PDA

View Full Version : finnmark.

raffen
29-07-2006, 20:56
vi er to kompiser som planlegg tur tel finnmarka. Pakke ryggsekk feske tång å dykker utstyr å sætte kursen mot mehamn søndag 6 aug. ska dykke oss neover mot Finnsnes ette nån daga poå fjelle. E d nån som har tips om dykke plassa fra mehamn å sørover. Alta e vell bra. kansje nån som kan nås på mobil for litt guiding/tips eller hiv seg me å dykke? :)

Rolf A.
91592756

DeepC
01-08-2006, 20:22
Sia dokker først skal ut tel Mehamn og garantert telbake igjen, burde dokker ta dokker et dykk i Hopseide på Mrs-26
Det e et kjempe spennanes vrak me mye å se og mye å finne.
Har æ hørt.... 8)
Lakselv har du en sundsprengt lastebåt(Argus/Argon) i Hambukt, men ryktan(ho Linn R) sir at den muligens e blid fylt over da dæm bygde småbåthavn....!Har ikke dykka dær sjøl, så æ vet ikke.
Men Alta med Kåfjorden kan jo helt klart anbefales, mye spennanes fra krigen siden Tirpitz lå der under store deler av krigen. Dæm har åsså fåd et utmerkanes museum opp å gå der å nu, som tar før sæ Tirpitz.
Har sjøl en rekke gjenstanda utstilt der.
Tja, d va d æ kom på i farta ;)
-Thomas-

Actinia
02-08-2006, 17:40
Lakselv har du en sundsprengt lastebåt(Argus/Argon) i Hambukt, men ryktan(ho Linn R) sir at den muligens e blid fylt over da dæm bygde småbåthavn....!Har ikke dykka dær sjøl, så æ vet ikke.

Det der var nytt for meg, så det må du ha hørt av noen andre...
Tror jeg har nevnt noe om spørsmål om dykkeforbud der en gang, eneste...

Men dykking i Finnmark bør du absolutt få med deg, raffen, selvfølgelig mest i Alta, men andre plasser er jo verdt å besøke også (;

raffen
02-08-2006, 17:58
takk før info. Hopsiede va me i plan, ja. Prøve å finne ut om luftfyllings muligheter i mehamn? får ikke kontakt med Barents dykk. Hadde vel satset å få fylt litt luft,ja....... ;)

raffen
02-08-2006, 18:38
Da vi ikkje har vært å dykket i mehamn før lurer jeg på om det er mye konge krabber i området? Vært fint om noen kunne gi litt info om d... ???

Rolf-Arne
03-08-2006, 14:08
Argus/argon ligger i mange ikke fyllte store (gedigne) biter , og var uoverfylt for 12 mnd siden. Enkel dykke plass kjør fram til kaia kle på hopp utfor på høyre side syd siden , ned til bunnen 10-12 meter og og vips så er du mer el mindre midt i vraket. når du har dykket ferdig avslutt ved bortsprengt baug der det er lett å gå på land, 20-30 m fra bilen.

DeepC
04-08-2006, 15:49
Merkelig ???Ser ut som at man må ta seg en tur innom der for å sjekke infoen, så slepp æ å spekulere over hva som er igjen og ikke igjen der....!
Og æ beklage Linn, men bak i det rustne arkivskapet mitt mente æ at det var du som nevnte det med vraket. Men at det skal være dykkerforbud kan ikke stemme, nærmeste plassen med dykkerforbud er ute ved der "Brattvåg" ble senket og historien rundt "Ni liv" startet.
Men så skal æ prøve å bruke Rolf-Arne sitt veikart, så finn æ nok frem tel restan etter vraket.
-Thomas-

Arnt
04-08-2006, 18:24
Da vi ikkje har vært å dykket i mehamn før lurer jeg på om det er mye konge krabber i området? Vært fint om noen kunne gi litt info om d... ???

Ikke en jæ*** nå på denne tiden, om du ikke finner en streifar

baldrian
04-08-2006, 18:57
Thomas jeg fant den andre ferga i Fægfjord i går.
Har du noe info når den gikk ned og navn?

DeepC
06-08-2006, 14:11
Heisan Trond ;)
Har hørt om den, skal se om æ finn nokka om den i notatan mine fra Hammerfest. E ikke den andre ferga bare ei sånn lita ei?Som du skjønne har æ ikke dykka på den, vi hadde nok me å rote på "Wiking".

baldrian
06-08-2006, 23:05
Ja den e mindre enn Wiking, har tillhørt Lofoten Trafikklag fant jeg ut skiltet som sto på ror huset.

Nei så jo fort at du ikke hadde vært dær sia det va så mange Ko-øya igjen ;) ;)

Rolf-Arne
07-08-2006, 00:27
Angående dykker forbud på Argus ; på -80 tallet var det dykkerforbud fordi minerydderan var femdeles og rydda bomber med mere rundt og i kai anlegget. Dette var en fast jobb som dem tok i ca mai måned hvert år på den tida.

Var sjøl på GP i 80 og var med som vakt når dem var å henta ut bomber under kaia- bl annet tok dem ut ei som var litt over metern lang og dobbelt så rund som Trond ( kanskj 3x Trond) ;D hvordan joda tau rundt halen på bomba fast i gummibåten og så full fart.

All ammo ble sprengt utpå skjæret som ligger nord-nord-øst av kaia 200-300 meter unna. det skjerret er slett.

Har lagt vraket inn i vrak arkivet - og skal spore opp mere info å legge ut.. bilder blir det i løpet av høsten også.

Fredriksen
07-08-2006, 11:58

Ikke en jæ*** nå på denne tiden, om du ikke finner en streifar

Nettop det jeg har hørt......er skikkelig puslete med krabber på nordsia.
Er ikke de bitte små der borte og. ;D :duck:

DeepC
07-08-2006, 23:34
Hm, Fredriksen....!
Dem var vel puslat krabben vi fant atme P-40 flyet i dag. Var ikke mye å samle på der nei...!
-Thomas-

raffen
13-08-2006, 23:53
Da var vi nede fra Finnmark. Fikk to daga me dykking å fire daga me fesking. JÆVLI BRA TUR!!! Gjestfriheita å servicen fra Inge Nygård var heilt utruli. Vi stor kosa pss. Fikk bo på klubbhuse i Mehamn, supre lokaler. Konge grabbbe så vi, men dæm va små, ja. Vi satser litt hardere på dykkinga neste tur. Ble altfor mange vrak vi kjørte forbi på tur heim tel Finnsnes. Vi legger nokk turen til Mehamn flere ganger, for her følte vi oss verkeli velkommen. Vil anbefale dykkinga her. Vi hadde god sikt på alle dykkene å såg mye fint. Takker Inge og Mehamn dykker klubb for en minnerik å bra tur. ;D

Arnt
13-08-2006, 23:59
Takker Inge og Mehamn dykker klubb for en minnerik å bra tur. ;D

Jasså... Det ER liv i den skrotten også :-)

Rolf-Arne
14-08-2006, 08:14
Inge og Mehamn dykkerklubb er det nån derifra på dette fora ?

orion
29-08-2006, 21:28
Thomas jeg fant den andre ferga i Fægfjord i går.
Har du noe info når den gikk ned og navn?

den gikk ned i 95-96 tror jeg.

hilsen Geir---- utfløtta fægfjording.. :)