PDA

View Full Version : Klubbdykk - hvordan foregår disse?

lurre
26-09-2002, 14:04
Hei folkens!

Jeg er nykommer på dette forumet, men allerede har jeg lært mye av å følge med på, og delta i, de forskjellinge diskusjonene som dukker opp.

Jeg lurte på om jeg kunne få svar på følgende:

Hvordan foregår klubbdykk rundt i det ganske land? Sjøl er jeg vant til at man har dykkeleder, O2-koffert, flagg på land eller ombord i følgebåten. Dykkene utføres ved at man har sikkerhetsdykker tilgjengelig, stort sett ivaretatt ved at man dykker i puljer.
Jeg har pratet med andre dykkere, og har også vært i vannet med andre klubber, og det virker som om praksisen varierer veldig.
Er det stor forskjell på liv og lære eller er det enkelttilfeller jeg har vært borte i?

La meg få med på slutten at jeg ikke er interessert i å "henge ut" klubber... Jeg bare lurer på hvordan et standarddykk foregår.

Vennlig hilsen

Kyrre
Harstad

Bernt
26-09-2002, 14:34
I den klubben jeg dykker har vi dykkeleder som fører opp hvor mye luft hver person har i flasken, hvem som dykker i par, dykkeflagget oppe, vi dykker som regel fra båt, hvor lenge vi skal være nede og maks dybde, vi dykker somregel i puljer med ca 4-5 i hver pulje og hver pulje er inndelt i par.Når dykkerene er nede så følger dykkebåten etter boblene så fremt det er mulig eller så holder vi oss på en passelig avstand eller vi venter på det stedet som det er avtalt at man ha planlagt å komme opp, vi har også o2 ombord.
slik dlir dykkene utført i klubben jeg er medlem i, og dersom det kommer nye dykkere, eller ny begynnere, så blir det sjekket hvor mye de har dykket , og da blir de som skal dykke med denne personen nødt til å ta hensyn til vedkommendes erfaring.
jeg føler at det er bra organisert, men det er nok alltid rom for forbedringer, her ble det mye skriveri, men jeg håper andre også legger inn ett lite "skriv"

Ars
26-09-2002, 19:33
Hvordan foregår klubbdykk rundt i det ganske land? Sjøl er jeg vant til at man har dykkeleder, O2-koffert, flagg på land eller ombord i følgebåten. Dykkene utføres ved at man har sikkerhetsdykker tilgjengelig, stort sett ivaretatt ved at man dykker i puljer.

I vår klubb fpregår dykkene slik:
- Vi dykker alltid sammen to eller tre.
- Nye medlemmer dykker sammen med erfarne medlemmer til vi føler oss trygge på at de har tilstrekkelig erfaring.
- Det er forbudt å dykke deco.
- Vi har alltid med o2 koffert og bruker alltid dykkeflagg.
- Dersom noen av dykkerne ønsker det eller vær eller ankringforhold tilsier det er det folk i båten hele tiden. Som oftest (anslagsvis 3/4 av dykkene) har vi ikke folk i båten.
- Dersom ikke annet avtales fungerer båtføreren som dykkeleder.

Klubben vår er ca 20 år gammel og vi har ca 600 klubbdykk i året men det har så langt ikke skjedd alvorlige uhell av noen art. Vi har nå meldt oss inn i NDF igjen men var i mange år utestengt siden vi godkjente alle typer dykkesertifikater.

Kristian