PDA

View Full Version : Sikt i Indre Oslofjord

vidar.a
20-05-2006, 18:32
Så en glamelding fra fjorden.Legger inn en link som viser at sikten blir bedre.Bedre sikt =mer undervannsliv.
http://www.indre-oslofjord.no/innhold/overflate.html

Runeedvin
15-06-2006, 22:41
Vel, ikke saa bra i dag.. 3 meter paa 30 meters dyp, alvern.

vthise
16-06-2006, 06:57
Vel, ikke saa bra i dag.. 3 meter paa 30 meters dyp, alvern.

Var på pumpehuset i går kveld, og under 8 meter var sikten god, (Oslofjord god).

IMJ
16-06-2006, 12:07
Var positivt overrakset over sikta i går i forhold til i helga. I helga måtte man under 20 meter før det var noe sikt å snakke om (men der var den til gjengjeld veldig god!), mens i går var det ok under 7-8 meter.

Keck
22-06-2006, 05:20
Er det bare jeg som sitter med et feilt inntrykk av Oslo fjorden, eller er det i snitt elendig sikt der pga forurensning?

Det ser jo så idylisk ut når du ser oslofjorden på tv, og med all den fokusen på salg av hyttetomter med strand/sjøsone så ser man jo titt og ofte olsofjorden på tv. Men av det lille jeg har sett fra Olsofjorden under overflaten så virker det jo slett ikke så bra.

Har som sagt selv aldri dykket der, men tanken har streifet meg titt og ofte. Det ligger jo som kjent et velkjent og historisk tysk skipsvrak der og lokker i det fjerne (selvsagt må det noen ekstra kurs til for å få realisert en gammel guttedrøm).

Thomas

Runeedvin
22-06-2006, 07:36
det er jo mye mudder paa bunn, utsatt for stroem som hvirvler opp skiten, varmt vann paa sommeren, lite utskifting av vannmassene og sikkert mye avrenning av drit. fint paa vinteren.

Keck
22-06-2006, 16:50
det er jo mye mudder paa bunn, utsatt for stroem som hvirvler opp skiten, varmt vann paa sommeren, lite utskifting av vannmassene og sikkert mye avrenning av drit. fint paa vinteren.

Da får vi vel satse på en tur ilp av den kommende vinteren da :)

blomstrand
23-06-2006, 02:11
Var positivt overrakset over sikta i går i forhold til i helga. I helga måtte man under 20 meter før det var noe sikt å snakke om (men der var den til gjengjeld veldig god!), mens i går var det ok under 7-8 meter.

Hmm...du bør sjekke dybdemålerenen din ;)
Tar jeg ikke helt feil sendte vi bøye fra 12 meter og da begynte det å bli grumsete. Mulig jeg trenger nye briller 8)

Svein Petter

IMJ
23-06-2006, 09:14

Hmm...du bør sjekke dybdemålerenen din ;)
Tar jeg ikke helt feil sendte vi bøye fra 12 meter og da begynte det å bli grumsete. Mulig jeg trenger nye briller 8)
Svein Petter

Jaja, sånn cirka dybde da;-) I helga opplevde jeg ihvertfall at noe skjedde rundt 7-8 meter, så jeg tenkte det var det samme på tirsdag :D

k.o.s.
23-06-2006, 09:16
Søndag på pumpehuset: 30meter sikt under 14-15meter. Lå helt stille og så på boblene til 9 andre dykkere :) Fancy.