PDA

View Full Version : DIY båt

bestyraren
04-10-2006, 10:15
Hei, litt på impuls kjøpte eg meg ein halv båt her om dagen.

http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/detail.pl?nr=1248672

Endte opp med den minste av dei, dvs at den største fortsatt er tilgjengeleg for nokon som treng større båt til dykking, arbeid etc.

Funderer no på diverse løysingar ang pontongane. Det første som slår meg er å få sveist nokre i aluminium, evt i slike svarte, "litt" mjuke plastrøyr.

Finnest det nokon som har gjort tilsvarande så er eg takknemmeleg for all info som er å hente.

Steinar

Dræger
04-10-2006, 19:29
Hvor mye måtte du gi for den?

Dræger
11-10-2006, 21:36
Hei, litt på impuls kjøpte eg meg ein halv båt her om dagen.

http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/detail.pl?nr=1248672

Endte opp med den minste av dei, dvs at den største fortsatt er tilgjengeleg for nokon som treng større båt til dykking, arbeid etc.

Funderer no på diverse løysingar ang pontongane. Det første som slår meg er å få sveist nokre i aluminium, evt i slike svarte, "litt" mjuke plastrøyr.

Finnest det nokon som har gjort tilsvarande så er eg takknemmeleg for all info som er å hente.

Steinar

Har sjekket litt med folk som driver å bygger RIB. Alu pontonger er ikke lurt. De mener at skråget da kommer til å bli ødelagt. Plastrør burde gå bra siden det er noe bevegelse i det. Men de ville ikke anbefale det siden en måtte regne med å miste de gode egenskapene som en RIB har. Jeg har ikke noe nærmere forklaring på dette.

mvh
Morten

bestyraren
12-10-2006, 01:03
Hei, og takk for info både i tråden og på PM's. Slik det no ser ut håper eg å få tak i pontonger til ein RIB med samme mål som skroget eg har kjøpt.

Ellers var det vegen om plastrør som peika seg ut som mest gjennomførbar, heilt til eg begynte å tenke på strip-planking.... Strip-planking var vel kanskje det som eg hadde hatt lettast for å fått til sjølv, til ein viss grad fleksibelt og ein hadde ikkje trengt å lage heile omkretsen. Veger heller ikkje så mykje samanlikna med plast eller alu.

Venter i spenning på kva det endelege materialet vert.

Steinar

Steinarmadsen
12-10-2006, 07:45
Hei Steinar!

Hva er "strip-planking"?

Mvh
Steinar

bestyraren
14-10-2006, 03:13
Strip-planking er når du "baker" tre-lister i epoxy/duk. Mykje brukt på kano/kajakk og også litt innen båtbygging.

Steinar

bestyraren
04-11-2006, 20:15
Siste nytt :o

bestyraren
23-02-2007, 20:13
Neidå, kjenner ingen begrensinger... Det vart 2 prosjekt på meg, ikkje berre 1. Og eg som eigentleg har meir enn nok prosjekt frå før av..

Styrer litt med 6metringen der pontongene ikkje passa heilt men det løyser seg nok.

Om du har eit sett pontonger til RIB eller gummibåt type 6m pluss ta kontakt...

Jommit
01-03-2007, 10:35
Strip-planking er når du "baker" tre-lister i epoxy/duk. Mykje brukt på kano/kajakk og også litt innen båtbygging.

Steinar

Mitt tips. Aldri bruk treverk i glassfiber som skal på sjø.. Det er en grunn til at hekken og dørken ofte er det som må utbedres eller repareres først. Har skiftet dørk i en båt som var kryssfiner og glassfiber på begge sider. La meg si det sånn, deler av treverket var blitt til jord!

M-125
26-03-2007, 18:29
+1 Bygger opp igjen akterspeil og dørk i en gammel rib innimellom slaga. Alt treverket i båten var råttent. Bruk noe annet enn tre i alt som er. Iallefall i en RIB. Tre er fint i snekker og andre typer båt, men ikke veldig godt egnet der det blir "tett" rundt. Jeg har spurt litt rundt og de fleste båtmenneskene jeg har snakket med har anbefalt tre i akterspeil pga styrke. Ender opp med å bruke Divinycell i kjernen og støpe nok glassfiber rundt. Helt dødt og råtner aldri ikke i løpet av mitt liv. Skal også lage konsoll til båten og den blir mest sannsynlig også i divinycell. Tre hører ikke hjemme i noe støpt i glassfiber.