PDA

View Full Version : Re:Senskader

Andre
25-09-2002, 10:06
Med dekomp har man tross alt metning ! (Selv om man ikke betrakter det som metningsdykk )

Man har altså ikke metning under et deco-dykk før man har vært nede såpass lenge at alle vevene i kroppen har utlignet trykket på gassene med det omliggende trykket. Dvs. man tar ikke opp mer nitrogen. Avhengig av dybde man er på tar det fra dager til uker å decomprimere seg fra et metningsdykk.

Ars
25-09-2002, 13:42
Andre har rett i påstandene sine i en annen tråd om at alle dykk i prinsippet er dekompresjonsdykk. Forskjellen er at man etter et "ikke deco dykk" har løst så lite N2 i kroppen at det rekker å luftes ut på en normal oppstigning. Det betyr at oppstigningshastigheten kan være vesentlig for om dykket er deco dykk eller ikke. Ved å redusere oppstigningshastigheten og/eller legge inn sikkerhetsstopp kan man bedre sikkerheten betydelig. Legg merke til at PADIs 18m/min hastighet ikke lenger er politisk korrekt. Nyere deco teori vil ikke benytte raskere oppstigninger enn 10m/min, gjerne enda langsommere!

Selv om man ikke har metning i bunnfasen av dykket (og det vil man aldrig ha heller p.gr. av oksygenvinduet) kan man få metning i en eller flere vevsgrupper under oppstigningen fra et deco dykk. Etter som man kommer grunnere minker trykket og vevets evne til å holde på løst gass avtar. For å unngå at dette fører til skader (og senskader) er det viktig å bruke en tilstrekkelig konservativ deco tabell. For å kunne gjøre dette på en sikker og fornuftig måte er det viktig med gode og oppdaterte kunnskaper om decoteori.

Kristian

Andre
25-09-2002, 14:14
Selv om man ikke har metning i bunnfasen av dykket (og det vil man aldrig ha heller p.gr. av oksygenvinduet) kan man få metning i en eller flere vevsgrupper under oppstigningen fra et deco dykk.

Forsåvidt korrekt, men litt av cluet er at man ikke skal stige så raskt at man får metning i noe vev. Hvis man klarer å få metning i et vev på vei opp balanserer man på kanten. Et decostopp fungerer (enkelt forklart) at man stopper på en dybde hvor man har opptil metning i et vev og så blir man på den dybden til mengden gass i vevet har sunket så mye at man kan stige til neste deco-dybde uten å få metning.

For de som har lyst til å sette seg inn i deco-teori så finnes det en del artikler på web. F.eks.:

http://www.gap-software.com/docs/mvalues.pdf

Andre
25-09-2002, 14:47
Det er helt rett at 18/mtr pr. min. ikke er politisk korrekt !
MEN PADI`s RDP ( flat tabell) er en tabell for ikke dekomp dykk ! Følgelig kan man ikke kombinere rdp med dekomp , eneste som er i nærheten til dekomp innenfor PADI er Multilevel dykk.

Så PADI har nok tenkt gjennom tabellen likevel , og som konklusjon er tabellen - ut i fra bruken - politisk korrekt.

Problemet er at PADI laget tabellen sin for xx antall år siden. De siste årenes (ti år?) forskning angir at en maks oppstigningshastighet ikke bør være på mer enn ca. 10 M/s på dybder mellom 20m og 0 m. Stort sett alle computere baserer seg på en oppstigningshastighet på 7 m/s fra 15-20 og opp.

Padi tabellen er en dykkertabell som alle andre, men de har bare stoppet tabellen der decomp verdiene starter. Anbefalt mask oppstigningshastighet endrer seg ikke bare fordi man trår over en usynlig grense hvor man plutselig må stoppe for deco.

Andre
25-09-2002, 15:05
;)
I PADI lærer man : Oppstigningshastigheten bør ikke være mer enn 10 mtr/min , men max er 18 mtr/min.

Vidar..

Den skjønte jeg ikke.... eh....De VET at max anbefalte hastiget bør være 10 m/min, men de de anbefaler allikevel at max hastighet er 18 m/min??? Er da 18 m/min en ny magisk grense hvor man automatisk blir hentet av mannen med Ljåen?

Mener bestemt at PADI tabellen/boka kona fikk når hun tok grunnkurs (jeg fikk ikke disse, jeg fikk bare se video jeg :-) kun sa at 18 m/min. som hastighet man ikke skulle overstige...

Og ja, m/s var en skriveleif.... :-)

Kanskje det var en god idè for hvodan man kan ha konkurranser innen sportsdykking. "NM i max oppstigningshastighet" :-)