PDA

View Full Version : Dypere enn 18 m som Open Water Diver

Arerj
02-06-2002, 18:55
Lurer hva dere synes om at noen med Open Water Diver sertifikat går dypere enn 18 m.

Vi har blitt tipset om en dykkeplass der det beste å se ligger på 20 m, og har lyst til å prøve oss på dette.

Bør vi vente til vi har tatt Advanced Open Water Diver, eller er dette noe vi kan prøve oss på dersom vi føler oss sikre på oppdriftskontroll osv?

mvh.
Are

Sigve
02-06-2002, 19:42
Hei

Ikke noe problem for dere å gå ned til 20 meter. Jeg trodde selv at Padi Open Water var sertifikert ned til 20 meter, men tar jeg så feil? CMAS* er i alle fall til 20 meter...

Det er ikke noe problem å gå dypere enn 20 meter med Open Water heller, men du bør nesten ha noen dykk og litt erfaring. Ta dybdene gradvis.

Mvh
Sigve Slagnes

Arerj
03-06-2002, 03:54
Etter det vi fikk vite er vi sertifisert ned til 18 m:)
Å ta dybdene gradvis er vel heller ikke så dumt i grunn;)

Er en vegg vi dykker på, hadde et supert dykk idag på 17 m, men den skal være best fra 20 m og ned.
Så, vi får vel bare skaffe oss mer erfaring før vi går mye dypere:P

mvh.
Are

Elmek
03-06-2002, 12:33
Men ha i bakhodet at man skal vere utdannet som advance for å kunne gå dypere enn 18M.

Under 20M krever det som regel en god lykt pga. dårlige lys forhold, noe som igjen gir lite med farger.

En annen ting er når det dreier seg om vegg dykk, pass veldig godt på dybde måleren så man ikke driter seg ut.
Det har vert nokk ulykker i år.
Har ikke noe ønske om å lese uerfarene dykkere som har tatt sitt siste dykk.

God dykke tur :D

CatMan
03-06-2002, 13:07
OW setifikatet som blir tatt i Norge er gjeldene ned til 20m dersom man har 2 dykk med divemaster logget ,
men gå etter hjertet , kjenn etter hva du føler for , men hold deg til 20m ikke 20m ogned over før du har tatt aow (bra kurs forresten)

jonegil
05-06-2002, 00:54
Som ved all dykking gjelder den gyldne regel - er du i tvil om det du planlegger er riktig for deg så er du ikke i tvil om at du legger det hele på hyllen. Overskrid aldri dine personlige grenser. Kjenn dem og stol på dem, samtidig som du ikke er redd for å søke ny kunnskap og erfaring slik at du med tiden kan flytte dem om du ønsker det.

Mye fornuftig har blitt sagt særlig om å gå flere kurs. Gode kurs gir ikke bare ferdigheter men også inspirasjon og glede til å dykke mer. :D

Angående dybegrenser for OWD gjaldt følgende pr. mars 2002.
Dykk ikke dypere enn 18 meter uten erfaring
Dykk aldri dypere enn 30 meter ved fritidsdykking
Ved nødstilfeller kan du gå til 42 meter men aldri dypere

Hva som regnes som "erfaren" dykker sier disse ingenting om, men på mitt OWD kurs syntes instruktøren jeg var trygg nok i vannet til at han tok meg med til 21,2 meter på dykk 2. Det er altså ikke påkrevet med egne kurs for å gå dypere.

Husk at det er kombinasjonen av tid og dybde du skal passe deg for. PADIs standardtabell er svært konservativ, så om du holder deg innenfor ikke-deko grensen på 45 minutter er 20 meter ingen problem. Pass bare på at oppstigningen går sakte nok og gjennomfør sikkerhetsstoppet. For å gjøre det trengs oppdriftskontroll. Riktig svømmeteknikk og perfekt oppdriftskontroll er en selvfølge å trene på inntil du mestrer det komplett. Personlig har jeg en jobb å gjøre her og legger alltid inn øvelser underveis i dykket for å bli bedre.

God tur

Beste hilsener
Jon Egil

McDiver
05-06-2002, 01:50
Hei alle! ???
Sjøl tok jeg AOWD etter jeg hadde passert 70 dykk i loggen, og hadde gjennomført alle typer dykk fra drift i Saltstraumen til båt og dypdykk. Det jeg mener er at man ikke må se seg blind på sertifisering dersom noen har dykket aktivt i mange år og tatt dette gradvis. Advancekurset er på sin side veldig riktig å gjennomføre dersom du ikke har noen andre erfarne og dykke sammen med da det gir en bredere erfaring for nye dykkere! Det viktigste PADI-kurset jeg mener ALLE bør gjennomføre er Rescue. Dette er det mest nyttige kurset jeg har vært med på! ;D

Hilsen McDiver
PADI Divemaster
240 loggede dykk

VegardJ
27-06-2002, 12:42
Hva som regnes som "erfaren" dykker sier disse ingenting om, men på mitt OWD kurs syntes instruktøren jeg var trygg nok i vannet til at han tok meg med til 21,2 meter på dykk 2. Det er altså ikke påkrevet med egne kurs for å gå dypere.

Isåfall så gjorde Instruktøren din noe han ikke har lov til ihht. PADI sine standarder.

Instruktør manualen har dybdebegrensinger på alle øvelsesdykkene. Sjødykk 1 = maksdybde 12meter Sjødykk 2-4 Maksdybde = 18 meter.

Og det er jo ikke så veldig bra.....

Mvh
Vegard

jonegil
27-06-2002, 17:12
Stemmer nok det Vegard. PADIs standarder ble i det hele tatt ikke tatt så veldig hensyn til. Jeg tok det opp med dem og med Trond Skåre i PADI Norge, og de var enige med meg da, så saken er ute av verden. Men noen flere kurs skal jeg ikke ta hos dem nei.

JE

Pompel
27-06-2002, 20:47
Mange fornuftige råd og innspill her, men ikke glem at dybde er bare av brikkene i puslespillet. Strømforhold, sikt, dagsform, er det bunn eller fritt fall osv alt dette teller ved planlegging av et dykk.

Noen ganger er det ikke tilrådelig for en fersk dykker i det store og hele å gå i vannet selv om dybden er begrenst.

Men det vitner om gode holdninger og sunn fornuft at du tar opp problemstillingen. Fortsett slik. :D

mvh
Arne K.

Johan
28-06-2002, 16:35
Det er ikke forbudt å dykke dypere enn 20 m på Open Water sertifikat, men det er ikke anbefalt å gjøre det....

Det er heller ikke forbudt å dykke uten sertifikat i det hele tatt, men det er ikke anbefalt å gjøre det heller...

Det som er alfa og omega for en dykker er erfaring, ikke det å ha en hel kortstokk med sertifikat å briefe med ;D

Sertifikater gir en viss pekepinn på erfaring, men betyr ikke at man nødvendigvis er en bedre dykker enn buddyen som tilfeldigvis aldri har tatt advanced-kurs, men som kanskje har et par hundre dykk bak seg, hvorav mange dypere enn 30 m.

Jeg mener ikke at et sertifikat ikke er noe verdt, for det er det jo.
Man har gått et kurs hvor man har lært nye ting, og tilegnet seg erfaring under relativt trygge forhold.

Et sertifikat er et bevis på at du har blitt introdusert for nye aspekter innenfor dykking

8)

Digitus
28-06-2002, 20:11
Må si meg veldig enig med det som står skrevet over her.....
Når du dykker må du hele tiden tenke sikkerhet, det er pri en for å få gode dykk... Når alt er i orden å du føler deg trygg blir det et mye herligere dykk, bedre å være på 10-12 meter og ha det kjempe fint enn å være på 25-30 bare fordi det er dypt, og du ikke sitter med kunnskap nok, Jeg vill tro at det dykket ikke blir noe morsomt da. men tar du ting etter hvert og føler at du er moden for å kunne gå dypere. hatt noen gode erfaringer/eller dårlige på grunnere vann.. Da først er det tanken på dykk som krever mere kommer inn i bildet... Klart mann ha ulykker på 3 meter også er ikek det. men mindre og ta hensyn til i en stresset situasjon. Dykk etter hjerte og med sikkerhet. Da vil du få mange herlige dykk

Digitus
28-06-2002, 20:14
Hei igjen! Glemte å skrive det jeg egentlig skulle: Om du dykker på 18 eller 20 meter mener jeg er akuratt det samme. så føler du deg trygg på 18 mener jeg ikke det er farlig å gå ned til 20, Jeg selv har cmas* å der var vi ned til 20 på kurset og "har lov" til det..

gkjoesen
10-07-2002, 12:22
Det ovedrasker meg at ingen her har nevnt den viktigste åraken til at dypere dykking i hvert fall første gang skal skje i kontrollerte former: Nitrogennarkose

Allerede ved dybder rundt 20 meter kan dette være en risiko dersom du er disponert for det, og derfor skal grensesprengningen gjøres sammen med en som er kvalifisert til å passe på deg dersom det skulle intreffe. Det finnes tross alt tilfeller der dykkere har fått nitrogennarkose, og så fortsatt nedover i dypet........ :o

Å prøve seg frem på egen hånd sammen med buddy en meter av gangen er ikke et substitutt. Nitrogennarkosen kommer når den kommer, og da bør en ha kvalifisert hjelp tilgjengelig.

Dette er også hensikten med at dypdykket er en obligatorisk del av Advanced-kurset.

:)

Dykkern
31-07-2002, 00:23
Hei, har dykket noen år med cmas*
og har noen hundre dykk bak meg.

Og som tidligere nevnt er det erfaringen som teller..
Jeg mener at hvist du dykker innenfor tabellene er det ingenting i veien for at du går ned på hvilken som helst
dybde, da ikke over 64meter med luft.
Dykk deco også, men vær trygg på det du gjør..
Varier litt med buddyer, dette gir som regel mye erfaring.
(da ikke bare gode)

Sikkert mange som er uenige med meg her, men kjenner
mange som har både **/*** som ikke er like godt skikket til deco-dykk som folk som har *..

En annen ting er jo at det ikke er noe spesielt å se på når du begynner å nerme deg 30meter, hvist det da ikke ligger ett vrak el. der nede. :P

Nei dykk og kos dokker, erfaring veier merer enn 100*.

Og ja, jeg tror dere helt sikkert trygt kan dykke ned til både 20 og 30 meter.. 8)

Diver_DAD
31-07-2002, 08:30
Veldig enig med siste taler ! :)
men ikke dypere enn 40 meter !!!!!!!!
Og husk det er bedre å "ødelegge" dykket til buddyen ved å si at du ikke vil dypere enn å "ødelegge" det ved å få panikk og ...............
;)

Pompel
31-07-2002, 19:34
Jeg anbefaler alle å lese det første innlegget i denne debatten en gang til. Det er snakk om å dykke til 20 meter istede for 18... og nå åpnes det for maks 40 meter. Det gikk fort å få nok erfaring... ???
Arne K.

Scubagirl
31-07-2002, 21:26
det pleier å skli ut på debatter ja... no er det vel mer på sertifikat? om man trenger adv for å gå til 30? :)

Arnt_Marius
01-08-2002, 00:48
:-* Jeg har nettopp tatt OWD kurs, hadde mitt 7 dykk etter kurset idag jeg hadde 2 "prøvedykk" før kurset, har mitt eget utstyr, som jeg har dykket med hele tiden, egen dykkerkomputer, og 4l ponny i tilfelle det skulle gå galt!
Det som er tingen er erfaring, og erfaring får man ikke uten og prøve! og man prøver ikke om man ikke er sikker på seg selv, utstyre sitt, og buddyen sin!

1. Du bør under alle forhold være klar over om du er alene, eller om buddyen din er der for deg, folk som du bare ser forsvinner ned i vraket er det lite vits i

2.Du bør jo uansett ha et utstyr du eier selv, og er sikker på, og kunne takkle alle utenkelige situasjoner!

3. Og er du sikker på oppdriftskontrollen? Da er det jo bare og peise på! skulle du være uheldig og få en liten ufrivillig opptur mot overflaten? jaja, sålenge det gikk bra, så takkler du det i allefall med glans neste gang, slanger som blåser osv osv er jo ikke trivelig!

4. Og det med og ta dybdene gradvis er jo lurt.. men er du sikker på deg selv, og buddyen/buddyene dine, jeg hadde mine 4 første dykk sammens med 3 andre, som har dykkererfaring og kontroll de fleste kan drømme om, jeg svømte rundt, mens de satte grensene for dybde, du kjenner helt klart kroppen går i beredsakap når du passerer en barriere..
20 meter er den første, nå var vi jo på 20 allerede på kurset, så 25, 30, og 40!

Tar du dybdene i forhold til dykkerforholdene og dagsformen er det jo bare fryd og gammen, dykking i tau og raske nedstigninger er jo så som så, kan jo føre til dybderus!

Prøv og feil, du finnner fort ut hva du tåler!

Og det er jo totalt uvesentlig hvilket kurs du har, jeg kjenner folk som dykker trimix og det som er, og kun har cmas * og ikke et enda loggført dykk, men dykke klarer de jammen alikevell!

Arerj
01-08-2002, 01:18
Jeg anbefaler alle å lese det første innlegget i denne debatten en gang til. Det er snakk om å dykke til 20 meter istede for 18... og nå åpnes det for maks 40 meter. Det gikk fort å få nok erfaring... ???
Arne K.

Synes det er bra at debatten har forandret karakter jeg, nå får jeg jo mange forskjellige svar på det jeg lurte på :)
Og jo, vi har gradvis gått litt dypere, med finfint resultat ;D

Har nå 15-16 dykk etter OWD-sertifisering i april, og går bare og venter på AOWD til høsten :)
Det viktigste etter mitt syn er å ta ting ROLIG, ikke stresse, og kose seg :)

Dessuten ble dykkinga mye hyggeligere når jeg fikk tømt av et par kilo bly, forbedret oppdriftskontrollen drastisk, og ryggen trives jo mye bedre ;D

mvh.
Are

Dykkern
05-08-2002, 00:09
Til Pompel:

Det er korrekt at jeg skrev at absolutt max dybde for frititsdykking er 40 mtr - noe som er helt rett.
Dersom du leser mitt første innlegg i dette tema , ser du at jeg refererer til vidergående opplæring -AOWD + dypdykk.
Grunnen til min opplysning om max grense var at "Dykkeren" skrev i sitt innlegg : å dykke til 64 mtr er null problem.
Følgelig var det for å rette opp evt. misforsåelser om max dybde grense. Dette spørsmål er forøvrig et av eksamens spørmålene på grunnkurset... ::) ::) ::)

40 MTR ER FREMDELES MAX GRENSE FOR FRITIDSDYKKING - DYKK ETTER ERFARING OG UTDANNELSE.

E da å ta litt hard i at edt å gå ned på 64 meter ikke er noe problem..
Dykker du så dypt på luft, (anbefales ikke) bør du absolutt vite hva du gjør..
Og selv for erfarene dykkere som gjør dette, er dette dykk som planlegges godt.

Pompel
05-08-2002, 16:46
Sorry vbh, jeg ser det når jeg får det inn med teskje at du har ditt på det tørre.

Selv har jeg som vane å aldri svare på teite spørsmål om hvor dypt jeg har vært osv... Men jeg pleier å si at det går en grense der nede. Paserer du den så kan du bli svært lenge og komme meget dypt....

Arne K

olav
10-08-2002, 22:52
Selve spørsmålet var jo
om han kunne gå til 20
meter. Eg sier bare at
om du har tatt flere
dykk til 17/18 meter
skulle ikke d være noe
problem! :) :) :)

Vannbasert
13-08-2002, 08:40
Jeg trodde ikke det var noen lov i Norge i det hele tatt som påbød hverken dykkesertifikat eller annet for fritidsdykkere. I praksis er det jo bare å gå å kjøpe seg utstyr, lese litt i en bok og hoppe i havet.

gkjoesen
13-08-2002, 09:17
Norsk myndigheter stiller krav til kursgjennomføringen, men setter ingen krav til at de som driver med dykking skal ha gjennomført kurs ??? - Det henger ikke på greip!

Kravet til kursgjennomføringen er at en skal planlegge (og dermed helst gjennomføre) et dykk ned til 20 meter.

Følgene blir at de som tar OWD-kurs i Norge blir sertifisert til å gå ned til 20 meter - så sant norske myndigheter krav har blitt fulgt - og ikke 18 meter som PADI's internasjonale standard tilsier. ;D

Og, da har vi vel egentlig svar på det første sprøsmålet under emnet.....

Vannbasert
13-08-2002, 14:20
Tok litt feil der. Krav til kurs er det jo. Det jeg mente var at det ikke er noen lov som sier at jeg må ha dykkersertifikat for å dykke.

Jarle S. K.
14-08-2002, 23:16
Klippe-klippe**
"Å prøve seg frem på egen hånd sammen med buddy en meter av gangen er ikke et substitutt. Nitrogennarkosen kommer når den kommer, og da bør en ha kvalifisert hjelp tilgjengelig.

Dette er også hensikten med at dypdykket er en obligatorisk del av Advanced-kurset."

Mitt svar:
Nitrogen-narkose vil kunne komme på ca. 25 meter, men JA den kan komme på 20m - kanskje grunnere.
Dette har _mye_ med dagsformen å gjøre.
Du skriver at man bør ha "kvalifisert" hjelp - det er ikke så mye en Dykkeleder/instruktør kan gjøre enn å prøve å oppdage N2 narkose og ta eleven med seg til grunnere dybder.

Jeg mener IKKE at det er bra at folk med grunnkurs (OWD - cmas* o.s.v) sakte øker dybden forbi 20m. Dette er ikke bra. Ta advanced-kurs først. Det er mye en med grunnkurs ikke vet. Dybde-rus er en ting, men det at man bør ha en flaske ved sikkerhetsstoppet, at det blir en god del mørkere (spes. om vinteren) og at bunntidene dine blir en god del kortere og at dykker man til 30m så SKAL man ha ett sikkerhets-stopp. Det er i flere ting som økt luft-forbruk +++ man bør være klar over.

Jeg oppfordrer ingen til å øke dybden etterhvert bare med grunnkurs. Det er jo en grunn til at Advanced-kurset tar for seg dypere dykking. Er man på 30m så er det 30m "hjem" om ALT svikter.

mvh
Jarle S. K.

Jens A. Marcussen
15-08-2002, 08:42
Intersant lesning.

Forskriften som omhandler grunnkurs i sportsdykking som alle som tar grunnkurs i Norge dekkes inn under, sier at grunnkurset er til 20m (anbefalt at det også gåes dypere enn dette). Padi internasjonalt har 18 m. Norsk lov gjelder, så de som sier at Grunnkurset er til 18 m kan ikke norsk lov!

Dybdegrensen som noen sverger til på 40m ? Hva er bakgrunnen for 40 mgrensen ?

;)

gkjoesen
15-08-2002, 09:45
Til Jarle S. K.

Mitt svar:
Nitrogen-narkose vil kunne komme på ca. 25 meter, men JA den kan komme på 20m - kanskje grunnere.
Dette har _mye_ med dagsformen å gjøre.
Du skriver at man bør ha "kvalifisert" hjelp - det er ikke så mye en Dykkeleder/instruktør kan gjøre enn å prøve å oppdage N2 narkose og ta eleven med seg til grunnere dybder.
Nitrogennarkose kan godt først slå til enda dypere enn 25 meter. Individuell disponering er den vesentligste faktoren for hvilken dybde den trer inn, i tillegg til at dagsformen vil påvirke noe.

Mitt poeng med "kvalifisert" hjelp var ikke at dette absolutt må være en DM eller instruktør, men faktisk det du angir. Nemlig en som er spesielt oppmerksom og som kjenner igjen narkosetegnene, og som kan hjelpe dykkeren opp på grunnere dyp - ikke en som selv lurer på om narkosen skal slår til eller ikke. Under et ordinært dykk har vi ikke en slik fokus på meddykkeren vår, som vi bør når buddy prøver dypere dykking for første gang.

Men konklusjonen både din og min er helt overens. Dette er noe en bør erfare under kontrollerte forhold, og da er advanced-kurset er svært egnet fora.
;D

gkjoesen
15-08-2002, 09:56
Til Jens A. Marcussen

Forskriften som omhandler grunnkurs i sportsdykking som alle som tar grunnkurs i Norge dekkes inn under, sier at grunnkurset er til 20m (anbefalt at det også gåes dypere enn dette). Padi internasjonalt har 18 m. Norsk lov gjelder, så de som sier at Grunnkurset er til 18 m kan ikke norsk lov!
PADI sier at dykket skal være ned til 18 meter, mens norske myndigheter sier at dykket skal "planlegges" ned til 20 meter. Følgelig kan dykket godt kun gjennomføres ned til 18 meter, men en bryter ingen regler dersom en går ned til 20 meter ettersom norsk lov går foran PADI's regler.

Vi må dog være oppmerksom på at mange tar grunnkurset sitt i utlandet, og følgelig er den generelle dybdebegrensningen for OW-dykkere 18 meter. Men har en erfaring i å dykke dypere (f.eks. til 20 meter), så er det ikke noe i veien for at en OW-dykker går dypere enn 18 meter - det er ikke navnet på sertifikatet som er avgjørende men erfaringen, og hvordan en får den. :)

Dybdegrensen som noen sverger til på 40m ? Hva er bakgrunnen for 40 mgrensen ?

PADI har gjennom sin tabell satt en maksimaldybde for sportsdykking til 40 meter p.g.a. faren for trykkfallssyke, men denne krever i utgangspunktet det spesielle dypdykkerkurset (ettersom advanced-kurset kun går ned til 30 meter).

Problemet med gjennomføringen av dypdykkerkurset her i Norge, er at instruktøren i.h.t. norske forskrifter (igjen) maksimalt har lov til å gå ned til 30 meter i forbindelse med kursgjennomføring. ??? Og instruktøren kan jo ikke bli værende igjen på 30 meter, mens elevene fortsetter til 40 meter. Så gjennomføring av dypdykkerkurs, må følgelig foretas i utlandet. ::)

gkjoesen
15-08-2002, 10:25
ALLE HAR DYBDERUS PÅ DENNE DYBDE.
Det kommer selvfølgelig an på hva du mener med dybderus - hvor sterk skal den være for å kvalifisere???

Selv har jeg vært nede på 40 meter flere ganger, men har aldri hatt noe jeg har oppfattet som dybderus. Likevel har jeg nok vært påvirket, og fått nedsatt vurderingsevne, men som sagt uten de helt store utslagene. ;)

Thorvald
15-08-2002, 10:47
Dybdegrensen som noen sverger til på 40m ? Hva er bakgrunnen for 40 mgrensen ?Dette er satt som max grense for fritidsdykking, dette pga. dybderus og fordi dykk dypere enn dette skal planlegges med dekompresjon.

mvh
Gunnar

Thorvald
15-08-2002, 10:51
Problemet med gjennomføringen av dypdykkerkurset her i Norge, er at instruktøren i.h.t. norske forskrifter (igjen) maksimalt har lov til å gå ned til 30 meter i forbindelse med kursgjennomføring. ??? Og instruktøren kan jo ikke bli værende igjen på 30 meter, mens elevene fortsetter til 40 meter. Så gjennomføring av dypdykkerkurs, må følgelig foretas i utlandet.
Dette må være tull! Jeg vet at http://www.prodykkoslo.no skal gjennomføre dypdykkerkurs nå til helgen. Hva med tekniske dykkere eller yrkesdykkere, får disse kunn teoretisk opplæring?

mvh
Gunnar

kolthar
15-08-2002, 15:01
Hei Gunnar

Yrkesdykkere får praktisk opplæring det vil si at vi må ned på dybden max 50 m på luft (alvorlig dybderus ja)
ingen instuktør følger med ned ,(det ville bli for mange dykk ) men man er to dykkere
,komunikasjon ,overflateluft(line) og bailout (luftflaske på ryggen) og kammer lett tilgjengelig.

man blir tatt gradvis ned på dybden på flere dykk så man ikke blir helt loco på 50 meter .

:D :D

[hr]
Satt inn av Thomas i forbindelse med rebusen på julaften i Dykkesidens julekalender 2005 (http://www.dykkesiden.com/jul05).

Måtte du virkelig søke deg frem til denne??? Du burde ha vist at dette var tull. ;)

Ventilatoravisningstapp er et "Mille-ord (http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?action=profile;u=80)" som er funnet på for denne rebusens skyld, så "aner ikke" er rett svar :)
[hr]

gkjoesen
15-08-2002, 15:11
Thorvald,

Det er så absolutt ikke tull.;D ProDykk må gjerne gjennomføre dypdykkerkurs, men da max. til 30 meter, alternativt drar de til Sverige for å gjennomføre dykk til 40 meter (jeg var inne på sidene til ProDykk, uten å finne ut hvilken løsning de har valgt).

Forskriftene jeg snakker om gjelder undervisning i sportsdykking, altså ikke den typen dykking som går inn under betegnelsene teknisk- og/eller yrkesdykking.

Evil_Diver
15-08-2002, 19:52
Jeg har selv tatt dypdykkkurset. På dette kurset hadde vi ett dykk som var planlagt til 40 meter, men instruktøren valgte å stoppe på 37 fordi han mente at noen av elevene begynte å bli litt "bedugget".
Dette var ikke i utlandet, men i Møre & Romsdal.

gkjoesen
19-08-2002, 09:47
Vel, da fulgte han ikke forskriftene han er pålagt å følge! >:( >:(

Dette er for øvrig standard informasjon som PADI sender ut til alle når de blir Divemaster (eller høyere), for å orientere om norske myndigheters pålegg og forordninger.

Mermaid
19-08-2002, 15:59
Høres bra ut.... Vil vel bli en god diskusjon da det er mange som går dypere enn de skulle vært :o

Dykk sikkert!!

Thomas Torjusen
19-08-2002, 20:38
:)
Se emne "DYPERE DYKKING"
;)

Klikk følgende link for å komme dit:

http://www.dykkesiden.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=1;action=display;num=1029769056

Har forøvrig nå "låst" denne tråden slik at det ikke kan postes mer her.

/Thomas