PDA

View Full Version : Dykke på tabell... som en computer?

lurre
27-09-2002, 01:10
Et litt teknisk spørsmål jeg har fått forskjellige svar på siden jeg tok kurs for et par år siden:

Jeg bruker Norsk dykketabell som står i CMAS-loggen. Det fungerer selvfølgelig helt greit, og med min nyinnkjøpte CM1 computer regner jeg med at jeg har dekket meg bra.

Det jeg lurer på er om det hypotetisk ville være riktig å dykke på tabellen "som en computer", forklart med et eksempel:

Jeg dykker til 39 meter, som gir meg 10 minutter bunntid uten dekompresjon, det vil si at jeg har brukt 10 minutter fra jeg starter dykket til jeg begynner min oppstigning. På vei opp bruker jeg 10 minutter på veien opp til 30 meter, nye 10 minutter til 25 meter, 20 minutter opp til 20 meter og 10 minutter til 15 meter. Med ca 10 m/min oppstigning på slutten + sikkerhetsstopp bruker jeg tilsammen 65 minutter. Til dykkeleder sier jeg altså: "Jeg dykker 39-10, oppe igjen om 1 time og 5 minutter, hadet." og viser tommelen ned. :)

For diskusjonens skyld: Ville dette være farlig utnytting av tabellen? Det står tross alt flere steder at man skal stige opp langsomt, men det står ikke spesifisert hvor langsomt...

Det er mulig at spørsmålstillingen er søkt (ikke minst for meg og min 15-liters flaske), og det er mulig at noe vitalt har gått meg hus forbi.. i så fall setter jeg pris på innspill slik at jeg kan nå nirvana - om ikke annet så jeg skjønner litt mer før jeg tar CMAS***-kurs i vinter.

La meg presisere at det for meg ikke er aktuelt å dykke på denne måten, sjøl om det er en variant av nettopp dette vi gjør når vi bruker computeren.

På forhånd takk,

Kyrre
Harstad

Kaffox
27-09-2002, 07:36
For diskusjonens skyld:

Ja, dette er farleg (mis)bruk av tabellen.

Dei laaaaange oppstigningstidene dine gjør at du driver med pågassing av langsomme rom langt utover det dei fleste tabeller tar hensyn til.

Ikkje-deko tabeller er som oftast styrt etter på/av-gassing av det raskaste rommet.

Med ein slik profil som du nemnde vil mengda av inert gass i dei middels raske rommene gjeve ein for stor gradient ved overflata -> bobler.

lurre
27-09-2002, 07:46
Ja det var omtrent et sånn svar jeg regnet med å få.

Men hva slags oppstigningsgradient har man brukt i disse tabellene da? Det må vel finnes en optimal gradient? Jeg går ut fra at det optimale er langsommere enn 10 meter/minutt?

Som sagt er det ikke aktuellt å dykke på en måte som gitt i eksempelet. Like fullt har jeg jo tenkt på hva som er en ideell profil, også når man dykker med computeren.
Økt forståelse medfører sikrere dykking...

Takk for svar, og ikke minst at spørsmålet blir tatt seriøst!

Kyrre

Ars
27-09-2002, 09:08
Jeg dykker til 39 meter, som gir meg 10 minutter bunntid uten dekompresjon, det vil si at jeg har brukt 10 minutter fra jeg starter dykket til jeg begynner min oppstigning. På vei opp bruker jeg 10 minutter på veien opp til 30 meter, nye 10 minutter til 25 meter, 20 minutter opp til 20 meter og 10 minutter til 15 meter. Med ca 10 m/min oppstigning på slutten + sikkerhetsstopp bruker jeg tilsammen 65 minutter. Til dykkeleder sier jeg altså: "Jeg dykker 39-10, oppe igjen om 1 time og 5 minutter, hadet." og viser tommelen ned. :)

For diskusjonens skyld: Ville dette være farlig utnytting av tabellen? Det står tross alt flere steder at man skal stige opp langsomt, men det står ikke spesifisert hvor langsomt...

Denne profilen ville gi følgende deco:

XS for Windows
Gradient Factor Version

Profile is in minutes for bottom time

39m >> 39m 10min; Air RT: 10min
39m >> 30m 10min; Air RT: 20min
30m >> 25m 10min; Air RT: 30min
25m >> 20m 20min; Air RT: 50min
20m >> 15m 10min; Air RT: 60min

Decompression Plan
12m for 1min Air RT:61min
9m for 1min Air RT:62min
6m for 65min Air RT:127min
Total 67min
No special deep stops
Gradient Factors:
GFHi:90%
GFLo:20%

Safety Factor:0

27.09.02

Du ville med andre ord hoppe over en del deco om du brukte tabellen slik du foreslår.

Kristian

Scubagirl
27-09-2002, 09:31
PADI har jo the wheel, der man planlegger multileveldykk (har ingen peiling på cmas så om de har noe tilsvarende?)
Der kan du planlegge dykk med opptil 3 forskjellige dybder, og få lengre bunntid enn med en vanlig tabell. :)

Sigve
27-09-2002, 13:39
Hei

Du kan jo planlegge et multileveldykk med Norsk standartabell da:

39 meter i 10 min (E)
ca. 1 min oppstigning til 27 meter
27 meter i 5 min (G)
ca. 1 min oppstigning til 18 meter
18 meter i 15 min (I)
15 meter i 5 min (J)
12 meter i 15 min (K)
Du må legge inn et par minutter oppstigning fra 18 meter til 0 meter.

Med denne profilen har du en total dykketid på 54 minutter. Her har du tøyd tabellen til det maksimale. Vet ikke om det går an å gjennomføre et slikt dykk i praksis, men utfra tabellen så skulle det gå.

Mvh
Sigve Slagnes

Ars
27-09-2002, 16:39
Hei

Du kan jo planlegge et multileveldykk med Norsk standartabell da:

39 meter i 10 min (E)
ca. 1 min oppstigning til 27 meter
27 meter i 5 min (G)
ca. 1 min oppstigning til 18 meter
18 meter i 15 min (I)
15 meter i 5 min (J)
12 meter i 15 min (K)
Du må legge inn et par minutter oppstigning fra 18 meter til 0 meter.

Med denne profilen har du en total dykketid på 54 minutter. Her har du tøyd tabellen til det maksimale. Vet ikke om det går an å gjennomføre et slikt dykk i praksis, men utfra tabellen så skulle det gå.

Mvh
Sigve Slagnes

Jeg har aldrig brukt "norsk standard tabell" og lurer på om det er korrekt å bruke tabellen på denne måten. Jeg har ikke hørt om tabeller som kan brukes til å planlegge multileveldykk (utenom the wheel) i "udigital" versjon. F.eks. så kan ikke US navy og Buhlmann tabellen brukes på denne måten.

Kristian

Sigve
27-09-2002, 17:07
Hei

Etter det jeg har hørt så kan man bruke tabellen på denne måten. Har aldri prøvd selv. Det blir som å ha et gjentatt dykk, bare at du ikke går til overflaten (høres litt teit ut akkurat det, men det er jo slik man rekner). Metningen (bokstaven) etter det dykket jeg brukte som eksempel er den samme som du ville fått etter 2 timer og 15 minutter på 12 meters dyp.

Er det ikke slik en computer regner da? Tipper at du ville fått den samme metningen på compen som etter tabellen. Det er vel på denne måten man får ekstra lang bunntid dersom man dykker multilevel med en computer.

Sigve

lurre
27-09-2002, 19:28
Jepp, Sigve...

Når du nevnte gjentatte dykk så begynte det å demre for meg. Jeg har da lært noe sånt en gang, har jeg ikke?
Selvsagt går det an å benytte tabellen på denne måten, men jeg synes like fullt det høres litt dodgy ut hvis man ikke har den fulle oversikt over hvordan tabellen er utformet. Så jeg tror jeg planlegger etter tabellen og dykker etter computeren.

Men spørsmålet om optimal oppstigningshastighet var det ingen som kunne svare på? :)

Nåh, uansett, takk for svar.

Kyrre
(Akkurat oppe fra et strømdykk i Tjeldsundet. Herlig halvtime mellom 18 og 2 meter. Mye fisk, mye giganttareskog og mye eremittkreps. Livet er ganske okay.)

Ars
27-09-2002, 21:21
Men spørsmålet om optimal oppstigningshastighet var det ingen som kunne svare på? :)

Når du dykker deco og bruker gradientfaktor deepstops får du en gjennomsnitts oppstigningshastighet på 3m/s før de vanlige stoppene begynner. Jeg ville tippe (uten å ha noe belegg for det) at dette er temmelig optimalt, i hvertfall fra ca 20m og opp.

Kristian

lurre
27-09-2002, 23:03
Når du dykker deco og bruker gradientfaktor deepstops får du en gjennomsnitts oppstigningshastighet på 3m/s før de vanlige stoppene begynner.

Det blir muligens litt fort med 180 meter per minutt men jeg skjønte hva du mente. Takktakk. ;)

Kyrre