PDA

View Full Version : Ny dykkerflagg ?????

Harald
28-09-2002, 21:08
Opplever stadig at de fleste båtførere ikke kjenner til signalflagg A ’s betydning (dykkeflagg) og ikke tar hensyn til denne. Siden det ikke er påbudt i Norge med obligatorisk båtførerkurs er dette ikke så rart egentlig. Hadde det ikke vært bedre med en mer forståelig flagg eller skilt som gir utrykk for at ” dykking pågår ” ? Så båtførere virkelig skjønner at vi er under vann ?

Harald

Sigve
28-09-2002, 21:45
Hei

Har samme oppfatningen som deg her. De er bare et fåtall av båtførere som vet hva flagget betyr. Hadde kanskje vært en idè og innført et nytt flagg med et symbol som alle forbinder med dykking??

Sigve

CatMan
28-09-2002, 23:31
må si meg enig i det , har faktisk opplevd båter kommet nermere for å kikke nærmere på dette rare flagget

Actinia
29-09-2002, 02:30
Har faktisk også opplevd at båtførere har kjørt nær nok til å spørre hva flagget betyr...

dirk
29-09-2002, 09:42
Min dårligste erfaring med dykking og båtførere var da to ca. 10 års gammle gutt-unger lekte rundt i en gummibåt med 5 hester..... De kjørte OVER boblene som kom opp, fordi det var "kult" :o :o :o

Da vi gjorde faren til den ene av disse ungene klar over hva de drev med, fikk vi oss en skyllebøtte med kjeft, fordi: "Vi kunne vel for faan ikke forvente at så små unger skulle forstå hva et sånt flagg-helv... betød" !

Da vi spurte faren og båtføreren av "moderskipet" til disse to guttene om han visste hva flagget betød, fikk vi bare til svar at det ga ha faan i, bare folk ikke plaget ham !!

Så den generelle forståelsen av hva flagget betyr, er nok dessverre meget dårlig..... :-\

McDiver
29-09-2002, 22:54
Det er sannelig ikke tvil om at det trengs obligatorisk båtførerprøve her til lands....
Har sjøl holdt på å bli rent i senk i overflateposisjon...... >:(

Mvh
Trond

Pompel
30-09-2002, 01:57
Jepp det er et problem at folk ikke fatter hva flagget betyr, men bruk det for all del. Ved et eventuellt uhell vil man nok stille sterkere om dykkingen var varslet.

Om noen har kjørt sammen løpet mot meg som de gjorde mot dirk spørs det om det har vært tau i proppelen til både liten og stor i løpet av natta. Så kunne de jo eventuellt bedt om hjelp til å fjærne det. ;D

Arne k
Som er tilbake fra et topp dykkehelg på Hitra.

simen
30-09-2002, 09:27
Jeg kan si meg enig i at dette kan være et problem, men ser ingen grunn til å forandre flagget av den grunn. innenfor profesjonnell maritim industri er det dette flagget som gjelder. Det er et internasjonalt anerkjent signalflagg. Mitt forslag er å politianmelde de groveste forholdene og sende kopi til pressen for på den måten få temaen belyst. Da blir det slått opp i tabloidavisene og det er vel de man må bruke som info kanal til disse idiotene.

Oystein
30-09-2002, 15:33
Forslag til nytt dykkeflagg (Som forhåpentligvis vil holde noen skuelystne på avstand...)

Thomas Torjusen
30-09-2002, 19:30
Forslag til nytt dykkeflagg (Som forhåpentligvis vil holde noen skuelystne på avstand...)

;D :D

/Thomas

Harald
30-09-2002, 20:12
Hei Simen .. signal flagg A (brukes også i annen sammen heng en dykking) signalflagg ble jo mest brukt i tiden da man ikke hadde andre signal eller kommunikasjon muligheter. Det finns faktisk oxo andre internasjonale signaler som uttrykker det samme. Henger selv et passende skylt over esingen både på SB og BB side med følgende tekst " DYKKING PÅGÅR " og selve dykke flagget er redusert til 30 * 25 cm ....

Harald