lykt pluss minst en backuplykt pr buddypar. Noe som ikke ble opplyst under teoridelen. Mange av elevene var folk som ikke hadde dykket en stund, og andre som kom rett fra grunnkurset. Enden på vis ble salg av lykter til en 30-40.000 for dykkersenteret. (det var ~20 på kurset, og butikken hadde kun 2 lykter som kostet mindre enn 3.000 på lager) Ganske så småfrekt spør du meg...

Eksempel 2
Butikker med egne merker. Dykkersport i Oslo var/er importør av merket Scandinavian Model. (så vidt jeg vet) Dykkersport er også grossist, og selger dette merket til blant annet XXL. XXL selger varer som til enhver tid er 30-40% under dykkersport sine egne utsalgspriser på de samme varene. Og kunder som spør om dette på dykkersport får bare beskjed om at XXL ikke har så bra varer, og at de ikke kan noe, og at man ikke bør kjøpe utstyr på XXL. Hvorfor selger dykkersport "dårlige" varer til XXL? Eller lar "dumme" XXL selge varene sine? Synes det er frekt av dykkersport og si til kundene sine at XXL ikke er bra....

Eksempel 3
"Rabatthelvete". Samtlige dykkersjapper har "klubber", "kursrabbatter" og andre "pakketilbud", som medfører at en reel prissammenligning av utstyr eller kurs er nesten umulig. I tillegg er mange av de store dykkersjappene i Oslo-området samtidig importører av egne merker, og fremhever disse som de beste (og billigste). Det er kjempevanskelig å orientere seg, med hensyn til kvalitet og pris. Særs vanskelig blir dette når butikkene til og med slår hvite løgner om utstyr, pris og kvalitet. Netto-priser, og åpenhet om "egne" merker samt ordentlig rådgivning er mitt ønske på dette området.

Et hederlig prisunntak finnes i Oslo-området, og det er Poseidon Service. De operer med kun nettopriser, og har etter eget utsagn, ingen særinteresse av å selge det ene eller andre merket, eller å tjene 2000 mer på og selge et dyrere merke. De ønsker heller ikke å lage pakkepriser. De har nettopriser på alt, og listen man får med er den endelige. Poseidon Service lever av, ja, nettopp service. Har hatt noen lange prater der, om utstyr, fått anbefalinger etc. Fikk til og med lov til å teste litt utstyr, samt låne bly engang jeg ventet på noen plater. Jeg har handlet i samtlige sjapper i Oslo, og Poseidon fremstår for meg som den eneste "ærlige" butikken!

Oj, dette ble nesten mer klaging enn konstruktiv kritikk. Men jeg håper butikkene som leser dette tar det innover seg.

Men misforstå meg rett. De fleste dykkerbutikker er både eid og har ansatte som er kompetente og brenner for dykking. Det er bare "bransjen" og "miljøet" som er blitt slik. Kursene er nesten gratis, instruktører får nesten ikke lønn. (250.- pr kursdeltager mener jeg å huske?) Virker av og til som om dykkersentrene "gir" bort ting, som å bedrive kursvirksomhet og lage dykkermiljøer. Bevare meg vel, det er bra at det finnes aktive dykkermiljøer. Men butikkene må ha igjen pengene sine, ting er ikke gratis når det er kommersiellt. Så butikkene selger dyrere utstyr istedenfor.

Eystein

DKD
11-10-2002, 00:59
Og kunder som spør om dette på dykkersport får bare beskjed om at XXL ikke har så bra varer, og at de ikke kan noe, og at man ikke bør kjøpe utstyr på XXL. Hvorfor selger dykkersport "dårlige" varer til XXL? Eller lar "dumme" XXL selge varene sine? Synes det er frekt av dykkersport og si til kundene sine at XXL ikke er bra....

En selgers regel nr en; snakk aldri negativt om konkurentene! Dette er Kjøpres regel nr en for å ikke handle hos den som snakker negativt. Har man bare negativt om andre, er det kanskje slik at de ikke har noe positivt om seg selv.

Det er som det blir sagt; tjener ikke butikkene penger, går de konkurs, og det går i allefall utover oss forbrukere. Når dette er sagt, så må jeg si at dykkerbutikker bør ha god greie på hva de selger, for en miss fra en selger, kan koste meg, eller enda værre, buddyen min livet (hva er egentlig verst). ???

eystein
11-10-2002, 08:20
Det er som det blir sagt; tjener ikke butikkene penger, går de konkurs, og det går i allefall utover oss forbrukere. Når dette er sagt, så må jeg si at dykkerbutikker bør ha god greie på hva de selger, for en miss fra en selger, kan koste meg, eller enda værre, buddyen min livet (hva er egentlig verst). ???

Hva er egentlig verst? Den som overlever har det vel vondest, siden den som omkommer ikke lever lenger. Siden min kone er min faste buddy (i 70% av dykkene) vil jeg se det som verst om jeg selv omkommer. Men dette er vel vanskelig å si.

Når det gjelder butikkene, var jeg vel litt krass i mitt forrige innlegg, men jeg står for det samme prinsippet. Det er kjekt for dykkerene at det fins dykkerbutikker, og mange av butikkene har kompetente ansatte og ildsjeler som står på. Men de er jo kommersielle, og må tjene penger så det er jo et kompromiss. Ellers så er vel nesten alt av utstyr i dag CE godkjent, og laget i henhold til norsk/internasjonal standard og lovverk. Så det er fullt etisk forsvarlig for en butikk å fremheve den ene eller andre typen som den beste/billigste selv om motivet egentlig er å tjene noen ekstra skarve kroner.

Forslag!
La folk få prøve utstyr gratis. Butikkene har som regel "sine favoritter" som skole/utleie utstyr, og burde ha "prøving" av utstyr før man kjøper. Lei utstyret en helg, og få leia i rabatt dersom man kjøper. (Kanskje noen gjør dette allerede?)

Rabatter?
Synes fortsatt at "rabatt-helvete" gjør at å shoppe rundt er ekstremt vanskelig. Hva er galt med netto-priser? I mange bransjer som tidligere hadde et enormt rabattpress (f.eks. bilbransjen) er rabattordninger på vei ut. Hvorfor ikke så i dykkerbransjen? Nå prøver jo Poseidon seg med netto-priser, samt XXL. Men vil jeg handle hos XXL? Hvor det står en tenåring som jobber ved siden av skolen, og vet at dykkerutstyr er ved rad 15, og det er alt?

Eystein

JET
11-10-2002, 13:12
Til synelatende virker det som om dere i Oslo området har
et mye større utvalg av butikker å velge mellom, Og hvis noen av dem får vekk skylappene sine og begynner å legge langsiktige planer for hvordan man bygger kunde relasjoner, i det nye årtusenet så er det vel muligheter for at de andre blir tvunget til å følge etter.
En kar jeg traff sammenlignet selgerene i endel dykkebutikker med bruktbilselgere fra 70 tallet, sjarmerende,kortsiktig,sleip og upålitelig...
Tenk hvis gjennomføringen av kursene har samme standar..... Da blir det ganske aktuelt å begynne med fjellklatring i stedenfor.

Jeg kjenner ikke XXL butikken, men å få dykkerutstyr i en
"vanlig" sportsbutikk er nok endel av fremtiden som vi kunder
bør ønske velkommen. Når de har utvidet konseptet til
større deler av landet vil de stå for importen av utsyret selv
og hvis de da betaler for at noen med erfaring er i butikken,
så vil vi få en seriøs konkurent til skolene. I dag lever mange
av skolene på utstyret de selger til elevene som ikke har erfaring. Det er klart det er fristende å "lure " dem til å kjøpe
det utstyret man har på lager... Kanskje en gang i fremtiden vil de skille skole og butikk og de som yter best service vil overleve konkuransen.
mvh
JET

Heidi
11-10-2002, 15:12
:-\ Etter å ha lest disse, samt en del andre innlegg om dykkebutikker, senter, klubber og forum sitter jeg med en følelse av å ha blitt lurt.

Jeg har tatt kursene i en, for meg, annerkjent dykkebutikk i Oslo, kjøpte utstyret ifrb. med "kurstilbud" og meldte meg inn i forumet tilhørende samme butikk.
Der har jeg hatt servicen på utstyret, der henvender jeg meg når det er noe jeg lurer på og jeg har også kjøpt det jeg har av tilleggsutstyr der. Tørrdrakten er prøvd og nesten kjøpt på samme sted. Kun min økonomi som gjorde at det ikke ble noe av det kjøpet.

Hvorfor gjør jeg det?
Jo, fordi det er de som har lært meg det jeg kan om dykking og jeg stoler på de som jobber der. Jeg har ingen andre referanse punkter.

Så hvorfor sitter jeg nå her og føler at jeg ikke lenger kan stole på de lenger?
Kunne jeg ha fått bedre og billigere utstyr et annet sted?
Bedre service? Bedre forum, bedre klubb?

Så inntil jeg har skaffet meg hundrevis av dykk og tonnevis med utstyrserfaring så er jeg bare pent nødt til å stole på "butikken min"

Eller jeg får spørre en uavhengig "voksen" ;)

Hilsen Heidi

JET
11-10-2002, 15:40
Skjønner problemstillingen.
Det kan godt hende du har fått den beste servicen og de beste rådene som er å oppdrive, hvem vet.
Vi kan bare ta tak i spesifike eksempler eller utale oss på generelt grunnlag.
Dette tror jeg du forstår, så enten kan du fortelle om din situasjon eller spørre noen med mer erfaring eller stole på dem du allerede har snakket med.
På generelt grunnlag kan jeg si at å besøke flere utsalgssteder og høre på de rådene som de gir, for så å ta en oppsumering privat eller med venner. Kan luke vekk de dårligste rådene.
Lykke til !

mvh
jet

Buddy
15-10-2002, 10:19
Som kunde ønsker jeg at butikkene må være plassert i rimelig
nærhet, åpent til 20.00, ha et godt utvalg, få hjelp av hyggelige og flinke personer og at de holder hva de lover...

Hvor vanskelig kan dette være ?

Hilsen
B.

JET
20-10-2002, 01:53
Høres enkelt nok ut det...

jet

komodo dragon
20-10-2002, 09:17
Enig med du buddy! ;D

Pompel
20-10-2002, 14:53
Jeg stakk innom både XXL og Hydra når jeg var i Oslo sist og må bare si at XXL aldri får en krone av meg. Fikk en følelse av at alt av dykkeutstyr var tilfeldig sammenrasket og servert uten noen form for kompetanse. Hydra derimot framsto som et sted for en aktiv dykker.

Hva jeg krever? Jeg krever fokus på sikker og trygg dykking og forståelse for den enkelte kundes behov. Dette krever kunnskap og edruelighet i forhold til det å ikke alltid selge den dyreste varen. Heldigvis så har vi en slik man her på Bakklandet.

Arne K.

komodo dragon
20-10-2002, 18:57
Ja det er viktig at det ikke er skole elever som er uten erfaring, som bare vil snakke med deg når du skal kjøpe noe. Da går ihvertfall Jeg rett ut av sjappa!

AlCapone
21-10-2002, 09:48
enig med eystein.

det er dessuten generelt for mye overprising /grådighet..
det er dårlig for sporten.

(hvis det er så at fortjenesten virkelig ER liten (som noen sjappeeiere vil påstå nå) - så for heller dem også importere)

ellers er det viktig at flest mulig privat-importerer slik at prisene synker og nybegynnere blir oppmerksom på at det ikke er nødvendig å bli flådd for å starte medsporten.

vthise
21-10-2002, 11:51
Hei. Mye int. lesing her.

Jeg har ikke mye erfaring med mine 40-50 dykk, men noe er det jo blitt. Når jeg
skulle kjøpe utstyr var det noen merker jeg ønsket meg mer enn andre (f.eks. Scubapro), basert på bl.a.
erfaring fra dykking i Australia. Jeg ønsket også merker som er internasjonal anerkjente slik at jeg kan få service når jeg
er ute og reiser. Blant annet var jeg innom dykkersport og spurte litt rundt, bl.a. etter Scubapro reg. svaret jeg fikk
utelukket dykkersport for meg. Svaret var at Scubapro ikke var noe tess, men at de hadde "verdens beste" regulator i
sitt sortiment. Hvis jeg var i tvil kunne jeg bare se på baksiden av dykking, fordi der var den omtalt i vært nummer! (sick)
Alle kan jo omtales på baksiden av dykking, så lenge man betaler annonseprisen...

Jeg var også innom Hydra i Oslo som siden er blitt "min" butikk. Ja, Hydra har rabatter og forum og alt i sammen, men jeg
opplevde å bli tatt på alvor der. Kanskje har jeg noen ganger fått råd jeg ikke er enig i, men holdningen på Hydra gjorde i
alle fall at såvel jeg som min kone nå bruker Hydra fast. Tilsammen har vi handlet nesten fullt utstyr for to personer, pluss
alt det lille ekstra man bare "MÅ" ha.

En annen grunn til at jeg har blitt på Hydra er at jeg forsøkte å ta kontakt med noen dykkerklubber i oslo-området. Svaret
der var utelukkende negativt. jeg fikk ikke bli medlem før jeg hadde tatt et norskt PADI-sertifikat, det holdt ikke med
AOWD fra Australia og 30 loggførte dykk. (hvorav 15 i Norge).

Men hva ønsker jeg da av butikken:

1. Åpningstider som passer en person som er i arbeid
2. Service og vennlighet
3. Fagkunnskap og forståelse
4. Overbærenhet med "dumme" spørsmål
5. Muligheten for å prøve/leie ting før man kjøper

Tilslutt vil jeg si at jeg overhodet ikke ønsker XXL velkommen. Jeg ønsker dem dit pepperen gror. For meg er det en
trygghet at de som selger dykkerutstyr vet hva de holder på med, og hvilke problemer du kan komme bort i. XXL kan
aldri hjelpe meg med spørsmål om hvordan jeg best monterer utstyret mitt, hvordan jeg selv driver vedlikehold osv.
Dykkersport gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å selge produkter til dem. Fortsetter utviklingen med flere butikker ala
XXL må vi forvente at ulykkestallene innenfor dykking bare vil fortsette å stige.

Vegard

Pompel
21-10-2002, 13:45
vthise bekskriver en holdning fra selgerne som er utrolig irritabel. De raker ned på merker de selv ikke selger. Så klart de må få lov å prøve å selge deg et annet, men da med redelig midler. Har noen svart meg at Scubapro ventiler ikke var noe tess, så har de mistet meg som kunde for all tid. Fordi de enten er usansynlig grådige eller helt inkompetenete og jeg ønsker ikke å bruke penger på noen av delene.

Arne K.

JET
23-10-2002, 10:29
Det er av de gode tingene med et slikt forum !!!
Vi kan fortelle alle i nærheten om hva vi aksepterer og hva vi finner helt forkastelig, så hvis noen fra en dykkebutikk eller to hadde gitt oss sitt bidrag i tilegg, så er vi i gang..
Vi er jo kanskje noen sære kunder... Dvs. jeg synes vi er alt for tolerante..
Når det gjelder Scubapro som var diskutert tidligere, så har de i lengre tid slitt med service nivået sitt til forhandlerene og dette kan kanskje være grunnen til at noen utalte seg negativt om dem.. De har nå sentralisert kontoret i Tyskland og lover en bedring av service graden. Jeg har nylig levert inn en oppladbar lommelykt som streiket etter 4 dykk og venter spent på resultatet.

JET

JET
26-10-2002, 12:32
Morsom nå vbh !!!

jeg har alltid med meg flere lykter + strobe på nattdykk.

i ungdommen ... gikk jeg tom for batteri ute i Fanafjorden..

nok om det.

jet

Jostein
26-10-2002, 12:53
Det er jo hyggelig at man er fornøyd med det dykkersenteret man handler hos slik som vthise sier ! Dette er vel egentlig den store fordelen man betaler for når man betaler litt ( mye ) mere enn på nettbutikkene.
Men min spådom er at slike butikker mere eller mindre er på vei ut !
De større sentrene driver med salg ! Alt rundt er kun for å få kunder !
Det blir lengere og lengere mellom de genuint interesserte dykkerselgerne på disse sentrene. Sentrene har begynt å ansette selgere og ikke dykkere !
Nettop som i en bilforetning, spør bilselgeren om denne er bilmekaniker e.l. :-)
Vi er nå i en overgangsfase der dykkerbutikkene går over fra å være drevet av tidligere dykkere, til å være drevet av proffesjonelle selgere !
Derfor tror jeg at butikker som XXL er kommet for å bli, og at slike vil overta !
Markedet vil fremover være forbeholdt de store sentrene. Dette fordi disse får storhandelsavtaler som små senter ikke får. Dermed vil prisen på disse senteren være lavere.

Jeg har selv startet med dette, og må bare innse at salg av dykkerutstyr ikke kan bli min " store " ting.
Jeg må som sagt betale mere i innkjøp for utstyret fordi jeg er liten, samt at jeg har opplevd å bli skviset ut fra leverandør pga press fra en større konkurent.
Beskjeden til meg var at leverandøren ikke turte å levere til meg fordi konkurenten da ville slutte å selge dens produkter :-)
Andre vil levere produkter til meg, men jeg får ikke selge det gjennom butikk :-(
Så jeg må nok satse på bare verksted og skole, samt selge utstyr som paralellimporteres til mine elever :-(

Denne bransjen er nok tøffere enn det de fleste vet, resultatet er at vi nok kommer til å få flere butikker à la XXL !

Og det er vi forbrukere som setter denne dagsorden !
Vi vil ha det billigst mulig, og da må alle foretningsdrivende handle deretter.

Tenk hvis alle begynner å handle på internett ?
Resultatet er at ingen gidder å drive med salg her i Norge gjennom butikk.
Hvor skal vi da få testet og sett på utstyr ?

Jostein B.

JET
26-10-2002, 13:24
Ja Dykkebransjen er beinhard.

Men det er også de fleste andre bransjer i 2002. Det betyr ikke at jeg ikke har medfølelse for seriøse aktører som sliter i et miljø hvor det "meste" er lov.

Men jeg håper at Dykking og alle andre estrem sportsgrener
vil for alltid trenge Rådgivere, da det i motsetning til mange
dagligvare butikker, ikke er mulig å bare kjøpe en fallskjerm for så å hoppe fra nærmeste bro... Teit sammenligning kanskje
men dere tar sikkert poenget.

Men det er helt klart opp til forbrukerene, hvem som kommer til å overleve.

Ta litt etterutdanning eller lese en bok eller to om markedsføring/organisasjons psykologi osv.ville nok mange butikkeiere i denne bransjen ha godt av. Utviklingen går så fort at det virker som mange faller av. Kan selvfølgelig være
andre årsaker også, men hvordan man fremstår i markedet og hvordan man behandler sine kunder er kritiske punkter i tillegg til startkapital/lokalisering/innkjøpsrutiner osv.

Har selv jobbet i dykkebutikk hvor ledelsen i butikken har en helt annen filosofi enn hva jeg tror vil fungere i fremtiden og
jeg ønsker dem alt godt, men jeg tror de sliter med troverdigheten i markedet og dermed.... Men hvem vet.

Noe må i alle fall gjøres. Det er synd om andre større dykkebutikker er med på å ødelegge for mindre dykkebedrifter, da alle andre fritidsaktiviteter er dykkebransjens størte konkurenter. Kanskje man kan slå sammen flere ekstremsportsgrener. I Bergen har vi en liten dykkesjappe som tilbyr Dykking,Paragliding og Hanglider.
Jeg skal prøve meg på Paragliding og må betale Kr 6500.-
for kurset. Og jeg betaler gladelig .

jet

Thorvald
26-10-2002, 14:28
Jeg tur det er vanskelig å driver dykkesentre i dag, spes. fordi du kan få alt mye billigere på web.

Men jeg tur vi stiller feil krav til de som er selgere i dykkerforetninger hvis vi sier at vi ikke vil hande hos de som sier at "vi har de beste merkene" osv. Jeg mener vi da stiller det kravet at de som jobber i dykkersentre skal være gode selgere. Jeg mener kravet bør være erfarene dykkere, eller i hverfall engasjerte dykkere. Hvis vi stiller disse kravene så vil helt klart XXL komme best ut! Og vi vil få akkurat motsatt effekt av det vi ønsker!

Jeg synes også det er rett og slett dumt å utelukke en dykkerforetting bare fordi en av selgerene har sagt noe du ikke liker en gang. Det kan kanskje være en idee å prøve på nytt. Hvis alle velger en butikk, isteden for å gå fra sted til sted hver gang, så vil det ikke bli naturlig konkurranse mellom dykkerforetningene.

Ellers synes jeg det bør være et krav om at alle dykkerforretingene bør ha oppdatert prisliste på web. Hos Hydra har jeg ventet i flere minutter før de tar telefonen, og når jeg har vært der har de forbannet seg over at telefonen ringer hele tiden. Men priser på WEB det har de ikke!

JET
26-10-2002, 17:01
Det er godt mulig vi stiller spørsmålet på feil måte.
Skal prøve å komme med en bedre vinkling og tar selvfølgelig imot all god hjelp !!

Klart Hydra og andre sjapper burde oppdatere internett sidene
sine, jeg tror dette er lite prioritert fordi det er vanskelig å måle hvor mange som handler i butikken fordi de har hatt muligheten til å sjekke utstyr og priser på nettet, før de tok kontakt med butikken. Det er ikke mye direkte salg på nettet enda, men det kommer sikkert mer og mer.

jet

JET
27-10-2002, 11:35
En liten oppsumering av argumenter.

Våre ønsker:

1. Åpningstider til 20.00.
2. Service og vennlighet.
3. Dykkere som Rådgivere i Butikken (fagkunnskap).
4. Faste lave priser.(unngå rabatt hælvete).
5. Holde hva de lover. Og ikke bløffe hver gang noen tar
kontakt og de har glemt å bestille noe osv.Vær ærlig.
6. Mulighet for å prøve/leie utstyr før man kjøper.
7. Oppdaterte web. sider med priser.
8. Være mere opptatt av kundens behov og ønsker,
enn å selge her og nå. (Markedsorientering ikke
salgsorientert).
9. Mulighet for dykkerturer.
10.Unngå negativt snakk om andre dykkebutikker/merker.
11.unngå sleipe selgere eller dem uten D.kunnskap.

Håper jeg har fått med alle argumenter som har vært gitt, hvis
ikke så stoler jeg på at dere gir beskjed.

Hvis dere nå kunne listet opp de kriteriene som var viktikst for dere, så kan vi kanskje trekke en konklusjon som vi kan gi til butikkene ...

jet

DKD
27-10-2002, 11:40
Dette oppsummerer iallefall godt hva jeg ønsker meg av en dykkerbutikk. Spesielt punkt 6, prøve utstyr før man kjøper det. Det kan på enkelte steder være vanskelig. :(

/DKD

Pompel
27-10-2002, 15:13
Det oppsumerer langt på vei alt jeg ønsker meg. Men det bør også kreves at den som selger utstyret har servicekurs på dette, sånn at han (eller hun) kan overhale dette. Eventuelle feil tar kortere tid å fikse på den måten og samtidig vet selgeren mer om produktet.

Tviler på at ekspiditørene på XXL noen gang har sett innsiden av et 1.trinn.

Arne K

JET
27-10-2002, 15:19
Til Pompel

Mener du at Rådgiveren/selgeren skal være service teknikker ? eller at utsalgsstedet skal ha service verksted ?

jet

thostr
27-10-2002, 16:24
Banalt muligens, men jeg ønsker meg priser på utstyr som er 40-50% lavere enn i dag hos de norske dykkebutikkene. Jeg ønsker klart å kjøpe utstyret mitt lokalt for å støtte det lokale nærmingsliv, men når jeg får utstyr til halve prisen (og lavere!) fra utlandet (scubastore, simplyscuba osv) så blir det umulig. 10-15% mer kunne jeg dog være interessert i å betale for å kjøpe lokalt, også for å benytte meg lokal kompetanse.

Et unntak rent prismessig i Norge, er kanskje Poseidon Service i Oslo (www.poseidon-service.no). Her er prisene betydelig lavere enn i resten av landet virker det som.

JET
27-10-2002, 19:41
Poseidon-service på nett virker veldig bra. Rimelig ryddig prispolitikk, selv om de hadde "spesialtilbud" de også..

Prisene er noe lavere enn utgangspunktet til mange andre og det er jo er fin mal, når vi skal ut å handle. Dette burde de andre butikkene følge opp !!

jet

Pompel
27-10-2002, 21:38
Som svar på spørsmålet til Jet. Det er muligens mye forlangt at samtlige i butikken er service teknikkere, men butikken bør ha minst en seriøs repratør.

Arne K.

JET
27-10-2002, 21:55
Takk for tilbakemeldingen.

Da ser det jo utvilsomt ut til at i alle fall noen av oss ønsker å
holde liv i den "tradisjonelle" dykkebutikken !!!

Vi ønsker å ta og føle på utstyret/prøve størrelser.
Vi ønsker å kunne prøve/leie utstyr før vi handler.
Vi ønsker å få service samme sted som vi handler utstyr.
Vi ønsker betjening med kunnskap om produktene.

Blir da rene nettbutikker en tilleggsgode eller prøver vi utstyr i
nærbutikken og bestiller hos scubastore.no osv. ?

jet

Jostein
28-10-2002, 11:53
Skal vi ikke også med det samme ønske at varene leveres på døren gratis, med gjennkjøpsavtale slik at vi får tilbake de pengene vi har lagt ut for utstyret etter f.eks. 5 år !
Og for hver gang vi tar ett nytt kurs så får vi oppgradert utstyrt gratis i forhold til det kurset vi tar !

Jeg synes at her er det mange ønsker om ett Eldorado/ Utopia.

Hva er grunnkonseptet for å drive butikk ?
Selge for HØYERE pris enn UTGIFTENE !!!!

Så hvis man forlanger at ALLE de som jobber i ett dykkersenter skal tilfredstille ALLE de krav vi har vil dette ikke være mulig i høykostnadslandet Norge.

Det er helt ulogisk at alle som jobber i en dykkerbutikk skal være utdannet serviceteknikker, selger, instruktør, sekretær og webdesigner !
Skal dette skje må også prisene opp !
Lavest mulig innkjøpspris, lavest mulig lønnskostnad og lavest mulig husleie gir også lave priser.
Å drive en internettbutikk i utlandet evt. Norge trenger ikke de store stabene av annsatte. Og lager trenger de kanskje heller ikke å sitte med.
Reparasjoner overlater de til garantiordningen som stort sett gjelder over hele europa.

Når det sammenlignes med Poseidon Service e.l. butikker så blir dette feil !
De driver med service, salg er kun en service for kundene og forhåpentligvis en ekstra slant i kassa.
Lite kostnader til lønn har disse butikkene også.
Skolle derimot salget gå for mye opp så må disse plutselig ansette flere personer for å kunne betjene den økte kundemassen. Samt flytte inn i større lokaler. Da kan det plutselig hende at prisene også øker !

Kvalitet koster, skal man ha det beste så koster dette !
Men man skal jo også være prisbevist.
Alle ville ha billigere mat, resultatet er at man i dag kun får standardiserte mattilbud i butikkene. Ønsker man seg noe annet en frossenpizza og fiskepinner så må man til spesialbutikker. Og der er prisen høyere !
Resultatet nå etter mange år med slik matpolitikk er at flere og flere butikker begynner å ha tilbud om bedre mattilbud fordi kundene vil dette. Prisen er ikke lengere det viktigste. Kvaliteten er !

Så støtt opp om din lokale butikk, still krav til kvalitet og ikke altid se på prisen som det med høyeste prioritet !

Som jeg har sagt tidligere, handler alle på internett så sitter vi der med skjegget i postkassa og kan ikke fysisk se på utstyret ved kjøp.
Det er ingen som gidder å drive med salg fordi man ikke tjener penger !

Jostein B.

JET
28-10-2002, 14:02
Legger meg helt flat for argumentene til Jostein B.

Men, der er nesten alltid et men eller to...

For at vi skal være villig til å støtte lokalbutikken, så må
vi føle tillit til dem som er der. Det betyr at vi blir behandlet med respekt fra første til siste dag. Og da kommer en del av de tidligere argumentene tilbake. Men ser vi bort i fra våre innhentete ønsker til Butikkene, så har vi også..

Fra fagboken til Framnes og Thjøme står det Sitat:
Det er vanlig å plassere bedriftsykdommer i 4 grunnleggende hovedgrupper.
1. Mangel på planlegging og en gjennomtenkt strategi.
2. Mangel på presise og realistiske mål.
3. Mangel på effektive styrings og kontrollsystemer.
4. Valg av feil strategi.

Under strategi finner man blant annet

Mangel på kostnadskontroll.
Volumsyke.
Urealistiske oppfatninger av forhold mellom priser,volum og økonomisk resultat.
Manglende produktutvikling.

Ble kanskje på jordet teknisk nå, men her må da være mye å ta fatt i...

jet

Buddy
28-10-2002, 19:18
Sitat fra Jostein B
Hva er grunnkonseptet for å drive butikk ?
Selge for HØYERE pris enn UTGIFTENE !!!!

Jeg som trodde at det å drive butikk hadde med mer enn priser å gjøre ...

Husker en innleid konsulent som sa at uansett hvilke type bedrift han kom til, så sa de som jobbet der at "Deres situasjon" var helt unik og spesielt vanskelig...

Stikk fingeren i jorden og finn ut hvor du står og hvor du ønsker å være i fremtiden. Og jobb med å minske avstanden mellom de to.

Hilsen en som mener det godt og som synes hennes jobb er vanskelig den og...

B.

AlCapone
28-10-2002, 20:52
>>Hva er grunnkonseptet for å drive butikk ?
>>Selge for HØYERE pris enn UTGIFTENE !!!!

for noe halvsann, misledende sludder, har du hørt om bedriftslære ?
det du påpeker der er totalt ubetydelig teit, patetisk detalj.

Måten norske dykkebutikker driver idag kan sammenlignes med å gpå på statoil og kjøpe kvikk-lunch (12kr stk), , legge på prisen (for man skal jo tjene) slik at det blir 20 kroner og så stå utenfor REMA (som selger 2 for 10.-) for å selge sine 20kroners kvikklunch og argumentere med at man trenger penger og varene MÅ koste mer ...

verden blir mindre , Internet er et av grunnene.
Hvis ei sjappe er NØDT til å ta dobbel pris for å selge varene folk finner på nettet , er den dømt til å slite.

- Norske sjapper burde heller bruke tid på å finne ut hvorfor deres inn-priser er så høye (hvis dem er det da).

Husk at nettsjappepriser er IKKE innpriser , sjappen burde selv få like gode priser. ... eller slutte å tro på veldedighet.

JET
29-10-2002, 10:45
Nå blir det kanskje vell ensidig her inne..

Jostein har et poeng.

Tenk på at fornøyde kunder er god reklame og finn på noe kreativt. Kanskje dra i gang noe miljøting som aktiviserer pressen....

jet

DKD
29-10-2002, 12:06
Konklusjon på tråden:

En perfekt dykkebutikk lar seg ikke gjøre, da billige varer er et av kriteriene, men det går an å komme nære. Man må mao ha mange bein å stå på skal man drive noe :)

/DKD

Jostein
29-10-2002, 15:19
I like it when you talk dirty AlCapone :-)

Flott språkbruk, det er slikt språk som gjør at ingen gidder å ta deg seriøs ;-)
Når du begynner å bannes så har du tapt; er det ett ordtak som sier !

Jeg har ikke BI førsteår, og kan dermed ikke kalles bedriftsøkonom !
Jeg må desverre lære på den harde måten :-)

Vel, jeg trur de fleste andre har skjønt at jeg mener at inntektene må være høyere enn utgiftene. Man MÅ altså tjene penger for å gidde dette.

At enklete overpriser seg skal jeg være den første som er enig med deg i. Om det er for mye med 2 gangen når man skal beregne utpris, ikke altid mener jeg.
Utpris har mange fasetter som det må tas hensyn til ved beregning.

Og, man kan ikke sammenligne priser i en butikk i Norge med en nettbutikk i Spania ! Det sier seg vel selv !

Men vi bør være prisbeviste, selvfølgelig. Men jeg mener at i en sport/ fritidsaktivitet som dykking så er totalkvaliteten viktigere !

Jostein B.

AlCapone
29-10-2002, 16:52
>>Flott språkbruk, det er slikt språk som gjør at ingen gidder å ta deg seriøs ;-)

hæ ? hva har det å prate pent med å være seriøs å gjøre, hyklerene & svikerne på stortinget prater pent , men det fører ikke til at dem blir taatt seriøst av annet en naive folk.

>>Når du begynner å bannes så har du tapt; er det ett ordtak som sier !

den regelen gjelder kanske i sør , : Æ e nordlendning æ - kors'n går'e me dæ ? :)

:)

>>Og, man kan ikke sammenligne priser i en butikk i Norge
>>med en nettbutikk i Spania ! Det sier seg vel selv !

.. , prisene er mye mer lik på annet hobbyutstyr mellom disse to land , . , problemet her er at Norge generelt ikke har én bra nettbutikk som kan sammenlignes med en spansk én på pris. Vanlige sjapper forventes å bare være max 20% dyrere.

Thomas Torjusen
29-10-2002, 19:35
;)
Mener fremdeles det er bedre å betale mer i en butikk !
Hvorfor ? , Dersom man baserer all handel på nettet , hva ville da skje med service prisene ? Noe må jo et senter leve av ! Eller skal vi sende utstyret i retur der det kommer fra ?

Vidar >:D :D

Siden jeg er webmaster for et par nettsteder (ikke dykkebutikker) så klarer jeg ikke å dy meg.

Man skal ikke akseptere å betale mer i en butikk! Jeg har ikke noe tro på at rene nettbutikker for dykking vil klare seg, men en kombinasjon med nettbutikk og vanlig butikk er tingen.

Nettbutikken kan åpne for større markedsområde og presentere produktene til butikken på en lettfattelig måte på webben. Klarer man da å få en viss andel av totalsalget over i nettbutikken så oppnås effektivitet og lavere kostnader. I tillegg så bør man også oppnå økt omsetning på totalen.

Dette skal igjen bety sorte tall på bunnlinjen og fornøyde kunder, som foretar gjenkjøp, service og tar kurs m.m. :) :)

/Thomas

AlCapone
29-10-2002, 20:01
>>Dersom mam baserer all handel på nettet , hva ville da skje med service prisene ? Noe må jo et senter leve av !

-er du helt på bærtur eller ?
-du argumenterer toalt FEIL !

erfaring viser at det er service som subsidierer billige varer : se f.eks "poseidon service" som i mange tilfeller er det eneste stedet i norge med brukbare priser.

dessuten : service er nettopp det som gir inntekt , (timepris) mens noen råtne prosent på deler/utstyr ikke gjør det.

BTW: hvor tar du service på bilen ? hos merkeforhandleren som sier at å skifte kamaksel er en 4 timers jobb , eller et fritt verksted som gjør det på 2 (når du vet at jobben er gjort på én time)

TIPS: sjekk med drakt of ventilservice-steder når du skal kjøpe noe , ofte er dem også forhandler , og kan gi deg mye bedre pris enn butikken dem er knyttet til (så lenge det er to forskjellige bedrifter)

-Til tåpelige argumenter som "jeg vil betale mer i butikk" har jeg bare ett kommentar...
..du bør begynne å selge telefon-SMS (kunden må komme til din butikk for å sende en SMS til 5 Kroner/stk)

hvis forretningen din blir én success , da har du rett !

JET
30-10-2002, 09:52
Nå driver jeg en service bedrift , dersom en kunde kommer inn for å få hjelp til en eller annen bagatell , så får vedkommende det .
Istedet for å ta klekkelig betaling for småting , ønsker vi kunden velkommen tilbake når han skal "handle noe" , dette er gjort over veldig mange år - med svært gode resultater.

Vidar ;D

Dette høres ut som fornuftig og bra service, men er det på noen måte motstridig til de tidligere innlegg ?

jet

Jostein
31-10-2002, 14:18
Til AlCapone.
Jeg er også nord fra ! Fra Finnmark til og med. Så jeg tåler det meste :-)

Til HAmmer.

Jeg er nok ikke noen stor bedriftsleder. Det er jeg for glad i mitt yrke til, samt ønsker å gi mine kunder for god service !
Hvis jeg hadde vært en god bedriftsleder, samt hatt økonomi til det så hadde jeg startet som XXL. En haug med 18 åringer uten noen kunnskaper. All opplæring skjer innenfor bedriftens konsept. Her skal det selges !!! Og ingen ting annet !!!

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med at slike som meg sitter med røde tall til slutt.
Er du uenig i at mere inn en ut er dårlig bedriftspolitikk ?

Selvfølgelig ønsker jeg at dykkerutstyr skal være billigst mulig, og gjerne med hjelp av internett. Men problemet er at det er vanskeligt å få både i pose og sekk. Alt har sine fordeler og ulemper. Både den lokale dykkerbutikken og internett.
Men det er min påstand at internettbutikken er for de som hvet hva de skal ha og ikke trenger oppfølging !
Jeg er heldigvis i den stillingen at jeg kan bestille via nett for jeg stort sett vet hva jeg trenger. Samtidig så bor jeg i ett område av norge som det er flere serviceverksteder som kan hjelpe meg !

Men hva med de som er førstegangskjøpere ? Skal de kun stole på halvgamle naboer som tok sitt sert. for 15 år siden og som siden ikke har dykket ?
Hvem skal de rådføre seg med vedr. innkjøp av nytt utstyr ?

Det er nok desverre på hell med de dykkersentrene der man kunne gå inn å tilbringe hele dagen der inne. Få servert kaffe og godsnakke med betjeningen. En betjening som kunne sine dykkersaker. Man ser at tendensen går mere og mere over på rent salg, der kurs og "klubber" kun er for å få nye kunder, eller beholde gamle !

Jostein B.

Tredje
31-10-2002, 17:33
Støtter Jostein B her...

Dette blir vel en smaksak ??

For de som vet hva de skal ha og kjenner produktet, kan jo likså godt kjøpe det via en webbutikk til en rimeligere penge. Men for de som er nyutdannede og ikke har kjennskap til noe dykkerutstyr ennå, kan det kanskje være greit å rådføre seg litt med en selger. Er selgeren oppriktig og selger kunden et godt produkt, skaper han seg lojale kunder som i de fleste tilfeller vil komme tilbake til han for å handle igjen...

Når jeg startet å dykke opplevde jeg desverre begge deler, noe som endte med at jeg satt med 2 komplette sett dykkerutstyr etter bare 1/2 år som dykker.. I dag når jeg selv holder kurs, bistår jeg gjerne elevene med råd og tips uten å pålegge dem noe som helst kjøpepress. Leverer man ikke god service og gode produkter vil dette være noe kjøperne uansett gjennomskuer etter en stund, og det er ikke god butikk i lengden.

Mvh
Tredje

JET
31-10-2002, 18:07
Da nærmer vi oss baktanken min for å starte diskusjonen....

Hv skal vi gjøre for å beholde de selvstendige butikkene som
de fleste ønsker å beholde. Hvilke veivalg må gjøres for å beholde kundene og de gode resultatene i fremtiden ?

Hadde jeg hvist det og hatt økonomi til det, så hadde jeg gjordt det. For dette er på mange måter en super bransje
hvor det florerer med selvstendige mennesker som mener noe.....

jet

Jostein
01-11-2002, 11:33
Jeg satte meg ned og hadde brainstorming med min bror og søster som begge er økonomer av høy klasse.
De mente at man må satse slik som jeg har spådd at framtiden vil bli.
Jeg er desverre så pass dårlig økonom at jeg heller vil satse sakte, bygge meg opp uten å måtte ta lån over pipa.
Samtidig så ønsker jeg å ha en relativt nær og personlig kontakt med mine kunder.
Dette fordi jeg håper at totalpakken som kunden opplever gjør at de vi spre ryktet, og at jeg dermed slipper store reklamekostnader samt holde kurs til innbrudspris.
Dette er i hvert fall min filosofi !
Dette gjør at jeg regner med at de første to årene må ha jobb ved siden av selve dykkerfirmaet mitt :-)
Men jeg håper at jeg etterhvert har en stabil og lojal kundeguppe som jeg kan leve av.
Mitt mål er ikke å bli millionær men drive med noe jeg brenner for, samtidig som jeg kan leve av dette.

Min erfaring er at de fleste dykkerkunder ønsker personlig kontakt, føle seg hjemme og velkommen.
Man ønsker en plass der man liksom stikker innom på besøk, treffe gamle kjente og kanskje blir kejnt med noen nye dykkerbuddies.
Fabrikkbuttikker som XXL, og somde fleste andre store sentra i Norge begynner å nærme seg trur jeg ikke er det de fleste ønsker seg.
Men desverre så koster det å drive slik som jeg ønsker, derfor kan jeg aldri bli billigst.
Det ble tidlg. nevt Poseidon Service, de klarer seg fordi de ikke er billigst, men blant de beste.
Deres kunder ønsker kvalitet og ikke kvantitet.
Disse kundene ønsker også jeg :-)

PS
Dette er ikk noe reklameskriv for mitt firma. Derfor er jeg logget inn som privatperson. Men jeg synes det er greit å bruke mitt firma i denne diskusjonen da jeg trur jeg representerer både den gamle tiden og litt av framtiden
DS

Jostein B.

Heidi
01-11-2002, 12:46
Jeg satte meg ned og hadde brainstorming med min bror og søster som begge er økonomer av høy klasse.
Jeg er desverre så pass dårlig økonom at jeg heller vil satse sakte, bygge meg opp uten å måtte ta lån over pipa.
Samtidig så ønsker jeg å ha en relativt nær og personlig kontakt med mine kunder.
Dette fordi jeg håper at totalpakken som kunden opplever gjør at de vi spre ryktet, og at jeg dermed slipper store reklamekostnader samt holde kurs til innbrudspris.
Dette gjør at jeg regner med at de første to årene må ha jobb ved siden av selve dykkerfirmaet mitt :-)
Men jeg håper at jeg etterhvert har en stabil og lojal kundeguppe som jeg kan leve av.
Mitt mål er ikke å bli millionær men drive med noe jeg brenner for, samtidig som jeg kan leve av dette.

Min erfaring er at de fleste dykkerkunder ønsker personlig kontakt, føle seg hjemme og velkommen.
Man ønsker en plass der man liksom stikker innom på besøk, treffe gamle kjente og kanskje blir kejnt med noen nye dykkerbuddies.
Fabrikkbuttikker som XXL, og somde fleste andre store sentra i Norge begynner å nærme seg trur jeg ikke er det de fleste ønsker seg.
Men desverre så koster det å drive slik som jeg ønsker, derfor kan jeg aldri bli billigst.
Det ble tidlg. nevt Poseidon Service, de klarer seg fordi de ikke er billigst, men blant de beste.

PS
Dette er ikk noe reklameskriv for mitt firma. Derfor er jeg logget inn som privatperson. Men jeg synes det er greit å bruke mitt firma i denne diskusjonen da jeg trur jeg representerer både den gamle tiden og litt av framtiden
DS

Jostein B.

Så si nå hvor denne butikken din er da mann! :-*

Ditt firma høres veldig ut som om et firma jeg likte veldig godt før, men siden det nå er bare nye ansatte der så liker jeg meg ikke _så_ godt lenger... ;)

JET
01-11-2002, 14:26
Jostein B.

Høres ut som en flott måte å bygge opp bedriften på, da det å vokse fortere enn hva økonomien tilsier kan være risikofylt, men klart at et topp moderne annlegg på dagen er jo gjerne hva kundene drømmer om.

Håper helsen holder til to jobber i mellomtiden og lykke til !!

Ellers så ville jeg jo si at etter all den diskusjonen vi har hatt så ville vel en annonse et sted med Jostein B. under,ikke bli betraktet som spam akkurat, men hva vet jeg.. Vi har jo aktivitetskalender osv.

jet

Pompel
01-11-2002, 16:38
Med stor fare for å bannes i kjerka så vil jeg våge en påstand om at XXL muligens fører til noe positivt. Jeg har snappet opp fra godt informerte kilder at XXL selger mest ABC-utstyr til familier som impuls kjøper dette når de er innom. Dette vil kunne føre til at flere begynner med apperatdykking på sikt. Jeg startet p.g.a. opplevelser med snorkilng. Så får vi håpe at de nye oppdager de seriøse butikken og tar disse i bruk.

Arne K.

JET
01-11-2002, 16:46
Et godt poeng Pompel. Jo flere som søker til vannet jo bedre.
Og dermed blir det mere penger i det og flere forhandlere.
Tror jeg.

jet

komodo dragon
01-11-2002, 18:56
Og ikke minst....konkurranse!!! Ingen monopol!!!

JET
02-11-2002, 12:16
Konkuranse på utstyrs siden har vi vel over alt i disse dager... sånn noenlunde, men det vell begrenset hvor mange dukkebutikker/skoler man har rom for i en by med 20-30.000 innbyggere.

jet

Heidi
04-11-2002, 11:46

PS
DS

Jostein B.

Siden denne Jostein B. lider av overdreven sjenanse ;)

http://www.barentsexplorer.no/

Håper ikke jeg støter noen eller bryter noen regler ved å legge ut denne linken?!

Jeg liker den foretningsfilosofien Jostein B. beskriver.

Så lykke til fra meg!

JET
05-11-2002, 15:12

Håper ikke jeg støter noen eller bryter noen regler ved å legge ut denne linken?!

Så lykke til fra meg!

Nå fortjener hun sikkert et godt tilbud på en tørrdrakt ? !!

jet

Heidi
05-11-2002, 16:39

Så lykke til fra meg!

Nå fortjener hun sikkert et godt tilbud på en tørrdrakt ? !!

jet

Der sa du det! Det tenkte ikke jeg på!
Det så jo veldig teknisk ut det han drev med da.

*venter på tilbud*

;)Heidi

Jostein
06-11-2002, 20:09
Dette var jo hyggelig tilbakemelding :) :)

Skal tenke på det med god pris på tørrdrakt ;D

Men nå blir jeg borte noen dager. Holder på å flytte inn i ny leilighet. Og internettleverandøren har sagt at alt skal være ok den 071102, men det trur jeg ikke før jeg ser det 8)

See Ya'll

Jostein B.

Actinia
06-11-2002, 22:10
Og for hver gang vi tar ett nytt kurs så får vi oppgradert utstyrt gratis i forhold til det kurset vi tar !

Diskusjonen er at utstyr er dyrt, og skulle en butikk gitt ut gratis utstyr (om så bare oppgraderinger) til de som tok flere kurs, ville dette ført til høyere priser til de andre, og med det skremt bort nye elever. Mange vil vel da komme med argumentet "men du får jo oppgradert gratis hvis du tar flere kurs", men hva om man kun ønsker et grunnkurs for å ha mulighet til å dykke litt....?

JET
07-11-2002, 01:54

Diskusjonen er at utstyr er dyrt, og skulle en butikk gitt ut gratis utstyr (om så bare oppgraderinger) til de som tok flere kurs, ville dette ført til høyere priser til de andre, og med det skremt bort nye elever. Mange vil vel da komme med argumentet "men du får jo oppgradert gratis hvis du tar flere kurs", men hva om man kun ønsker et grunnkurs for å ha mulighet til å dykke litt....?

Jostein B. får arrestere meg hvis jeg tar feil, men jeg tror han var en smule sarkastisk, da han skrev dette. Tror han himlet med øynene over våre vyer om hva vi ønsket oss av butikkene og ville ha oss ned igjen på jorden.

jet

Actinia
07-11-2002, 06:18
Jostein B. får arrestere meg hvis jeg tar feil, men jeg tror han var en smule sarkastisk, da han skrev dette. Tror han himlet med øynene over våre vyer om hva vi ønsket oss av butikkene og ville ha oss ned igjen på jorden.

jet

Får tilgi meg da, var ikke helt i form til å se verken sarkasme eller stort annet enn bokstaver i det skrivende øyeblikk..