PDA

View Full Version : Taskekrabbefangst på østlandet

espo
13-08-2006, 12:23
Hei!
Nå nærmer jo sesongen seg for fulle taskekrabber i norge. I den forbindelse lurer jeg på om noen vet hvor langt fra oslo man må kjøre for å kunne ta et bra fangstdykk. noe sted ytterst i oslofjorden bør det vel kanskje være greit?

Espo

rajaa:)
13-08-2006, 13:10
vet ikke hvor de er på østlandet, men det kryr av de på vestlandet...

Thomas Torjusen
13-08-2006, 14:49
Hei!
Nå nærmer jo sesongen seg for fulle taskekrabber i norge. I den forbindelse lurer jeg på om noen vet hvor langt fra oslo man må kjøre for å kunne ta et bra fangstdykk. noe sted ytterst i oslofjorden bør det vel kanskje være greit?

Espo

Solviken i Engelsviken er fint. Har tatt en god del krabber der i det siste - senest i går :)

/Thomas

twister
13-08-2006, 14:58
Er litt nysgjerrig på krabbe...
Aldri spist krabbe, er det godt og er det vanskelig å tilberede?
Hvordan kjenner man igjen ei taskekrabbe?
Må man flytte på steiner og rote i tang for å finne de? ser svært sjelden krabber på dykkene mine...

espo
13-08-2006, 17:58
Aldri spist krabbe, er det godt og er det vanskelig å tilberede?
Hvordan kjenner man igjen ei taskekrabbe?
Må man flytte på steiner og rote i tang for å finne de? ser svært sjelden krabber på dykkene mine...

Hei, jeg har selv bare fanget taskekrabbe på vestlandet. Har aldri sett taskekrabbe ved dykking i oslofjorden. Et bilde av taskekrabben og mye annen info finnes på denne siden:
http://norsknettskole.no/studentar/IT20h01raau/public_html/Taskekrabbe.htm

Man trenger sjelden å flytte på steiner, og de jeg selv har funnet ligger som regel inne i sprekker eller andre steder og gjemmer seg.

De smaker veldig godt, og man kan spise både klørne og innholdet i skallet, selv om det hvite kjøttet i klørne ofte er det beste. Husk å ta ut paven(magen) før man spiser den da den kan inneholde giftige stoffer.

Espen

rajaa:)
13-08-2006, 18:04
det står også litt om taskekrabbe i dette nr av dykking... :)

espo
13-08-2006, 18:20
Solviken i Engelsviken er fint. Har tatt en god del krabber der i det siste - senest i går :)

Er det noen som har noe mer info om dette stedet? Finnes det en klubb eller noen mennesker i nærheten som kan kjøre en kort brief eller fortelle ca hvor man skal gå i?

Har lest flere steder at Tisler skal være stappfult med krabbe, men at så og si alle hun-krabbene der er tomme for mat. Noen som vet om dette gjelder hele sesongen?

Espen

toppskarv
13-08-2006, 18:25
tips for å finne ut om det er mat i krabben (http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=12035.msg106299#msg106299)

toppskarv

espo
14-08-2006, 19:17
tips for å finne ut om det er mat i krabben (http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=12035.msg106299#msg106299)

Takk for gode tips for å sjekke om det er noe i krabbene, men det jeg egentlig lurte på var om noen hadde erfaring med at de fleste krabbene på tisler er tomme, eller om dette bare er utenom "sesong"?

Espen

2maz
15-08-2006, 10:41
Jeg har ikke dykka etter krabber her nede, men det skal være bra med Krabbe i Hortensområdet i år. Har bekjente med teiner som sier så hvertfall. Prøver å få til et dykk snarlig.... Mangler bare 300Bar's ventilsett og en Buddy så er jeg klar.....

2mas

Smope
15-08-2006, 11:18
Si ifra når du har fått deg ventilsett så kan jeg være buddyen din, er ikke så kjent der så du får være veiviser.

Ring meg hvis du trenger buddy i Hortensområdet.

48996329

P1eR
17-08-2006, 23:16
Er også gjerne med..! :)

Har kun dykket på Løvøya så der er det eneste stedet jeg veit om i Horten, men har hørt det er masse krabbe på "den forbudte siden" ;)

47378691 er nr mitt.

Petter

2maz
18-08-2006, 09:01
Hmmm, da er det bare å finne et 300 Bars ventilsett da.....
Har i og for seg et, men det er jo omtrent like gammelt som meg. Det er servet da, og er Poseidon. Men da skal jeg hvertfall ha en Buddy med Octopus. Jeg er ikke 110% sikker på om jeg stoler på settet. Er sikkert ikke noe problem men......

Skal ta en prat i helga med en garva krabbefanger, så skal jeg sjekke hvor det befinner seg krabber i området. Skal visst også være bra rundt ytterkanten av Karljohansvern. Vollane og inn mot Horten.

Thomas
Tlf: 45299700

Smope
18-08-2006, 09:45
Hei, hvis jeg får være med så er ikke octopus noe problem, er heller ikke kjip på resten hvis nødvendig.

Er nesten så vi kan konkurere om hvem som har eldst tror jeg, men mitt 200bars funker som bare det. Han som tok service på det sist sa det var lenge siden han hadde sett et sånt sett, men ble imponert over hvor bra det så ut. Og det fungerer prikkfritt og det er vel det viktigste.

2maz
18-08-2006, 09:50
klart du får være med. Er ikke kjip på det. Bare jeg kommer meg under vann jeg så.
Tror helga blir vanskelig, madamen stikker til bergen og jeg blir hjemme alene med barn. Kan hende jeg klarer å skremme frem barnevakt en liten tur på søndag da.
Skal ha skalldyrfest neste lørdag, krabber, kreps, og reker er i hus, men hadde jo vært moro med noen lokale krabber også. De resterende er tatt på sørvestlandet, flekkefjord/Feda.

Jeg lagrer deg, også ser vi hva vi klarer, men skal vi prøve en tur på søndag? Med litt forbehold.....

Thomas.

P1eR
18-08-2006, 09:55
Skal ikke være gjerrig på Octopusen min jeg heller..

Men helgen passer dårlig for meg. Være med madammen her også før jeg drar bort 12 mnd i **** militæret... :(

Noen av dere som skal være med på Tjømetreffen 8 - 10 sept?

Petter

2maz
18-08-2006, 09:57
Har ikke meldt meg på, mangler som sagt fast buddy, og har ikke helt fått 110% skikk på utstyr enda.
Men dersom det ventilsettet jeg har funker og jeg finner igjen blyet mitt. Så kanskje man skulle det. Hvis man finner noen som skal som skal kjøre, har for tiden ikke bil.
Noe som faktisk har gått lettere enn forventet, men når man skal fløtte på et "tonn" dykkerutstyr merker man at man gjerne skulle hatt det ja......

2mas

P1eR
18-08-2006, 10:13
Hehe skjønner hva du mener.. Har ikke bil jeg heller men får alltids låne hjemme.

Si ifra hvis du skal være med da. Skal nok få til å hente deg hvis du ikke bor altfor langt unna Tønsberg. Regnet med du bodde i Horten?

Jeg kjøpte klokke og BCD for mangfoldige tusen i USA i sommer og har ikke fått prøve det enda så gleder meg som en unge! :P

Petter

Smope
18-08-2006, 10:19
Til helgen kan det bli litt vanskelig for meg, skal til østfold. Kommer hjem ganske seint på søndagen tror jeg. Men gi meg beskjed hvis dere skal ut.
Jeg bor i Stokke og har bil så det skal nok ordne seg med skyss.

Passer stort sett best for meg med kveldsdykk på hverdagene, men som sagt gi meg beskjed så skal vi se om det ikke blir litt bading på meg og.

P1eR
18-08-2006, 10:21
På onsdagen passer forøvrig ypperlig for meg også. På kvelden.

Hadde vært kjempebra å få dykket da. :)

Petter

2maz
18-08-2006, 10:36
Ser man det.
Joda, bor i Horten jeg.
Ettermiddag/kveldsdykk høres bra ut. Onsdag er forøvrig en like bra dag som en hvilken som helst ettermiddag for min del, jobber i drammen, men kommer da hjem på ettermiddagen.

2mas

P1eR
18-08-2006, 10:51
Kan godt holde av den ettermiddagen jeg. Kan se om jge ikke får dratt litt tidligere fra jobben også, for må til Tønsberg for å hente utstyr.

Petter

Smope
18-08-2006, 12:10
Jobber i Drammen jeg og, skal plotte inn onsdagen og få klarsignal fra kona så skal dette bli veldig bra.

2maz
18-08-2006, 12:32
Jasså, flere som pendler til Drammen. Hvor bor du?
Kanskje man kunne haiket hjemover. La nsb seile i sine egne spor en dag der.

Thomas

P1eR
18-08-2006, 12:37
Jobber selv på Langøya utenfor Holmestrand...
Så blir nok NSB på denne karen til Tønsberg... Hehe...

Madammen jobber den dagen så slipper heldigvis å spørre om lov... :P

Petter

2maz
19-08-2006, 22:32
Vel vel,jeg sjekka settet i dag, skulle bytte slange på det manometeret jeg fikk med.......

Fikk en liten skuffelse gitt, det jeg trodde var et 300Bar's sett er et 200 Bar's sett........ Hadde ikke tenkt på den muligheten en gang,siden jeg mente å ha kjøpt det som et 300 Bars sett..........

Så da har jeg ikke et gammelt poseidon ventilsett........

Så desverre rekker jeg nok ikke å handle fullt ventilsett før onsdag.

Så for min del blir det nok ikke no vann denne onsdagen...... :-[

Så da er jeg fremdeles i markedet for et sett.... Kan godt kjøpe det i deler, så om noen har en octopus, manometer, Bottomtimer gi meg pip da......

Thomas

P1eR
20-08-2006, 20:51
Ahh kjipt... :(

Hva med deg Smope?
For min del kan vi godt vente til du har fått riktig ventilsett 2maz..
Jeg kan fortsatt dykke onsdag hvis du er interessert Smope.

Petter

Smope
21-08-2006, 08:17
Jeg kan gjerne ta ett lite dykk på onsdag hvis du vet om noen fine plasser. Vi kan ta ett lite rolig dykk, sånt typisk bli kjent dykk.
Nummeret er som sagt 48996329. så det er bare å ringe meg så kan vi avtale tid og sted. Har bil så jeg kan sikkert svippe innom og hente deg hvis du ikke har bil.