PDA

View Full Version : Lang eller kort stamme på dykkebåt?

MDK
03-10-2006, 18:15
Hei

Har nettopp fått tak i en 12fots gummibåt med 15hk lang stamme.
Men jeg hører folk sier..."nei, du må nok ha kort stamme på en gummibåt!"

Hvorfor det? Vil båten bli umulig å kjøre eller?

Håper på svar fra båtkyndig;)

bukt
03-10-2006, 18:30
Om båten skal ha lang eller kort stamme kommer ann på hvor langt det er fra topp på hekk til bunn på v skrog.

Båten vil gå raskere jo høyere motoren står (dette da mindre motstand i vannet fra drev/stamme ), på en gummibåt er det anbefalt at c-platen som ligger over propellen ligger likt med laveste punkt på v bunn, har du rib kan dette økes ca en tomme uten å bytte til kvassere propell(stål), øker du mere vil båten spinne ut i skarp sving.

Står stamme for lavt vil motoren bli inneffektiv , er stammen din for lang så bare heis den med evt å ha den festet til en aluplate som er skrudd i hekken.
Flere motorer har også utbyttbar forlenger på stamme, hvis så ta av den og sett på kortere drivaksel og skjøtestykke på gearoverføring.

JapZZon
03-10-2006, 18:32
Målet er å få skäddan som den heter i sverige.. dvs den bredere delen av huset forran propellen til å ligge i flykt med båtens nedre kjöllinje. Dette kan du sikte deg fram til med å ha båten på henger og se hvordan det stemmer over ens.

Det kan väre at du har flere hull i festeplata på motoren og da er det bare og höye og senke til du får det beste resultatet.

Skulle det vise seg at den stikker for langt ned bör du nok skaffe deg en standar rigg lengde.

Öyvind

MDK
03-10-2006, 19:04
takk for innspill!

Men hvor mange knop saktere snakker vi om her...?
Det er ikke noe problem med andre ord?

KOMPRESSOR
03-10-2006, 19:09
takk for innspill!

Men hvor mange knop saktere snakker vi om her...?
Det er ikke noe problem med andre ord?

Aller først, hva er fabrikat og modell? Båten skal ha lang ELLER kort. Feil lengde er feil lengde og skaper tull åkke som. Kan prøve å finne ut i oversikter for deg (jeg selger båter...)

GlennK
03-10-2006, 19:22
Hei

Ville vel sagt at du skulle ha lang stamme på en gummibåt ja. Ellers vil du ha problemer med retnings stabiliteten, pga at du ikke har noen ordentlig kjøl på båten.
Dette er vel oppgitt fra produsenten av akkurat din båt også.
Hvilket fabrikat og modell av båt er det du har da?

Glenn

Busdiver
03-10-2006, 19:50
Zodiac og Bombard-båter bruker i alle fall STORT SETT hjulvisper med LANG stamme.
Send meg type på båten og årsmodell så skal du få en veldig raskt og gratis svar på spørsmålet ditt.

Jeg har pusla med vedlikehold/reparasjoner av gummi- & RIB-båter i nesten 20 år og har tilgang til de fleste spesifikasjoner på båter levert i Norge opp igjennom åra!

Dagemann i Stavern

Busdiver
03-10-2006, 20:48
AD. QUICKSILVER 340R som "bukt" har spurt meg om i PM:

Alle Quicksilvers RIB-er som selges i Norge leveres med motorer med LANG stamme.

340-modellen leveres gjerne med 10 hester i Norge. Max tillatt iflg. Veritas er 15hk.

Dag

KOMPRESSOR
03-10-2006, 20:51
Alle Quicksilvers RIB-er som selges i Norge leveres med LANG stamme.

Følger ikke resten av motoren med? Får man bare med stammen? ;D ;)

Busdiver
03-10-2006, 21:16
Alle Quicksilvers RIB-er som selges i Norge leveres med LANG stamme.

Følger ikke resten av motoren med? Får man bare med stammen? ;D ;)

Jodda, om man betaler KONTANT! ;D

Dag

MDK
03-10-2006, 21:20
Hei

Det er en Quicksilver 310 med oppblåsbar kjøl!
Er det ikke like viktig med "trim" på påhengsmotorer, som om det er
lang stamme eller ikke?

jagielski
03-10-2006, 22:11
Hei

Ville vel sagt at du skulle ha lang stamme på en gummibåt ja. Ellers vil du ha problemer med retnings stabiliteten, pga at du ikke har noen ordentlig kjøl på båten.
Dette er vel oppgitt fra produsenten av akkurat din båt også.
Hvilket fabrikat og modell av båt er det du har da?

Glenn

Vel, har kjørt en gummibåt med kort stamme. Gikk helt fint det.
Lang eller kort stamme skal som sagt være oppgitt fra produsent,
som igjen kommer inn på det bukt skriver.

Du kan jo spørre de du kjøpte den fra da

bukt
03-10-2006, 22:27
340-modellen leveres gjerne med 10 hester i Norge. Max tillatt iflg. Veritas er 15hk.

Min quicsilver 340R har max motor på 25hp står det på platen på båten med spec.

Busdiver
04-10-2006, 10:10
Rettelse!
Quicksilvers (IKKE RIB) båter skal ha KORT stamme. (Feil opplysning på Båtsenterets sider, men motorene som blir levert med båtene har KORT stamme)

Men max-hestene for de ymse typene er:
QS310=15HK
QS340=15HK
QS380=25HK
QS430=30HK

Se opplysninger på disse engelske sidene HER (http://www.marinedirect.co.uk/pages/inflatables/solid%20inf/QUICKSILVER.htm).

Eller HER (http://www.boat.no/asp/boats/search.asp?bbrand=Quicksilver&nw=1&sb=0&np=1) her for liste over Quicksilverbåter fra Båtbransjens Markedsplass.

bukt
04-10-2006, 16:52
Ser på linkene dine, ser hvorfor min har godkjenning på større motor, er gummibåter de på linken, min er rib ;)

prebeni
05-11-2006, 22:13
Jeg tror det er helt unntaksvis at små gummibåter med oppblåsbar kjøl skal ha lang stamme. De er alle nesten flatbunnet ved hekken (i motsetning til RIB som pleier å ha moderat til dyp v-bunn), og lange stammer er grovt sett for båter med v-bunn. Kavitasjonsplaten skal, som nevnt tidligere, bortimot i linje med bunnen på kjølen.
En ide kan jo være å prøve å bytte motor med noen som har det motsatte problemet. Jeg har sett noen som har annonsert med dette på finn.no.